Hjälp mig med en Rookie guide:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
1. Som jag har förstått det är trimning fri i rookie, förutom överladdning och lustgas. Korrekt?
2. Om jag har har rätt i mitt antagande i fråga ett, innebär det fri portning av topp, byte av kolvar/kolvringar/stakar/ventiler/fjädrar/brickor/lyftare osv???
3. Kraschkåpor, får de vara av valfritt, underförstått lämpligt, material? Tänker på glas/kolfibergjutningar, och får de väga mindre än original?
4. Kedjeskyddet, "hajfenan", får det vara hemmapulat i typ alu eller glas/kolfiber, eller måste den ha någon form av klassning?
5. Om man flyttar fotpinnarna, får adapterplattan vara hemmapulad?

Ja på samtliga punkter, angående 1 & 2 så är tanken att en Rookie-hoj ska kunna köpas begagnad från vilken klass som helst. Det är ovanligt med trimmade hojar i Rookie-klasserna, de flesta satsar på så ny hoj som möjligt i stället för trim av en gammal.

Sen undrar jag vad som krävs av den personliga utrustningen.
Hjälm, d-ringsspänne och märkning 22-05. Mer? Fri färg på visir?
Vad finns det för krav på stövlar,ställ och handskar?

Visirfärg spelar ingen roll. Förutom vad som nämns om hjälmens märkning och kläderna material, m m så ska de vara i brukbart skick. D v s de får vara skrapade men inte trasiga, t ex ska sömmarna i skinnstället vara hela, handskarna får inte ha hål och hjälmen får inte vara skrapad djupare än lackskiktet.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
1: ja
2:ja
3: vad du vill så länge dom liknar org
4: hemmapul går bra, se bara till att den fyller sin funktion
5:ja

Kör med grejor som klarar en marksyning i 200 så klarar du reglementet på hjälm och ställ.


björn


I Rookie klasserna så kan man väl nästan säga att du får göra vad fan som helst med hojen utan att borra cylindern till större kubik, du får heller inte montera överladdning.

Fila och fräs upp alla andra kanaler så mkt du vill, montera vilken framgaffel och fjäder du vill osv.

/Nitrous
 

Ponus

(Pontus, kan stava mitt namn ibland)
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
en snabb en
Tack så mycket Björn!
Angående hjälmen, stämde det jag skrev om d-ring och märkningen eller ska man prova sig fram först och köpa en till av den som gav bäst resultat? :cpparty
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tack så mycket Björn!
Angående hjälmen, stämde det jag skrev om d-ring och märkningen eller ska man prova sig fram först och köpa en till av den som gav bäst resultat? :cpparty

tror att så länge du köpt den av en svensk (eller europa) handlare och på den här sidan 2000 så klarar du en bes. Hjälm är ju inget jag rekomenderar att snåla på, för kracha kommer du att göra.

björn
 

Ponus

(Pontus, kan stava mitt namn ibland)
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
en snabb en
Missade att Peter och Nitrous hade svarat innan. Tack!
Totalt sett var det ju ganska uttömmande svar jag fick.
Sen kanske det inte är jätteaktuellt att trimma men kan tänka att det hade känts surt om man stod där med halva toppen bortfilad när den skulle varit hel :va Men nu är jag på det klara med den biten.
Säkerheten är inget det snålas på, jag har en överbeskyddande sambo. Men hon tycker det är okej med rr :yoparty
 

Plastfodralet

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Huddinge
Hoj
cbr 600rr hannspree
Tjena jag är rätt ny på sidan, men har läst igenom er tråd och är riktigt sugen på att börja köra rookie 600. Grejen är den att jag har en cbr 600 årsmodel 08 och alla säger att de är onödigt att börja med en så dyr motorcykel. Frågan är om motorcykeln verkligen slits så mycket om man sköter om allt ordentligt? Jag har ju tänkt köpa nya kåpor och krasch puckar. Och hur vanligt är de att man ramlar?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tjena jag är rätt ny på sidan, men har läst igenom er tråd och är riktigt sugen på att börja köra rookie 600. Grejen är den att jag har en cbr 600 årsmodel 08 och alla säger att de är onödigt att börja med en så dyr motorcykel. Frågan är om motorcykeln verkligen slits så mycket om man sköter om allt ordentligt? Jag har ju tänkt köpa nya kåpor och krasch puckar. Och hur vanligt är de att man ramlar?


Att du ramlar är ganska vanligt, iallafall om man försöker bli snabbare och snabbare.

08 cbr är en jäkla fin hoj och den kan du köra med standard och ändå hänga med. Dock så kostar det en del att racekitta en hoj med allt som måste sitta på enligt reglementet.

Det är alltid bäst att köpa en färdigkittad hoj med ett par år på nacken. Då får man mest för pengarna. Vad gäller slitge så¨sliter det mer än gata men en standard otrimmad hoj brukar hålla bra om man servar regelbundet.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Att du ramlar är ganska vanligt, iallafall om man försöker bli snabbare och snabbare.

08 cbr är en jäkla fin hoj och den kan du köra med standard och ändå hänga med. Dock så kostar det en del att racekitta en hoj med allt som måste sitta på enligt reglementet.

Det är alltid bäst att köpa en färdigkittad hoj med ett par år på nacken. Då får man mest för pengarna. Vad gäller slitge så¨sliter det mer än gata men en standard otrimmad hoj brukar hålla bra om man servar regelbundet.

håller med till 100%

Börjar man rejsa med sin fina gathoj så bör man nog se den som förbrukad. Visst finns chansen att den överlever något eller några år, men det är inget man kan räkna med.
Det får man se som ren bonus!

Därför får tipset bli att sälja gathojen och köp en ett eller ett par år gammal racehoj. Det är alltid skönt att ha extrafälgar, extra kåpset, extra fotpinnar mm Sånt brukar följa med racehojar.

Nästan alla vurpar iaf någon gång per säsong, vissa mycket mer!
 

Plastfodralet

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Huddinge
Hoj
cbr 600rr hannspree
Okej jag förstår. Men de borde väl inte vara helt omöjligt att byta mot en rätt fräsch racehoj som redan är utrustad i samma prisklass? För vill gärna ha en hyfsat ny och bra hoj och min är ju värd runt 85-89000 som den är nu.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Okej jag förstår. Men de borde väl inte vara helt omöjligt att byta mot en rätt fräsch racehoj som redan är utrustad i samma prisklass? För vill gärna ha en hyfsat ny och bra hoj och min är ju värd runt 85-89000 som den är nu.

Du får mycket 600 racehoj för 80-90k. Kanske en ett eller två år gammal hoj med massor med prylar.
Men byta är nog svårt, du får nog sälja den och köpa racehoj. Mycket få som köper gathoj när dom väl provat att tävla.
 

Plastfodralet

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Huddinge
Hoj
cbr 600rr hannspree
Joo kan tänka mig att de är svårt att byta. Blir nog till att lägga ut en annons.
Har iofs en fråga till nu när jag ändå är på G. Jag bor ju i stockholm, är linköping närmsta bra stället att köra på då? Eller har ni några andra bra/bättre alternativ att rekommendera?

Tack för så snabba svar mycket uppskattat:)
 

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Egentligen är Gotland närmast tror jag helt geografiskt men det är förstås lite dyrt att åka färja á la 1500 t/r varje vecka :) Linköping är således närmare för stockholmare men jag vet ett antal som kör på Gelleråsen istället/också. Men det blir en bit att åka!

Ang hojjen håller jag fullständigt med de föregående talarna. Första året, jobbigt att inte hänga med och försök till utveckling snabbare än alla andra. Du kommer krascha :) För dom pengarna så får du en myycket bra 600 racehoj + alla extra deler som du behöver extra (vilket är MYCKET mera än du kan tänka dig). Jag vet att det står överallt och alla säger det till dig men man kan inte förstå, det går åt mycket prylar och ännu mera pengar. Alla pengar du har och lite till. Men det finns inget roligare i hela världen:) så det är värt det! Hoppas vi syns på banan i vår!
 

Plastfodralet

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Huddinge
Hoj
cbr 600rr hannspree
Gotland skulle ju varit roligast men de finns inte ens med på kartan/lönebeskedet! :p Vilken bana skulle du rekomendera av linköping och gelleråsen?
Jag har kollat runt lite och de finns ganska många skyssta cbr600 med mycket delar. Förstår nu vad ni menar med att de lönar sig att köpa en racehoj än att göra om min.

Jag hoppas verkligen få se och lära av er in action i vår!:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En praktisk fråga, när man dyker upp i depån, är det bara att slå sig till ro på något lämpligt ställe, resa depåtältet och gå iväg och anmäla sig, eller har man redan fått en plats tilldelad som man får veta när man anmäler sig? Man skriver ju trots allt i hur stor depåplats man behöver vid anmälan.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En praktisk fråga, när man dyker upp i depån, är det bara att slå sig till ro på något lämpligt ställe, resa depåtältet och gå iväg och anmäla sig, eller har man redan fått en plats tilldelad som man får veta när man anmäler sig? Man skriver ju trots allt i hur stor depåplats man behöver vid anmälan.

Här på Anderstorp blir du anvisad en plats i depån.
 

cbrmicke

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Treske
Hoj
-00 Honda Cbr Fireblade. XR 650r Grus å Motard. RD 350 YPVS
Stjäl tråden lite.
Vad bör man ha för varvtider på Gelleråsen för att kvala in i Rookie 600-1000?
Har tänkt börja tävla men är rädd för att inte vara tillräkligt snabb. Vill ju inte vara en stoppkloss och irritera andra förare.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Stjäl tråden lite.
Vad bör man ha för varvtider på Gelleråsen för att kvala in i Rookie 600-1000?
Har tänkt börja tävla men är rädd för att inte vara tillräkligt snabb. Vill ju inte vara en stoppkloss och irritera andra förare.

I rookie får man vara långsam :tummenupp

Här har du tider från ett torrt kval nu i somras på Gelleråsen:

http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1615562

Kör du under 1:15 är det iaf inget att vara orolig för.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top