hjälp mig få alla rätt

Eller, kan det möjligvis vara så att SMC-instruktören egentligen bara vill veta vad DU skulle göra i ett sådan läge?

Tål att tänkas på iaf :rolleyes:

Släpp bromsen? Jag menar, får man ett framhjulssläpp så har du 3 millisekunder att fundera på vad du ska göra.

Finns släpp och glid med bland alternativen?
Röstar på det då.

Henrik

Bär upp hela cykelns tyngd på din knäpuck tills framhjul återfår fäste och gasa lite lätt-lätt att säga.

I verkligheten blir det krrrrrrrssssss rggggggggggdcccccccchhhh känn efter att alla lemmar är hela, vänta på skamkärran:tummenupp

Klurigt - har själv funderat. När man kör bil så är det ju i princip så här:

Släpper det fram kan man slå av gasen och därmed framkalla en s k lastväxelreaktion. (Kan inte förklara exakt varför och hur, har inte läst fysik sedan 9:an, fråga en ingenjör! :-) Lastväxelreaktionen gör att understyrningen går över i överstyrning, dvs ut med baken och fäste fram.

[Off-topic: Detta har jag testat i halka själv, och det funkar. Har också åkt på Volvos provbana med testförare som legat på gränsen understyrning-överstyrning-understyrning-överstyrning osv. Det är rätt fräckt faktiskt, när man ligger så på gränsen...]

Men vill man verkligen får ut baken på hojen? Blir det risk för en highsider då? Hojen har ju en annan geometri och andra sidkrafter än bilen...

Eller skall man gasa på för att rädda situationen, enligt principen att hojen har mer fäste bak än fram?

Tell me! Jag vill gärna veta, jag oxå! :-)

Man ska gasa & resa upp som någon skrev.
Men det är inte meningen med frågan... instruktörerna vill veta vad du hade gjort.

det släpper ju fram för att belastningen är för hög, så bromsa fram är nog bara för kamikazepiloter :banana Släppa gas funkar inte heller, har testat :huvet

om jag släpper gas eller bromsar antar jag att jag får mera tryck på framdäcket mot marken men det borde väl även öka trycket utåt dvs släpp-tendensen?

om jag istället gasar borde ju trycket minska utåt och skjuta framhjulet lite mer inåt/framåt men då blir det väl också mindre tryck mot marken och sämre grepp i framhjulet?

Känns som att resa upp är det enda som bara skulle påverka positivt, eller?

alternativt bränna loss en redig bakhjulssladd och köra igenom kurvan med bredställ så man får upp framhjulets vinkel ^^

Jo, det är klart, du har rätt. Men vi andra, som inte är anmälda på samma kurs som streetspank, vi är också nyfikna på att lära oss mer! :-)

Ok, ännu en tankeställare då... Är det alldeles säkert att hjärnan reagerar korrekt om det händer plötsligt?

Jag kan rekomendera dig att läsa boken Full kontroll.pdf som finns på SMC's hemsida. Och förhoppningsvis kanske det lockar dig till en kurs i framtiden.

Jag vet vad jag skulle gjort, kraschat :crash

Finns liksom inte så mycket annat att göra, been there, done that :huvet

Alltså: frågan handlar inte om hur du skulle rädda situationen, för det gör du inte, det handlar enbart om hur du tänker, vilken inställning du har :fakta

Om jag reser hojen upp, slutar den inte svänga då? Om kurvan svänger vill jag också göra det....vart tog vägen vägen, jag åker på en åker...

Inget svar, kan var rätt alternativ allt är relativt..har det släppt så kan gå så fort att man inte HINNER göra ett skit..men de vill nog höra att du ger gas, rätar upp??? Njaee de vette fan fel i mina örom, då åker man ju mot kurvkanten, och vad gör man då automatisk, jo bromsar och styr mot hindret, isället för att styra ifrån..

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka