Nej, skit i bromsvätskan och om det är samma verkstad. Det jag menade var att den jag tittade på var enligt säljaren ompysslad som fan men den var snarare misskött. Det var originalbromsvätska, den var med andra ord aldrig bytt på över 2000 mil och 5 år. Det var inte att den var servad på samma ställe utan att den var servad på en bilmack och inte en seriös MC-firma.
Är ventilspelet för stort så sliter det på kammarna. Men som sagt, Ducatiägare tar vanligtvis hand om sina hojar.
Ducatisar har desmodromiska ventiler vilket betyder att kamaxeln har en nock för att öppna ventilen och en nock för att stänga. Väldigt charmigt är det... Och det betyder att det alltid måste vara ett ganska väl definierat spel både på stängning och öppning. Titta på bilden, det man byter ut när man shimsar in spelet är den lilla hatten till vänster om "öppning" samt den lilla kragen till vänster om "stängning".
En vanlig tråkig motorcykel öppnar ventilen på samma sätt som Ducati men stänger med en fjäder istället.
Dom där små prylarna säljs i olika tjocklekar för att man skall kunna shimsa in rätt spel och på den hojen du kikar på är det 4 ventiler och med andra ord 8st spel som skall shimsas in. Det är inte alls ovanligt att man mäter spelet men det är inom toleranserna och när det väl behöver shimsas så är det kanske två-tre st av åtta som måste shimsas. Men det är inga problem, verkstaden fixar det.
View attachment 422652