Hjälp, jag vill ha en Vespa

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Men Vespa 300 är ju vacker.... :)

He-he! Skulle inte drömma om att säga något annat, compadre! Vespa 300 GTS är klass rakt igenom, med undantag av de lika eländiga som enfaldiga små skottkärrehjulen. Där vinner SH-Hyndornas 16-tummare med hästlängder... Nej, fel av mig: ljusår! Något man allt måste beakta om man gör allvar med att testa nedläggningsvinklar. På skiftande underlag.

Fast ingen petar ändå ner den här ifrån stilikontronen förstås...
1647935232291.jpeg
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Hade en Vespa PX200e ett par år sedan. Tvåtakt har sin charm men också nackdelar med rök och lukt som sätter sig i kläder. Var trevlig att köra runt 70-80 men över det började man känns viss instabilitet, inte så det blev direkt farligt men att ligga i ca 100 var inte avslappnande. Stor fördel med Vespan var att jag fick med min sambo utan tjat. Tydligen är en Vespa 'mindre farlig' att åka på än en stor motorcykel. Sanningen är såklart precis tvärt om men jag tjatade inte emot.
Har sedan dess också tänkt att 'en dag' ska jag ha en GTS 300. Som bruks-, hämta-/lämna-, handlafordon tror jag den är svårslagen. Eventuellt är motsvarande japaner mer praktiska men det behöver man ju inte tänka på.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det skall kanske tilläggas att PX200 och GTS 300 är två helt olika upplevelser. En relik från gångna tider med handväxel (fast en trevlig relik!) och en modern automatscooter.

Instämmer helt med känslan att 100 knyck med en PX inte är direkt avslappnande. Been there, done that. :)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
För tio år sen hade jag aldrig kommit på tanken, men nu undrar jag… kan man ha kul på en scooter med 300 kubik? Går det att busköra någorlunda eller skrapar man centralstöd så fort man lutar några grader i kurvan?
Alltså... ja. Det går, strängt taget även på en 125-scooter. Men kommer man från en riktig hoj och är ute efter en körupplevelse så tror jag att man har svårt att hitta hem, oavsett 125 eller 300. För att uppskatta scooterkörupplevelsen fullt ut tror jag att man inte ska kunna jämföra med riktig hoj... ;) Men om man kan tänka sig att värdera [gubbvarningPÅ] andra aspekter, som att softa på jättesnirkliga vägar, att moped-stealthsmyga omkring utan att nån egentligen tar notis, att enkelt utforska pyttestigar, eller att helt enkelt inte ha bråttom [gubbvarningAV] så säger jag ja till scooter. :)
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Det skall kanske tilläggas att PX200 och GTS 300 är två helt olika upplevelser. En relik från gångna tider med handväxel (fast en trevlig relik!) och en modern automatscooter.

Instämmer helt med känslan att 100 knyck med en PX inte är direkt avslappnande. Been there, done that. :)
Absolut. Därav "en dag ska jag ha en GTS" då jag vet att GTSn är mer kapabel på alla rationella vis. PXn har bara ett litet handsfack till exempel, i GTSn finns kattlådan, osv, osv.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det finns mycket trim och grejer till dom gamla 2-taktarna. Har bl.a. SIP scooter i Tyskland som säljer grejer till dom. Själv har jag ju en Vespa cylinder på min Suzuki GP125.

Om man fixar till dom så går dom att köra ganska hårt.



 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns mycket trim och grejer till dom gamla 2-taktarna. Har bl.a. SIP scooter i Tyskland som säljer grejer till dom. Själv har jag ju en Vespa cylinder på min Suzuki GP125.

Om man fixar till dom så går dom att köra ganska hårt.




Den första är "still gay".
Den andra är "still retarded".
Fast det ser onekligen roligt ut.
 

Janne88

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2022
Hoj
Vespa gts 300
Jag har en vespa Gts 300 i verde speranza och en Primavera 150 i verde relax.

Kan säga att du kommer trötta på traditionella bågen och köra vespa oftare och oftare... dessutom var det aldrig några andra än män som kommenterade Min "riktiga" båge... Nu sedan jag köpte Min gts 300 i 2017 har över 100 damer kommenterar hur dem älskar den, ett antal har provsuttit?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Alltså... ja. Det går, strängt taget även på en 125-scooter. Men kommer man från en riktig hoj och är ute efter en körupplevelse så tror jag att man har svårt att hitta hem, oavsett 125 eller 300. För att uppskatta scooterkörupplevelsen fullt ut tror jag att man inte ska kunna jämföra med riktig hoj... ;) Men om man kan tänka sig att värdera [gubbvarningPÅ] andra aspekter, som att softa på jättesnirkliga vägar, att moped-stealthsmyga omkring utan att nån egentligen tar notis, att enkelt utforska pyttestigar, eller att helt enkelt inte ha bråttom [gubbvarningAV] så säger jag ja till scooter. :)
Tack, bra sammanfattat. Jag har inga problem med lite gubbvarning emellan varven, och tänker dessutom behålla hojen :)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag har en vespa Gts 300 i verde speranza och en Primavera 150 i verde relax.

Kan säga att du kommer trötta på traditionella bågen och köra vespa oftare och oftare... dessutom var det aldrig några andra än män som kommenterade Min "riktiga" båge... Nu sedan jag köpte Min gts 300 i 2017 har över 100 damer kommenterar hur dem älskar den, ett antal har provsuttit?
Precis vad jag var ute efter att höra, tack (jag vill ju som de flesta som frågar andra om hur de bör göra helst höra att jag tänker rätt D:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det eller södermalm-slang :lol Spana in kexet va!
Jag trodde att alla på Söder hade en flytande könsidentitet nu för tiden? Alltså bör det vara svårt att veta vem man ska vara nedlåtande och objektifierande emot.

Eller finns det även manliga kex?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Går det att jobba med en modern scooter, är de "mek-bara"? Allt ser så inkapslat och tight ut, kan man göra någonting själv eller är det mesta verkstadsjobb? T ex på en Yamaha Majesty eller liknande.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag hade en Vespa på 300cc. Det är riktigt bekvämt för dom kortare resorna och småärendet. Saknar den lite faktiskt. Men ja, inget garage längre o yada yada.

Men tipset annars från mig om ingen sagt det är att köpa en elscooter :)
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Jag hade en Vespa på 300cc. Det är riktigt bekvämt för dom kortare resorna och småärendet. Saknar den lite faktiskt. Men ja, inget garage längre o yada yada.

Men tipset annars från mig om ingen sagt det är att köpa en elscooter :)
Jag tänkte köpa denna, om allt går bra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top