Hjälp, jag vill ha en Vespa

Går det att jobba med en modern scooter, är de "mek-bara"? Allt ser så inkapslat och tight ut, kan man göra någonting själv eller är det mesta verkstadsjobb? T ex på en Yamaha Majesty eller liknande.
Sök på "Robot" på Youtube, riktigt bra videos.
 
Tack vare er samlade visdom och uppmuntran landade jag i att köpa denna. Blir fint sällskap till moto guzzin. Nu saknas bara en Ducati, men köper jag en sån i år får jag nog inte behålla fästmön.
 

Bifogat

  • 8961210F-CC33-45AB-A8D8-78968857076E.jpeg
    8961210F-CC33-45AB-A8D8-78968857076E.jpeg
    589.6 KB · Visningar: 33
Går det att jobba med en modern scooter, är de "mek-bara"? Allt ser så inkapslat och tight ut, kan man göra någonting själv eller är det mesta verkstadsjobb? T ex på en Yamaha Majesty eller liknande.
Efter att ha hängt på scooterforum i några dagar har jag fått uppfattningen att det skruvas en del på Vespor, men att de nyare fyrtaktarna i stort sett inte attraherar hemmamekare annat än såna som vill pynta dem på utsidan.
Japan- och Koreascootrarna lockar kanske mer som pendlarfordon, dessutom med högre kvalité (antar jag), så där skruvas det i begränsad omfattning.
 
Efter att ha hängt på scooterforum i några dagar har jag fått uppfattningen att det skruvas en del på Vespor, men att de nyare fyrtaktarna i stort sett inte attraherar hemmamekare annat än såna som vill pynta dem på utsidan.
Japan- och Koreascootrarna lockar kanske mer som pendlarfordon, dessutom med högre kvalité (antar jag), så där skruvas det i begränsad omfattning.
Som jag trodde alltså. Moderna scootrar är väl som bilar idag, man lämnar på service en gång om året och går nåt sönder är det ett jobb för utbildade mekaniker. Ingen ligger längre på gatan och skruvar som för 30-40 år sedan när alla körde Volvo 240. Så hur funkar det med moderna scootrar, finns det verkstäder som kan sånt? Jag är sugen på att ta klivet från motorcykel till scooter av bekvämlighetsskäl, men har inte riktigt vågat än.
 
Som jag trodde alltså. Moderna scootrar är väl som bilar idag, man lämnar på service en gång om året och går nåt sönder är det ett jobb för utbildade mekaniker. Ingen ligger längre på gatan och skruvar som för 30-40 år sedan när alla körde Volvo 240. Så hur funkar det med moderna scootrar, finns det verkstäder som kan sånt? Jag är sugen på att ta klivet från motorcykel till scooter av bekvämlighetsskäl, men har inte riktigt vågat än.
Tja jag kan väl knappast kalla mig auktoritet inom området, exempelvis @TMax500 lär ha mkt bättre koll. Men jag har i alla fall konstaterat att Vesporna är rätt driftsäkra i senare utföranden och service är inte så farligt dyrt jämfört med MC. Men dom rostar, det är ju pressad stålplåt. I Stockholm är det väl Ingus vespaservice på Lidingö som verkar mest lik en klassisk verkstad, där tänker jag serva min. Sen finns Bike and Repair, som verkar helt ok med scooterfokus. PRO-Bike (höhö) säljer och servar också. Moppehandlarna sysslar inte med annat än femtiokubikare.
 
Bor du på södra sidan så finns denna:
 
Så hur funkar det med moderna scootrar, finns det verkstäder som kan sånt? Jag är sugen på att ta klivet från motorcykel till scooter av bekvämlighetsskäl, men har inte riktigt vågat än.

@TMax500 lär ha mkt bättre koll. Men jag har i alla fall konstaterat att Vesporna är rätt driftsäkra i senare utföranden och service är inte så farligt dyrt jämfört med MC.
Jag är ingen expert på något sätt... Men jag ser dem som vilken mc som helst, åtminstone så länge garantierna gäller.

Serva Honda hos Honda-verkstad, BMW hos BMW, osv. När jag körde Yamaha så servade jag hos Yamahacenter. När jag körde Kawasaki så servade jag på Kawasaki-verkstad. Nu med Vespa får det väl bli Johans Mc eller Probike. Inga billiga ställen någon av dem.

Hade gärna hittat något billigare, men så vill jag ju ha de rätta stämplarna i serviceboken. Min Piaggio och min Aprilia servade jag hos en mindre verkstad som ändå var auktoriserad.

De kan vara servicekrävande med sina små motorer och kan kräva täta oljebyten, ventiljobb mm, och en del sitter lite illa till gömt under plastkåpor.

... men det är trevligt med scooter, och praktiskt. Jag har haft 7 stycken sedan 2001. Från 50 till 500 cc. Kul komplement till "vanlig" mc och betydligt trevligare att köra scooter till jobbet än att köra bil eller åka kollektivtrafik. Om man har möjlighet att välja.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top