Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyteknik skrev:Du borde byta nick till Bror Duktig.
Det vore hyggligt. Återkom gärna raskt med besked.oFFkeFF skrev:Jag kan nog ordna fram kralligare syror. Kan ringa och höra med kemist-polaren imorgon.
Rejset på KGA blir hårt![]()
Nyteknik skrev:Vad var det då jag råkade ut för (om förhållandena var de samma som heldagen på Gelleråsen då den gick perfekt)? Då körde jag på Alkylatbensin. Skulle det bero på den 98-oktaniga bensinen och att den fordrar fetare bestyckning - vilket jag inte justerade för på Sviestad när den ena kolven nöp (för att den cylindern gick för varm?)?
Nåja, jag har just tagit några bilder som visar hur kolvarna ser ut efter ca 85 mil. Den absolut övervägande delen av dessa mil har kolvarna sprayats med OK´s Alkylatbensin och Speed Bio TT olja.
Slänger med bilden på Teddys kolvar också som jämförelse.
PS. Både topparna såg fina ut. Men i båda låg en halvmånsformad formation av svart oljekladd. Andra halvan av toppen var torr. DS
Teddy skrev:Mellan tummen och pekfingret var nog 185/182 inte på den magra sidan utan minst spot on och snarare ett eller två steg för fett.
Nyteknik skrev:Skulle det bero på den 98-oktaniga bensinen och att den fordrar fetare bestyckning - vilket jag inte justerade för på Sviestad när den ena kolven nöp (för att den cylindern gick för varm?)?
Nyteknik skrev:Nja, man ska ju råka ut för väldigt många kolvnyp som fordrar syra för att fixa skadade cylindrar för att vara i behov av några liter saltsyra. Somliga har ju haft god nytta av den 30-procentiga handelsvaran. Kanske använde du fel sort?
Pålle skrev:Jämför inte bestyckningar mellan olika hojar. Särskillt inte om man kör på olika soppa.
/Joakim
Nyteknik skrev:Vad var det då jag råkade ut för?
Chris Ash skrev:Har du kollat cylindern så inget släppt från väggarna? Du ser ut att ha två rätt elaka repor på kolven.
Tack för råd. Tyvärr har jag varken kunskap eller tid att vara så noga. Jag kommer sätta på en annan cylinder som är helt felfri, byta oljan i växellådan (varför inte), tanka OK´s alkylatbesin och mixa den med Motul 800. Sedan gasa tills det rasar...Borsiin JR skrev:Jag hade tittat både en och två gånger extra på nicasil och avgasportar så att de inte har släppt ifrån sig några flisor då jag tycker att det är lite märkligt att kolven har nupit på i princip hela avgasidan något som inte är brukligt då endast bestyckningen har varit något för mager.
Se även till att tvätta och blås ut eventuellt aluminiumskrot ur vevhuset (glöm inte smörjkanalerna till ramlagren, om nu sådana finnes) då en del ser ut att ha lämnat kolven.
Chris Ash skrev:Jag kollade efter lite, 30%-ig saltsyra är nog det absolut starkaste en privatperson får köpa, det säljs på byggvaruhus,färg- och järnaffärer.
Svavelsyra måste man ha tillstånd för att köpa om det är över 14%(Jag misstänker att 14% är det man får när man köper batterisyra), Salpetersyra är också belagd med restriktioner.

RS250RR skrev:Jag gick runt i Vårt lager och hittade 37% svavelsyra skulle det funka? i sådana fall har jag det på jobbet till en bråkdel av 1000:-![]()
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |