Hjärngympa!

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
En fråga som jag har klurat på en längre tid och även skickat in till Illustrerad Vetenskap utan att få svar..hoppas på att få ett svar här istället.

Kan en bil köra upp på ett lastbilsflak i rörelse?

Jag har vänt och vridit på svaren och fattar det bara inte.

Säg att lastbilen kör i 80km/h och bilen i 85km/h, alltså rör sig bilen i förhållande till lastbilen 5 km/h.
När sedan bilen precis är på väg upp på flaket så måste bilens hastighet i förhållande till flaket vara 85km/h eftersom bilens "hjul" fortfarande rör sig i 85km/h i förhållande till marken.
Alltså måste den sammanlagda hastigheten för bilen i förhållande till marken bli 80+85km/h och bilen bör alltså sticka iväg som en raket när den kommer upp på flaket.

Någon som kan reda ut mitt huvudbry?

Har nämligen sett det i flera filmer och tänkt på det ett bra tag..

Henke

heinz_p skrev:
Alltså måste den sammanlagda hastigheten för bilen i förhållande till marken bli 80+85km/h och bilen bör alltså sticka iväg som en raket när den kommer upp på flaket.

Jag har en lite annan synvinkel på det hela.

Lastbilen går i 80, bilen i 85. Så fort framdäcken på bilen kommer upp på lastbilsrampen, så kommer ju dom att börna lite, o sen rulla i 5 km/h. Medans bakhjulen fortf. rullar i 85 km/h. Är bilen då framhjulsdriven så får man på nytt peta i ettans växel och krypköra upp för rampen. Sen när bilens bakhjul når rampen kommer dom att sladda/skjuta vidare upp på rampen.

Kan det stämma? :va

Hmm... Det var ju något avsnitt av amerikanska Monster Garage där du gjorde ungefär det. De hade riggat en pickup med någon lyft som lyfte ut en mc ur sidan på bilen medan den körde. Hojjen körde av, körde ett varv och körde sedan upp igen.

Men jag vet inte hur skillnaden i hjulens rotationshasighet påverkas av de snabba skiftningarna.

Varken rörelseenergin i hjulen eller däckens fäste kan göra någon större skillnad i hastigheten på bilen, alltså lär den rulla i nån km/h snabbare relativt flaket än den gjorde före den körde upp, men inte mycket.

Ja, den kommer att spinna lite när man kör upp, men inte så farligt.

heinz_p skrev:
nej, det är just det som jag ínte får till o stämma..måste bli helt fel :va

Fan! var du tvungen att skapa en sån här tråd...nu blir jag ju helt knäpp i skallen :va :huvet hahaha!!!

Herre jävlar, det görs ju titt som tätt, Fear Factor lät deltagarna göra det, SAAB har gjort det i reklamen för 9000, där ett helt gäng bilar backade av en biltransport...

Knepet är att ta fart och frikoppla i skarven mellan mark 85km/h och ramp 0km/h, så att hjulen relativt snabbt anpassar sig till nya hastigheten.

Fick svar från Illustrerad Vetenskap idag:

"Hej Henrik

Tak for en interessant fråga. Vi vil möjligen anvende den som vinnarfråga i tidningen, og derfor skal jeg bede om din adress.

Med venlig hilsen
Erik Wied
Illustreret Videnskab"

Ganska kul :)

Som svar till er andra som skrivit att ni har "sett det på TV"; Jag har också sett det och kanske det fungerar i praktiken, men det är teorin bakom det som är det kluriga. Att rotationshastigheten på hjulen går från 85km/h => 5km/h på bara 1/10-dels sekund kan bara inte bli rätt..

Jag säger bara Knightrider med David "in-med-magen" Hasselhoff :tummenupp
Där görs detta hela tiden. "Kit" kör upp på en ramp och in i en lastbil.
Fan vilken bra serie :yoparty

Mr Lang skrev:
Jag säger bara Knightrider med David "in-med-magen" Hasselhoff :tummenupp
Där görs detta hela tiden. "Kit" kör upp på en ramp och in i en lastbil.
Fan vilken bra serie :yoparty

Det var när jag såg den filmen första gången som frågan kläcktes :)

heinz_p skrev:
Att rotationshastigheten på hjulen går från 85km/h => 5km/h på bara 1/10-dels sekund kan bara inte bli rätt..

Utsätts inte hjulen på stora plan för betydligt högre belastning vid landning.
Har alltid undrat varför de inte sätter fart på hjulen innan de tar mark. Måste gå åt onödigt mycket gummi, men gummirök är iofs alltid kul.

supernaut skrev:
Utsätts inte hjulen på stora plan för betydligt högre belastning vid landning.
Har alltid undrat varför de inte sätter fart på hjulen innan de tar mark. Måste gå åt onödigt mycket gummi, men gummirök är iofs alltid kul.

Jo, har sett på Discovery att det gick åt 4-5cm gummi vid varje landning per hjul..är en del.
Men i mitt fall är ju rotationen på hjulen omvänt.

heinz_p skrev:
Jo, har sett på Discovery att det gick åt 4-5cm gummi vid varje landning per hjul..är en del.
Men i mitt fall är ju rotationen på hjulen omvänt.

När jag lumpade var det en pilot som hade låst parkeringsbromsen i luften, då gick det åt betydligt mer gummi vid landningen...

Anledningen till att han låste parkeringsbromsen i luften är ännu oklar, men han lär inte göra om det IAF!

Oftast börjar hjulen rotera något av vinddraget men lite "skovlar" på fälgen skulle ju göra att hjulen roterar fortare, och således spara gummi.
Förmodligen har vassare hjärnor än mig klurat på det här, annars kan ni skicka nobelpriset till mig....
(Edit)
Jag är hemma och är sjuk, därav trådlyftet...

Last edited:
Vargen2k skrev:
Och hur funkar det här med 4-wd???
Det fungerar betydligt sämre...

Det beror alldelens på vilken typ av 4wd system som används, men även om man räknar med ett system utan någonsomhelst broms i mellandiffen så antar jag att det blir större massa som ska snurras igång/bromsas ner.

Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift är ovesäntligt, båda funkar :tummenupp

GuW skrev:
Det fungerar betydligt sämre...

Det beror alldelens på vilken typ av 4wd system som används, men även om man räknar med ett system utan någonsomhelst broms i mellandiffen så antar jag att det blir större massa som ska snurras igång/bromsas ner.

Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift är ovesäntligt, båda funkar :tummenupp

Bevisa det då :näsblod

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back