Hjälp mig med en Rookie guide:

sandstream skrev:
2593453 Det beror dels på hur nära gränsen man åker och vilket grepp den körstilen kräver.
Toppförarna i tex Veidec kör kanske 20-30 minuter på sina däck sen börjar de tappa fart eftersom de ligger så nära gränsen hela tiden (den gräns som jag är mil ifrån i jämförelse).

Sen finns det en annan anledning till att "vanligt" folk sliter mycket däck på bandagar och det är för att de har låg kurvhastighet och gasar väldigt hårt ut ur kurvorna, det sliter däck enormt.
Är man dessutom ny på en bana så kan det vara svårt att få in rätt rytm och därför gasar man för mycket på fel ställen för att man kommer fel.

Sen kör jag med däcksvärmare vilket gör att jag slipper slitaget som kalla däck och mycket gas kan ge.

...du glömde lägga till att du inte orkade hela pass den här säsongen, så du gick ju in en bra stund innan passena va slut...= Spara däck och livhanke va.? :pannkyss :D
 
Nogger skrev:
2598904 ...du glömde lägga till att du inte orkade hela pass den här säsongen, så du gick ju in en bra stund innan passena va slut...= Spara däck och livhanke va.? :pannkyss :D
Jag körde faktiskt hela pass på slutet av säsongen, det var de första dagarna som var värst.

Nå, blir det någon racing för dig nästa år?
 
sandstream skrev:
2598913 Jag körde faktiskt hela pass på slutet av säsongen, det var de första dagarna som var värst.

Nå, blir det någon racing för dig nästa år?

...APP APP Mo i rana va väl inte början av säsongen och dessutom hade vi "bara" körtid mellan 09.00-20.00 dom dagarna :) Racing ??? Det får tiden utvisa...:rolleyes: Kul att du gör slag i saken iaf :tummenupp
 
Nogger skrev:
2598974 ...APP APP Mo i rana va väl inte början av säsongen och dessutom hade vi "bara" körtid mellan 09.00-20.00 dom dagarna :)
Där bröt jag passen mest för att det var så förbannat kallt (hade ju inget regnställ) och minst sagt lite väl spännande att gasa ut ur kurvorna :gnissla
 
sandstream skrev:
2598896 Någon som vet skillnaden i teknik bakom en kupévärmare och ett konvektorelement?

Samma teknik i olika förpackning. Konvektorelement brukar ha termostat och separat brytare för fläkten eller ingen fläkt alls.
Konvektorelementet är gjort i metall och har lite mer luft mellan värmetråd och 'kaross' så det kan stå på utan fläkt utan att för den skull smälta eller fungera som kokplatta.
 
P@trik skrev:
2599361 Är jag ensam om att inte räkna på nån budget ?
Ja. :)


Nä, det är du säkert inte men för mig som har planer på min första säsong nästa år så är budgeten mer än bara en budget. Det blir som en slags checklista över vad jag kommer behöva och utifrån beräknade kostnader kan jag göra prioriteringar. Jag vet ju mellan tummen och pekfingret vilka pengar jag har att röra mig med så med hjälp av budgeten kan jag avgöra vilken nivå jag ska lägga mig på när det gäller utrustning, fordon osv. Jobbigt att stå där med en überklasse-utrustning när säsongen börjar bara för att inse att man inte har råd att köra med den.
 
newstead skrev:

Bara att jag har svårt att planera så långt fram,har ofta dålig framförhållning..

En trave däck och en transponder är väl det jag behöver nu sen borde jag ligga ganska bra till tror jag.
Men visst sen kan man köpa en massa reservdelar och depåtält mm...
Jag får ta det som det kommer en sak i taget...så låter min budget.
 
P@trik skrev:
2599361 Är jag ensam om att inte räkna på nån budget ?
Nej det gör inte vi heller.
Det är livsfarligt :tungan ( man får ju veta hur mycke man gör av med då) och det vill man nog inte :huvet eller?
 
flugan skrev:
2599061 Samma teknik i olika förpackning. Konvektorelement brukar ha termostat och separat brytare för fläkten eller ingen fläkt alls. Konvektorelementet är gjort i metall och har lite mer luft mellan värmetråd och 'kaross' så det kan stå på utan fläkt utan att för den skull smälta eller fungera som kokplatta.
Okej :tummenupp
P@trik skrev:
2599361 Är jag ensam om att inte räkna på nån budget ?
Jag hade inte heller tänkt göra någon men min sämre hälft tvingade mig för att jag sen ska stå i någon slags tacksamhets skuld till henne :va :D
 
Nu har jag aldrig hamnat på sjukan, men det räcker med att man blir lite disorienterad av en mindre hjärnskakning för att man skall riskera att bli transporterad dit med ambulansen så betänk följande:
1) Du blir körd till sjukhuset i ett skinnställ med det som fanns i fickorna innan vurpan, hur har du tänkt komma hem eller tillbaks till depån?
2) Så du tänkte åka taxi tillbax till depån med kontanter och VISA-kort som ligger kvar i skåpbilen?
3) Så du tänkte ringa dina kompisar och be om hjälp eller skjuts från sjukan. Kan du ngn av dina kompisars nummer i huvudet nu när mobilen med alla nummer ligger i skåpbilen?
4) Mot alla odds kommer du tillbax till depån och får hjälp från alla att lasta in kittet i din skåpbil, nu återstår det enda problemet att du har fått körförbud av läkaren på sjukan. Kanske sparar man mer än bensinkostnad genom att samåka?
 
Last edited:
flugan skrev:
2618494
2) Så du tänkte åka taxi tillbax till depån med kontanter och VISA-kort som ligger kvar i skåpbilen?


Har du åkt ambulans till sjukan så får du taxi hem eller tillbaka dit du kom ifrån för någon hundring, spelar ingen roll hur långt det är... Och det kan betalas på famma faktura som ambulansresan om man vill!

Så var det iaf för ett par år sedan.... :tummenupp
 
Ok då är det dags för nästa Rookie fråga:

hur sätter jag på däcksvärmarna???

Fick ett par Diamond på posten idag. Vad är trixet för att få de spänt över hela däcket? När jag försöker fattas det minst 10cm för att jag ska kunna fästa ihop kardborrändarna...
 
Låter konstigt. Jag har också Diamond och de överlappade t o m lite. Du köpte inte till pocketbike då? :D
 
nazurro skrev:
2624617 Ok då är det dags för nästa Rookie fråga:

hur sätter jag på däcksvärmarna???

Fick ett par Diamond på posten idag. Vad är trixet för att få de spänt över hela däcket? När jag försöker fattas det minst 10cm för att jag ska kunna fästa ihop kardborrändarna...

For starters, värmare för fram- och bakdäck är olika stora
Spänn fast 'bältet' på värmaren vid en eker så du kan ha lite lagom mothåll på värmaren medans du rullar upp värmaren på hjulet så att säga. På så sätt blir värmaren spänd varvet runt. Lite som att rulla upp sladd eller rep på en rulle.
 
Ok jag ska prova igen. Är alltid lite överförsiktig med nya grejer - men nu ska åka till garaget och spänna värmaren för allt vad jag är värd!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top