Hjälp mig identifiera en framgaffel. USD med 45 mm innerben (Bilder)

Det ser ut som Showa när jag tittar noggrannare nere vid hjulaxeln. Är axeln gängad i godset på vänstra sidan, alltså ingen mutter? Dubbla skivor och USD och Showa, ovanligt. Kolla bland Hondas modeller till att börja med


Skickat från min iPad med Tapatalk
Den är gängad på ena sidan, överfall med 4 muttrar på den andra.
Det enda nummer jag hittar är "6RN9" (syns i bild) men det gav inte så mycket. Jag har dock inte kollat på undersidan av gaffeln runt returskruven än. Bromsfästena såg till en början misstänkt hemgjorda ut, men det finns inte minsta spår av något annat bromsfäste, båda är likadana och allt är helt rakt och ser välgjort ut. Alltså den delen som sitter fast i gaffeln, fästena som håller själva bromsen, typ bromsokshållaren, är rätt yxiga.

Vad jag har sett med kombinationen dubbla bromsskivor och någorlunda slaglängd är det mest "offroad" hojar där man inte bryr sig om vikten (Teneré, Africa Twin) och Caffé-motarder som är lite mer höjd väghoj än ombyggd Cross. SUV-motorcyklar. Men jag vet inte om dom har så lång slaglängd som denna, 30 cm? En Duke har väl typ hälften? Typ såna här, mer höjd caferacer än Cross med släta däck: https://www.motorbimble.com/?Category=Super motard&p=2&s=1&Front brakes=Double Disc

Vad vet man, det kanske är en Crossgaffel och någon som är bra på att svetsa och bra på att avlägsna spår av gamla bromsfästen...

Bifogar lite bilder:
IMG_20220216_203148.jpg

IMG_20220216_203156-cut.jpg
 
Ingen med grundläggande svetskunskaper skulle göra dessa fästen. Mer eller mindre kriminellt beteende. Du får leta upp en annan gaffel för den här hör hemma på skroten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Ingen med grundläggande svetskunskaper skulle göra dessa fästen. Mer eller mindre kriminellt beteende. Du får leta upp en annan gaffel för den här hör hemma på skroten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ja, det där verkar inte som nåt som lämnade fabriken... Ser ut som nån tagit en mc-gaffel, bytt ut nedre delen mot nåt som passar axeln och sen svetsat på bromsfästen i plattjärn.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Ja ja, original är för tråkmånsar :tungan. Den ser häftig ut på håll och både gaffel och bromsar slår min gamla DT50MX med hästlängder, för att inte tala om Pusch Dakotan och Monarrscoot:en. Och faktiskt även mina 2 första 125 kubikare. Fantastisk modulation och noll flex i gaffeln. Moppegafflar brukar vara rena skräpet som vill ha nya boxar så snart man plågat dom med lite hopp och trix. Stoppies var inte alltför svårt på denna, det kunde man glömma på mina moppar. Detta är en DT50R-Custom helt enkelt.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top