Hjälp med info om olika motorcyklar

Triumph är fina hojjar, alltså för ögat. Vet inte hur de håller maskinellt men väldigt vackra hojjar.

Modern kvalité = tål att misshandlas

Äldre kvalité = kräver kärlek och omvårdnad

Vad som är bra kvalité kan alltid diskuteras. Den som läst Robert M Pirsigs Zen och konsten att sköta en motorcykel känner till ämnet.
Phaedrus, a teacher of creative and technical writing at a small college, became engrossed in the question of what defines good writing, and what in general defines good, or "Quality". His philosophical investigations eventually drove him insane, and he was subjected to electroconvulsive therapy which permanently changed his personality.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_and_the_Art_of_Motorcycle_Maintenance

Bra kan vara att det är lätt att byta och laga delar, dåligt kan vara att det behövs lagas eller bytas delar.
Brytartändning behöver skötas men är hyfsat billigt att sköta och reparera.
Elektronisk tändning behöver ingen skötsel att tala om men när den inte fungerar har du betydligt större problem men utan kunskap är det ändå att föredra.

När det gäller nya Triumph, dvs tillverkade i Hinckley, så håller de modern kvalité.

Alltså vilket stort HAV det är med alla dessa typer av hojar!
Hittade en 600 cc för samma försäkringssumma som en 1000 cc.
Sitter och letar nästan varje dag på blocket och har beslutsånges.
Åter igen TACK för all info jag har fått från er alla. Det uppskattas! Mer info vill jag gärna ha om ni kommer på något nytt. Jag är ju grön på allt så all info kommer läsas på :)

Åter igen TACK för all info jag har fått från er alla. Det uppskattas! Mer info vill jag gärna ha om ni kommer på något nytt. Jag är ju grön på allt så all info kommer läsas på :)

Köp mitt Monstet så slipper jag ett förnedrande inbyte. Kan levereras i Falkenberg imorgon..... EDIT: Den låter faktiskt riktigt bra.

ImageUploadedByTapatalk1439667444.671919.jpgImageUploadedByTapatalk1439667466.196468.jpgImageUploadedByTapatalk1439667484.582689.jpgImageUploadedByTapatalk1439667612.006848.jpg

Last edited:
Det är bara att handla nåt, det är ju inte som att man behöver ha samma hoj resten av livet. Det finns många val som är rätt.

Har herren en Scrambler i åtanke?

Njaee... Lite för upprätt körställning och tycket att det är för liten tank. Får liksom inte rätt grepp med benen vid broms. Skulle kunna tänka mig en som ren stadshoj.

Nej, det lutar åt en Monster 821 eller eventuellt Brutale 800. Men har inte bestämt mig. Är inte på något sätt missnöjd med den jag har.

Njaee... Lite för upprätt körställning och tycket att det är för liten tank. Får liksom inte rätt grepp med benen vid broms. Skulle kunna tänka mig en som ren stadshoj.

Nej, det lutar åt en Monster 821 eller eventuellt Brutale 800. Men har inte bestämt mig. Är inte på något sätt missnöjd med den jag har.

821:an är nice men jag är för tillfället väldigt partisk! :)

Njut av denna stunden, längtan efter en hoj är inte att underskatta. Du kommer bli nöjd oavsett valet. Det går att byta om det lilla extra inte finns där första gången. :tummenupp

Det är bara att handla nåt, det är ju inte som att man behöver ha samma hoj resten av livet. Det finns många val som är rätt.

Nej absolut behöver man inte ha den livet ut. Men jag är sådan eftersom det är så mycket pengar för mig vill jag inte hålla på att byta. Då vill jag vara helt okej nöjd först.

Njut av denna stunden, längtan efter en hoj är inte att underskatta. Du kommer bli nöjd oavsett valet. Det går att byta om det lilla extra inte finns där första gången. :tummenupp

Ja det gör jag också! Absolut går det att byta :) har lätt för att vela när jag är grön. Hade jag haft mer erfarenhet hade jag nog varit mer rak på sak.

Nej absolut behöver man inte ha den livet ut. Men jag är sådan eftersom det är så mycket pengar för mig vill jag inte hålla på att byta. Då vill jag vara helt okej nöjd först.

Ja det gör jag också! Absolut går det att byta :) har lätt för att vela när jag är grön. Hade jag haft mer erfarenhet hade jag nog varit mer rak på sak.

Tricket med att vara nöjd med sin hoj är att köpa en som man blir kär i, och sedan inte provköra några andra :hihi
Men, du kommer bli sugen på en annan hoj på ett par år, och då är det bara att byta. Olika hojtyper är väldigt olika att köra, och när man liksom kört en hojtyp ett tag så börjar man vilja ha ut nåt annat som en annan hoj eller hojtyp erbjuder, och då börjar man sukta efter det.

Oavsett hur mycket du prokrastinerar över första hojen och hur noga du är så kommer du aldrig att hitta den perfekta hojen. Det finns alltid någon som är lite bättre på något som du gärna skulle ha. :hihi

Tricket med att vara nöjd med sin hoj är att köpa en som man blir kär i, och sedan inte provköra några andra :hihi
Men, du kommer bli sugen på en annan hoj på ett par år, och då är det bara att byta. Olika hojtyper är väldigt olika att köra, och när man liksom kört en hojtyp ett tag så börjar man vilja ha ut nåt annat som en annan hoj eller hojtyp erbjuder, och då börjar man sukta efter det.

Oavsett hur mycket du prokrastinerar över första hojen och hur noga du är så kommer du aldrig att hitta den perfekta hojen. Det finns alltid någon som är lite bättre på något som du gärna skulle ha. :hihi

Haha nej precis! Det är jag medveten om. Alla hojar har egna karaktärer :)
Jag går rätt mycket efter utseendet och därefter cc och ljud. Med mina önskningar blir försäkringen inte densamma tyvärr. Så jag måste köpa en hoj som är medelmåttig till det jag vill ha. Därför spånar jag så mycket efter en bra "medelmåttig" hoj.

Om du går efter cc och ljud kan du ju kika på en MT-01, massor med cc i en sån och antagligen billig försäkring

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph