hjälp mig få alla rätt

Bär upp hela cykelns tyngd på din knäpuck tills framhjul återfår fäste och gasa lite lätt-lätt att säga.

I verkligheten blir det krrrrrrrssssss rggggggggggdcccccccchhhh känn efter att alla lemmar är hela, vänta på skamkärran:tummenupp

Mycket bra formulerat, kunde inte skrivit det bättre. Håller med du.:krama

Fattar inte varför det skall heta "skamkärra"... Det låter så negativt, ungefär som man inte höll måttet :va

Igentligen borde det väl heta "Fullgaskärra", "Mera lut - inget prut -kärra" eller nåt sånt positivt.:tummenupp
Man hittar ju sällan fegisarna på den vagnen...:arsele:D:hihi

Ok, ännu en tankeställare då... Är det alldeles säkert att hjärnan reagerar korrekt om det händer plötsligt?

Jag kan rekomendera dig att läsa boken Full kontroll.pdf som finns på SMC's hemsida. Och förhoppningsvis kanske det lockar dig till en kurs i framtiden.

Precis, att hjärnan reagerar "fel" är nog vanligast..så därför kan man fundera på det efteråt, varför, varför varför..det är därför man skall gå kurserna för att träna bort, och korrigera hjärnans felaktiga överlevnadssignaler:tummenupp Som sagt är det 3000-4000 ggr bara det behövs nötas in förrän det går någorlunda per automatik:)

Ok, ännu en tankeställare då... Är det alldeles säkert att hjärnan reagerar korrekt om det händer plötsligt?

Jag kan rekomendera dig att läsa boken Full kontroll.pdf som finns på SMC's hemsida. Och förhoppningsvis kanske det lockar dig till en kurs i framtiden.

Ja, den är bra, har läst den. Och kände att jag fortfarande inte hade "rätt svar" på frågan som ställdes. Och ja, jag (och många fler) borde gå på kurs!

Mycket bra formulerat, kunde inte skrivit det bättre. Håller med du.:krama

Fattar inte varför det skall heta "skamkärra"... Det låter så negativt, ungefär som man inte höll måttet :va

Igentligen borde det väl heta "Fullgaskärra", "Mera lut - inget prut -kärra" eller nåt sånt positivt.:tummenupp

En-som -hittat-gränsenkärran, klantkärran, misstagskärran, de orutinerades kärra mm mm. EN sak om man får ta denna kärra under tävlingssammanhang, men under smc-kurser, eller bandagar, så är det inget positivt att behöva ta kärran, bara negativ klang. Allra helst om det är första gången man är på banan, om folk startade ut försiktigare och inte kör över sin förmåga så behöver man inte ta den alls..man är ursäktad om någon annan gör något fult, eller om man får punkering eller annat fel på hojen eller om man kör igenom spill av något på banan efter någon annnas krasch/avåkning.

om jag släpper gas eller bromsar antar jag att jag får mera tryck på framdäcket mot marken men det borde väl även öka trycket utåt dvs släpp-tendensen?

om jag istället gasar borde ju trycket minska utåt och skjuta framhjulet lite mer inåt/framåt men då blir det väl också mindre tryck mot marken och sämre grepp i framhjulet?

Känns som att resa upp är det enda som bara skulle påverka positivt, eller?

alternativt bränna loss en redig bakhjulssladd och köra igenom kurvan med bredställ så man får upp framhjulets vinkel ^^

Framhjulet smalast eller hur? Bakhjulet bredast, bäst grepp=bakhjulet, framhjulssläpp kan man få för man har för mycket vikt på framhjulet, genom att man bromsat för hårt utan att gå på gas i kurvan så man reder ut vikfördelningen mellan hjulen bättre.

Last edited:
Om jag reser hojen upp, slutar den inte svänga då? Om kurvan svänger vill jag också göra det....vart tog vägen vägen, jag åker på en åker...

Beror väl lite på situationen, men om du är på väg att ta ett väldigt tight spår så kanske du har råd att ta ett bredare spår och kan räta upp hojen en del och ändå klara kurvan. Att resa upp behöver inte innebära att man reser upp hela vägen till lodrät position.

På en bana med generösa avåkningszoner så kanske du även kan fortsätta ut med hojen i lodrätt position och lyckas behålla hojen på båda hjulen samtidigt som du bromsar (tillräckligt för att sänka farten, inte tillräckligt för att bromsa omkull dig, gräs, grus o dyl. har betydligt sämre grepp än asfalt...).
Men i 'verkligheten' (utanför banor med planerade avåkningszoner) så ligger du nog någonstans och sprattlar då.

Du får välja,upprätt ut eller liggande. :)

Henrik

Om det är generösa avåkningszoner så kan det vara bättre att hålla upprätt (om man kan fortsätta att köra utan att lägga sig överhuvudtaget). Annars är nog liggande det bästa i de flesta andra fall.

Om man inte måste försöka vara snabbast så kan lägre hastighet, speciellt in i kurvorna, vara en förebyggande åtgärd. Men är det något oljespill eller dyl. så kan det ju vara svårt att förutspå.

På SMC kurser så är det väl meningen att man ska vara lagom modig, inte övermodig. Om du kör av då (om det inte är p.g.a. någon annan) så är det ett misslyckande.

"klantkärran" som sportis föreslog lät som ett bra namn.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka