Hjälp - Mods

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Halloj, jag behöver internetvärldens professionella hjälp!

Jag har en full stock Yamaha yfz-R1 2006 som jag kommer att moda. (förutom suspension, det är nytt och bättre)
Tanken är att dra på Slip-on (som jag redan köpt), detta betyder även att jag kommer att ändra till ett high performance luftfilter och göra en ECU flash. Ni som vet varför detta är viktigt att göra, ni vet ;)

Min Mekaniker som gör detta åt mig är grymt duktig och har hjälp mig med andra hojar förr, nu vill han att vi tar ett steg längre och mappa hojen i bänk så att vi får en perfekt mappning. Med det sagt så har jag då börjat fundera på att även installera en Quick Shifter vilket innebär att jag måste få det med i bänkningen och flashen.
(Hojen kommer användas på bana 3-5 gånger per år om inte mer).

Prismässigt snackar vi total 20-22k för mappning i bänk av aip/tps/ign/stp samt justering av RPM, sen har vi även installationskostnad för Y-pip, slip-on, luftfilter, block off sats avgasrening samt koppla bort avgasventil mekaniskt och digitalt, installera Quick Shift och ECU flash.

Allt det här kommer själv klart att göra hojen % bättre på en del olika sätt men det är en saftig kostnad, jag skulle egentligen vilja fråga er om ni tycker att allt det här är värt det eller är jag ''in over my head''?

Tacksam för seriösa svar! :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Halloj, jag behöver internetvärldens professionella hjälp!

Jag har en full stock Yamaha yfz-R1 2006 som jag kommer att moda. (förutom suspension, det är nytt och bättre)
Tanken är att dra på Slip-on (som jag redan köpt), detta betyder även att jag kommer att ändra till ett high performance luftfilter och göra en ECU flash. Ni som vet varför detta är viktigt att göra, ni vet ;)

Min Mekaniker som gör detta åt mig är grymt duktig och har hjälp mig med andra hojar förr, nu vill han att vi tar ett steg längre och mappa hojen i bänk så att vi får en perfekt mappning. Med det sagt så har jag då börjat fundera på att även installera en Quick Shifter vilket innebär att jag måste få det med i bänkningen och flashen.
(Hojen kommer användas på bana 3-5 gånger per år om inte mer).

Prismässigt snackar vi total 20-22k för mappning i bänk av aip/tps/ign/stp samt justering av RPM, sen har vi även installationskostnad för Y-pip, slip-on, luftfilter, block off sats avgasrening samt koppla bort avgasventil mekaniskt och digitalt, installera Quick Shift och ECU flash.

Allt det här kommer själv klart att göra hojen % bättre på en del olika sätt men det är en saftig kostnad, jag skulle egentligen vilja fråga er om ni tycker att allt det här är värt det eller är jag ''in over my head''?

Tacksam för seriösa svar! :)
- Eh..20 000 SEK för en bänkning/mappning??
Jag gav under 5 000 SEK för min, färdigmappad med PC5.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Gubbvarning nr 4

Hjälp-Mods...
Mods, Kenta och Stoffe?

Edit:
Såg nu att TS är ny på forumet. Hoppas du finner tillvaron här givande trots gubbars försök att skämta/ta hem enkla men roliga poäng. Välkommen!
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Hoppas att du inte köpt för högljudda ljuddämpare, för då kommer du få problem med ljudnivån på Sveriges banor.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Hoppas att du inte köpt för högljudda ljuddämpare, för då kommer du få problem med ljudnivån på Sveriges banor.
Köper till en DB-killer som jag kan sätta på och ta av. Sen kommer jag för mesta dels att köra bana utomlands där DB-nivån får vara högre. Men tack för tipset, det är 95 DB på Svenska banor har jag för mig? :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är du svinsnabb på banan och behöver de där extra pållarna du kan hitta med dina mods, kör på! Är du inte svinsnabb, lägg pengarna på kurs/bandag med instruktör (SMC Sport, Filip Backlund eller motsvarande utomlands) och/eller bensin och däck.
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Är du svinsnabb på banan och behöver de där extra pållarna du kan hitta med dina mods, kör på! Är du inte svinsnabb, lägg pengarna på kurs/bandag med instruktör (SMC Sport, Filip Backlund eller motsvarande utomlands) och/eller bensin och däck.
Tack, har kört mycket bana och tycker själv att jag är snabb och söker det lilla extra. Tanken med att just ECU flash är för att slippa den starka motorbromsen som r1orna har + allt annat som man får till och Slip-on är mest för ett bättre ljud.
Jag vet dock att bara köra på ett slip-on kan bli problem för ventilerna i längden vilket är anledningen till luftfilter och bänkning. Men tack för tips!

Bensin kostar mer än vanligt just nu men det får man leva med. När du pratar däck antar jag att du menar riktiga racing däck?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack, har kört mycket bana och tycker själv att jag är snabb och söker det lilla extra. Tanken med att just ECU flash är för att slippa den starka motorbromsen som r1orna har + allt annat som man får till och Slip-on är mest för ett bättre ljud.
Jag vet dock att bara köra på ett slip-on kan bli problem för ventilerna i längden vilket är anledningen till luftfilter och bänkning. Men tack för tips!

Bensin kostar mer än vanligt just nu men det får man leva med. När du pratar däck antar jag att du menar riktiga racing däck?
Låter som du är väl värd dina mods :)

Det är många som reggar sig här och hoppar in och börjar prata trim och slipon och bänk och rensa katten innan kortet och hojen är köpt, det är väl därför vi är lite tradiga.

På förra hojen fixade jag PCV, tog bort SAI, satte tvättbart luftfilter och fick hojen mappad. 99% onödigt, men jag ville ha bättre soppamapp och nån extra hk fick jag ju.

Ja alltså det kostar ju lite att köra bana aktivt, däck är en faktor oavsett om man kör landsvägsdäck eller racedäck, speciellt om man börjar bli snabb, det var väl det jag menade. Men eftersom du kört mycket bana så vet du detta bättre än jag. :)
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Låter som du är väl värd dina mods :)

Det är många som reggar sig här och hoppar in och börjar prata trim och slipon och bänk och rensa katten innan kortet och hojen är köpt, det är väl därför vi är lite tradiga.

På förra hojen fixade jag PCV, tog bort SAI, satte tvättbart luftfilter och fick hojen mappad. 99% onödigt, men jag ville ha bättre soppamapp och nån extra hk fick jag ju.

Ja alltså det kostar ju lite att köra bana aktivt, däck är en faktor oavsett om man kör landsvägsdäck eller racedäck, speciellt om man börjar bli snabb, det var väl det jag menade. Men eftersom du kört mycket bana så vet du detta bättre än jag. :)
haha tack!

ahh okej, jag brukar inte hänga/läsa forum så mycket men behövde lite hjälp denna gång. Jag förstår att många kan tänka så.

Du menar så, däck är inga problem på min front :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har inte testat det förr, men vad jag har läst så blir performansen sämre eftersom att den limiterar gas utgången men den ska inte förstöra motorn på något vis.
Två mappar borde ju funka? Det går i en PCV, man måste bara köpa till en knapp för att kunna växla mellan mapparna. Vid mappning så får man köra två uppsättningar pulls helt enkelt, en med dbkiller och en utan.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Två mappar borde ju funka? Det går i en PCV, man måste bara köpa till en knapp för att kunna växla mellan mapparna. Vid mappning så får man köra två uppsättningar pulls helt enkelt, en med dbkiller och en utan.
Sant det skulle gå, grejen där så behöver jag lägga till x tusen för själva PCV, installation och mappningen. Men en bra tanke, ska kolla vidare på det.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Pengar i sjön.
- Fel. Ett vettigt eftermarknadsbuller o lufburksmod mappade med PC5 är det mest kostnadseffektiva trim du kan göra på en hoj.
Men du kanske avsåg att förarkompetensen inte matchar mer effekt än vad som redan finns i maskinen?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Have you ever testat att not write en sentence in drei sprachen?

En R1, om än till åren var något av det värsta som fanns för sin tid. Om det är värt pengarna att trimma kan bara du svara på. Notera dock att många banor i Sverige har löpande bullermätning med automatiskt svartflagg, ett slip-on med DB-killer låtet oftast mer än original så tveksamt om jag gått den vägen för en banhoj.

För övrigt tror jag att Swedie aktiverat "1 april"-boten lite för tidigt.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag mappade om min R1:a -15, för att få den mer körbar, samt att få quickshift både upp och ner.
Monterade också catless linkpipe samt monterade bort EXUP-ventilen.

Det blev en helt annan körupplevelse! Mjukare och smidigare gasrespons, snabbare nerväxlingar, mer kraft m m.
Jag är ( var ) en medelgod banåkare som egentligen inte kunde utnyttja R1:ans originaleffekt, men det blev som sagt mycket roligare ( lättare ) att köra efter alla modifieringar. ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top