Hjälp, jag vill ha en Vespa

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag flyttar ut till skärgården i sommar. Hojstallet består i nuläget av en Moto Guzzi V7 racer som avnjuts tidiga morgnar på sjuttiovägar när vädret tillåter, samt en liten el-enduro (Surron Light Bee) för skogs- och grusvägsåka.

Jag har alltså, gällande det som verkligen räknas, ett okej liv.

Nu till mitt problem: jag har de senaste veckorna inte kunna släppa tanken på att komplettera med en Vespa 300 för pendling och småärenden. För tio år sen hade jag aldrig kommit på tanken, men nu undrar jag… kan man ha kul på en scooter med 300 kubik? Går det att busköra någorlunda eller skrapar man centralstöd så fort man lutar några grader i kurvan? Skall provköra om ett par helger, men vill gärna höra vad den församlade klokskapen här på forumet har för input.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag flyttar ut till skärgården i sommar. Hojstallet består i nuläget av en Moto Guzzi V7 racer som avnjuts tidiga morgnar på sjuttiovägar när vädret tillåter, samt en liten el-enduro (Surron Light Bee) för skogs- och grusvägsåka.

Jag har alltså, gällande det som verkligen räknas, ett okej liv.

Nu till mitt problem: jag har de senaste veckorna inte kunna släppa tanken på att komplettera med en Vespa 300 för pendling och småärenden. För tio år sen hade jag aldrig kommit på tanken, men nu undrar jag… kan man ha kul på en scooter med 300 kubik? Går det att busköra någorlunda eller skrapar man centralstöd så fort man lutar några grader i kurvan? Skall provköra om ett par helger, men vill gärna höra vad den församlade klokskapen här på forumet har för input.

Det korta svaret: Ja!

1647871064120.jpeg


Här, visserligen inte en Vepsa men nästan 300 kubik Honda. Och nej, centralstödet är inte så kul att sätta i asfalten...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Man kan ha kul. Vägegenskaperna är milsvitt bättre än de gamla tvåtaktarna som nästan gungade sig fram i högfartskurvor. Motorn har ett fint mellanregister (för att vara en 300:a) och du tar dig ledigt fram.

Skall du "racea" på småvägar så hade jag kanske personligen tittat på Yamahas 300:a. Den känns jäkligt bra och har ett gott bett (för att vara 300 cc). Den ger mer mc-känsla än en Vespa från Piaggio. Vespan känns också mindre i formatet (fördel i stan).

Även Hondas nya 350 ser lovande ut. Den äldre 300:an har du redan fått beskriven för dig av DampKid.

Men Vespa 300 är ju vacker.... :)
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Min golfkompis bestämde sig för en ny Vespa. Efter två år så åkte vi till Fittja, mc varuhuset, där han testade en yamma scoter. In med Vespan i byte o köpte Yamaha i stället. tror den heter T-max
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är möjligen yngel under 25 som kan tycka att Scooter är...
community-gay.gif
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
@DampKid jo har kollat in vad du skrivit om den i en annan tråd. Ser intressant ut, men jag är lite såld på vespas former.

@TMax500 jo det är ju det att den är så snygg, Vespan. Och så inbillar jag mig att den kan passera för en moppe på parkeringen. Och jag vet hur det brukar bli om jag börjar bry mig för mycket om körglädjen, plötsligt sitter jag där med en MC till…

@tomsta detta är exakt vad jag vill höra! Har kompisen MC? Min Moto Guzzi är pigg nog att vara rolig på riktigt på småvägar. Men om din kompis ruttnade på vespan utan att ha tillgång till hoj förstår jag honom.

@CBR1 och jag som bara kollar den tråden när frugan somnat, detta MÅSTE förbli vår lilla hemlighet

@andersbrink jo men nåt roligt skall ju dom också ha, de små liven ?

@Bushido faaan vad skulle du dela det klippet för, nu blev det komplicerat igen, man skall kanske skaffa en toktrimmad tvitaktare ändå
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
@TMax500 jo det är ju det att den är så snygg, Vespan. Och så inbillar jag mig att den kan passera för en moppe på parkeringen. Och jag vet hur det brukar bli om jag börjar bry mig för mycket om körglädjen, plötsligt sitter jag där med en MC till…
Jaja, är du torsk på en Vespa så köp en. Det gjorde jag. :) Man ångrar sällan att man köpte en Vespa.

Den är rätt kul faktiskt, och grymt smidig. Jag har kört scootrar i olika storlekar (50-500cc ) i 20 år och Vespan är nog den som är nättast och smidigast. Och har motor nog för att ligga i ytterfilen i 100 knyck på ringlederna.

Motorväg? Då hade jag nog köpt någon som är större i chassiet och hade större hjul. Sådana har jag haft också. ;)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
lite OT men nyfiken blir man när du säger skärgården, bor själv där ute.

Vart ska du flytta, ungefär?
Ingarö. Lite landetkänsla och hyfsat nära in till stan. Fina hojvägar, tyvärr fulla med bilister när man vill köra. Men mountainbikespåren är toppen, även med elhojen. Skall utforska vägarna uppåt dina trakter i sommar!
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jaja, är du torsk på en Vespa så köp en. Det gjorde jag. :) Man ångrar sällan att man köpte en Vespa.

Den är rätt kul faktiskt, och grymt smidig. Jag har kört scootrar i olika storlekar (50-500cc ) i 20 år och Vespan är nog den som är nättast och smidigast. Och har motor nog för att ligga i ytterfilen i 100 knyck på ringlederna.

Motorväg? Då hade jag nog köpt någon som är större i chassiet och hade större hjul. Sådana har jag haft också. ;)
Jo det är nog som du säger. Och smidigheten lockar. Tack för input!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det är möjligen yngel under 25 som kan tycka att Scooter är...
community-gay.gif
Jag är snart 37 och tycker fortfarande det ?
I alla fall dom ny 4 taktarna, dom gamla 2 taktarna är dock fräna.

Mordeth 13 som var världens första MC-vloggare btw, har flera videos på ämnet scooter och brukade ofta åka med sina hundar mellan fötterna.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Bland dom nya scootrarna tycker jag nog Scomadi är dom snyggaste jag sett hittills.

scomadi-TL-400-prototipo-eicma.jpg125-side-dual-colour-1-e1523545851767.jpg
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ingarö. Lite landetkänsla och hyfsat nära in till stan. Fina hojvägar, tyvärr fulla med bilister när man vill köra. Men mountainbikespåren är toppen, även med elhojen. Skall utforska vägarna uppåt dina trakter i sommar!
mkt trafik tyvärr men det finns lite guldkorn ändå. :) Ingarö är inte så långt bort, fågelvägen!
Bullandö marina är rätt trevligt att åka lite bakvägar till för en glass!
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Min kompis och jag åkte i somras som udda ekipage på en roadtrip, jag på min dåvarande hoj en 701 enduro och han på en röd Vespa 300 GTS...under de 80 mil som han körde...jag nöjde mig med 60 så kan jag säga att under varenda stopp blev han attackerad av äldre män i 70-80årsåldern som skulle beundra hans röda hoj och berätta om deras vespor som de haft på 50 eller 60 talet....en endaste gång frågade nån om min 701 :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top