Hjälp med diagnos - Honda RS 250

Nyteknik skrev:
OK´s olja som jag använder kostar 80-90 kr litern. Visst skulle jag kunna byta till Motul 800. Men jag skulle vilja se någon som har använt den säga att han inte har haft några kolvnyp eller andra problem.

Jag använder Motul 800 (har gjort det i många år) och kan faktiskt med säkerhet säga att jag inte haft några problem. Hade ett kolvnyp på A-torp 2004, men det berodde på en felaktigt renoverad cylinder. Förutom det hade jag inte ETT olje-relaterat problem under de 4,5 år jag ägde din nuvarande hoj...

Nyteknik skrev:
Ah, spännande - har Axxexs fotat sina kolvar? Ska titta på direkten.

OK´s olja som jag använder kostar 80-90 kr litern. Visst skulle jag kunna byta till Motul 800. Men jag skulle vilja se någon som har använt den säga att han inte har haft några kolvnyp eller andra problem.

Med det argumentet kan man hävda att ingenting egentligen är bättre än något annat.

Har du lyft cylindrarna än?

Nyteknik skrev:

Tror jag slantade 95 eller 105 för motulen.
Visst har man fått något nyp trots bra olja, men sotar det för mycket är det inte bra heller. Nypen har ju oftast med soppatillförseln att göra, d.v.s det går lätt lite för varmt och oljefilmen bränns bort.
Sen kan körstilen avgöra om det kommer hända eller inte.
Sjöström har haft massa problem med fredde's hoj, när fredde kör den spikar den inte alls, när erik kör vid samma bana/tillfälle/väder/bestyckning spikar det som fan..

Nyteknik skrev:

jag har tidigare kört på motul 800 med haveri :hihi men nu statiols olja är typ halv sponsrad ...50 kr / litern :yoparty, annars 180kr / liter tror jag

VRM Roffe skrev:
Ja det är alldeles för varmt!
Den skall ligga på 55 grader så funkar det bäst.
MVH
Roffe :tummenupp

aha men va fan gör jag då? ordna större kylare eller? byta termotat kanske skulle fungera :confused: eller??

Pratade med dig för någon vecka sen om omnicasilning av polini cylinder 154ccm, kanke inte kommer i håg.

Diverse

RS "Alex" skrev:
jag har tidigare kört på motul 800 med haveri :hihi men nu statiols olja är typ halv sponsrad ...50 kr / litern :yoparty, annars 180kr / liter tror jag

aha men va fan gör jag då? ordna större kylare eller? byta termotat kanske skulle fungera :confused: eller??

Pratade med dig för någon vecka sen om omnicasilning av polini cylinder 154ccm, kanke inte kommer i håg.

Haverier kan man ha fast man kör på bättre oljor, men som jag skrev tidigare så är dom flesta haverier för mager blandning.

Prova att ta den termostaten och kolla hur varm den blir.

Lessen men det ringer ganska många till mig och sen har jag varit ute i Europa och tävlat så det är lite rörigt just nu....

Har jag lovat något?
MVH
Roffe

VRM Roffe skrev:
Haverier kan man ha fast man kör på bättre oljor, men som jag skrev tidigare så är dom flesta haverier för mager blandning.

Prova att ta den termostaten och kolla hur varm den blir.

Lessen men det ringer ganska många till mig och sen har jag varit ute i Europa och tävlat så det är lite rörigt just nu....

Har jag lovat något?
MVH
Roffe

nej nej, jag ville höra runt lite om priser och så med men han som jag tar andra delar i från belgien fick ordna cylindern också..

att se hur varm den ska bli innan den öppnar sig eller vadå?? ska man sätta den i en gryta på spisen eller vad menar du?? :hihi vore det så himla dummt att köra utan termostat?? jag har aldrig brottom "typ" den skulle ju kunna få stå lite längre innan man drar ut men iförsig då skulle den väll framställa ännu mer 2-takts rök :hihi

Ras nr 1 pga dunder motorbromsning efter extremt hård körning
Ras nr 2 dålig M7 :hihi bult i toppen som bidrog till bränd topp o-ring .. fick den att fungera men då hade väll kolv ringarna nöts ner av den höga temeraturen som hade varit ... runt 120 grader, komprisioner i kylaren:( så då skar / nöp den:(

racerskalman skrev:
Jag använder Motul 800 (har gjort det i många år) och kan faktiskt med säkerhet säga att jag inte haft några problem. Hade ett kolvnyp på A-torp 2004, men det berodde på en felaktigt renoverad cylinder. Förutom det hade jag inte ETT olje-relaterat problem under de 4,5 år jag ägde din nuvarande hoj...
Jag har ännu inte lyft på cylindrarna. Tog bort avgasrör, förgasare och luftburk i dag och ska göra resten i morgon.

När jag hade rullat hojen in i depån efter incidenten i tisdags såg jag (och Racerpelle) att det runnit på toppen från tändstiftet... :va

Återstår att se om det var ett oljerelaterat fel eller inte. To be continued.
Chris Ash skrev:
Med det argumentet kan man hävda att ingenting egentligen är bättre än något annat.
Hur menar du?

Chris Ash skrev:
Har du lyft cylindrarna än?
Se ovan.

Nyteknik skrev:
Återstår att se om det var ett oljerelaterat fel eller inte. To be continued.Hur menar du?

Det behöver ju inte vara oljerelaterat, men han menar att med din argumentation, så spelar det ingen roll vilken olja man använder, om man haft ett ras med dyrare/finare olja.
Jag har haft flertalet ras med Castrol 747, ett eller två av dem skulle kunna vara oljerelaterat, och då på grund av hur oljan lagrats, sen dess har jag testat ett par olika där jag klart märkt att motulen ger mest bang for the buck.
Har inte testat OK's speed bio, men såg bilderna på teddys kolvar. Däremot testat ok/q8's rs-något, som funkade ganska bra också.
Men minst kolvringsproblem och sot med motul och castrol747 iaf.

Nyteknik skrev:
När jag hade rullat hojen in i depån efter incidenten i tisdags såg jag (och Racerpelle) att det runnit på toppen från tändstiftet... :va

Har jag också varit med om, på min Yamaha TZ, men jag har aldrig lyckats hitta en vettig förklaring till varför det gjorde det, tändstiftet var inte löst och det var inga synbara fel på det, det kunde dessutom gå nästa pass utan att det rann ut sot.

Ska bli intressant att se bilder på obduktionen.....

Chris Ash skrev:
Har jag också varit med om, på min Yamaha TZ, men jag har aldrig lyckats hitta en vettig förklaring till varför det gjorde det, tändstiftet var inte löst och det var inga synbara fel på det, det kunde dessutom gå nästa pass utan att det rann ut sot.

Ska bli intressant att se bilder på obduktionen.....
Latexhandskarna åker på om en dryg timme...

Motul har en dyr helsyntetisk tvåtaktsolja (kommer såklart inte ihåg va den hette)

Kostar 360 kr / liter enligt handlare :3freak

Hur långt hade hojen gått på kolvarna , veven sen förra bytet ?

Jösse skrev:
Motul har en dyr helsyntetisk tvåtaktsolja (kommer såklart inte ihåg va den hette)

Kostar 360 kr / liter enligt handlare :3freak

Hur långt hade hojen gått på kolvarna , veven sen förra bytet ?

trodde 800 : an va bland dom värsta :confused: :)

Dags att byta klass eller?

Kör 250 standard om du inte har råd att åka på riktiga grejer..!!!

Byt kolvar i tid och åk på rätt soppa och olja så kommer det gå mycket bättre..

Klart det kan nypa och gå sönder ändå men risken är mindre!
Det är en racer du åker runt på inte nå standard hoj som kommer från gatan!!!

Tänk på det!

Nyteknik skrev:
Högt räknat hade kolvarna gått 85 mil sedan de var nya... :gnissla

Det ska iofs inte vara något större problem men längre än så är dumt/onödigt.
Jag kör mina kolvar max 70-80 mil.

Edit: Man bör ju dessutom lyfta cylindrarna då och då och kolla hur kolvarna mår, hur ofta gör du det?

Last edited:
Chris Ash skrev:
Det ska iofs inte vara något större problem men längre än så är dumt/onödigt.
Jag kör mina kolvar max 70-80 mil.

Edit: Man bör ju dessutom lyfta cylindrarna då och då och kolla hur kolvarna mår, hur ofta gör du det?

jag åker mellan 40 och 50 mil på mina. vill vara på säkra sidan.. och så är det ju billigt att åka 125... bara en kolv åt gången :)

Chris Ash skrev:
Han verkar ha brutit ihop......

Nyteknik upp med bilder på eländet nu, vi tröstar dig.
Jag har lyft på cylindrarna nu.

:gråta

Först den övre, där olja hade runnit ur hålet för tändstiftet. Inga skador. Kolven såg helt ok ut, bättre än Teddys men inte lika fin som Axxexs. Helt ok enligt min bedömning (:3freak ).

Så den andra cylindern. Den såg bättre ut än den första - tills jag såg vad som hade hänt på...nu ska vi se...jag tror det är framsidan, utblåset, där kolvringens öppning sitter. Där var kolven rejält nedsmetad av "aluminiumgegga". Och kolvringen satt helt fast i detta. En del av denna gegga satt på cylinderns väggar. Racerpelles idé att dra runt och sedan starta motorn var nog inte så bra. Hoppas nu att resterna går att få bort från cylindern.

Några tips?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back