Tompalino
Inte längre kraschkung ;)
Behöver lite råd med min hoj, en GSX-400F. Har efter en dikeskörning då gaffelbenen blev skeva och instrumentpanelen skadades plockat isär framgaffeln för reparation. Jag har köpt in ett par begagnade gaffelben från en likadan hoj som är uppmätt raka. Problemet är att när jag sätter ihop framgaffeln så pekar fortfarande hjulet åt ett annat håll än vad styret gör. Jag har läst tidgare trådar här om hur man löser liknande problem men har inte lyckats få det rakt.
När jag skruvar ihop det lossar jag på alla skruvar, sen sätter jag dit gaffelbenen och försöker få dem i samma höjd i den övre gaffelkronan. Därefter drar jag åt skruvarna i den undre gaffelkronan för att få fast gaffelbenen. Därefter drar jag åt resten av skruvarna. Gör jag det i fel ordning?
Har ruckat o tryckt på styret för att försöka få det rakt men ingenting har hjälpt. Kan det vara så att någon av gaffelkronorna är skeva? Hur ser man det i så fall? Kan det vara något annat fel?
Sen hade jag en fråga om styrlagren. Antar att de ska smörjas med fett, är det någon speciell typ av fett eller duger vilket lagerfett som helst?
Är det något mer man ska tänka på när man sätter ihop en framgaffel igen?
Jag vore tacksam för all hjälp jag kan få...
När jag skruvar ihop det lossar jag på alla skruvar, sen sätter jag dit gaffelbenen och försöker få dem i samma höjd i den övre gaffelkronan. Därefter drar jag åt skruvarna i den undre gaffelkronan för att få fast gaffelbenen. Därefter drar jag åt resten av skruvarna. Gör jag det i fel ordning?
Har ruckat o tryckt på styret för att försöka få det rakt men ingenting har hjälpt. Kan det vara så att någon av gaffelkronorna är skeva? Hur ser man det i så fall? Kan det vara något annat fel?
Sen hade jag en fråga om styrlagren. Antar att de ska smörjas med fett, är det någon speciell typ av fett eller duger vilket lagerfett som helst?
Är det något mer man ska tänka på när man sätter ihop en framgaffel igen?
Jag vore tacksam för all hjälp jag kan få...