Hjälp mig med en Rookie guide:

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Du har inte satt värmaren för framdäcket på bakdäcket? :D

Näe men allvarligt, du ska inte behöva använda våld, det kan faktiskt vara tillverkningsfel på värmarna. Hade 2 st par av annat fabrikat där det blev ett rejält mellanrum när de var på däcken, tur att det var bytesrätt...

nazurro skrev:
2624617 Ok då är det dags för nästa Rookie fråga:

hur sätter jag på däcksvärmarna???

Fick ett par Diamond på posten idag. Vad är trixet för att få de spänt över hela däcket? När jag försöker fattas det minst 10cm för att jag ska kunna fästa ihop kardborrändarna...
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Strandelin skrev:
2624755Hade 2 st par av annat fabrikat där det blev ett rejält mellanrum när de var på däcken, tur att det var bytesrätt...

Dra mig baklänges - jag har fått fel däcksvärmare! Vilken tur att jag kollade måtten....Den större av de två jag fick var för framdäcket och det var den jag försökte dra över bakhjulet.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
nazurro skrev:
2634255 Dra mig baklänges - jag har fått fel däcksvärmare! Vilken tur att jag kollade måtten....Den större av de två jag fick var för framdäcket och det var den jag försökte dra över bakhjulet.


Det kan faktiskt skilja en del även om du beställt rätt, har man två olika profilhöjder på däcken så märks det skillnad, inte så att det blir en glipa på en dm, men ändå
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
christer skrev:
2634483 Det kan faktiskt skilja en del även om du beställt rätt, har man två olika profilhöjder på däcken så märks det skillnad, inte så att det blir en glipa på en dm, men ändå

Ett 180/55-17 har närmare 10cm längre omkrets än ett 120/70-17, och det var ju ganska exakt dessa 10cm jag märkte att det saknades när jag försökte kränga på framvärmaren på bakhjulet.
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Lyfter tråden !

Ska börja köra nästa år, har börjat med att handla en risig racebuss vw transporter !

Ska försöka handla hoj nu med all utr.(rookie 600) som man behöver.(dvs depåstöd extra fälgar, däcksvärmare, laptimer osv)



Kom med förslag !:tummenupp
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Lyfter tråden !

Ska börja köra nästa år, har börjat med att handla en risig racebuss vw transporter !

Ska försöka handla hoj nu med all utr.(rookie 600) som man behöver.(dvs depåstöd extra fälgar, däcksvärmare, laptimer osv)


Kom med förslag !:tummenupp
Snacka om trådlyft :tummenupp
Maila allt du känner att du behöver så kan jag räkna en offert till dig.
Om du har några frågor så pm:a
Mc kan jag nog få fram nån beroende på vad du vill ha:)
MvH Martin
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Visst kan man köpa allt för en fet penning, jag tänkte mig handla av nån som ska lägga av eller ska byta upp sig.
Budget hoj + utr 30 000 till 70 000 kr beroende på hur prisvärt det är.

Är en riktig rookie som bara har kört på allmäna åkningar innan med tex 49 tid på Anderstorp som bäst(675 daytona) dvs. det mesta duger bara det är snorbilligt :D

Tips mottages gärna via pm, då slipper vi spamma tråden !
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Visst kan man köpa allt för en fet penning, jag tänkte mig handla av nån som ska lägga av eller ska byta upp sig.
Budget hoj + utr 30 000 till 70 000 kr beroende på hur prisvärt det är.

Är en riktig rookie som bara har kört på allmäna åkningar innan med tex 49 tid på Anderstorp som bäst(675 daytona) dvs. det mesta duger bara det är snorbilligt :D

Tips mottages gärna via pm, då slipper vi spamma tråden !


Nu när du läst hela tråden vilket jag hoppas du gjort och tror att du har koll så kan jag rekommendera denna för den sista putsningen på dina tider.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130797



väälkome in auf dass aufpuff gäng :tummenupp

björn
 
Last edited:

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
r6 -03
Spännande läsning, även om den inte var helt färsk. Men här kommer lite nya frågor:
1. Anmäler man sig till hela serien (rookie600) på än gång innan säsong? eller en tävling i taget?
2. I det förstnämnda fallet vad är sista anmälningsdatum?
3. Hur många förare brukar ställa upp i tävlingarna?
4. Vilken plats måste man kvala på för att få köra tävlingen?
5. Vilka tider krävdes för att kvala in till tävlingarna (bana för bana) under 2008?
...allt just nu, kommer utan tvekan mer //Razz
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Spännande läsning, även om den inte var helt färsk. Men här kommer lite nya frågor:
1. Anmäler man sig till hela serien (rookie600) på än gång innan säsong? eller en tävling i taget?
2. I det förstnämnda fallet vad är sista anmälningsdatum?
3. Hur många förare brukar ställa upp i tävlingarna?
4. Vilken plats måste man kvala på för att få köra tävlingen?
5. Vilka tider krävdes för att kvala in till tävlingarna (bana för bana) under 2008?
...allt just nu, kommer utan tvekan mer //Razz

du mailar och får ett startnummer till tony at karlskoga.com i din klass

ca 2 veckor före mendet går att efteranmäla till enibland högre avgift.

jävligt många men säg att 3-5 blir utkvalade.

olika för olika banor,32 falken,60 tal a-torp.30 ca knutan osv.

kvaltider är svårt,det beror på antalet anmälda delvis och vilka som anmält.
du ska känna dig snabb(kanske bland de snabbaste) på en kvällsträning för att veta att du kvalat in.
lite tidsgissningar:
falken en hög 50 tid,knutan en hög 8:a,torpet en låg 47:a.gåsen låg 14,lms en hög 2:a/låg 3:a.då är du inte säker från utkvalning ändå men hyffsat med i botten.ta väck 3 sec så är du på poängplats.
 

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
r6 -03
du mailar och får ett startnummer till tony at karlskoga.com i din klass

ca 2 veckor före mendet går att efteranmäla till enibland högre avgift.

Är det två veckor innan varje tävling du menar då? så man kan få ett startnummer och sen ändå bara betala för och köra ett eller två race?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Är det två veckor innan varje tävling du menar då? så man kan få ett startnummer och sen ändå bara betala för och köra ett eller två race?

Precis. Det är bara så att du ska veta att du kan ha ditt startnummer i de rookietävlingar du väljer att köra.
 

Ponus

(Pontus, kan stava mitt namn ibland)
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
en snabb en
Okej, här kommer mitt första inlägg, ganska seriöst dessutom.
Jag har använt sökfunktionen, och google.

Var hittar man reglementet till Rookie 600/1000 klasserna??? Vill veta materialkrav, krav på utrustning osv. Roadracing.se gav ingen hjälp, inte svemo.se heller.
Vem är det som är arrangör för rookieklasserna?
Vem bestämmer reglementena?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Okej, här kommer mitt första inlägg, ganska seriöst dessutom.
Jag har använt sökfunktionen, och google.

Var hittar man reglementet till Rookie 600/1000 klasserna??? Vill veta materialkrav, krav på utrustning osv. Roadracing.se gav ingen hjälp, inte svemo.se heller.
Vem är det som är arrangör för rookieklasserna?
Vem bestämmer reglementena?

Reglementet finns på SVEMOS sida http://www.svemo.se/g_view.php?did=11&p=115 titta i Roadracingkalendern.

Det är de olika klubbarna som anordnar rookietävlingar, oftast i samband med SM/SO tävlingar, men även enskilda B-tävlingar anordnas t ex hos LMS.
 

Ponus

(Pontus, kan stava mitt namn ibland)
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
en snabb en
Var i det dokumentet står tekniska reglementet för Rookie 600? Enda gången det nämns är i åldersgränsreglerna.
Kan mycket väl vara jag som är blind och jag uppskattar att någon tar sig tid och pekar i rätt riktning.
 
Last edited:

Ponus

(Pontus, kan stava mitt namn ibland)
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
en snabb en
Tack, men det är väl bara allmänna regler som gäller för alla rrklasserna?
Men skit samma, det jag undrar över just nu är som följer.
1. Som jag har förstått det är trimning fri i rookie, förutom överladdning och lustgas. Korrekt?
2. Om jag har har rätt i mitt antagande i fråga ett, innebär det fri portning av topp, byte av kolvar/kolvringar/stakar/ventiler/fjädrar/brickor/lyftare osv???
3. Kraschkåpor, får de vara av valfritt, underförstått lämpligt, material? Tänker på glas/kolfibergjutningar, och får de väga mindre än original?
4. Kedjeskyddet, "hajfenan", får det vara hemmapulat i typ alu eller glas/kolfiber, eller måste den ha någon form av klassning?
5. Om man flyttar fotpinnarna, får adapterplattan vara hemmapulad?

Sen undrar jag vad som krävs av den personliga utrustningen.
Hjälm, d-ringsspänne och märkning 22-05. Mer? Fri färg på visir?
Vad finns det för krav på stövlar,ställ och handskar?

Osvosv, men vi börjar såhär.
Hoppas det finns någon som har tid och kunskap att svara.
Tack på förhand!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tack, men det är väl bara allmänna regler som gäller för alla rrklasserna?
Men skit samma, det jag undrar över just nu är som följer.
1. Som jag har förstått det är trimning fri i rookie, förutom överladdning och lustgas. Korrekt?
2. Om jag har har rätt i mitt antagande i fråga ett, innebär det fri portning av topp, byte av kolvar/kolvringar/stakar/ventiler/fjädrar/brickor/lyftare osv???
3. Kraschkåpor, får de vara av valfritt, underförstått lämpligt, material? Tänker på glas/kolfibergjutningar, och får de väga mindre än original?
4. Kedjeskyddet, "hajfenan", får det vara hemmapulat i typ alu eller glas/kolfiber, eller måste den ha någon form av klassning?
5. Om man flyttar fotpinnarna, får adapterplattan vara hemmapulad?

Sen undrar jag vad som krävs av den personliga utrustningen.
Hjälm, d-ringsspänne och märkning 22-05. Mer? Fri färg på visir?
Vad finns det för krav på stövlar,ställ och handskar?

Osvosv, men vi börjar såhär.
Hoppas det finns någon som har tid och kunskap att svara.
Tack på förhand!

1: ja
2:ja
3: vad du vill så länge dom liknar org
4: hemmapul går bra, se bara till att den fyller sin funktion
5:ja

Kör med grejor som klarar en marksyning i 200 så klarar du reglementet på hjälm och ställ.


björn
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top