Hjälp, jag vill ha en Vespa

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Går det att jobba med en modern scooter, är de "mek-bara"? Allt ser så inkapslat och tight ut, kan man göra någonting själv eller är det mesta verkstadsjobb? T ex på en Yamaha Majesty eller liknande.
Sök på "Robot" på Youtube, riktigt bra videos.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tack vare er samlade visdom och uppmuntran landade jag i att köpa denna. Blir fint sällskap till moto guzzin. Nu saknas bara en Ducati, men köper jag en sån i år får jag nog inte behålla fästmön.
 

Bifogat

  • 8961210F-CC33-45AB-A8D8-78968857076E.jpeg
    8961210F-CC33-45AB-A8D8-78968857076E.jpeg
    589.6 KB · Visningar: 33

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Går det att jobba med en modern scooter, är de "mek-bara"? Allt ser så inkapslat och tight ut, kan man göra någonting själv eller är det mesta verkstadsjobb? T ex på en Yamaha Majesty eller liknande.
Efter att ha hängt på scooterforum i några dagar har jag fått uppfattningen att det skruvas en del på Vespor, men att de nyare fyrtaktarna i stort sett inte attraherar hemmamekare annat än såna som vill pynta dem på utsidan.
Japan- och Koreascootrarna lockar kanske mer som pendlarfordon, dessutom med högre kvalité (antar jag), så där skruvas det i begränsad omfattning.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Kosta på dig ett stänkskydd fram, det peppras ju rätt friskt på underredet och det är ju plåt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Efter att ha hängt på scooterforum i några dagar har jag fått uppfattningen att det skruvas en del på Vespor, men att de nyare fyrtaktarna i stort sett inte attraherar hemmamekare annat än såna som vill pynta dem på utsidan.
Japan- och Koreascootrarna lockar kanske mer som pendlarfordon, dessutom med högre kvalité (antar jag), så där skruvas det i begränsad omfattning.
Som jag trodde alltså. Moderna scootrar är väl som bilar idag, man lämnar på service en gång om året och går nåt sönder är det ett jobb för utbildade mekaniker. Ingen ligger längre på gatan och skruvar som för 30-40 år sedan när alla körde Volvo 240. Så hur funkar det med moderna scootrar, finns det verkstäder som kan sånt? Jag är sugen på att ta klivet från motorcykel till scooter av bekvämlighetsskäl, men har inte riktigt vågat än.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Som jag trodde alltså. Moderna scootrar är väl som bilar idag, man lämnar på service en gång om året och går nåt sönder är det ett jobb för utbildade mekaniker. Ingen ligger längre på gatan och skruvar som för 30-40 år sedan när alla körde Volvo 240. Så hur funkar det med moderna scootrar, finns det verkstäder som kan sånt? Jag är sugen på att ta klivet från motorcykel till scooter av bekvämlighetsskäl, men har inte riktigt vågat än.
Tja jag kan väl knappast kalla mig auktoritet inom området, exempelvis @TMax500 lär ha mkt bättre koll. Men jag har i alla fall konstaterat att Vesporna är rätt driftsäkra i senare utföranden och service är inte så farligt dyrt jämfört med MC. Men dom rostar, det är ju pressad stålplåt. I Stockholm är det väl Ingus vespaservice på Lidingö som verkar mest lik en klassisk verkstad, där tänker jag serva min. Sen finns Bike and Repair, som verkar helt ok med scooterfokus. PRO-Bike (höhö) säljer och servar också. Moppehandlarna sysslar inte med annat än femtiokubikare.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Så hur funkar det med moderna scootrar, finns det verkstäder som kan sånt? Jag är sugen på att ta klivet från motorcykel till scooter av bekvämlighetsskäl, men har inte riktigt vågat än.

@TMax500 lär ha mkt bättre koll. Men jag har i alla fall konstaterat att Vesporna är rätt driftsäkra i senare utföranden och service är inte så farligt dyrt jämfört med MC.
Jag är ingen expert på något sätt... Men jag ser dem som vilken mc som helst, åtminstone så länge garantierna gäller.

Serva Honda hos Honda-verkstad, BMW hos BMW, osv. När jag körde Yamaha så servade jag hos Yamahacenter. När jag körde Kawasaki så servade jag på Kawasaki-verkstad. Nu med Vespa får det väl bli Johans Mc eller Probike. Inga billiga ställen någon av dem.

Hade gärna hittat något billigare, men så vill jag ju ha de rätta stämplarna i serviceboken. Min Piaggio och min Aprilia servade jag hos en mindre verkstad som ändå var auktoriserad.

De kan vara servicekrävande med sina små motorer och kan kräva täta oljebyten, ventiljobb mm, och en del sitter lite illa till gömt under plastkåpor.

... men det är trevligt med scooter, och praktiskt. Jag har haft 7 stycken sedan 2001. Från 50 till 500 cc. Kul komplement till "vanlig" mc och betydligt trevligare att köra scooter till jobbet än att köra bil eller åka kollektivtrafik. Om man har möjlighet att välja.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top