Hjälp med framgaffel

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
Ingen längre...
Behöver lite råd med min hoj, en GSX-400F. Har efter en dikeskörning då gaffelbenen blev skeva och instrumentpanelen skadades plockat isär framgaffeln för reparation. Jag har köpt in ett par begagnade gaffelben från en likadan hoj som är uppmätt raka. Problemet är att när jag sätter ihop framgaffeln så pekar fortfarande hjulet åt ett annat håll än vad styret gör. Jag har läst tidgare trådar här om hur man löser liknande problem men har inte lyckats få det rakt.

När jag skruvar ihop det lossar jag på alla skruvar, sen sätter jag dit gaffelbenen och försöker få dem i samma höjd i den övre gaffelkronan. Därefter drar jag åt skruvarna i den undre gaffelkronan för att få fast gaffelbenen. Därefter drar jag åt resten av skruvarna. Gör jag det i fel ordning?

Har ruckat o tryckt på styret för att försöka få det rakt men ingenting har hjälpt. Kan det vara så att någon av gaffelkronorna är skeva? Hur ser man det i så fall? Kan det vara något annat fel?

Sen hade jag en fråga om styrlagren. Antar att de ska smörjas med fett, är det någon speciell typ av fett eller duger vilket lagerfett som helst?

Är det något mer man ska tänka på när man sätter ihop en framgaffel igen?

Jag vore tacksam för all hjälp jag kan få... :Bugar

förmodligen kronorna :(

Tompalino skrev:
Problemet är att när jag sätter ihop framgaffeln så pekar fortfarande hjulet åt ett annat håll än vad styret gör.

Kan det vara så att någon av gaffelkronorna är skeva? Hur ser man det i så fall?

Sen hade jag en fråga om styrlagren. Antar att de ska smörjas med fett, är det någon speciell typ av fett eller duger vilket lagerfett som helst?

Är det något mer man ska tänka på när man sätter ihop en framgaffel igen?

Jag vore tacksam för all hjälp jag kan få... :Bugar

Hur mycket pekar hjulet åt fel håll? Upplevde själv ett liknande problem, att jag hade en känsla av att det var skevt, men när jag sen körde hojen gick allt fint.

Gaffelkrona kan vara skev. Lägg två långa (minst 1 m) helt rätta pinnar, horizontalt på den övre och nedre gaffelkronan. Då kan du se om avståndet är lika på höger respektive vänster sida.

Lagerfett verkar OK. Frågar du en MC butik vill de helt säkert sälja special styrlagerfett till dig.

Tänk på att få lik mängd gaffelolja i benen. Byt nu när du ändå har plockat i sär skiten. Spar de gamla benen, du kan alltid ta vara på något.

Kristian

Kristian Salö skrev:
Hur mycket pekar hjulet åt fel håll? Upplevde själv ett liknande problem, att jag hade en känsla av att det var skevt, men när jag sen körde hojen gick allt fint.

Det är relativt mycket, ca 10-20 grader. Ser väldigt skevt ut ia alla fall, men när man bara tittar på delarna när gaffeln är isärplockad så ser ingen av dem alls skadad ut.

Hade en liten definitionsfråga också: Om man ringer och beställer "en komplett framgaffel". Vad anser ni att man menar då? Jag har den föreställningen att man då även menar gaffelkronorna. Det höll handlaren tydligen inte med om. Vem har rätt?

Beställer man en framgaffel får man väll en framgaffel.
Beställer man en framgaffel och styrkronor så får man det.
Helt klart olika grejer.

Det kan inte va så att övre å undre styrkronan e vridna i förhållande till varandra. ? Skruva åt ena övre å den andra undre på gaffelkronorna. Diagonalt alltså. Vrid sen allt rakt, tryck ihop fjädringen, Dra åt allt.
Kan funka. Kanske behöver lossa lite på hjul axeln oxå.
Lycka till.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...