Hjälp! Vet inte vad jag ska göra...

Maria: Jag ville helst ha en R6:a men R6:an är hög, 83 cm. Har i princip provat allas hojar bland dem som samåker i skövde och alla hojar de har haft inne på mc-kompaniet under två års tid. Alla med samma resultat. :6surkart. (tre hojmodeller hade jag som sagt att välja på till slut)

För att vara säker på att jag nåde ner okej på sv:n med en sänkning så provade jag mig fram med att ha 3 cm höga "plankor" under fötterna :lol

Kollade i bike:s test av hojar där sadelhöjden var utskriven.

R1:an är 81 i sadelhöjd. Ang försäkringar: :confused: du är ju :tuttar så du kan ju tekna en tjejförsäkring som är superbilligt :tummenupp. Synd om er killar. :pannkyss

Last edited:
Racercukel skrev:
Tycker du ska hålla dig till din gamla Honda om du resonerar så.
Du har både ett jobb och personalrabatt....då ska man fan inte ha motorcykel heller om man resonerar så. Själv ska jag köpa Nya R6:an eller R1:an, Zx10:an och jag kommer få betala antingen 15000kr för trafik 30000kr för halv eller 45000kr för hel.....kommer dock välja trafik, sen får jag ta smällen själv om nått skulle hända. Jag har ut knappt 14000kr i månaden.....och ja mitt ända stora intresse är Motorcycklar. :4skrika

:confused:
Du vet inte ens vad jag fått för premieförslag på en R1:a och jag förstår inte din omotiverade aggresivitet mot mig? Menar du att jag inte får ha ett intresse av motorcyklar för att jag arbetar och har personalrabatt? Om du kan hosta upp 80000kr om året i försäkring så varsågod, det kan inte jag, även om jag får några procents avdrag via personalrabatten.

Det är inte fel att ställa av och på varefter man brukar ett fordon, men det är ansträngande för den som måste göra det, för att ha råd med sin hobby.

Jag förstår inte vad du reagerar på....

Har du provat R1 02-03, liten, smidig och kompakt cykel. Kostar kanske lite mer än - 01 och tidigare men det är den värd. :tummenupp

Om jag hade varit kort så hade jag valt en cykel som var bra rent körergonomiskt, sadelhöjd går att kompensera för. Det går alltid att nå ned med en fot om du flyttar baken lite, bara till att planera körningen och träna på detta åt båda håll så kan du stanna vart och när som helst utan att behöva luta cykeln och ta upp en massa vikt. Flytta cykeln gör du gåendes bredvid. Hoppas att du hittar vad du söker.

2fast4hjo skrev:
Ang försäkringar: :confused: du är ju :tuttar så du kan ju tekna en tjejförsäkring som är superbilligt :tummenupp. Synd om er killar. :pannkyss

Nja, eftersom jag arbetar med det vet jag hur de beräknas, och det är inte alltid superbilligt som du skriver.
Om du är tjej och tecknar tjejförsäkring hos LF får du 5 års "försprång". Det är faktiskt enda skillnaden mellan att teckna försäkring som kille vs tjej. Om en kille haft mc-kort i 5 år och en tjej fick sitt mc-kort först i år, får de samma premie. Sen har vi alla de andra faktorerna som spelar in, såsom skadestatistik, stöldrisk osv...

SV:n hör till de billigare hojarna att försäkra. R1:an gör inte det. (tråkigt nog) Undantagsfall finns dock alltid såsom ålder, var du bor, bonus, osv.

2fast4hjo skrev:
Maria: Jag ville helst ha en R6:a men R6:an är hög, 83 cm. Har i princip provat allas hojar bland dem som samåker i skövde och alla hojar de har haft inne på mc-kompaniet under två års tid. Alla med samma resultat. :6surkart. (tre hojmodeller hade jag som sagt att välja på till slut)

Jag provsatt Freddanm:s R6-99, jag nådde lika "bra" på den som på en R1-02. Men det kan ju bero på hur de ställt in stötdämparen, vilka däck man har m.m. Det blir till att köra på Low profile-däck *skratt*

Jag vet precis vad du menar, ibland är det surt att vara i kortaste laget.. Men det är lättare att gå in gratis på grönan, där har de längdgräns :banana

Racercukel skrev:
Tycker du ska hålla dig till din gamla Honda om du resonerar så.
Du har både ett jobb och personalrabatt....då ska man fan inte ha motorcykel heller om man resonerar så. Själv ska jag köpa Nya R6:an eller R1:an, Zx10:an och jag kommer få betala antingen 15000kr för trafik 30000kr för halv eller 45000kr för hel.....kommer dock välja trafik, sen får jag ta smällen själv om nått skulle hända. Jag har ut knappt 14000kr i månaden.....och ja mitt ända stora intresse är Motorcycklar. :4skrika

Hojlös med taskig attityd, här gör du verkligen nytta :3freak

Tja.. du kan ju köpa min gsxr1100 för en 30k.. Skrämmer garanterat skiten ur dig ett tag!! :)
Sitthöjd 760mm..

Abloy skrev:
Har du provat R1 02-03, liten, smidig och kompakt cykel. Kostar kanske lite mer än - 01 och tidigare men det är den värd. :tummenupp

Om jag hade varit kort så hade jag valt en cykel som var bra rent körergonomiskt, sadelhöjd går att kompensera för. Det går alltid att nå ned med en fot om du flyttar baken lite, bara till att planera körningen och träna på detta åt båda håll så kan du stanna vart och när som helst utan att behöva luta cykeln och ta upp en massa vikt. Flytta cykeln gör du gåendes bredvid. Hoppas att du hittar vad du söker.

Det är precis det jag är ute efter! Tack... Det handlar inte bara om att nå ner utan jag vill sitta rätt på hela hojen, nå alla reglage utan att sitta som en kardborre runt tanken. Det är inte bekvämt & det ser faktiskt dumt ut.

Det hojmärke som jag sitter allra allra bäst på är Buell. Men det är svårt att hitta en Buell i prisklassen 40-50... Då får jag vänta några år.

har du kollat på if:s märkes försäkringar?? de har ju pdf format för hondas alla motorcyklar vad de kostar i försäkring beroende på årsmodell osv.....

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

samma årskostnad även om du inte är 25 år "bara" dubbel självrisk om något händer dvs. 12tkr.
Har mc du köper inte varit märkesförsäkrad hos dem innan, då tar du den till närmaste vag verkstad för honda så går de igenom en lista med krav=punkter från If. Kostar 600:- och allt ok så får du märkesförsäkra den

mitt råd gå på en honda cbr 900rr för 50tkr och sänk den, bara ringa och höra hur mycket man kan sänka en sådan hos en återförsäljare....

Något oklart eller jag som kanske skrivit slarvigt bara att fråga! :huvet :hihi :fyllisar

Rigge skrev:
Vilka årsmodeller har du provat då? Efter 00 har dom inte stor tank.

-95, -96, -98.
Upplever dem som rätt "klumpiga" hojar, men de kanske blivit smidigare från 00 och framåt?
Eller så är det jag som fått för mig det. Tyngdpunkten på hojen sitter kanske lite högre upp? För när jag leder ut min hoj från garaget går det bra men när jag tagit ut pojkvännens CBR900-95, så trillar jag nästan omkull för att den är så himla tung. Enligt våra regbevis skiljer det bara 15kg mellan hojarna.

Maria1980 skrev:
-95, -96, -98.
Upplever dem som rätt "klumpiga" hojar, men de kanske blivit smidigare från 00 och framåt?
Eller så är det jag som fått för mig det. Tyngdpunkten på hojen sitter kanske lite högre upp? För när jag leder ut min hoj från garaget går det bra men när jag tagit ut pojkvännens CBR900-95, så trillar jag nästan omkull för att den är så himla tung. Enligt våra regbevis skiljer det bara 15kg mellan hojarna.

98 - 00 är inte alls samma

98

honda%20fireblade%20internet%20large.jpg

00

CBR900AM.gif

Jag har två alternativ att tillägga:

1. Tryck i en fireblade 900 motor i 600:an. Det går faktiskt utan jättemodifieringar (artikel i BIKE för några år sedan). (du får iofs. lyfta ut motorn för service)

2. Köp en av de tidigaste (-98) R1:orna, försäkringen kan vara otroligt billig på dessa, jag vet själv :).

Lycka till.

Nu stämmer ju inte mitt förslag på hoj in riktigt med de krav/önskemål du har. Men det FINNS hojar som är byggda med korta människor som ledstjärna. En sådan hoj är Kawasakis GPX 600 R som är efterföljaren till GPZ 600 R.

Båda dessa hojar har väldigt låg sitthöjd redan som original och sittkomforten passar också kortväxta med relativt smal tank och kort mellan sadel - styre.

Vägegenskaperna är helt ok. Det går att köra riktigt fort med dem om man vill/kan. Och GPX 600 R är en relativt moden hoj. Nu vet jag inte exakt när de slutade tillverka denna modell men den fanns åt minstånde i början av 90-talet (typ mellan 88-92 eller något sådant). En riktigt trevlig hoj!

Som jag dock skrev från början så var detta ju inget du var ute efter när du söker mer effekt (större motor). Och jag antar att du inte heller vill byta till en äldre hoj!?

Nu känner du i alla fall till att dessa hojar finns som alternativ och att de är byggda med kortväxta i åtanke!

Mvh & Lycka till!
// Niklas

Maria1980 skrev:
Som du säger så är dem lite väl i äldsta laget, men du ska ha ett stort tack för ett så bra inlägg! :pannkyss
Har inte orkat läsa hela tråden.Men jag tycker att 929an känns liten...Är ju 183 så det kanske är svårt o jämföra. :) Hoppsa du hittar en cykel med lite drag i iaf

Dessa försäkringar: Sv dyrare att försäkra än en GSX R 1000

Maria1980 skrev:
Nja, eftersom jag arbetar med det vet jag hur de beräknas, och det är inte alltid superbilligt som du skriver.
Om du är tjej och tecknar tjejförsäkring hos LF får du 5 års "försprång". Det är faktiskt enda skillnaden mellan att teckna försäkring som kille vs tjej. Om en kille haft mc-kort i 5 år och en tjej fick sitt mc-kort först i år, får de samma premie. Sen har vi alla de andra faktorerna som spelar in, såsom skadestatistik, stöldrisk osv...

SV:n hör till de billigare hojarna att försäkra. R1:an gör inte det. (tråkigt nog) Undantagsfall finns dock alltid såsom ålder, var du bor, bonus, osv.

Hur är det möjligt att min sv 650 skulle kosta 11000!! om den stod på 2fast4some (aldrig krockat etc) mot 4500 som är det jag :tuttar betalar idag. Han har ju haft körkort i 15 år!!! . Han har även båda bilarna och huset samt sjuk- och olycksfallsförsäkring försäkrat hos länsförsäkringar.Jag har inga försäkringar alls hos Länsförsäkringar.(vi är sambos så på samma ställe bor vi ju på :hihi )

Lite skrattretande att 2fast4some:s nuvarande GSX R 1000 som har 88 hk mer än sv 650 är 3000 billigare för honom att försäkra. Hur detta var möjligt kunne mannen i tfn jag pratade med inte förklara :confused: och inte heller ngn av hans kollegor/andra jag har varit i kontakt med. Skulle en sv vara mer stöldbenägen/olycksdrabbad än en GSX R :va Svaret jag fick var NEJ.

Länsförsäkringar är dock helt klart det billigaste bolaget (för oss)
Trygg hansa skulle ta 13000, Folksam 19000 och IF 29000 att försäkra dåvarande sv 1000 som också kostade 11000 hos "länet".

(alla ex avser hel/hel, 3000 i självrisk )

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...