heinz_p
Tzze Germanz
En fråga som jag har klurat på en längre tid och även skickat in till Illustrerad Vetenskap utan att få svar..hoppas på att få ett svar här istället.
Kan en bil köra upp på ett lastbilsflak i rörelse?
Jag har vänt och vridit på svaren och fattar det bara inte.
Säg att lastbilen kör i 80km/h och bilen i 85km/h, alltså rör sig bilen i förhållande till lastbilen 5 km/h.
När sedan bilen precis är på väg upp på flaket så måste bilens hastighet i förhållande till flaket vara 85km/h eftersom bilens "hjul" fortfarande rör sig i 85km/h i förhållande till marken.
Alltså måste den sammanlagda hastigheten för bilen i förhållande till marken bli 80+85km/h och bilen bör alltså sticka iväg som en raket när den kommer upp på flaket.
Någon som kan reda ut mitt huvudbry?
Har nämligen sett det i flera filmer och tänkt på det ett bra tag..
Henke
Kan en bil köra upp på ett lastbilsflak i rörelse?
Jag har vänt och vridit på svaren och fattar det bara inte.
Säg att lastbilen kör i 80km/h och bilen i 85km/h, alltså rör sig bilen i förhållande till lastbilen 5 km/h.
När sedan bilen precis är på väg upp på flaket så måste bilens hastighet i förhållande till flaket vara 85km/h eftersom bilens "hjul" fortfarande rör sig i 85km/h i förhållande till marken.
Alltså måste den sammanlagda hastigheten för bilen i förhållande till marken bli 80+85km/h och bilen bör alltså sticka iväg som en raket när den kommer upp på flaket.
Någon som kan reda ut mitt huvudbry?
Har nämligen sett det i flera filmer och tänkt på det ett bra tag..
Henke

hahaha!!!