Hjälp mig med mitt examensarbete! Att designa en Elmotorcykel

Kul exjobb,
har du koll på lerbiten eller behövs det hjälp?

Tack för länken R2, Är det din blogg? Jag vet inte riktigt än hur det är med lerbiten eftersom det ligger lite längre fram i projektet (framåt början av maj). Jag hoppas på att jag kan bli sponsard med eller få tag i ram och hjul att bygga på. Optimalt vore att bygga en egen ram också. Billera har vi skolverkstaden full av, lika så stålrör, svetsar och maskiner :)
 
Tack för länken R2, Är det din blogg? Jag vet inte riktigt än hur det är med lerbiten eftersom det ligger lite längre fram i projektet (framåt början av maj). Jag hoppas på att jag kan bli sponsard med eller få tag i ram och hjul att bygga på. Optimalt vore att bygga en egen ram också. Billera har vi skolverkstaden full av, lika så stålrör, svetsar och maskiner :)

Japp det är min blogg, kul att ni har lera i skolan, jag brukar undervisa på olika skolor men hos er har jag aldrig varit, har ni en permanent lärare för detta eller brukar ni ta in nån?
 
Jag tycker hela elbillinjen är helt fel ute. Dels finns det ingen miljövänlig el. Den som hamnar i elbilarna är toppeffekten eller vad det nu heter, d v s olje- och kolkraft. Att vindkraftverk skulle stängas av innan kolkraftverk om inte sj och andra köpte "grön el" ser jag som mindre troligt men den debatten kan vi lämna. Den andra saken är att batterina borde ha en standardform precis som gasoltuber. Då batterit är tomt kör man in på "macken" och byter till ett nytt fulladdat batteri, precis som på skruvdragaren. Då behöver det inte räcka 30 mil och det största problemet är löst.
 
Japp det är min blogg, kul att ni har lera i skolan, jag brukar undervisa på olika skolor men hos er har jag aldrig varit, har ni en permanent lärare för detta eller brukar ni ta in nån?

Det är Malmö Högskola jag går på. Antalet motorintresserade på skolan är inte jättestort och vi har ingen obligatorisk kurs som behandlar lera heller tyvärr. Därför har vi ingen lärare som är specialist på ämnet. Utbildningen utvecklas ju konstant och de skulle säkert tycka det skulle vara intressant att ta in en extern lärare. Jag har tagit initiativet att jobba med det själv eftersom motorcykeldesign är mitt brinnande intresse :)
 
Det är Malmö Högskola jag går på. Antalet motorintresserade på skolan är inte jättestort och vi har ingen obligatorisk kurs som behandlar lera heller tyvärr. Därför har vi ingen lärare som är specialist på ämnet. Utbildningen utvecklas ju konstant och de skulle säkert tycka det skulle vara intressant att ta in en extern lärare. Jag har tagit initiativet att jobba med det själv eftersom motorcykeldesign är mitt brinnande intresse :)

ok, jag kanske är tillgänglig när du ska göra ditt lerjobb, vi får höras om det.
 
ok, jag kanske är tillgänglig när du ska göra ditt lerjobb, vi får höras om det.

R2, om du inte har något emot det så har jag några frågor ang modellering i lera som du kanske kan svara på åt mig?

finnn, svarat och jag tycker definitivt du ska sikta på att göra en fungerande(more or less) prototyp!
 
Vilken effekt tänkte du ha på din el-mc? 15kW som Yamaha YP250 har ger en toppfart på 120km/h och lagom slö accereration borde vara ett bra val om du siktar på den miljömedvetna delen av befolkningen.
 
Det viktigaste när man designar/konstruerar en elmotorcykel är väl att man får plats med ett massivt ljudsystem på sissådär 5000 watt?

Då kan man ju välja att låta som en maffig twin när man startar hojen, cruisa som en Boss Hoss och yla med radfyran när man har bråttom hem. Ingen vill ju åka omkring med något som låter som en volttrimmad skruvdragare, från rusta.
 
Vilken effekt tänkte du ha på din el-mc? 15kW som Yamaha YP250 har ger en toppfart på 120km/h och lagom slö accereration borde vara ett bra val om du siktar på den miljömedvetna delen av befolkningen.

Jag siktar på något lite mer effektstarkt än en YP250. Det ska vara roligt att köra den! Motorcyklar som skulle kunna ligga i liknande segment är väl tex. Kawasaki ER-6, men det skulle även kunna bli upp mot Kawasaki Z800. Någonstans däremellan. Det är sådant som förundersökningen till exjobbet får utvisa :) Håller på att samla in statistik nu.

Har fått in över 120 svar på enkäten nu så det kommer nog bli riktigt bra! :) Tar såklart gärna emot fler! ;)
 
Det viktigaste när man designar/konstruerar en elmotorcykel är väl att man får plats med ett massivt ljudsystem på sissådär 5000 watt?

Då kan man ju välja att låta som en maffig twin när man startar hojen, cruisa som en Boss Hoss och yla med radfyran när man har bråttom hem. Ingen vill ju åka omkring med något som låter som en volttrimmad skruvdragare, från rusta.

Ljud är kul/ballt, och kan få mig att njuta av välbehag. Men ärligt talat, är det så viktigt när du väl är ute på vägen?

Jag kan känna mig som sveriges ballaste man då jag puttrar runt i kvarteren med ett välljudande avgasrör runt mig. Rapplet vid motorbroms.. mellangasen i växlingarna... ljudtrycket vid fullgas, o.s.v. Härligt. Men uppe i högre fart är det inget jag tänker på.

Jag är säker på att de flesta kommer finna nyanser i elmotorljudet som ger samma välbehag. Samt kommer börja uppskatta den relativa tystnaden. Men kanske inte det fåtal som bara puttrar runt på hoj med kapat slip-on i syfte att vända allas huven mot sig.

Här är ett reportage från ett race med elhojar. Vid 4.06 kör dom.
https://www.youtube.com/watch?v=POdS0Mznj64

Bild från en kurva:
Racing-Electric-Motorcycles-KentRegan_4.jpg
 
Last edited:
Tack för alla svar som har kommit in! Väldigt många bra tankar och idéer har kommit in :) Jag har nu samlat in allt material som jag behöver. Jag lägger upp lite updates när det blir aktuellt! :)
 
Jag siktar på något lite mer effektstarkt än en YP250. Det ska vara roligt att köra den! Motorcyklar som skulle kunna ligga i liknande segment är väl tex. Kawasaki ER-6, men det skulle även kunna bli upp mot Kawasaki Z800. Någonstans däremellan. Det är sådant som förundersökningen till exjobbet får utvisa :) Håller på att samla in statistik nu.

Har fått in över 120 svar på enkäten nu så det kommer nog bli riktigt bra! :) Tar såklart gärna emot fler! ;)

Det ska vara roligt att köra den!
Ska det vara roligt att köra den så blir det lätt en hoj, och två eller tre batteripack i supportbilen med supportteamet. Det finns skäl att man på Isle of Man bara kör 60km, ett varv med elhojarna.
Jag tror att med tanke på den jämfört med fossila bränslen mycket begränsade räckvidden per kg (bensin med tank respektive batteri med batterihållare)
att 29,9 kW är en rätt lagom maxeffekt. Bla med tanke på körkortreglerna.
För det roliga är slut när batteriet är slut.
På Isle of Man efter ca 20 minuter.......
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top