Hjälp mig identifiera en framgaffel. USD med 45 mm innerben (Bilder)

octagon

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2022
Hoj
Husqvarna 390
Det ser ut som Showa när jag tittar noggrannare nere vid hjulaxeln. Är axeln gängad i godset på vänstra sidan, alltså ingen mutter? Dubbla skivor och USD och Showa, ovanligt. Kolla bland Hondas modeller till att börja med


Skickat från min iPad med Tapatalk
Den är gängad på ena sidan, överfall med 4 muttrar på den andra.
Det enda nummer jag hittar är "6RN9" (syns i bild) men det gav inte så mycket. Jag har dock inte kollat på undersidan av gaffeln runt returskruven än. Bromsfästena såg till en början misstänkt hemgjorda ut, men det finns inte minsta spår av något annat bromsfäste, båda är likadana och allt är helt rakt och ser välgjort ut. Alltså den delen som sitter fast i gaffeln, fästena som håller själva bromsen, typ bromsokshållaren, är rätt yxiga.

Vad jag har sett med kombinationen dubbla bromsskivor och någorlunda slaglängd är det mest "offroad" hojar där man inte bryr sig om vikten (Teneré, Africa Twin) och Caffé-motarder som är lite mer höjd väghoj än ombyggd Cross. SUV-motorcyklar. Men jag vet inte om dom har så lång slaglängd som denna, 30 cm? En Duke har väl typ hälften? Typ såna här, mer höjd caferacer än Cross med släta däck: https://www.motorbimble.com/?Category=Super motard&p=2&s=1&Front brakes=Double Disc

Vad vet man, det kanske är en Crossgaffel och någon som är bra på att svetsa och bra på att avlägsna spår av gamla bromsfästen...

Bifogar lite bilder:
IMG_20220216_203148.jpg

IMG_20220216_203156-cut.jpg
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Ingen med grundläggande svetskunskaper skulle göra dessa fästen. Mer eller mindre kriminellt beteende. Du får leta upp en annan gaffel för den här hör hemma på skroten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ingen med grundläggande svetskunskaper skulle göra dessa fästen. Mer eller mindre kriminellt beteende. Du får leta upp en annan gaffel för den här hör hemma på skroten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ja, det där verkar inte som nåt som lämnade fabriken... Ser ut som nån tagit en mc-gaffel, bytt ut nedre delen mot nåt som passar axeln och sen svetsat på bromsfästen i plattjärn.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

octagon

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2022
Hoj
Husqvarna 390
Ja ja, original är för tråkmånsar :tungan. Den ser häftig ut på håll och både gaffel och bromsar slår min gamla DT50MX med hästlängder, för att inte tala om Pusch Dakotan och Monarrscoot:en. Och faktiskt även mina 2 första 125 kubikare. Fantastisk modulation och noll flex i gaffeln. Moppegafflar brukar vara rena skräpet som vill ha nya boxar så snart man plågat dom med lite hopp och trix. Stoppies var inte alltför svårt på denna, det kunde man glömma på mina moppar. Detta är en DT50R-Custom helt enkelt.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top