Framgaffel/gsx-r/glapp?

• Thread starter Thread starter Gix
  • Start date Start date

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Tja!

Jag har ett konstigt fel på min framgaffel! Har vart till mc-firmor å snackat me mekarna men genom att bara känna har de inte kunnat svara... :confused:

Felet är följande: Det finns typ ett glapp i fjädringsmomentet uppåt å neråt. Glappet känns ung. i det läge när man inte har någon belastning på framgaffeln, utan när man bara sitter på å provar pumpa me frambromsen låst. Gaffeln glappar inte synligt i något annat håll å läcker ingen olja. :fakta

Det känns lite som om den skulle låsa sig på någon liten kant, för kör man på rak bra väg så känner man små knyck i styret av typ småsten som om den skulle vara låst, men vid större gupp fjädrar den å känns helt som vanligt. :eek:

Jag kommer att skruva upp gaffeln nu snart för att ta mig en titt å antar att jag hittar felet då, men om någon har ngr ideér så...varsågod! :tummenupp

E du säker på att det inte är styrlagret?

Testa genom att hiss opp framändan i luftin å ta tag i nedran deiln åv gaffel, dra fram å tibax å koll om e glappar naa.

Jag hade samma fenomen på min 750-00.

Försvann när jag bytte till koniska styrlager, hojjen blev lugn och fin och de där kras/knäpp ljuden som fanns när den stått ett tag och man ställde den upp från stödet (även ibland när man bromsade riktigt hårt eller körde över en kant av något slag) försvann.

Lagerna kostade 600.- på momentum.. timken kommer inte ihåg partnummret men det kvittar väl dig eftersom det antagligen inte är samma typ ändå.

Lycka till!
/KetogaN

Lokke skrev:
E du säker på att det inte är styrlagret?

Testa genom att hiss opp framändan i luftin å ta tag i nedran deiln åv gaffel, dra fram å tibax å koll om e glappar naa.

E no ganska säker... men ha ju int prova i såde riktit ännu! (ha ju vila kör nu ba tills fösäkrinje gick ut, å tå int i varken bleiv märkbart sembä elä betä så...) :D

Men som ja sa rej, e int som i sku glapp i na adä håll en tå man tryckä ner å drar upp gaffeln tibax...

Kaijo a prova känn på i å, å ha har fan int na aning :confused:

Sku ta hojen ti ACC förra helge å skruv i tä me Kaijo nu nangang undä vintern...men he va så fullt tä, å så had di ju grävd upp na röire utafyri döre, så vi fick int in an na... Men, vi ska prov på nyytt nu snart, så no ska vi väl få reid ut i...

Ha e på ståfösäkring heim i garagi i Bennäs nu, men tå ja ha så DÅLIT me verktyg å utrym tä heim, så ja måst ta a ti ACC... (Kaijo ha ju en plats tä...)

Pryyl fundera om i sku kuna va dämpare som a skruva lös se innuti, elä na, men tå he ske ju no så faanens sällan...

Ecka vi Dealers fundera om i sku va fö liti vätsko, men eftä at a prova känn på i så trod a no int i va he... ha sa: he no ba ti ta upp å skåda!

Packboxa i gaffeln va nybuti tå ja köpt a, å va ja ha siitt åv adä "just-i-sverige-skruva-grejona" så kan de ha en tendens at int dra åt allt rikti elä laga i rikti fädi/bra... :p så ja undra om he kan ha na ti gö me i??? Om di sku a had lös na tå, som int di rikti a lagt tibax som i ska tå san du veit...

Få si nu...
...ska fösök få ti ACC imoro (löödan 4.10) så no e i ju ba ti häng tid å koma me na synpunkt om du vill!?!? Int veit ja ju na når vi e tä, men du kan ju ge me founnaambär din så kan ja skick et mezz elä ring na da tå san, om du vil kom å kuck :cool:

He sku ju gaa....liggär väl me krabbis i måron ti byri mee (ska ha siikfest från jobbi i kväld), å saan var e att fa ti vexäl å farm, e minkfarmar för tillfället.

Men ja ska skåda om ja sku ork kräka tiid å skåda. Haar ju int egentligen skruva na adär gafflar än sv gaffeln så har int riktigt humm om ho e ska vara i ein cartridge-gaffel, men he sku ju kuna finnas na service manual på neti om int du haar ein reij.

He kan ju reid opp se reij me att skruv ipi å plock ihop an, utan att man behöver hitt na feil. He kan ju va nain sorts styrning på innerbeini, om e finns, som int e riktigt som han ska va. To kan ju släng iväg eitt meddeland på 044 7218254 tå ni e täär så siir vi om jag e i na tillstånd att ge ifrån me na livstecken.... :crash

Lycka till!

Damn!!! Nu blev det svårt. Lokke, kan du tolka?

Rent allmänt tro jag inte på att något har skruvat upp sig eller att det är för lite olja. Det är nog bara att ta isär grejerna som du säger och se om det finns några skador el dyl...
...

Hhmm.. missuppfattade nog felbeskrivningen, skyller på min kroniska trötthet..

Ignorera mitt förra inlägg.. thanks.

/KetogaN

Chrille skrev:
Damn!!! Nu blev det svårt. Lokke, kan du tolka?

Rent allmänt tro jag inte på att något har skruvat upp sig eller att det är för lite olja. Det är nog bara att ta isär grejerna som du säger och se om det finns några skador el dyl...
...

:lol

Mja, jag tror nog du förstått själva poängen. :D

Lokke skrev:
He sku ju gaa....liggär väl me krabbis i måron ti byri mee (ska ha siikfest från jobbi i kväld), å saan var e att fa ti vexäl å farm, e minkfarmar för tillfället.

Men ja ska skåda om ja sku ork kräka tiid å skåda. Haar ju int egentligen skruva na adär gafflar än sv gaffeln så har int riktigt humm om ho e ska vara i ein cartridge-gaffel, men he sku ju kuna finnas na service manual på neti om int du haar ein reij.

He kan ju reid opp se reij me att skruv ipi å plock ihop an, utan att man behöver hitt na feil. He kan ju va nain sorts styrning på innerbeini, om e finns, som int e riktigt som han ska va. To kan ju släng iväg eitt meddeland på 044 7218254 tå ni e täär så siir vi om jag e i na tillstånd att ge ifrån me na livstecken.... :crash

Lycka till!

Bleiv int na nu ti helge entå...som du kanshi märkt!?!? (Om int du nu faktiskt e JÄTTEFULL ännu) :D

Liiti strul me garagi osv. men no blir i nagang san no...

Så tu farmas nu fö tiin!!! Vafö he?
He ju grymt at föd upp dömde stackare ba fö å dra skinni åv döm san... :eek:

JA VITUT! :crash

He rät he, men vafö? Had int du et doon rej?

Gix skrev:
Bleiv int na nu ti helge entå...som du kanshi märkt!?!? (Om int du nu faktiskt e JÄTTEFULL ännu) :D

Liiti strul me garagi osv. men no blir i nagang san no...

Så tu farmas nu fö tiin!!! Vafö he?
He ju grymt at föd upp dömde stackare ba fö å dra skinni åv döm san... :eek:

JA VITUT! :crash

He rät he, men vafö? Had int du et doon rej?

Int kanske jättefull, snarare jätteful å hes.....Tå man alltiid ska måst sjung på dähär firma festerna, no hotar di t o m att bok me som underhållning på julfesten.. :eek:

E nog på JNT på dagan, men papp gick bort snabbt i våras så jag fick byri sköit farmen å, visserligen med mycket god hjälp åv grannan, men he tar tiid i alla fall att kör ti vexäl varinnda kväld.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Kan ni inte välja, antingen svenska eller finska? :eek: :crash :hej

Känn er hedrade, det är inte alla dagar som ni svenskar får en dos kultur i form av österbotnisk dialekt. :crash ;)

Lokke skrev:
Int kanske jättefull, snarare jätteful å hes.....Tå man alltiid ska måst sjung på dähär firma festerna, no hotar di t o m att bok me som underhållning på julfesten.. :eek:

E nog på JNT på dagan, men papp gick bort snabbt i våras så jag fick byri sköit farmen å, visserligen med mycket god hjälp åv grannan, men he tar tiid i alla fall att kör ti vexäl varinnda kväld.

Ok, beklagar...

Men, om du få betalt på julfest´n tyckä ja du ska ställ upp :cool:

Ha bastukväll från Slakteri vi nu å 24.10 :tummenupp He e fan på tiin, du veit, he ju int direkt varinda da man ordna sånt från Snellmans :finger

Men från Slakteri bruk vi ha ca 1gang i ååri, å tå e i ju ba en massa finnan å så jag tå :tummenupp

Föresten: Int veit du annos åv na bil åt me??? Såld ju ade ja had som va åv ide märki man int få ha bil åv på dehä forumi åt Mattis lillbrosha, så nu e ja på jakt eftä en vintäbil!

Optimala sku vara: En JAPAN, HATCHBACK (elä hu fan di nu stavar i?), typ Nissan Sunny elä Toyota Corolla som e besikta nyligen å har lilla maskin å kostar ca 500 örö :fakta

Men allt e åv intresse i ade prisklass´n :rolleyes:

Du kan ju hojt till om du veit åv na tuki :confused:

Nåja, hej hej!

Lokke skrev:
Känn er hedrade, det är inte alla dagar som ni svenskar får en dos kultur i form av österbotnisk dialekt. :crash ;)
Jag njuter, visst är finlandsvenska en fin dialekt. (Har varit gift med en svensk Nylandstjej)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti