Hjälp mig hitta en hoj!

Det finns många hojar som du kan köpa billigt och som även har en billig men bra försäkring. På bilsport och mc kan du försäkra hojar som är minst 20år gamla för ca 1500/år helförsäkring oavsett hur gamal du är. Det finns gamla hojar som går lika bra som dom nyare men som kanske inte ser lika sportiga ut, men dom är billiga att försäkra och det är kanske det som spelar mest roll när man inte haft kortet så länge.

Tackar för det tipset! sjukt billigt! kollar faktist en del på Suzuki GS 500 billiga samt går att göra ganska snygga om man har lite vilja. Men jag går även i tankarna om man ska köpa sig en nyare hoj som ex Duke 390....

Har hojen 36 kW är det kört. Tyvärr.
Dom är paragrafryttare vid provet.

Gaaah det sög ju....

Nej nu har jag bestämt mig för att det blir en Supermotard och jag skiter helt enkelt i att det inte går att skjutsa , så länge jag har kul så :D tackar alla för hjälpen!

Hehe om jag fått en krona varje gång nån tipsat om xt660 och inlägget senare kommer nån motardnisse och sågar den av ren reflex... :D

Ktm 390 som sagt, kan ju vara intressant med nånting annat än 600cc+på vägarna.. annars är Nuda en intressant hoj....

har du kollat på transportstyrelsen så står det väl "1 passagerare" dvs du får inte skjutsa mer än en person.

Nej har inte kollat men tar det som en självklar het då motarderna jag har tittat på har inga skjuts pinnar.

Hehe om jag fått en krona varje gång nån tipsat om xt660 och inlägget senare kommer nån motardnisse och sågar den av ren reflex... :D

Ktm 390 som sagt, kan ju vara intressant med nånting annat än 600cc+på vägarna.. annars är Nuda en intressant hoj....

XT660 har jag tittat på en del och dom är fina om man slänger på ett par 17" :) Nud`n är svin dyr och så är väll den 900cc?

Har funderat lite på en Monstra 450 SM, dom kostar bara 29.900 och man får ett år garanti. Hittar dock inga recensioner om den bara massa folk som snackar skit om den när dom knappt har sett en. En annan fundering är reservdelar. Passar Hondas CRF450 delar rakt av?

Last edited:
vill inte badmoutha dina hojåknings skillz nu, men bara så att du tar med det i avvägning av hojköpet - nåndag, nångång, var som helst, hur som helst och när som helst -kan- och "nästan" kommer man tappa sin hoj på marken och det kan va trist att ha kastat ut jättemycket pengar på en 2012 modell, istället för att som någon föregående talare pratade om, att ha nån billigare som man lär sig köra på!
Med dom orden sagda, köp ALLTID med hjärtat, du kommer aldrig bli nöjd över en hoj som du "egentligen" inte vill ha eller som du känner att du kommer "nöja dig med".. må bäst, kör försiktigt och lycka till... Snaart så är det vår :)

vill inte badmoutha dina hojåknings skillz nu, men bara så att du tar med det i avvägning av hojköpet - nåndag, nångång, var som helst, hur som helst och när som helst -kan- och "nästan" kommer man tappa sin hoj på marken och det kan va trist att ha kastat ut jättemycket pengar på en 2012 modell, istället för att som någon föregående talare pratade om, att ha nån billigare som man lär sig köra på!
Med dom orden sagda, köp ALLTID med hjärtat, du kommer aldrig bli nöjd över en hoj som du "egentligen" inte vill ha eller som du känner att du kommer "nöja dig med".. må bäst, kör försiktigt och lycka till... Snaart så är det vår :)

Hoj har jag åkt sen jag var liten men att man ramlar med en hoj är inte ovanligt som du säger (spc när man ska leka:crash...) Just drf går tankarna mer mot en Motard då det inte gör så stor skada om man trillar :). Om jag skulle följa hjärtat skulle det bli en R6 eller något liknande men med tanke på dom nya reglerna så känns det inte som ett alternativ :( Men men en Motard är det inte heller något fel på :)

Men undrar ifall någon vet om vilka reservdelar som passar till en Monstra? :tungan

Vill minnas att efter 2005 så får man skjutsa på 625 (tror det gäller 660 med), 640 är det nog tidigare än så. Men särskilt bekvämt lär det ju inte vara och de nyare modellerna springer gärna iväg i pris.
KTM 660 ->04, aluminiumram. Får ej skjutsa.
KTM 660 05->, stålram. Får skjutsa.

Hoj har jag åkt sen jag var liten men att man ramlar med en hoj är inte ovanligt som du säger (spc när man ska leka:crash...) Just drf går tankarna mer mot en Motard då det inte gör så stor skada om man trillar :). Om jag skulle följa hjärtat skulle det bli en R6 eller något liknande men med tanke på dom nya reglerna så känns det inte som ett alternativ :( Men men en Motard är det inte heller något fel på :)

Men undrar ifall någon vet om vilka reservdelar som passar till en Monstra? :tungan

Haha indeed, speciellt när man ska leka och latcha! Aah nä isf är nog en Mortard liknande lite mer "stryktålig" och kanske t.o.m billigare reservdelar? Annat är det på en sporthoj där bara en ny OEM uppsättning kåpor kostar drygt 12k.. Weird... Varför funkar inte en R6? Har du A1/2 kort? Jag är jävligt kluven mellan en CBR 600rr eller en Daytona 675 eller en 07-08 R6.. Så sjukt snygga! När ekonomin (läs tjejen) tillåter så kanske det blir det! :yoparty

jag hade lätt valt en ER6(n såklart för mig)!

Ett litet tips: Kolla på Hyosung, deras 650:s börjar bli rätt skapliga, där har du billig hoj med V2:a vet dock ej hur skottsäkra de är men min förra mc lärare hade en comet 650 2004 och körde på bana med och lekte runt, de kan du dessutom få inom ramen max 70kw (de har väl 60kw något)

Over and out!

Hej alla där tänkte bara säga att det blev en Yamaha xt660x till slut :D. Har inte hunnit köra den så mycket då jag har haft mycket på jobbet, samt så måste jag fixa klart körkortet med :gnissla . Men här är en bild på den och tack alla för hjälpen! IMG_20130416_143855.jpg

Btw: Kom gärna med tips om vad som kan vara bra att tänka på med
dom osv :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion