Hjälp, jag vill ha en Vespa

...Men Vespa 300 är ju vacker.... :)

He-he! Skulle inte drömma om att säga något annat, compadre! Vespa 300 GTS är klass rakt igenom, med undantag av de lika eländiga som enfaldiga små skottkärrehjulen. Där vinner SH-Hyndornas 16-tummare med hästlängder... Nej, fel av mig: ljusår! Något man allt måste beakta om man gör allvar med att testa nedläggningsvinklar. På skiftande underlag.

Fast ingen petar ändå ner den här ifrån stilikontronen förstås...
1647935232291.jpeg
 
Hade en Vespa PX200e ett par år sedan. Tvåtakt har sin charm men också nackdelar med rök och lukt som sätter sig i kläder. Var trevlig att köra runt 70-80 men över det började man känns viss instabilitet, inte så det blev direkt farligt men att ligga i ca 100 var inte avslappnande. Stor fördel med Vespan var att jag fick med min sambo utan tjat. Tydligen är en Vespa 'mindre farlig' att åka på än en stor motorcykel. Sanningen är såklart precis tvärt om men jag tjatade inte emot.
Har sedan dess också tänkt att 'en dag' ska jag ha en GTS 300. Som bruks-, hämta-/lämna-, handlafordon tror jag den är svårslagen. Eventuellt är motsvarande japaner mer praktiska men det behöver man ju inte tänka på.
 
Det skall kanske tilläggas att PX200 och GTS 300 är två helt olika upplevelser. En relik från gångna tider med handväxel (fast en trevlig relik!) och en modern automatscooter.

Instämmer helt med känslan att 100 knyck med en PX inte är direkt avslappnande. Been there, done that. :)
 
För tio år sen hade jag aldrig kommit på tanken, men nu undrar jag… kan man ha kul på en scooter med 300 kubik? Går det att busköra någorlunda eller skrapar man centralstöd så fort man lutar några grader i kurvan?
Alltså... ja. Det går, strängt taget även på en 125-scooter. Men kommer man från en riktig hoj och är ute efter en körupplevelse så tror jag att man har svårt att hitta hem, oavsett 125 eller 300. För att uppskatta scooterkörupplevelsen fullt ut tror jag att man inte ska kunna jämföra med riktig hoj... ;) Men om man kan tänka sig att värdera [gubbvarningPÅ] andra aspekter, som att softa på jättesnirkliga vägar, att moped-stealthsmyga omkring utan att nån egentligen tar notis, att enkelt utforska pyttestigar, eller att helt enkelt inte ha bråttom [gubbvarningAV] så säger jag ja till scooter. :)
 
Det skall kanske tilläggas att PX200 och GTS 300 är två helt olika upplevelser. En relik från gångna tider med handväxel (fast en trevlig relik!) och en modern automatscooter.

Instämmer helt med känslan att 100 knyck med en PX inte är direkt avslappnande. Been there, done that. :)
Absolut. Därav "en dag ska jag ha en GTS" då jag vet att GTSn är mer kapabel på alla rationella vis. PXn har bara ett litet handsfack till exempel, i GTSn finns kattlådan, osv, osv.
 
Det finns mycket trim och grejer till dom gamla 2-taktarna. Har bl.a. SIP scooter i Tyskland som säljer grejer till dom. Själv har jag ju en Vespa cylinder på min Suzuki GP125.

Om man fixar till dom så går dom att köra ganska hårt.



 
Det finns mycket trim och grejer till dom gamla 2-taktarna. Har bl.a. SIP scooter i Tyskland som säljer grejer till dom. Själv har jag ju en Vespa cylinder på min Suzuki GP125.

Om man fixar till dom så går dom att köra ganska hårt.




Den första är "still gay".
Den andra är "still retarded".
Fast det ser onekligen roligt ut.
 
Jag har en vespa Gts 300 i verde speranza och en Primavera 150 i verde relax.

Kan säga att du kommer trötta på traditionella bågen och köra vespa oftare och oftare... dessutom var det aldrig några andra än män som kommenterade Min "riktiga" båge... Nu sedan jag köpte Min gts 300 i 2017 har över 100 damer kommenterar hur dem älskar den, ett antal har provsuttit?
 
Alltså... ja. Det går, strängt taget även på en 125-scooter. Men kommer man från en riktig hoj och är ute efter en körupplevelse så tror jag att man har svårt att hitta hem, oavsett 125 eller 300. För att uppskatta scooterkörupplevelsen fullt ut tror jag att man inte ska kunna jämföra med riktig hoj... ;) Men om man kan tänka sig att värdera [gubbvarningPÅ] andra aspekter, som att softa på jättesnirkliga vägar, att moped-stealthsmyga omkring utan att nån egentligen tar notis, att enkelt utforska pyttestigar, eller att helt enkelt inte ha bråttom [gubbvarningAV] så säger jag ja till scooter. :)
Tack, bra sammanfattat. Jag har inga problem med lite gubbvarning emellan varven, och tänker dessutom behålla hojen :)
 
Jag har en vespa Gts 300 i verde speranza och en Primavera 150 i verde relax.

Kan säga att du kommer trötta på traditionella bågen och köra vespa oftare och oftare... dessutom var det aldrig några andra än män som kommenterade Min "riktiga" båge... Nu sedan jag köpte Min gts 300 i 2017 har över 100 damer kommenterar hur dem älskar den, ett antal har provsuttit?
Precis vad jag var ute efter att höra, tack (jag vill ju som de flesta som frågar andra om hur de bör göra helst höra att jag tänker rätt D:)
 
Det eller södermalm-slang :lol Spana in kexet va!
Jag trodde att alla på Söder hade en flytande könsidentitet nu för tiden? Alltså bör det vara svårt att veta vem man ska vara nedlåtande och objektifierande emot.

Eller finns det även manliga kex?
 
Går det att jobba med en modern scooter, är de "mek-bara"? Allt ser så inkapslat och tight ut, kan man göra någonting själv eller är det mesta verkstadsjobb? T ex på en Yamaha Majesty eller liknande.
 
Jag hade en Vespa på 300cc. Det är riktigt bekvämt för dom kortare resorna och småärendet. Saknar den lite faktiskt. Men ja, inget garage längre o yada yada.

Men tipset annars från mig om ingen sagt det är att köpa en elscooter :-)
 
Jag hade en Vespa på 300cc. Det är riktigt bekvämt för dom kortare resorna och småärendet. Saknar den lite faktiskt. Men ja, inget garage längre o yada yada.

Men tipset annars från mig om ingen sagt det är att köpa en elscooter :)
Jag tänkte köpa denna, om allt går bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top