Hjälp med info om olika motorcyklar

Enbart kamremsbyte betalade jag strax under 2' för. Min är det iofs enkelt att byta på, inget skräp i vägen.
Intervall 2400 mil eller 2(3) år. Köp en Ducce.

Det ser ut som om att det blir en ducce! :D

Jag röstar på en superduke det är ju ren och skär lycka!

Yes, jag är väl medveten om att en superduke är mer än grym! :kär Men försäkringen på den kostar skjortan om man har en häst att försörja också ;) Hade jag inte haft häst hade jag inte brytt mig om den försäkringen.
 
Det ser ut som om att det blir en ducce! :D



Yes, jag är väl medveten om att en superduke är mer än grym! :kär Men försäkringen på den kostar skjortan om man har en häst att försörja också ;) Hade jag inte haft häst hade jag inte brytt mig om den försäkringen.

Greifi skulle förstå om han fick lite mindre morötter under en månad :fakta :)
 
Oj åh det var ju dyrt! :(

Okej info från säljaren:

Nästa kamremsbyte vid 3000 mil
Senaste kamremsbytet/servicen 2157 mil nu står hojen på ca 2300 mil
Bakdäcket är nytt sedan förra året och framdäcket är ca 3 år.
Det är en -04 och den har legat ute på blocket i snart 2 månader. Ska jag ha något i åtanken?

Denna hoj är det: http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_Monster_1000_SIE_61085161.htm?sa=1

Ja det är vissa saker du skall ha i åtanke. Skit i miltalet när kamremmarna byttes kolla istället när det gjordes. Teoretiskt kan dom vara bytta för 3 år sen och hojen har rullat 150mil sen dess och då är det teoretiskt dax igen. Kolla om det finns nåt dokumenterat om ventilspelskontroll eller schimsning av ventilspelet. Kan om inte annat vara argument för att dämpa priset en aning.

Generellt tar Duccatister löjligt bra hand om sina hojar men undantag finns, jag var och tittade på en Monster från 2008 som inte var billig men å andra sidan var den "omhändertagen som ett nyfött barn" och fullservad på firma. Jovisst.... hade rullat 2100mil, framskärmen var sprucken efter en skivbromslås fadäs, bromshandtaget var avslaget men han hade filat till det så det inte var vasst och det funkade "perfekt".

Remmarna var aldrig bytta för dom skulle inte bytas förrän på 2400mil, den rullade alltså då jag tittade på den på 5år gamla remmar vilket i sig inte är ett problem förrän nån går av och shimsa ventiler visste han inte vad det var. Troligtvis inte "firman" som servat heller då det var gjort varje år på samma mack/bilverkstad och den bestod årligen av ett oljebyte och ett filter. Gick på original bromsvätska med skulle jag tro.

Sen har den legat ute i två månader... Koppla på grymma tjejcharmen som får alla Ducceägare att smälta och pruta som ett svin.
 
Ja det är vissa saker du skall ha i åtanke. Skit i miltalet när kamremmarna byttes kolla istället när det gjordes. Teoretiskt kan dom vara bytta för 3 år sen och hojen har rullat 150mil sen dess och då är det teoretiskt dax igen. Kolla om det finns nåt dokumenterat om ventilspelskontroll eller schimsning av ventilspelet. Kan om inte annat vara argument för att dämpa priset en aning.

Generellt tar Duccatister löjligt bra hand om sina hojar men undantag finns, jag var och tittade på en Monster från 2008 som inte var billig men å andra sidan var den "omhändertagen som ett nyfött barn" och fullservad på firma. Jovisst.... hade rullat 2100mil, framskärmen var sprucken efter en skivbromslås fadäs, bromshandtaget var avslaget men han hade filat till det så det inte var vasst och det funkade "perfekt".

Remmarna var aldrig bytta för dom skulle inte bytas förrän på 2400mil, den rullade alltså då jag tittade på den på 5år gamla remmar vilket i sig inte är ett problem förrän nån går av och shimsa ventiler visste han inte vad det var. Troligtvis inte "firman" som servat heller då det var gjort varje år på samma mack/bilverkstad och den bestod årligen av ett oljebyte och ett filter. Gick på original bromsvätska med skulle jag tro.

Sen har den legat ute i två månader... Koppla på grymma tjejcharmen som får alla Ducceägare att smälta och pruta som ett svin.

Ventilspelskontroll eller schimsning av ventilspelet vad har det för påverkan på hojen? Och om det var länge sedan dem gjordes ska jag alltså pruta, är det så du menar?

Aha okej det är något jag ska kika efter om det är samma verkstad. Men jag går exempelvis till samma verkstad med min bil så det behöver ju inte heller vara något negativt.

Det där med originalbromsvätska. Vad rekommenderar du för bromsvätska?

Haha givetvis ska jag försöka få ner den lite till i pris ;) :tummenupp
 
Ventilspelskontroll eller schimsning av ventilspelet vad har det för påverkan på hojen? Och om det var länge sedan dem gjordes ska jag alltså pruta, är det så du menar?

Ventiler som fått vandra iväg utanför spec för långt gör att motorn går väldigt sönder och blir väldigt dyr att laga.

Aha okej det är något jag ska kika efter om det är samma verkstad. Men jag går exempelvis till samma verkstad med min bil så det behöver ju inte heller vara något negativt.

Jag skulle inte lita på att en bilmek kan serva en hoj tillfredsställande.

Det där med originalbromsvätska. Vad rekommenderar du för bromsvätska?

Jag tror nog snarare att han menade att det var samma bromsvätska i hojen som den levererades med, vilket är dåligt. Annars spelar det ganska föga roll vilken tillverkare bromsvätskan har, bara den är av rätt sort, och bytt lite då och då iaf.
Så sent som igår var jag på en Knix där en hoj råkade ut för att ett bromsok på en hoj låste framdäcket, inte helt otroligt att det var pga urgammal bromsvätska som överhettades. Sånt vill man helst undvika att råka ut för.

Haha givetvis ska jag försöka få ner den lite till i pris ;) :tummenupp

:tummenupp
 
Ventilspelskontroll eller schimsning av ventilspelet vad har det för påverkan på hojen? Och om det var länge sedan dem gjordes ska jag alltså pruta, är det så du menar?

Aha okej det är något jag ska kika efter om det är samma verkstad. Men jag går exempelvis till samma verkstad med min bil så det behöver ju inte heller vara något negativt.

Det där med originalbromsvätska. Vad rekommenderar du för bromsvätska?

Haha givetvis ska jag försöka få ner den lite till i pris ;) :tummenupp


Nej, skit i bromsvätskan och om det är samma verkstad. Det jag menade var att den jag tittade på var enligt säljaren ompysslad som fan men den var snarare misskött. Det var originalbromsvätska, den var med andra ord aldrig bytt på över 2000 mil och 5 år. Det var inte att den var servad på samma ställe utan att den var servad på en bilmack och inte en seriös MC-firma.

Är ventilspelet för stort så sliter det på kammarna. Men som sagt, Ducatiägare tar vanligtvis hand om sina hojar.

Ducatisar har desmodromiska ventiler vilket betyder att kamaxeln har en nock för att öppna ventilen och en nock för att stänga. Väldigt charmigt är det... Och det betyder att det alltid måste vara ett ganska väl definierat spel både på stängning och öppning. Titta på bilden, det man byter ut när man shimsar in spelet är den lilla hatten till vänster om "öppning" samt den lilla kragen till vänster om "stängning".

En vanlig tråkig motorcykel öppnar ventilen på samma sätt som Ducati men stänger med en fjäder istället.

Dom där små prylarna säljs i olika tjocklekar för att man skall kunna shimsa in rätt spel och på den hojen du kikar på är det 4 ventiler och med andra ord 8st spel som skall shimsas in. Det är inte alls ovanligt att man mäter spelet men det är inom toleranserna och när det väl behöver shimsas så är det kanske två-tre st av åtta som måste shimsas. Men det är inga problem, verkstaden fixar det.

image.jpg
 
På tal om Ducati Monster. Är det någon som har koll på hur ofta man måste utföra ventiljusteringar i samband med ventilkontroll på service vid de första 3000 milen på en Ducati om man ska generalisera. Är de ofta utanför toleranserna vid kontroll?

Tänker på de som utför service själva och noterar i serviceboken att det varit inom toleranserna. Som köpare kan man ju aldrig veta om så var fallet till 100%. Det är ju en sak att byta olja, bromsvätska och så vidare. Många som servar själv brukar hänvisa till YouTube där man har haft instruktion + att de påstår sig ha viss vana av att skruva själva.

Köpte en Monster S4RS nu under sommaren. Den är bra kompromiss att köra på gata med. Lagom avvägning mellan sport och komfort när det gäller sittställningen. Har inte hunnit kört överdrivet mycket med den. Det har blivit många kortare turer där man utfört lite ärenden på stan och omnejd samt ett antal turer på runt 7 mil och en längre på 35.
 
På tal om Ducati Monster. Är det någon som har koll på hur ofta man måste utföra ventiljusteringar i samband med ventilkontroll på service vid de första 3000 milen på en Ducati om man ska generalisera. Är de ofta utanför toleranserna vid kontroll?

Tänker på de som utför service själva och noterar i serviceboken att det varit inom toleranserna. Som köpare kan man ju aldrig veta om så var fallet till 100%. Det är ju en sak att byta olja, bromsvätska och så vidare. Många som servar själv brukar hänvisa till YouTube där man har haft instruktion + att de påstår sig ha viss vana av att skruva själva.

Köpte en Monster S4RS nu under sommaren. Den är bra kompromiss att köra på gata med. Lagom avvägning mellan sport och komfort när det gäller sittställningen. Har inte hunnit kört överdrivet mycket med den. Det har blivit många kortare turer där man utfört lite ärenden på stan och omnejd samt ett antal turer på runt 7 mil och en längre på 35.

Har min första Monster och shimsade själv, den hade bara rulat ett par hundra mil. Två eller tre tightades till lite men tror alla var inom spec. Pratade med en välskruvande kamrat och enligt honom så är det normala att ingen behöver shimsas när det väl satt sig men nån gång "då och då" kan ett par behöva lite kärlek. Han kollade spelet i samband med rembyte.

Det där med hemmaservat är svårbevisat. Jag dokumenterar upp rembyte, ventilkontroll och även vanliga servisar med fotodokumentation på ett USB mest för att själ ha koll men tycker att det borde betyda något för en framtida köpare.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    682.6 KB · Visningar: 54
  • image.jpg
    image.jpg
    696.9 KB · Visningar: 63
Last edited:
Ventiler som fått vandra iväg utanför spec för långt gör att motorn går väldigt sönder och blir väldigt dyr att laga
.
Aj aj det vill jag inte!

Jag skulle inte lita på att en bilmek kan serva en hoj tillfredsställande.
nej inte jag heller. Jag tänkte bara mer hur jag gör med min bil. Men då förstår jag hur ni menar :)

Jag tror nog snarare att han menade att det var samma bromsvätska i hojen som den levererades med, vilket är dåligt. Annars spelar det ganska föga roll vilken tillverkare bromsvätskan har, bara den är av rätt sort, och bytt lite då och då iaf.
Så sent som igår var jag på en Knix där en hoj råkade ut för att ett bromsok på en hoj låste framdäcket, inte helt otroligt att det var pga urgammal bromsvätska som överhettades. Sånt vill man helst undvika att råka ut för.
Aha okej okej nu hänger jag med. Ska kika på det.
Ja va kul med Knix! Dit kommer jag också åka till när jag har hojen. Var det på Tuvängen eller Rörken? :)
Tråkigt med han som klotade. Hoppas det gick bra med både honom och hojen?
 
Last edited:
Nej, skit i bromsvätskan och om det är samma verkstad. Det jag menade var att den jag tittade på var enligt säljaren ompysslad som fan men den var snarare misskött. Det var originalbromsvätska, den var med andra ord aldrig bytt på över 2000 mil och 5 år. Det var inte att den var servad på samma ställe utan att den var servad på en bilmack och inte en seriös MC-firma.

Är ventilspelet för stort så sliter det på kammarna. Men som sagt, Ducatiägare tar vanligtvis hand om sina hojar.

Ducatisar har desmodromiska ventiler vilket betyder att kamaxeln har en nock för att öppna ventilen och en nock för att stänga. Väldigt charmigt är det... Och det betyder att det alltid måste vara ett ganska väl definierat spel både på stängning och öppning. Titta på bilden, det man byter ut när man shimsar in spelet är den lilla hatten till vänster om "öppning" samt den lilla kragen till vänster om "stängning".

En vanlig tråkig motorcykel öppnar ventilen på samma sätt som Ducati men stänger med en fjäder istället.

Dom där små prylarna säljs i olika tjocklekar för att man skall kunna shimsa in rätt spel och på den hojen du kikar på är det 4 ventiler och med andra ord 8st spel som skall shimsas in. Det är inte alls ovanligt att man mäter spelet men det är inom toleranserna och när det väl behöver shimsas så är det kanske två-tre st av åtta som måste shimsas. Men det är inga problem, verkstaden fixar det.

View attachment 422652

Det där med nok som öppnar och stänger ventilen känner jag igen nu när du berättar det! Tror min granne berättade det :)
Super bra och utförlig förklaring! Precis vad jag behöver. Stort tack :)
Hur mycket kostar det att shimsa om säljaren inte har gjort det?

Varför jag frågar så mycket ang priser och saker som är viktiga när de är äldre är för att jag gjorde en dålig affär på min bil. Köpte den billigt och sedan visade det sig att jag behövde byta kamrem och service etc. Så det var utöver priset på bilen en 5 siffrig summa på verkstaden efter. Har absolut inte lust att göra samma misstag igen :p
 
:rofl
Det där med nok som öppnar och stänger ventilen känner jag igen nu när du berättar det! Tror min granne berättade det :)
Super bra och utförlig förklaring! Precis vad jag behöver. Stort tack :)
Hur mycket kostar det att shimsa om säljaren inte har gjort det?

Varför jag frågar så mycket ang priser och saker som är viktiga när de är äldre är för att jag gjorde en dålig affär på min bil. Köpte den billigt och sedan visade det sig att jag behövde byta kamrem och service etc. Så det var utöver priset på bilen en 5 siffrig summa på verkstaden efter. Har absolut inte lust att göra samma misstag igen :p



Vågar inte gissa på vad det kostar. Shimsen är säkert styckpris (100-130kr/st eller nåt sånt skulle jag tro) men arbetet är svårgissat. Ring Italiabike http://www.italiabikecenter.com/contact eller nån annan bra Ducceverkstad och kolla. Nog svårt att få ett exakt pris då det beror på hur många som måste bytas men jag tycker att du borde få en prisindikation som inte skall diffa med är 10-15%.

Är remmarna bytta hos märkesverkstad så skulle det förvåna mig om inte ventilerna också är kontrollerade och till skillnad från remmarna så kan du titta mer på hur många milen den rullat sen kontroll av ventilerna.

Glöm inte lita allmän vanlig kontroll av hojen med. Styrstoppen hela och fina så dom inte ser ut som Fordons styrstopp, en sån hoj köper man inte. Bromsbelägg, drivpaket, koppling, allmänt skick, rycka lite i gaffeln mm.
 
Last edited:
Vågar inte gissa på vad det kostar. Shimsen är säkert styckpris (100-130kr/st eller nåt sånt skulle jag tro) men arbetet är svårgissat. Ring Italiabike http://www.italiabikecenter.com/contact eller nån annan bra Ducceverkstad och kolla. Nog svårt att få ett exakt pris då det beror på hur många som måste bytas men jag tycker att du borde få en prisindikation som inte skall diffa med är 10-15%.

Är remmarna bytta hos märkesverkstad så skulle det förvåna mig om inte ventilerna också är kontrollerade och till skillnad från remmarna så kan du titta mer på hur många milen den rullat sen kontroll av ventilerna.

Glöm inte lita allmän vanlig kontroll av hojen med. Styrstoppen hela och fina så dom inte ser ut som Fordons styrstopp, en sån hoj köper man inte. Bromsbelägg, drivpaket, koppling, allmänt skick, rycka lite i gaffeln mm.

okej toppen! Tror jag har allt nedskrivet :)
Har ni några fler MC verkstäder som ni rekommenderar? Desmocenter är det något?

Absolut. Har kollat på denna en gång tidigare men komme göra en ytterligare vanlig kontroll på den :)
 
.
Aha okej okej nu hänger jag med. Ska kika på det.
Ja va kul med Knix! Dit kommer jag också åka till när jag har hojen. Var det på Tuvängen eller Rörken? :)
Tråkigt med han som klotade. Hoppas det gick bra med både honom och hojen?

Jag var på Gröndal. :D Inte kört på Tuvängen, men får väl testa nån gång. Tycker om när banan är lite kuperad och har lite skiftande kurvor så jag gillar Gröndal rätt mycket. ett par knepiga kurvor att träna teknik i där med, så den är ganska perfekt.
Tror faktiskt han klarade sig från att klota, det lät som det på pratet i depån iaf.
Bromsvätska brukar ha en snyggt uringul färg (det finns mörkare med iofs), ju mörkare desto mer skit är det i den. Det värsta jag sett var i princip colabrun bromsvätska.
 
Har min första Monster och shimsade själv, den hade bara rulat ett par hundra mil. Två eller tre tightades till lite men tror alla var inom spec. Pratade med en välskruvande kamrat och enligt honom så är det normala att ingen behöver shimsas när det väl satt sig men nån gång "då och då" kan ett par behöva lite kärlek. Han kollade spelet i samband med rembyte.

Det där med hemmaservat är svårbevisat. Jag dokumenterar upp rembyte, ventilkontroll och även vanliga servisar med fotodokumentation på ett USB mest för att själ ha koll men tycker att det borde betyda något för en framtida köpare.

Det där såg ju seriöst ut med ett excel ark och fotodokumentation. Uppskattas säkert av en framtida köpare. Oftast brukar ägare spara på lite kvitton på materialet och en notering i servicebok eller annat. Svårigheten är att bedöma kompetensen och att jobbet är rätt utfört. Man kan välja att lita på säljaren eller helt enkelt lämna iväg och låta någon utföra jobbet för att vara på den säkra sidan.
 
jag personligen skulle hellre börja med en äldre hoj den kan du klassiker försäkra för ca 1500kr hel/helår vilken model som helst bara den är mer än 20 år gammal.
Gamla med med hög effekt och dom står sig bra idag också jag skulle hellre köpa en sådan än ER-6:a som är trist och trött men nackdelen att man vänjer sig med lite effekt är det svårt att köpa en svagare hoj .
Lycka till

Finns många sporthojar
Yamaha FZR1000 och YZF 1000 thunderace
Suzuki Gsx-R
Honda fireblade
Honda vtr 1000 v-twin
Honda vfr 750-v fyra

http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_FZR_1000_exup__Svart_och_lila___61109296.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CBR_900_rr_61951111.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Vfr_750___OBS_SE_MIL___SKICK___61525859.htm?ca=11&w=3
 
Yes, jag är väl medveten om att en superduke är mer än grym! :kär Men försäkringen på den kostar skjortan om man har en häst att försörja också ;) Hade jag inte haft häst hade jag inte brytt mig om den försäkringen.

Bara att skaffa en rik sambo eller en till ;)

Äh har kört 1290, brutal jävla grej och fan grymt bra att skjutsa på/med. Dock är ja en rad4 fegis och SD är fan fularen än den fula ankungen, men som sagt grym hoj:7peta
 
jag personligen skulle hellre börja med en äldre hoj den kan du klassiker försäkra för ca 1500kr hel/helår vilken model som helst bara den är mer än 20 år gammal.
Gamla med med hög effekt och dom står sig bra idag också jag skulle hellre köpa en sådan än ER-6:a som är trist och trött men nackdelen att man vänjer sig med lite effekt är det svårt att köpa en svagare hoj .
Lycka till

Finns många sporthojar
Yamaha FZR1000 och YZF 1000 thunderace
Suzuki Gsx-R
Honda fireblade
Honda vtr 1000 v-twin
Honda vfr 750-v fyra

http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_FZR_1000_exup__Svart_och_lila___61109296.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CBR_900_rr_61951111.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Vfr_750___OBS_SE_MIL___SKICK___61525859.htm?ca=11&w=3

skulle inte säga att vilken 20 år gammal modell som helst går att classica försäkra,
 
Jag var på Gröndal. :D Inte kört på Tuvängen, men får väl testa nån gång. Tycker om när banan är lite kuperad och har lite skiftande kurvor så jag gillar Gröndal rätt mycket. ett par knepiga kurvor att träna teknik i där med, så den är ganska perfekt.
Tror faktiskt han klarade sig från att klota, det lät som det på pratet i depån iaf.
Bromsvätska brukar ha en snyggt uringul färg (det finns mörkare med iofs), ju mörkare desto mer skit är det i den. Det värsta jag sett var i princip colabrun bromsvätska.

Jaha där har jag aldrig varit på Gröndal. Dit borde man åka om det inte är allt för långt! Vart ligger det? :)
Va bra att det troligtvis gick bra!

Okej noterat! Har massa info tack vare er alla :kär

Det där såg ju seriöst ut med ett excel ark och fotodokumentation. Uppskattas säkert av en framtida köpare
Det skulle jag ha uppskattat. Då ser man att säljaren är noga och vill att allt ska synas. Inget att dölja.
 
jag personligen skulle hellre börja med en äldre hoj den kan du klassiker försäkra för ca 1500kr hel/helår vilken model som helst bara den är mer än 20 år gammal.
Gamla med med hög effekt och dom står sig bra idag också jag skulle hellre köpa en sådan än ER-6:a som är trist och trött men nackdelen att man vänjer sig med lite effekt är det svårt att köpa en svagare hoj .
Lycka till

Finns många sporthojar
Yamaha FZR1000 och YZF 1000 thunderace
Suzuki Gsx-R
Honda fireblade
Honda vtr 1000 v-twin
Honda vfr 750-v fyra

http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_FZR_1000_exup__Svart_och_lila___61109296.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CBR_900_rr_61951111.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Vfr_750___OBS_SE_MIL___SKICK___61525859.htm?ca=11&w=3


Jag är lite tveksam att köpa en så gammal hoj då min bil är en 99 men togs ut 00 och det var problem med den från början. Eftersom jag inte har erfarenhet av vad man ska kolla samt lyssna på så vågar jag nog inte köpa en sådan gammal hoj. Hade inge erfarenheter heller när jag köpte min bil. Visste inte vad jag skulle kolla på.

skulle inte säga att vilken 20 år gammal modell som helst går att classica försäkra,
Nähä, eller iof så kan man förstå det eftersom de är så gamla och de kommer bara ramla sönder en tråkig dag.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top