Hjälp med diagnos - Honda RS 250

Jag kan nog ordna fram kralligare syror. Kan ringa och höra med kemist-polaren imorgon.
Rejset på KGA blir hårt ;)

oFFkeFF skrev:
Jag kan nog ordna fram kralligare syror. Kan ringa och höra med kemist-polaren imorgon.
Rejset på KGA blir hårt ;)
Det vore hyggligt. Återkom gärna raskt med besked.

Ja, det verkar bli ett riktigt fett race på Gelleråsen. Många som man kommer vilja köra ifrån. Kan bli riktigt trångt bland dig, mig, Brazze, Axxexs, Calle T, m.fl, m.fl. Yi-ha!

Angående väderförhålandena. Jag mätte AD och det var inte mer syrerikt än senaste träningen jag körde tillsammans med NypAnik. Jag har inte siffrorna i huvudet men det var ganska fuktigt och varmt så trots det höga lufttrycket var AD lägre än vid förra tillfället vi körde. Mellan tummen och pekfingret var nog 185/182 inte på den magra sidan utan minst spot on och snarare ett eller två steg för fett.

Angående mina nersotade kolvar i min tidigare kolvtråd så är jag övertygad om att VRM Roffe hade rätt i att den onormalt stora mängden sot var en produkt av att motorn gick för varmt. Jag råkade av en händelse strax efter att bilderna togs få veta att jag totalmissat att Hondas rekommendation i verkstadsmaualen till min 1996 års hoj med sqish på 0,55 - 0,65 mm avsåg blyad bensin. 1996 levererades Hondas RS250R inställd för just blyad bensin. Den korrekta squishen för min hoj med oblyad bensin är 0,75-0,85. Mycket riktigt satt en stämplad bokstav "G" på topparna som avser en cylindervolym på 11,3 cl med squish 0,55 mm för blyad bensin. Samtidigt som jag bytte kolvar bytte jag till ett annat set toppar som hade cylindervolym på 11,8 cl och fick utan att behöva byta cylinderfotspackningar en ny squish på cirka 0,80 mm. Efter senaste tisdagsträningen då även jag körde med 185/182 munstycken lyfte jag topparna och kolvarna hade nu en närmast perfekt brun krona utan några stora mängder sot. Ett cylinderlyft bekräftade att även smörjningen av cylinder/kolvar var god. Även jag körde som vanligt med OKQ8 Speed Bio TT men till skillnad från NypAnik använde jag OKQ8's Alkylat.

Vad var det då jag råkade ut för (om förhållandena var de samma som heldagen på Gelleråsen då den gick perfekt)? Då körde jag på Alkylatbensin. Skulle det bero på den 98-oktaniga bensinen och att den fordrar fetare bestyckning - vilket jag inte justerade för på Sviestad när den ena kolven nöp (för att den cylindern gick för varm?)?

Nåja, jag har just tagit några bilder som visar hur kolvarna ser ut efter ca 85 mil. Den absolut övervägande delen av dessa mil har kolvarna sprayats med OK´s Alkylatbensin och Speed Bio TT olja.

Slänger med bilden på Teddys kolvar också som jämförelse.

PS. Både topparna såg fina ut. Men i båda låg en halvmånsformad formation av svart oljekladd. Andra halvan av toppen var torr. DS

Bifogat

• kolvarjuli2005.jpg
    kolvarjuli2005.jpg
    132.3 KB · Visningar: 130
  • kolvjuli2005.jpg
    kolvjuli2005.jpg
    131.6 KB · Visningar: 110
  • toppjuli2005.jpg
    toppjuli2005.jpg
    138.9 KB · Visningar: 91
  • kollage_jpg.JPG
    kollage_jpg.JPG
    65.6 KB · Visningar: 87
Last edited:
Nyteknik skrev:
Vad var det då jag råkade ut för (om förhållandena var de samma som heldagen på Gelleråsen då den gick perfekt)? Då körde jag på Alkylatbensin. Skulle det bero på den 98-oktaniga bensinen och att den fordrar fetare bestyckning - vilket jag inte justerade för på Sviestad när den ena kolven nöp (för att den cylindern gick för varm?)?

Nåja, jag har just tagit några bilder som visar hur kolvarna ser ut efter ca 85 mil. Den absolut övervägande delen av dessa mil har kolvarna sprayats med OK´s Alkylatbensin och Speed Bio TT olja.

Slänger med bilden på Teddys kolvar också som jämförelse.

PS. Både topparna såg fina ut. Men i båda låg en halvmånsformad formation av svart oljekladd. Andra halvan av toppen var torr. DS

Som du ser, så blåser förbränningen förbi dina kolvringar rätt ordentligt också. Har man otur då, så förstörs oljefilmen nedanför, och då nyper det också.
Ska ni köra kolvarna länge, byt iaf kolvringen halvvägs.

Sen kan det givetvis vara så enkelt att cykeln gick för magert med den bestyckningen/soppan, kändes det som cykeln gick oförskämt bra innan den nöp?

Teddy skrev:
Mellan tummen och pekfingret var nog 185/182 inte på den magra sidan utan minst spot on och snarare ett eller två steg för fett.

Jämför inte bestyckningar mellan olika hojar. Särskillt inte om man kör på olika soppa.

/Joakim

Last edited by a moderator:
Nyteknik skrev:
Skulle det bero på den 98-oktaniga bensinen och att den fordrar fetare bestyckning - vilket jag inte justerade för på Sviestad när den ena kolven nöp (för att den cylindern gick för varm?)?

Som jag sa till dig på Falkenberg så sätter kolvringen sig oroväckande snabbt på Hondas orginalkolv, på avgasssidan då.. På Oscars hoj satt den nästan stum flera gånger trots att den körts en dag på träningsläger. Dvs. kanske som två normala dagar på en tävlingshelg.

/Joakim

Nyteknik skrev:
Nja, man ska ju råka ut för väldigt många kolvnyp som fordrar syra för att fixa skadade cylindrar för att vara i behov av några liter saltsyra. Somliga har ju haft god nytta av den 30-procentiga handelsvaran. Kanske använde du fel sort?

vi hade sådan 30%ig menn det hände liksom ingenting, vi gnuggade och gnuggade, skillnad var det när vi lånade syra av fransson för två år sedan. Då blev det mer som ett litet fyrverkeri, det bubblade och fräste och tog inte lång tid innan aluminiumresterna försvann.

Pålle skrev:
Jämför inte bestyckningar mellan olika hojar. Särskillt inte om man kör på olika soppa.

/Joakim

Bara för att ta ett exempel så hade jag två kitcyllar till min TZ125, den ena ville ha ett ~180 huvudmunstycke när den andra ville ha ~195. Denna skillnaden alltså bara mellan två olika cylindrar med allt annat konstant.

Chris Ash skrev:
Har du kollat cylindern så inget släppt från väggarna? Du ser ut att ha två rätt elaka repor på kolven.

Jag hade tittat både en och två gånger extra på nicasil och avgasportar så att de inte har släppt ifrån sig några flisor då jag tycker att det är lite märkligt att kolven har nupit på i princip hela avgasidan något som inte är brukligt då endast bestyckningen har varit något för mager.

Se även till att tvätta och blås ut eventuellt aluminiumskrot ur vevhuset (glöm inte smörjkanalerna till ramlagren, om nu sådana finnes) då en del ser ut att ha lämnat kolven.

Borsiin JR skrev:
Jag hade tittat både en och två gånger extra på nicasil och avgasportar så att de inte har släppt ifrån sig några flisor då jag tycker att det är lite märkligt att kolven har nupit på i princip hela avgasidan något som inte är brukligt då endast bestyckningen har varit något för mager.

Se även till att tvätta och blås ut eventuellt aluminiumskrot ur vevhuset (glöm inte smörjkanalerna till ramlagren, om nu sådana finnes) då en del ser ut att ha lämnat kolven.
Tack för råd. Tyvärr har jag varken kunskap eller tid att vara så noga. Jag kommer sätta på en annan cylinder som är helt felfri, byta oljan i växellådan (varför inte), tanka OK´s alkylatbesin och mixa den med Motul 800. Sedan gasa tills det rasar...

Chris Ash skrev:
Jag kollade efter lite, 30%-ig saltsyra är nog det absolut starkaste en privatperson får köpa, det säljs på byggvaruhus,färg- och järnaffärer.

Svavelsyra måste man ha tillstånd för att köpa om det är över 14%(Jag misstänker att 14% är det man får när man köper batterisyra), Salpetersyra är också belagd med restriktioner.

Jag gick runt i Vårt lager och hittade 37% svavelsyra skulle det funka? i sådana fall har jag det på jobbet till en bråkdel av 1000:- :banana

RS250RR skrev:
Jag gick runt i Vårt lager och hittade 37% svavelsyra skulle det funka? i sådana fall har jag det på jobbet till en bråkdel av 1000:- :banana

37% svavelsyra är det garanterat mer malle i än 30% saltsyra i alla fall. Testa!

*/ ?>
Back