Hjälp med diagnos - Honda RS 250

guzzo skrev:
Dags att byta klass eller?

Kör 250 standard om du inte har råd att åka på riktiga grejer..!!!

Byt kolvar i tid och åk på rätt soppa och olja så kommer det gå mycket bättre..

Klart det kan nypa och gå sönder ändå men risken är mindre!
Det är en racer du åker runt på inte nå standard hoj som kommer från gatan!!!

Tänk på det!
Du borde byta nick till Bror Duktig.

Nyteknik skrev:
Jag har lyft på cylindrarna nu.

:gråta

Först den övre, där olja hade runnit ur hålet för tändstiftet. Inga skador. Kolven såg helt ok ut, bättre än Teddys men inte lika fin som Axxexs. Helt ok enligt min bedömning (:3freak ).

Så den andra cylindern. Den såg bättre ut än den första - tills jag såg vad som hade hänt på...nu ska vi se...jag tror det är framsidan, utblåset, där kolvringens öppning sitter. Där var kolven rejält nedsmetad av "aluminiumgegga". Och kolvringen satt helt fast i detta. En del av denna gegga satt på cylinderns väggar. Racerpelles idé att dra runt och sedan starta motorn var nog inte så bra. Hoppas nu att resterna går att få bort från cylindern.

Några tips?

Kolvringens öppning sitter bakåt, alltså mot insuget.

I alla fall, grattis till ditt första kolvnyp, hur såg kolvtoppen ut?

Nu är det bara att ta bort aluminiumresterna från cylindern med någon syra (förslagsvis 30%-ig saltsyra) och fint slippapper. Inspektera noga(dvs jättejättenoga) så att det inte är hål eller sprickor i nikasilbeläggningen när du är klar. Har du tur så är det bara att skicka i en ny kolv och köra igen.

Nicasilet

Hej Pöjkar..

En liten flaggning nu när det här med påsmetad aluminium är på tapeten...

Nicasilet är en komposit, som när det sitter applicerat på cylinderväggen när man studerar det på nära håll ser det ut som ett nät.

Det där finmaskiga nätet är så flexibelt, så det följer med aluminiumets rörelse trots att det är stenhårt.
Det är i dom där porerna som oljan befinner sig och skapar oljefilmen som skall skydda och bära så att inte metall möter metall.

Nåväl det jag vill komma till är att har man smetat in ordentligt med kolvrester i nicasilet så förstår nu varje individ att dom där porerna är fyllda med aluminium...

JÄVLAR vad det kan vara svårt att få bort resterna.........

OM man inte får bort ALLA resterna så kan ni ge er fan på att det kan bli problem igen...........

Om Ni inte får väck alla resterna då sitter det kvar aluminium och då finns det två problem som kan ge motorhaveri örona böj igen..........

Det ena är att det inte blir någon bra skyddande oljefilm mellan kolvring och cylindervägg.
Problem två, är att den gamla kolven som sitter som smet i porerna behagar att börja leva igen kryper ut ur porerna och smetar ner den nya kolven..

Ni har ett nytt haveri som ett brev på posten....

Därför är det SKITVIKTIGT att syran får ligga och jäsa länge i cylinderröret så att allt får bubbla ur porerna.

Jag vet flera fall av den här problematiken.
Där ägaren har haft för bråttom och bommat nått ställe med resultat GRÅT OCH TANDAGNISSLAN en gång till...

Kom ihåg efter en sån här operation att gnida in cylinderväggarna ordentligt med olja med fingertopparna så att porerna är mättade igen innan ni skruvar ihop motorn.

Med all välmening och lycka till önskar
Roffe :tummenupp

Tråkigt! Aluminiumrester går att få bort med saltyra, utspädd?

Jag väntar ett tag med med att häckla dig för att skiten nu har rasat. Oscars har ju faktiskt stannat en gång i år, p.g.a. en lös kontakt. Men vi tar det senare, antar att du vill vara lite ledsen nu...
:hihi

/Joakim

Edit: Lite sen

Last edited:
Det var väl inte så farligt? Kolvnyp får alla.

När du penslar på syran för att ta bort aluminiumen, använd tex tops, så ska du vara noggrann så att du INTE får ner syra i utblåset eller i överströmningskanalerna eftersom de inte är nicasilade och aluminiumen där oskyddad för syra, då fräts aluminiumen bort där och det vill man inte.

syra

är det nån som direkt på rak arm vet var man köper riktigt bra och stark syra för dessa jobb? (vi köpte nån syra men det hade varit bättre att slå outspädd saft i cylindern)

mvh

J

RS250RR skrev:
är det nån som direkt på rak arm vet var man köper riktigt bra och stark syra för dessa jobb? (vi köpte nån syra men det hade varit bättre att slå outspädd saft i cylindern)

mvh

J
Bra fråga. Jag gissar att man inte köper saltsyra på K-Rauta precis...

RS250RR skrev:

mvh

J

30%-ig är väl den starkaste som säljs i handeln har jag för mig. Den funkar men det är inte direkt så att det bara är att skölja bort aluminiumet, den måste få jobba lite om man säger så. Kan du få tag i 100%-ig svavelsyra nånstans så går det nog betydligt lättare.

Jag kollade efter lite, 30%-ig saltsyra är nog det absolut starkaste en privatperson får köpa, det säljs på byggvaruhus,färg- och järnaffärer.

Svavelsyra måste man ha tillstånd för att köpa om det är över 14%(Jag misstänker att 14% är det man får när man köper batterisyra), Salpetersyra är också belagd med restriktioner.

Vill man ha starkare syra beställer man det från www.vwr.com det kräver iof att man är registrerad företagskund men för att bli det ställs inga krav (förutoma att man har företag dådå).
Jag rekomenderar dock inte att man köper 99%ig då den är lite meckig att hanskas med på ett säkert sätt, köp istället 50-75% den är stark nog och är lite lättare att handskas med.

Oavsett vilken syra ni använder så hanskas varligt med den, när ni blaskar är skyddsglasögon och överrock ett måste. Se också till att ha ett vattenbad som rymmer cylindern bredvid om syra skulle rinna ner i portarna.

Edit: Välventilerat utrymme är också ett måste, stå gärna utomhus eller under köksfläkten då starkare syror gärna förångas.

Borsiin JR skrev:
Vill man ha starkare syra beställer man det från www.vwr.com det kräver iof att man är registrerad företagskund men för att bli det ställs inga krav (förutoma att man har företag dådå).
Jag rekomenderar dock inte att man köper 99%ig då den är lite meckig att hanskas med på ett säkert sätt, köp istället 50-75% den är stark nog och är lite lättare att handskas med.

Oavsett vilken syra ni använder så hanskas varligt med den, när ni blaskar är skyddsglasögon och överrock ett måste. Se också till att ha ett vattenbad som rymmer cylindern bredvid om syra skulle rinna ner i portarna.

Edit: Välventilerat utrymme är också ett måste, stå gärna utomhus eller under köksfläkten då starkare syror gärna förångas.
Ringde till deras svenska representant. Man måste köpa för minst 1.000 kr och man kan inte köpa så lite som en liter syra.

VRM Roffe skrev:
Hej Pöjkar..

En liten flaggning nu när det här med påsmetad aluminium är på tapeten...

Nicasilet är en komposit, som när det sitter applicerat på cylinderväggen när man studerar det på nära håll ser det ut som ett nät.

Det där finmaskiga nätet är så flexibelt, så det följer med aluminiumets rörelse trots att det är stenhårt.
Det är i dom där porerna som oljan befinner sig och skapar oljefilmen som skall skydda och bära så att inte metall möter metall.

Nåväl det jag vill komma till är att har man smetat in ordentligt med kolvrester i nicasilet så förstår nu varje individ att dom där porerna är fyllda med aluminium...

OM man inte får bort ALLA resterna så kan ni ge er fan på att det kan bli problem igen...........

Om Ni inte får väck alla resterna då sitter det kvar aluminium och då finns det två problem som kan ge motorhaveri örona böj igen..........

Det ena är att det inte blir någon bra skyddande oljefilm mellan kolvring och cylindervägg.
Problem två, är att den gamla kolven som sitter som smet i porerna behagar att börja leva igen kryper ut ur porerna och smetar ner den nya kolven..

Därför är det SKITVIKTIGT att syran får ligga och jäsa länge i cylinderröret så att allt får bubbla ur porerna.

Jag vet flera fall av den här problematiken.
Där ägaren har haft för bråttom och bommat nått ställe med resultat GRÅT OCH TANDAGNISSLAN en gång till...

Kom ihåg efter en sån här operation att gnida in cylinderväggarna ordentligt med olja med fingertopparna så att porerna är mättade igen innan ni skruvar ihop motorn.

Med all välmening och lycka till önskar
Roffe :tummenupp
Vilken syra och hur koncentrerad rekommenderar du att man använder?

Hur kan man låta cylinderröret ligga länge (hur länge?) i syran utan att (som Goodstuff skriver) riskera att den kommer i kontakt med utblåset eller överströmningskanalerna?

Tar inte Nicasilet stryk av syra?

Nyteknik skrev:
Ringde till deras svenska representant. Man måste köpa för minst 1.000 kr och man kan inte köpa så lite som en liter syra.

Krångla inte till det, jag har ju sagt att 30%-ig saltsyra funkar,jag har använt det flera gånger själv och resultatet har blivit utmärkt. Billigt och finns överallt är/gör det också.

Som Goodstuff sade, doppa en tops i syran och lägg sedan på den på aluminiumresterna låt det fräsa och bubbla klart,torka bort, återupprepa till aluresterna är borta, ev behöver du slipa med lite slippapper också.

Och ja Nikasilbeläggningen tål syran.

Nyteknik skrev:

Läge för gruppköp kanske :tummenupp

Ojojoj, det låter ju kul det där med tvåtakt :3freak
Men du Nyteknik, du ska väl köra på Gelleråsen va? Gaska upp dig och hojen så ni hinner med en träning innan med.

Victor skrev:
Men du Nyteknik, du ska väl köra på Gelleråsen va? Gaska upp dig och hojen så ni hinner med en träning innan med.
Tvåtakt är roligare. Jag har kört ZX-6R, R1, TRX 850, Speed Triple - på bana slår inget en tvåtaktsracer i upplevelse. Pungt.

Visst ska jag köra på Gelleråsen. Nya kolvar är såklart monterade. Nu ska jag bara göra som Chris skriver och kommer vara redo att köra ifrån oFFkeFF igen. Men någon träning blir det inte. Kval direkt.

Victor skrev:
Ähh. Ett kolvnyp är ju ingenting. Samma tid det tar för fyrtaktsåkarna att kränga däck så byter man kolvar på en tvitaktare - nästan. Det är pissenkelt. Svårare att justera så man ligger på gränsen där effekten är som bäst men utan att spika.

Chris Ash skrev:
Krångla inte till det, jag har ju sagt att 30%-ig saltsyra funkar,jag har använt det flera gånger själv och resultatet har blivit utmärkt. Billigt och finns överallt är/gör det också.

Som Goodstuff sade, doppa en tops i syran och lägg sedan på den på aluminiumresterna låt det fräsa och bubbla klart,torka bort, återupprepa till aluresterna är borta, ev behöver du slipa med lite slippapper också.

Och ja Nikasilbeläggningen tål syran.
Det låter bra. Ska göra så. Köper 30-procentig saltsyra på Bauhaus eller liknande i morgon.

Vad säger du om:
RS250RR skrev:
vi köpte nån syra men det hade varit bättre att slå outspädd saft i cylindern.
VRM Roffe skrev:

.....

RS250RR skrev:
Läge för gruppköp kanske :tummenupp
Nja, man ska ju råka ut för väldigt många kolvnyp som fordrar syra för att fixa skadade cylindrar för att vara i behov av några liter saltsyra. Somliga har ju haft god nytta av den 30-procentiga handelsvaran. Kanske använde du fel sort?

*/ ?>
Back