Hjälp mig identifiera en framgaffel. USD med 45 mm innerben (Bilder)

octagon

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2022
Hoj
Husqvarna 390
Grabben håller på att fixa upp en moped han köpt. Gaffeln ser rätt maffig ut, jag är ganska säker på att det inte är original. Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut vad det är för en gaffel? Tänker att det vore bra att veta om man skulle vilja serva den nån gång. Innerbenen är 45 mm. På toppen sitter två skruvar som jag antar är justering för komp och retur (se bilder).
Tänkte även skaffa passande skydd till underbenen (så att man får plats med mer dekaltrim), och det är ju lättare att hitta rätt om man vet vad det är för modell.
IMG_20220214_073406.jpg
IMG_20220214_073415.jpg
IMG_20220214_073427.jpg
 
Jo original kanske är Paoli, men jag är tveksam till att det är original, jag har inte sett några Yamaha DT50R med upside down gaffel. Men det kanske är nån specialutgåva, vad vet man. jag har inte hittat nån märkning, men jag har inte kollat supernoga.

Den är groteskt grov (snygg enligt sonen) för att sitta på en moppe. Den tar i kylaren lite lätt när man svänger max höger. Det är fäste för bromsskiva på båda sidorna och det finns justering för komp och retur på båda benen, så det borde vara dämpare på båda sidorna.

Jag misstänker att någon plockat den från någon större supermotard. Det kan som sagt vara nån specialvariant, men det ser ut som att den är för stor.
 
Liknar en Showa. Behöver bilder på hjulaxel infästningen och bromsok för identifiera den.
Packboxar finns att köpa på valfri maskinaffär typ Momentum, plocka ur och mät när det är dax.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Styrstoppet ser ut att ha fått lite moppefuckostryk, en millimeter där gör en centimeter ute på gaffelbenet, så det kanske är därför den tar i kylaren.

Annars var det plattjärn, strömtjyvar och Biltemablinkers för hela veckopengen:)
 
Är det inte adaptrar för att få plats med ett tjockstyrestyre? Iofs en kombination för att få dit ett fatbarstyre.
Lite rostfria insex där så blir det bra. :)

Jag hade dubbla trumbromsar på min moppe. Svårt att få upp den på bakhjulet med all vikt.
Fast det var ju en flakmoppe.
 
dt50x.jpg
DT50X (SM) verkar inte heller ha USD-gaffel. Om det inte finns nån specialutgåva.

Ja, det finns mycket att rensa bort, lödkolv och krympslangar går varma. Plattjärnen och delar av hyllkonsoler (inte i bild) ska ersättas. Det är ett projekt, 3 månader kvar till AM-kortet.
 
View attachment 468902
DT50X (SM) verkar inte heller ha USD-gaffel. Om det inte finns nån specialutgåva.

Ja, det finns mycket att rensa bort, lödkolv och krympslangar går varma. Plattjärnen och delar av hyllkonsoler (inte i bild) ska ersättas. Det är ett projekt, 3 månader kvar till AM-kortet.
Kollade du på min länk? Jag tycker då att det ser ut som en USD-gaffel:
1644854138345.png
 
Knepigt med dubbla bromsar... Torde komma från någon halväventyrsvariant av en offroadmodell känns det som.
 
View attachment 468902
DT50X (SM) verkar inte heller ha USD-gaffel. Om det inte finns nån specialutgåva.

Ja, det finns mycket att rensa bort, lödkolv och krympslangar går varma. Plattjärnen och delar av hyllkonsoler (inte i bild) ska ersättas. Det är ett projekt, 3 månader kvar till AM-kortet.
Jag har sett några SM de senaste åren. Jäklar va fint och tyst de går. Coola med SM-hjulen. Man kan bli lite avis om man jämför med de moppar vi hade när jag var 15-16 eller den DT50MX med förlängda gaffelben och en förlängning på bakstötdämparen som mina grabbar hade. Liiite fladdrig gaffel och trumbromsar. Den gjorde 55 blås enligt bilen och gps. Jackorna luktade tvåtaktsolja.

Kul att moppekillar morsar, särskilt de som åker riktig moppe.
Hoppas ni får till allt. Jag skulle nog byta gaffel och hjul. Enkelskiva räcker gott och väl.
 
Knepigt med dubbla bromsar... Torde komma från någon halväventyrsvariant av en offroadmodell känns det som.

Det ser ut som Showa när jag tittar noggrannare nere vid hjulaxeln. Är axeln gängad i godset på vänstra sidan, alltså ingen mutter? Dubbla skivor och USD och Showa, ovanligt. Kolla bland Hondas modeller till att börja med


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Av med hjulet o kolla efter ev nummer/ namn- så fick jag reda på att en gaffel köpt till zxr var egentligen till en gpz.
Enkel googling på numret gav fullträff dIRecKt.
 
Det ser ut som Showa när jag tittar noggrannare nere vid hjulaxeln. Är axeln gängad i godset på vänstra sidan, alltså ingen mutter? Dubbla skivor och USD och Showa, ovanligt. Kolla bland Hondas modeller till att börja med


Skickat från min iPad med Tapatalk
Nedre delen på de övre rören ser väldigt mycket ut som antingen Paoli eller KYB och Jag kan inte komma på en äldre offroadhonda med USD förutom crossarna men dom har singelskiva.
 
Last edited:
Av med hjulet o kolla efter ev nummer/ namn- så fick jag reda på att en gaffel köpt till zxr var egentligen till en gpz.
Enkel googling på numret gav fullträff dIRecKt.
Bra tips. Var brukar nummer stå nånstans? Nere vid hjulaxeln? På enkelkronade MTB-gafflar brukar det stå på gaffelkronan, men på dom sitter kronorna fast i innerbenen, kronan känns mer som en lös del här. Jag får väl tvätta och leta leta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top