Hjalp, mcn stannade pa motorvagen

Oftast sitter det bara en kort stump jordfläta mellan batteri och chassie.
Plocka bort, rengör, montera och kleta på lite skydd (finns polskydd på spray).

Yes allt är rengjort.

Kan det vara så enkelt att batteriet är slut bara? Såg att ett full 12 V batteri ska ligga på ca 12.7 fulladdat..
 
Om batteriet hade varit kasst men ändå håller ca 12V obelastat så hade den startat med startkablar.
Om regulatorn hade varit kass så hade den startat med startkablar.
Det är inte så att du misslyckades med handhavandet av startkablarna?


Jag vet inte vad det är för typ av elsystem på en Durrossåårrro men tror knappast det finns någon avancerad styrelektronik som sköter både ecu och startmotorinkoppling så då återstår en kass kabel eller dålig kontakt någonstans. Antingen jordkabeln mellan chassi och batteri eller pluskabeln var den nu tar vägen på din hoj.

Du kan prova att sätta en startkabel mellan hojens minuspol och chassi (se till att startkabeln mot chassit verkligen har kontakt). Funkar hojen då så är det jordkabeln som är kass.
 
Okej då vet jag.

Njää tror inte jag misslyckats med kabelstarten, har ju startat bilar förr och är inte helt tappad :)
Ska testa dina tips.
 
Om batteriet hade varit kasst men ändå håller ca 12V obelastat så hade den startat med startkablar.
Om regulatorn hade varit kass så hade den startat med startkablar.
Det är inte så att du misslyckades med handhavandet av startkablarna?


Jag vet inte vad det är för typ av elsystem på en Durrossåårrro men tror knappast det finns någon avancerad styrelektronik som sköter både ecu och startmotorinkoppling så då återstår en kass kabel eller dålig kontakt någonstans. Antingen jordkabeln mellan chassi och batter....

Nä, men den är såpass avancerad att det är ecu som styr startrelä. Ibland behöver man hålla inne startknappen en sekund eller två innan startmotorn kopplas in och ecu godkänt alla parametrar.. Ex har jag för mig att de autonomt kopplar ner motorstyret om spänningen blir för låg istället för att spänningen ska sjunka så lågt att det kan bli överströmmar i drivsteg mm. ( när spänningen sjunker ökar strömmen och det kan ställa till större skada)
 
Nä, men den är såpass avancerad att det är ecu som styr startrelä. Ibland behöver man hålla inne startknappen en sekund eller två innan startmotorn kopplas in och ecu godkänt alla parametrar.. Ex har jag för mig att de autonomt kopplar ner motorstyret om spänningen blir för låg istället för att spänningen ska sjunka så lågt att det kan bli överströmmar i drivsteg mm. ( när spänningen sjunker ökar strömmen och det kan ställa till större skada)

Där ser man. Då kan det både vara lite klurigare att felsöka och det kan vara div fler fel.
 
Hmm verkar inte få någon spänning när jag mäter mellan jord och pluspol. Plockade bort batteriet och mätte hemma. Använde element och diverse ledningar..detta borde väl fungera dom jord. Spänningen mellan polerna är 12,55 volt, nyladdat batteri
 
Element? Oavsett, mätte du mot nån metallyta (ej lackerad) och batteri och inte fick nåt värde så har du nog problemet där. Du har isåfall nåt fel på jordkabeln mellan batteri och chassijordpunkt (i motorblock eller ram, hur det nu är konstruerat på din motorcykel).
 
Alltså det som händer är att jag knappt får spänning när jag mäter mellan plus och säker jord(eluttag). dvs batteriet är bortplockat från mcn...
Känns inte som det är kabelfel då utan mer batterifel eller? Fast jag vet inte, okunning inom el...
 
Alltså det som händer är att jag knappt får spänning när jag mäter mellan plus och säker jord(eluttag). dvs batteriet är bortplockat från mcn...
Känns inte som det är kabelfel då utan mer batterifel eller? Fast jag vet inte, okunning inom el...

Med tanke på att du helt och hållet missuppfattat vad man slarvigt uttryckt som "mät mellan plus och jord", vad som menas är mät mellan plus och minus på batteriet. Lite slarvigt så brukar man kalla chassiet på motorcykeln för "jord". Att du inte får någon spänning mellan batteriplus och eluttagsjord i fastigheten pekar ändå på att du bör lämna in hojen för vidare felsökning, inte för att du skulle fått spänning när du mätte på det sättet utan för att du är så pass okunnig om el så att risken är stor att ditt felsökande orsakar ytterligare fel.

:krama
 
Alltså det som händer är att jag knappt får spänning när jag mäter mellan plus och säker jord(eluttag). dvs batteriet är bortplockat från mcn...
Känns inte som det är kabelfel då utan mer batterifel eller? Fast jag vet inte, okunning inom el...

Hehe, på riktigt, mätte du mellan batteriet och ett eluttag?
 
Om du bor söder om stan och inte alltför långt från mig kanske jag kan komma förbi. Jag vet inget om din hoj, men el och batterier har jag lite hum om.
 
Brorsan köpte ny hoj, kom 10 mil sedan dog den på precis samma sätt.
Fick berga den.. Visade sig att verkstaden glömt sätta i laddkabeln från batteriet så batteriet dog. Men verkar inte vara fallet här kanske. I allafall så klickade startmotorn på samma sätt som beskrivs.
 
Om du bor söder om stan och inte alltför långt från mig kanske jag kan komma förbi. Jag vet inget om din hoj, men el och batterier har jag lite hum om.

Gärna!
Har hojen hos shurgard i sköndal just nu.
Det vore guld värt om du villa hjälpa mig har inte råd att lämna in den just nu som fattig student :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top