Hjälp med diagnos - Honda RS 250

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Min -97 Honda RS 250 betedde sig konstigt på träningen på Sviestad i tisdags den 12 juli.

Precis före inbromsningen in i Esset låste sig bakhjulet. Jag drog direkt in kopplingen, bröt tändningen, bromsade och körde rakt fram ut på den asfalterade avåkningszonen. Med tanke på tidigare driftstörningar i år trodde jag att kedjan hade hoppat och låst bakhjulet. Men den satt på plats och var hel. Jag rullade med friläge i tillbaks till depån. Med Racerpelles hjälp försökte jag se om det gick att dra runt motorn. Lade i ettan och rullade med avslagen tändning. Det fungerade. Försökte starta motorn. Det gick också. Jag höll den vid liv några sekunder och slog sedan av. Den lät lite "tung" tyckte Pelle.

Jag undrar förstås vad det var som hände. Om jag inte ser något uppenbart fel när jag lyfter på cylindrarna vore det bra att veta vad jag ska leta efter.

:va

Det låter ju som den nupit. Cykeln kan starta efter ett nyp. det andra som kan få cykeln att "gå tungt" är vevras, dåliga lager som är på väg att ge sig.
Men iom att den först låst och sen gick runt och ändå gick att starta tycker jag det låter som den nupit en kolv.

Det är _ingen_ hit att starta hojen efter ett sådant fel, utan kontrollera vad det är istället för att starta den. Dra runt alu-rester är inte nyttigt för veven, toppar etc.
Enda man förlorar på att lyfta topparna är tiden det tar att göra det.
Ett mindre nyp kan man ibland köra vidare med, typ om det hugger till minimalt under ett rejs, men att riskera värre/dyrare saker på en träning bör man stå över.

Låter mer som ett kolvnyp än ett komplett vevlagerras eftersom du inte upplevt några vibrationer om jag fattat rätt. Rapportera när du tagit av toppar/cyllar.

ps. Har du gjort rent din ram ordentligt invändigt? Jag har fått en masssa blästersand som skakt loss och letat sig ner i det lägre styrlagret trots att jag spolade, borstade och blåste i ramen. ds

En stilla undran bara, hur kan du ens överväga kedjeras om bakhjulet snurrar när du dragit in kopplingen?

Instämmer i kören ovan som säger kolvnyp då mindre nypningar släpper antingen direkt eller när kolven svalnar ,Är nypningen kraftig nog att orsaka hjulås kommer du garanterat att se det bär du lyfter cyllarna. :3freak

Regel nr 1 i tvitaktsracing: Har det stannat av onaturlig anledning/rasat undvik till varje pris att rotera motorn förrän du har rivit och kontrolerat att allt är friskt, det har räddat många cylindrar:tummenupp

Nypning

Några frågor...
Vilken 2-taksolja använder du?
Hur mycket blandar du i?
Hade du ändrat bestyckningen sen förra gången?
Hade du ändrat något annat på motorn iför den här träningen?
Var vädret anorlunda sen du körde förra gången?
MVH
Roffe

oFFkeFF skrev:
Det låter ju som den nupit. Cykeln kan starta efter ett nyp. det andra som kan få cykeln att "gå tungt" är vevras, dåliga lager som är på väg att ge sig. Men iom att den först låst och sen gick runt och ändå gick att starta tycker jag det låter som den nupit en kolv.
Hoppas att du har rätt.
oFFkeFF skrev:
Det är _ingen_ hit att starta hojen efter ett sådant fel, utan kontrollera vad det är istället för att starta den. Dra runt alu-rester är inte nyttigt för veven, toppar etc.
Så tänkte jag med. Men eftersom Pelle vet betydligt mer än jag om hur en motor fungerar så gjorde vi så.
Goodstuff skrev:
Låter mer som ett kolvnyp än ett komplett vevlagerras eftersom du inte upplevt några vibrationer om jag fattat rätt. Rapportera när du tagit av toppar/cyllar.
Nej, inga ovanliga vibrationer. Återkommer med bilder. Förhoppningsvis av en småsliten kolv.
Goodstuff skrev:
ps. Har du gjort rent din ram ordentligt invändigt? Jag har fått en masssa blästersand som skakt loss och letat sig ner i det lägre styrlagret trots att jag spolade, borstade och blåste i ramen. ds
Min ram blästrades aldrig. Men hur sjutton skulle man göra rent den "invändigt"?
Borsiin JR skrev:
En stilla undran bara, hur kan du ens överväga kedjeras om bakhjulet snurrar när du dragit in kopplingen?
Jag övervägde inte kedjeras. Det var däremot det första jag tanke när bakhjulet plötsligt låste sig precis innan jag skulle bromsa in i Esset.
Borsiin JR skrev:
Instämmer i kören ovan som säger kolvnyp då mindre nypningar släpper antingen direkt eller när kolven svalnar. Är nypningen kraftig nog att orsaka hjulås kommer du garanterat att se det bär du lyfter cyllarna. :3freak
Kan ett kolvnyp verkligen orsaka bakhjulet att låsa?
Borsiin JR skrev:
Regel nr 1 i tvitaktsracing: Har det stannat av onaturlig anledning/rasat undvik till varje pris att rotera motorn förrän du har rivit och kontrolerat att allt är friskt, det har räddat många cylindrar. :tummenupp
Det var så jag hade tänkt göra. Vet inte riktigt hur Racerpelle tänkte när han föreslog att jag skulle a) försöka rulla den med en växel i och b) starta motorn.
VRM Roffe skrev:
Några frågor...
Vilken 2-taksolja använder du? Svar:OK:s helsyntetiska Speed Bio TT
Hur mycket blandar du i?Svar:4%
Hade du ändrat bestyckningen sen förra gången?Svar:Nej, 185/182
Hade du ändrat något annat på motorn inför den här träningen?Svar:Nja, jag körde på vanlig 98-oktanig bensin istället för den 95-oktaniga alkylatbensin jag brukar använda.
Var vädret anorlunda sen du körde förra gången?Svar:Samma fina varma och torra väder.
MVH
Roffe

Nyteknik skrev:
Kan ett kolvnyp verkligen orsaka bakhjulet att låsa?
Det var så jag hade tänkt göra. Vet inte riktigt hur Racerpelle tänkte när han föreslog att jag skulle a) försöka rulla den med en växel i och b) starta motorn.

Jodå, kolvnyp på fel ställe och man får sig en rejäl flygtur..
Ett elakare nyp, och man får ta till slägga för att få ur kolven ur cylindern, så låsa bakhjulet är långt från omöjligt.

Oftast vid ett mindre nyp släpper dock kolven från cylinderväggen ganska direkt.
Iofs inte livsfarligt att dra runt den när den är avstängd, men starta avråder jag iaf.

edit: Soppabyte är en rätt stor skillnad.. Och vad är "samma väder" mätte du alla tre viktiga saker? temp/fuktighet/tryck?

oFFkeFF skrev:
Jodå, kolvnyp på fel ställe och man får sig en rejäl flygtur..
Ett elakare nyp, och man får ta till slägga för att få ur kolven ur cylindern, så låsa bakhjulet är långt från omöjligt.

Oftast vid ett mindre nyp släpper dock kolven från cylinderväggen ganska direkt.
Iofs inte livsfarligt att dra runt den när den är avstängd, men starta avråder jag iaf.

edit: Soppabyte är en rätt stor skillnad.. Och vad är "samma väder" mätte du alla tre viktiga saker? temp/fuktighet/tryck?
Hoppas verkligen att det är en lindrig nypning och att det räcker att byta kolvar/ringar.

Jag har samma bestyckning som på Falkenberg och DP#70´s heldag på Gelleråsen. Då var det "varmt och torrt". Mätte inte RAD dessa dagar eller i tisdags på Sviestad.

Hej igen !

Okey det här är mina helt egna slutsatser och värderingar...

OK olja......... Skit i den.. byt till något som fungerar typ Motul Castrol
det finns en anledning varför ALLA andra inte använder det fabrikatet.
Miljöaspekter är inget argument!!!!

Bra 4% räcker om man kör en bra olja.

Svar tre hade jag skrivit OK på om vi inte titar ner på svar 4 :skrämd

Du kan INTE köra med samma bestyckning om du använder acrylat och byter till vanlig grön soppa...Du måste hoppa upp ett steg minst då..

Ok vi får väl tro att det var samma barometertal då men det är inte skrivet i sten.

Hörrö kompis.. Jag tror att felet är till största delen bränslerelaterat.faktiskt.

Med all vänlig ödmjukhet.
Roffe

Nyteknik skrev:
Hoppas verkligen att det är en lindrig nypning och att det räcker att byta kolvar/ringar.

Jag har samma bestyckning som på Falkenberg och DP#70´s heldag på Gelleråsen. Då var det "varmt och torrt". Mätte inte RAD dessa dagar eller i tisdags på Sviestad.

Fingret i luften är inget bra instrument för RAD. Hoppas bara det är något mindre, ofta går det ju att putsa upp cylindern om det inte blivit några större repor.
Har du otur har det detonerat, med soppaförändringen och ickekollen på RAD'en är det inte helt orealistiskt.
Ner i garaget med dig och fixa, har ju gått flera dagar sen det hände
:7peta

VRM Roffe skrev:
Okey det här är mina helt egna slutsatser och värderingar...

OK olja......... Skit i den.. byt till något som fungerar typ Motul Castrol
det finns en anledning varför ALLA andra inte använder det fabrikatet.
Miljöaspekter är inget argument!!!!

Bra 4% räcker om man kör en bra olja.

Svar tre hade jag skrivit OK på om vi inte titar ner på svar 4 :skrämd

Du kan INTE köra med samma bestyckning om du använder acrylat och byter till vanlig grön soppa...Du måste hoppa upp ett steg minst då..

Ok vi får väl tro att det var samma barometertal då men det är inte skrivet i sten.

Hörrö kompis.. Jag tror att felet är till största delen bränslerelaterat.faktiskt.

Med all vänlig ödmjukhet.
Roffe
Förr eller senare får man betala för sin okunnighet. Förhoppningsvis inte så dyrt. Ska tänka på att bestycka fetare om jag skulle köra på 98-oktanig soppa i framtiden.

VRM Roffe skrev:
OK olja......... Skit i den.. byt till något som fungerar typ Motul Castrol det finns en anledning varför ALLA andra inte använder det fabrikatet.
Men andra fabrikat förhindrar inte heller nyp och haverier - för det drabbas i stort sett alla av förr eller senare.

Olja

Nyteknik skrev:
Men andra fabrikat förhindrar inte heller nyp och haverier - för det drabbas i stort sett alla av förr eller senare.

Javisst! men om du jämför när en olja börjar carbonisera så förstår man skillnaden.

Problemet är alltid värme och vissa oljor är mer resistiva än andra.

Faktum är att dom flesta nypningarna är normalt att man bestyckade för magert.

Det är då man är på gränsen till max BMEP vilket gör att man har den högsta värmeutvecklingen och max effektutag.

Sen finns det en annan orsak det är om man belastar motorn väldigt hårt när den inte har rätt temperatur vill gärna kolvarna expandera fortare än cylindrarna vilket medför att det inte finns toleranser kvar och nypningen är ett faktum.

Vilken temperatur har du på motorn när du kör ?

MVH
Roffe

VRM Roffe skrev:
Javisst! men om du jämför när en olja börjar carbonisera så förstår man skillnaden.

Problemet är alltid värme och vissa oljor är mer resistiva än andra.

Faktum är att dom flesta nypningarna är normalt att man bestyckade för magert.

Det är då man är på gränsen till max BMEP vilket gör att man har den högsta värmeutvecklingen och max effektutag.

Sen finns det en annan orsak det är om man belastar motorn väldigt hårt när den inte har rätt temperatur vill gärna kolvarna expandera fortare än cylindrarna vilket medför att det inte finns toleranser kvar och nypningen är ett faktum.

Vilken temperatur har du på motorn när du kör ?

MVH
Roffe
Jag har aldrig sett ett test där Motul eller Castrols oljor carboniserar vid en annan tidpunkt än OK´s. Jag har verkligen svårt att tro att skillnaden i kvalitet skulle vara väsentlig.

Min motor brukar ligga runt 60 grader när jag kör. När bakhjulet låste sig hade jag kört ett par timmar med korta uppehåll.

Nyteknik skrev:
Jag har aldrig sett ett test där Motul eller Castrols oljor carboniserar vid en annan tidpunkt än OK´s. Jag har verkligen svårt att tro att skillnaden i kvalitet skulle vara väsentlig.

Min motor brukar ligga runt 60 grader när jag kör. När bakhjulet låste sig hade jag kört ett par timmar med korta uppehåll.

Ta en titt i Teddys "kolvtråd" och jämför hans kolvar med Axxexs. Samma miltal, och betydligt skillnad i slitage på kolvring och sot på kolvtopparna.
Skillnaden är rätt stor mellan bättre/sämre oljor, med det inte sagt att man måste åka den absolut dyraste, för det finns billigare 2-t oljor som funkar fineman, som exempelvis motul800.

Nyteknik skrev:

kanske inte har något att göra här men är inte 60 grader väldigt kallt??

min ligger på ca 80 grader .. kan det vara så att jag skulle behöva skaffa större kylare efter all trimmning?? :confused:

oFFkeFF skrev:
som exempelvis motul800.

Och den kan man få för en dryg hundring litern om man beställer ett helt flak och är trevlig mot försäljaren, är det verkligen så mycket värt att tjäna några tior per liter olja att man gamblar med vevar,cylindrar och kolvar? Jag förstår det inte i alla fall.

Nyteknik skrev:

60 grader låter lite varmt, mina racers har tappat märkbart i effekt när man börjar närma sig 60 grader. 50-55 skulle jag säga är optimalt.

Temperatur

RS "Alex" skrev:
kanske inte har något att göra här men är inte 60 grader väldigt kallt??

min ligger på ca 80 grader .. kan det vara så att jag skulle behöva skaffa större kylare efter all trimmning?? :confused:

Ja det är alldeles för varmt!
Den skall ligga på 55 grader så funkar det bäst.
MVH
Roffe :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Ta en titt i Teddys "kolvtråd" och jämför hans kolvar med Axxexs. Samma miltal, och betydligt skillnad i slitage på kolvring och sot på kolvtopparna.
Skillnaden är rätt stor mellan bättre/sämre oljor, med det inte sagt att man måste åka den absolut dyraste, för det finns billigare 2-t oljor som funkar fineman, som exempelvis motul800.
Ah, spännande - har Axxexs fotat sina kolvar? Ska titta på direkten.

OK´s olja som jag använder kostar 80-90 kr litern. Visst skulle jag kunna byta till Motul 800. Men jag skulle vilja se någon som har använt den säga att han inte har haft några kolvnyp eller andra problem.

*/ ?>
Back