Hjälp, hur byta drivpaket själv? (R1, -02)

Ja, du får fanimej byta det snart så du kan hänga med på en sväng. =)

Jo det var min tanke :gnissla

Wish me luck. Galet sugen på att åka nu. Tiden från mars tills nu har bara runnit iväg, och jag har inte hunnit förrän imorgon. Skandal. Men förhoppningsvis byter jag drivpaketet imorgon utan allt för stora komplikationer, så det bara är att gasa sen.

Hoppas bara kedjan sitter kvar på väg till mekplatsen. :Bugar

Tro mig, det brukar vara mecka att få av den gammla kedjan, så den lär nog sitta kvar ;)
Lycka till.

Tro mig, det brukar vara mecka att få av den gammla kedjan, så den lär nog sitta kvar ;)
Lycka till.

Ja hujedinamej vilken tid det tar, säkert 8-11 sekunder med en vinkelslip... hoppa över det där med att lämna goda råd och heja på...känns som att det blir värre då... :rolleyes:

Ja hujedinamej vilken tid det tar, säkert 8-11 sekunder med en vinkelslip... hoppa över det där med att lämna goda råd och heja på...känns som att det blir värre då... :rolleyes:

Alla kanske inte har, eller har tänkt på att ta med en vinkelslip, dessutom var det en reflektion över att kedjan nog inte trillar av på väg till garaget, så pilutta dig. :krama

Wish me luck. Galet sugen på att åka nu. Tiden från mars tills nu har bara runnit iväg, och jag har inte hunnit förrän imorgon. Skandal. Men förhoppningsvis byter jag drivpaketet imorgon utan allt för stora komplikationer, så det bara är att gasa sen.

vakna på fel sida?

Last edited:
Beställde själv precis drivpaket från addemoto och jag måste säga att de var VÄLDIGT serviceminded. :tummenupp Fick erbjudande om att låna nitverktyg mot fraktkostnad på 100:-, men då jag anar att någon i bekantskapskretsen sitter och trycker på ett sådant så tackade jag nej. Han sa då att han skulle skicka med ett clipslås gratis, så att jag iaf kan köra till verkstaden där jag ska nita.
Det enda negativa var att han sa att jag skulle ha grejerna på "tisdag-onsdag nästa vecka". Jag trodde att det skulle ta max 1-2 dagar...

vakna på fel sida?

Nädå, du fick ju ett bra tips eller hur.. och han jag skrev till tog det ju med glimten i ögat som du såg... sen finns det ju alltid en och annan tjurskalle på Sporthoj... :krama

Byta drivpaket borde man kanske kunna. Jag vågar inte ens mig på att skruva av bakhjulet för att lämna in för nya däck. Tog kortet för blott 2 år sedan och man fick ingen mekutbildning alls. Borde ingå att lära sig skruva av och på hjul samt byta drivpaket i MC utbildningen.

Tack för alla tips och råd i tråden!

Bytte drivpaketet igår. Gick galant. Dock väldigt långsamt, men det var enklare än vad jag trodde. Hade nog blivit lite uppskrämd av alla hur svår det skulle vara. Det enda som var svårt imo var att få på själva brickan på länken av kedjan. Så jävla presspassning så det var sjukt.

Men ni som inte gjort det själva, inte vill lämna in för ett par tusen och vill testa på det så är mitt tips: Gör det. Värt det för min del med en stram mc-ekonomi.

Det enda "speciella" du behöver är som sagts tidigare

En slip att kapa gamla kedjan med och nån form av upphängning för hojen. Resten är ju typ standard. Iofs en stor nyckel (har för mig jag hade 38) för att få av framdrevet men annars så äre bar o åk :tummenupp

Hej Lånar tråden lite:
När man har byt driv pkt.
Skall smörja kjedjan innan man kör eller efter när kjedjan är varm:confused:

En nybytt kedja spottar ifrån sig lika mycket kedjeklägg som en bebis skiter med diarre. Vänta med att smörja mao...

Enligt gör det själv PDF:en ska det vara ett spel på 25-30mm.
Det dom glömmer skriva är att du måste sitta på hojen när du kollar spel.

Bara ett tips!

Det är väl på stödet man kollar spelet? För om det sätter sig en 200kgs gris kontra 50kg så blir spelet galet stort eller?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman