Hjälp - Mods

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
- Fel. Ett vettigt eftermarknadsbuller o lufburksmod mappade med PC5 är det mest kostnadseffektiva trim du kan göra på en hoj.
Men du kanske avsåg att förarkompetensen inte matchar mer effekt än vad som redan finns i maskinen?
Att kosta på 20-22k för bänkning och mappning av en semiantik R1 som kanske är värd 40-50k låter som dåligt spenderade pengar tycker jag. 2-5% prestandaökning för 50% av budgeten.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Att kosta på 20-22k för bänkning och mappning av en semiantik R1 som kanske är värd 40-50k låter som dåligt spenderade pengar tycker jag. 2-5% prestandaökning för 50% av budgeten.
- 20´ för bänkning/mappning är sanslöst dyrt. Vem i Sverige tar så mycket betalt utan att ligga vaken om natten?

Men prestandaökningen kan bli betydligt mycket mer än 2-5%.
Jag fick ut ca 20 hk av sportluftfilter, flappermod, 520-konvertering och rätt avgassystem. Detta från original rwhp på ca 125 hk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- 20´ för bänkning/mappning är sanslöst dyrt. Vem i Sverige tar så mycket betalt utan att ligga vaken om natten?

Men prestandaökningen kan bli betydligt mycket mer än 2-5%.
Jag fick ut ca 20 hk av sportluftfilter, flappermod, 520-konvertering och rätt avgassystem. Detta från original rwhp på ca 125 hk.
Ju modernare sporthoj, desto mindre pang för pengen för trimmet.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Jag mappade om min R1:a -15, för att få den mer körbar, samt att få quickshift både upp och ner.
Monterade också catless linkpipe samt monterade bort EXUP-ventilen.

Det blev en helt annan körupplevelse! Mjukare och smidigare gasrespons, snabbare nerväxlingar, mer kraft m m.
Jag är ( var ) en medelgod banåkare som egentligen inte kunde utnyttja R1:ans originaleffekt, men det blev som sagt mycket roligare ( lättare ) att köra efter alla modifieringar. ?
Tack, det här va precis det svaret jag letade efter, någon som redan testat.
Låter som en härligt förbättring och låter även som att det är värt pengarna, upplevelsen du fick är den jag söker. :D
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
- 20´ för bänkning/mappning är sanslöst dyrt. Vem i Sverige tar så mycket betalt utan att ligga vaken om natten?

Men prestandaökningen kan bli betydligt mycket mer än 2-5%.
Jag fick ut ca 20 hk av sportluftfilter, flappermod, 520-konvertering och rätt avgassystem. Detta från original rwhp på ca 125 hk.
20k är mycket det håller jag med om, men tänk att det är bänkning/mappning, ECU flash, montering av allt jag skrev ovan så det mer än bara bänkning som kommer att göras.

Jag har kollat på Yamaha center som gör detta, samt ett företag som heter Powertech och beroende på vilken sorts flash du gör så kostar det olika, som högst 10k. Men som sagt sen tillkommer ju monteringen av alla delar + andra små fixar som jag inte skrivit om i tråden :)
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Have you ever testat att not write en sentence in drei sprachen?

En R1, om än till åren var något av det värsta som fanns för sin tid. Om det är värt pengarna att trimma kan bara du svara på. Notera dock att många banor i Sverige har löpande bullermätning med automatiskt svartflagg, ett slip-on med DB-killer låtet oftast mer än original så tveksamt om jag gått den vägen för en banhoj.

För övrigt tror jag att Swedie aktiverat "1 april"-boten lite för tidigt.
Ja, turligt nog så ska jag köra på bana i Sverige innan jag fixar om allting, så det bör inte vara något problem. Men tack för tipsen!
Personligen tror jag att uppdateringarna kommer vara värda slanten, från vad jag har hört och läst så blir det en annan körupplevelse. Vi får se :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tolkar det som att det är en gathoj? Då vinner du antagligen snudd på mer på att ta bort tuta, fläktar, belysning, backspeglar mm, sätta i litiumbatteri och ha lätta kraschkåpor, och aldrig mer än 5-6l soppa i tanken. På med 520-kedja och aludrev också.

Om du byter alla prylar på hojen själv, istället för att låta en tekniker för 1000-1200kr/h göra det så får du ju en hel del pengar över till kraschkåpor OCH soppa, däck mm.
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
- Den är främst där för att sponsra lågvarvskraft och miljöpåverkan. Det blir lite mer flås utan den, upplever de flesta. I synnerhet i kombination med mappning.
Och mindre vikt…..:tungan
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
- Den är främst där för att sponsra lågvarvskraft och miljöpåverkan. Det blir lite mer flås utan den, upplever de flesta. I synnerhet i kombination med mappning.
Trodde poängen med ventilen var att få mer effekt på låga varv utan att tappa effekt på höga varv. Men det finns alltså något att hämta på topp om man monterar bort den?

Funderat på att fixa till ett avgassystem till min S1000RR, gick i tankarna att jag ville behålla original grenrör just för att jag trodde spjället som sitter där var en positiv grej. Kanske dags att tänka om(?)

Edit: När jag googlar bilder ser EXUP ut att ligga senare än BMWs lösning. BMW ser ut att ha spjäll till balansrören på grenröret medan EXUP ser ut att ligga mellan grenrör och ljuddämpare. Så kanske jag som blandar ihop saker här.
 
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Rocker vs Mods!
 

Bifogat

  • A643B149-3278-48D3-B740-7D61B31D14D7.jpeg
    A643B149-3278-48D3-B740-7D61B31D14D7.jpeg
    622.1 KB · Visningar: 19
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top