Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Motorcyklister är ju smärtsamt medvetna om att kostnaden för försäkring skiljer stort mellan bolag, mellan vem man frågar på ett och samma bolag, vilken veckodag man frågar, vad för hoj man frågar på - och var man bor.

Men när vår vardag drabbar en bilist - då jävlar!

http://www.gp.se/ekonomi/1.2924254-flyttade-far-betala-10-000-mer-i-bilpremie
Nu i höstas väntade vi vårt första barn, så vi skaffade en större lägenhet. Det blev i Kortedala.I september kom ett nytt försäkringsbrev – då hade premien stigit till 18 967 kronor per år! Det var tur att brevet kom, för jag har inte alltid reda på vilka försäkringar jag har och vad de kostar. - See more at: http://www.gp.se/ekonomi/1.2924254-flyttade-far-betala-10-000-mer-i-bilpremie#sthash.M8IuevEf.dpuf


Visserligen är Moderna inblandad - och då kan ju allt hända, men just denna gången kanske det finns belägg ändå...?


kortedala%20red_zpshknzonks.png
 
Funderat på att köpa en ZX9R från 1998 som är skriven på 55kw original, problemet är att tidigare ägare inte vet ifall den fortfarande är strypt eller inte. Länsförsäkringar försäkrar alltid efter originaleffekt men i det här fallet verkar hemsidan köra på just 55kw då en halvförsäkring skulle gå på runt 4000kr/år.

Hur är det med försäkringen om något händer ifall den inte är strypt? Det är alltså ingen som registrerat en strypning och tagit bort den utan som jag förstått det är bågen från början strypt eller iaf skriven på 55kw i registret.

Om den inte är strypt utan har 105kw (som är original enligt Länsförsäkringar) så ger dom mig ingen annan försäkring än trafik. Då för runt 800kr i månaden vilket känns lite saftigt.
 
Last edited:
och den är inte laglig för att den står på honom på grund av?...

blir bara högre självrisk med en annan förare om man inte valt till att man är ändå i försäkringen

Man har råd med den hoj man har råd att försäkra på sig själv. Skenförsäkring pajjar för hela MC-kollektivet.
 
Har man inte råd att försäkra på sig själv, bör man nog ta en fundering på om man verkligen har råd att ha hoj överhuvudtaget. :fakta
 
Funderat på att köpa en ZX9R från 1998 som är skriven på 55kw original, problemet är att tidigare ägare inte vet ifall den fortfarande är strypt eller inte. Länsförsäkringar försäkrar alltid efter originaleffekt men i det här fallet verkar hemsidan köra på just 55kw då en halvförsäkring skulle gå på runt 4000kr/år.

Hur är det med försäkringen om något händer ifall den inte är strypt? Det är alltså ingen som registrerat en strypning och tagit bort den utan som jag förstått det är bågen från början strypt eller iaf skriven på 55kw i registret.

Om den inte är strypt utan har 105kw (som är original enligt Länsförsäkringar) så ger dom mig ingen annan försäkring än trafik. Då för runt 800kr i månaden vilket känns lite saftigt.

Den har förmodligen aldrig varit strypt. Det var sådär med R1:orna av samma årsmodell.

Jag minns inte exakt hur det var, men importörerna hade någon sorts frivillig (som jag fattade det) begränsning till 100hk.

Det verkar som att det kom på åttiotalet och sedan började fasas ut på nittiotalet, för att sedan totalt upphöra iom årsmodell 99.

E*

Det kommer nog något gamlo snart och talar om hur det var. Typ, Sportbike. :banana
 
Ja, hojen ska försäkras av den som är den huvudsakliga brukaren, som vanligen är den som har det ekonomiska intresset i hojen. Köper DU en hoj, och skriver den på din FARSA, och DU brukar den, då är det SKENFÖRSÄKRING.

Säg att du klotar hojen, som står på din farsa. Försäkringsbolaget begär att få se kvitto, och från vilket konto pengarna kom som betalade hojen.

Kom dom pengarna från din fars konto (som jag förutsätter har MC-kort), så är det ju inga problem. Han har det ekonomiska intresset i hojen.

Sen tycker jag att man göra saker på rätt sätt utan att luras, men alla har ju inte en fungerande moralisk kompass. MIG, MIG, MIG, JAG FÖRST, BILLIGT TILL MIG!

När du klotar den hojen (eller när någon av alla andra valpar som skenförsäkrar vurpar) så höjs försäkringspremierna i din fars åldersgrupp, där folk kanske vanligen kör lite mer sansat.

BMW försäkring:
"Om person vilken inte är folkbokförd på försäkringstagarens
adress har MC:n i sin besittning och skada uppstår, gäller för‑
säkringen med dubbel självrisk enligt aktuella skademoment."

Så, bor David1996 fortfarande hemma hos pappsen så blir alltså hojen rätt försäkrad, trots att den står på pappsen. Det finns ingenstans i BMW:s villkor att den måste vara försäkrad på huvudbrukaren.
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/mc-forsakring_villkor_BMW.pdf

Jag vet. Hade för ett par år sen en CB600 försäkrad via IF Honda märkesförsäkring skriven på mor som jag kvaddade. 12000 kr i självrisk, var helt rätt försäkrad. Dubbelkollade flera gånger, då alla jämt påpekade det. Men IF Märkesförsäkring tillåter det, men alltså 12000 i självrisk vid vagnskada istället för 6´.

Att man sen får skämmas så öronen trillar av att man åker runt på Mammas Honda Hornet är en annan femma..... Eller när man sen klotar så Mammas försäkringspremier på bilen, hemförsäkringen, livförsäkringen etc höjs.

Jag skäms fortfarande.
:huvet
 
BMW försäkring:
"Om person vilken inte är folkbokförd på försäkringstagarens
adress har MC:n i sin besittning och skada uppstår, gäller för‑
säkringen med dubbel självrisk enligt aktuella skademoment."

Så, bor David1996 fortfarande hemma hos pappsen så blir alltså hojen rätt försäkrad, trots att den står på pappsen. Det finns ingenstans i BMW:s villkor att den måste vara försäkrad på huvudbrukaren.
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/mc-forsakring_villkor_BMW.pdf

Jag vet. Hade för ett par år sen en CB600 försäkrad via IF Honda märkesförsäkring skriven på mor som jag kvaddade. 12000 kr i självrisk, var helt rätt försäkrad. Dubbelkollade flera gånger, då alla jämt påpekade det. Men IF Märkesförsäkring tillåter det, men alltså 12000 i självrisk vid vagnskada istället för 6´.

Att man sen får skämmas så öronen trillar av att man åker runt på Mammas Honda Hornet är en annan femma..... Eller när man sen klotar så Mammas försäkringspremier på bilen, hemförsäkringen, livförsäkringen etc höjs.

Jag skäms fortfarande.
:huvet

Försäkringen ska gälla med förhöjd självrisk om det är din mors hoj, som hon köpt, och du lånat.

Försäkringen ska inte gälla, om DU köpt en hoj, och ställt den på din morsa, för att komma billigt undan. Det är skillnad. :)

Försäkringstagaren ska vara den som har det ekonomiska intresset i försäkringsobjektet. Alltså, ägaren. Den riktiga ägaren. Den som har betalat för objektet, och den som betalar försäkringen.

Jag mailade några försäkringsbolag med frågan för ett par år sedan, och fick detta svaret.

Sen kan man ha mer eller mindre tur med vem som hanterar ens skadeärende antar jag.
Alla kan ju inte allt, om allt.

I vilket fall. Bara för att man KAN fuska, SKA man då fuska?

E*

Ja, det verkade vara lättare att fuska om man var skrivna på samma adress.
 
Last edited:
BMW försäkring:
"Om person vilken inte är folkbokförd på försäkringstagarens
adress har MC:n i sin besittning och skada uppstår, gäller för‑
säkringen med dubbel självrisk enligt aktuella skademoment."

Så, bor David1996 fortfarande hemma hos pappsen så blir alltså hojen rätt försäkrad, trots att den står på pappsen. Det finns ingenstans i BMW:s faktura villkor att den måste vara försäkrad på huvudbrukaren.
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/mc-forsakring_villkor_BMW.pdf

Jag vet. Hade för ett par år sen en CB600 försäkrad via IF Honda märkesförsäkring skriven på mor som jag kvaddade. 12000 kr i självrisk, var helt rätt försäkrad. Dubbelkollade flera gånger, då alla jämt påpekade det. Men IF Märkesförsäkring tillåter det, men alltså 12000 i självrisk vid vagnskada istället för 6´.

Att man sen får skämmas så öronen trillar av att man åker runt på Mammas Honda Hornet är en annan femma..... Eller när man sen klotar så Mammas försäkringspremier på bilen, hemförsäkringen, livförsäkringen etc höjs.

Jag skäms fortfarande.
:huvet

Försäkringen ska gälla med förhöjd självrisk om det är din mors hoj, som hon köpt, och du lånat.

Försäkringen ska inte gälla, om DU köpt en hoj, och ställt den på din morsa, för att komma billigt undan. Det är skillnad. :)

Försäkringstagaren ska vara den som har det ekonomiska intresset i försäkringsobjektet. Alltså, ägaren. Den riktiga ägaren. Den som har betalat för objektet, och den som betalar försäkringen.

Jag mailade några försäkringsbolag med frågan för ett par år sedan, och fick detta svaret.

Sen kan man ha mer eller mindre tur med vem som hanterar ens skadeärende antar jag.
Alla kan ju inte allt, om allt.

I vilket fall. Bara för att man KAN fuska, SKA man då fuska?

E*

Ja, det verkade vara lättare att fuska om man var skrivna på samma adress.

Tack för hjälpen klarnade lite för mig som är nybörjare :)

Väldigt bra tråd det här!
 
Hej
Jag undrar om någon vet vilket försäkringsbolag som är fördelaktigast när man har en R1 2007 som används 3-4 mån/år jag är 54 år bor i ett litet samhälle på västkusten, den står låst i mitt garage när den inte används, jag betalar just nu 27000 för hel/år och nästan 2000 för garageförsäkring/år hos Folksam.
 
Hej
Jag undrar om någon vet vilket försäkringsbolag som är fördelaktigast när man har en R1 2007 som används 3-4 mån/år jag är 54 år bor i ett litet samhälle på västkusten, den står låst i mitt garage när den inte används, jag betalar just nu 27000 för hel/år och nästan 2000 för garageförsäkring/år hos Folksam.

Jag bor också i en liten håla på västkusten, är tio år yngre än dig.

Betalar strax under 4000 kr för trafik/helår på min R1 2009

Varför måste du ha helförsäkrat ? När man klotar sin R1:a (kul att köra på bana) så bygger man ju upp den på ett kick igen. Och vad är den värd ?...........Jag gissar på 45-55 000 kr !!
 
Hej
Jag undrar om någon vet vilket försäkringsbolag som är fördelaktigast när man har en R1 2007 som används 3-4 mån/år jag är 54 år bor i ett litet samhälle på västkusten, den står låst i mitt garage när den inte används, jag betalar just nu 27000 för hel/år och nästan 2000 för garageförsäkring/år hos Folksam.
Kolla Trygg Hansa.
51år. R1 -07. Liten ort.
Hade Länsförsäkringar i 9år men de fick hybris och höjde från 6800 hel/hel till 14000 nu i augusti.

Folksam ville ha 14200 om jag flyttade alla försäkringar till dem, konstigt nog lyckades jag teckna till lägre premie när jag gjorde det från deras hemsida..(?!)

När jag flyttade alla försäkringar till hansa blev premien under 6000 hel/hel :tummenupp
 
Last edited:
Jag bor också i en liten håla på västkusten, är tio år yngre än dig.

Betalar strax under 4000 kr för trafik/helår på min R1 2009

Varför måste du ha helförsäkrat ? När man klotar sin R1:a (kul att köra på bana) så bygger man ju upp den på ett kick igen. Och vad är den värd ?...........Jag gissar på 45-55 000 kr !!

Varför helförsäkrat? ja jag har inte tänkt den tanken riktigt, jag köpte hojen ny 2010 och det blir nog inte så många mil per år så den har gått strax över 1000 mil så den ser fortfarande ut som ny (Orörd i originalskick), men det är ju som du säger så tack för tipset.
 
Kolla Trygg Hansa.
51år. R1 -07. Liten ort.
Hade Länsförsäkringar i 9år men de fick hybris och höjde från 6800 hel/hel till 14000 nu i augusti.

Folksam ville ha 14200 om jag flyttade alla försäkringar till dem, konstigt nog lyckades jag teckna till lägre premie när jag gjorde det från deras hemsida..(?!)

När jag flyttade alla försäkringar till hansa blev premien under 6000 hel/hel :tummenupp

Låter intressant ska kolla med dom, ska precis teckna om husförsäkringen nu också (Dina, och dom vägrar ju att försäkra en R1:a) så jag tackar er för snabba svar
 
Kolla Trygg Hansa.
51år. R1 -07. Liten ort.
Hade Länsförsäkringar i 9år men de fick hybris och höjde från 6800 hel/hel till 14000 nu i augusti.

Folksam ville ha 14200 om jag flyttade alla försäkringar till dem, konstigt nog lyckades jag teckna till lägre premie när jag gjorde det från deras hemsida..(?!)

När jag flyttade alla försäkringar till hansa blev premien under 6000 hel/hel :tummenupp

Hej igen
Nu har jag bytt till Trygghansa det blev ju väldigt fördelaktigt, Helförsäkring hos dem ca 10500 kr/helår avställningsbar = 875 kr/mån och 80 kr i månaden i garageförsäkring. har jag den påställd i 4 månader så blir det (875x4)+(80x8)= 4140 kr/år, dom sa att det hade stor betydelse att jag haft Mc kort sen 1985.
Nu kan jag bara tacka för tipset det var guld värt:tummenupp
 
Hej igen
Nu har jag bytt till Trygghansa det blev ju väldigt fördelaktigt, Helförsäkring hos dem ca 10500 kr/helår avställningsbar = 875 kr/mån och 80 kr i månaden i garageförsäkring. har jag den påställd i 4 månader så blir det (875x4)+(80x8)= 4140 kr/år, dom sa att det hade stor betydelse att jag haft Mc kort sen 1985.
Nu kan jag bara tacka för tipset det var guld värt:tummenupp
Det låter ju helt okej, skönt att bli äldre har någon fördel :tummenupp
 
Hej
Jag undrar om någon vet vilket försäkringsbolag som är fördelaktigast när man har en R1 2007 som används 3-4 mån/år jag är 54 år bor i ett litet samhälle på västkusten, den står låst i mitt garage när den inte används, jag betalar just nu 27000 för hel/år och nästan 2000 för garageförsäkring/år hos Folksam.

Förstår du aldrig utnyttjat försäkringen. Jag har gjort det med Folksam som försäkrings bolag. Välte vid start. Fick gubbstopp helt enkelt. Skrapad kåpa, skrapad motorkåpa, backspegel och styre. Folksam lade jobbet på Bike Göteborg som behövde 7 månader för att fixa det. Från oktober 2015 till maj 2016. Och när jag mailade Folksam om ersättning för stillestånd var svaret Nej. Att Bike Göteborg inte är auktoriserade för Suzuki besvarade Folksam med: Vi trodde det.
Välj inte hel hos Folksam är mitt tips.
Såg att du redan bytt bolag, grattis !
 
Last edited:
Förstår du aldrig utnyttjat försäkringen. Jag har gjort det med Folksam som försäkrings bolag. Välte vid start. Fick gubbstopp helt enkelt. Skrapad kåpa, skrapad motorkåpa, backspegel och styre. Folksam lade jobbet på Bike Göteborg som behövde 7 månader för att fixa det. Från oktober 2015 till maj 2016. Och när jag mailade Folksam om ersättning för stillestånd var svaret Nej. Att Bike Göteborg inte är auktoriserade för Suzuki besvarade Folksam med: Vi trodde det.
Välj inte hel hos Folksam är mitt tips.
Såg att du redan bytt bolag, grattis !
Blev grundligt pungslagen av Folksam när min hoj gick i backen..

Det handlade egentligen inte om några stora pengar i sammanhanget utan skadereglerarens attityd och tillvägagångssätt.
När han inte kunde argumentera längre körde han med utpressning.

Det var iofs första o hittills enda gången jag utnyttjat en försäkring på 51år så jag utgår väl från att alla f-bolag är skurkar som med näbbar o klor försvarar måttot "Dra in mycket pengar, betala ut mindre" :3freak

Folksam förlorade såklart genast en helkund så rent ekonomiskt var deras skadehanterare inte lönsam för företaget i slutändan kan jag konstatera :dummer
 
(Blev grundligt pungslagen av Folksam när min hoj gick i backen..

Det handlade egentligen inte om några stora pengar i sammanhanget utan skadereglerarens attityd och tillvägagångssätt.
När han inte kunde argumentera längre körde han med utpressning.

Det var iofs första o hittills enda gången jag utnyttjat en försäkring på 51år så jag utgår väl från att alla f-bolag är skurkar som med näbbar o klor försvarar måttot "Dra in mycket pengar, betala ut mindre"

Folksam förlorade såklart genast en helkund så rent ekonomiskt var deras skadehanterare inte lönsam för företaget i slutändan kan jag konstatera)


Beror ju helt på vad du bidragit med rent premiemässigt till detta försäkringsbolag och vad du fick ut för skadorna.
 
Last edited:
(Blev grundligt pungslagen av Folksam när min hoj gick i backen..

Det handlade egentligen inte om några stora pengar i sammanhanget utan skadereglerarens attityd och tillvägagångssätt.
När han inte kunde argumentera längre körde han med utpressning.

Det var iofs första o hittills enda gången jag utnyttjat en försäkring på 51år så jag utgår väl från att alla f-bolag är skurkar som med näbbar o klor försvarar måttot "Dra in mycket pengar, betala ut mindre"

Folksam förlorade såklart genast en helkund så rent ekonomiskt var deras skadehanterare inte lönsam för företaget i slutändan kan jag konstatera)

Beror ju helt på vad du bidragit med rent premiemässigt till detta försäkringsbolag och vad du fick ut för skadorna.
självklart är det så.

Blir mycket att dra hela historien men med tanke på att jag betalat in ca 25000kr i premie under de knappt två år jag hade hojen från ny och att de bjöd 80000kr i inlösen (R1 05 i fint skick 3dagar sedan helservice med nya däck osv (ytterligare 8500kr).

Dessutom vet jag vad f-bolaget sålde den för och säg att de förlorade några tusen (vilket de inte gjorde) borde de rimligen förlorat betydligt mer pengar de inte fick i form av premier under de år som passerat sedan dess så jo, jag kan garantera att de förlorade pengar på mej iaf :tummenupp

Just ja, handlade inte om några personskador, bärgning, ambulans, polis eller sånt, "bara" en trasig hoj.

Gör mej dock inga illusioner att mitt nuvarande bolag kommer agera annorlunda ifall olyckan vore framme igen.
 
Last edited:
Förstår du aldrig utnyttjat försäkringen. Jag har gjort det med Folksam som försäkrings bolag. Välte vid start. Fick gubbstopp helt enkelt. Skrapad kåpa, skrapad motorkåpa, backspegel och styre. Folksam lade jobbet på Bike Göteborg som behövde 7 månader för att fixa det. Från oktober 2015 till maj 2016. Och när jag mailade Folksam om ersättning för stillestånd var svaret Nej. Att Bike Göteborg inte är auktoriserade för Suzuki besvarade Folksam med: Vi trodde det.
Välj inte hel hos Folksam är mitt tips.
Såg att du redan bytt bolag, grattis !

Ja jag har haft turen att inte behövt använda försäkringsbolaget än, jag har bara betalat premierna och sett glad ut, men dom har höjt undan för undan så nu tyckte jag måttet var rågat (efter 6 år hos Folksam)
Men det skulle vara intressant att höra hur andra har upplevt Trygg Hansa vid ett skadetillfälle.
Men det kanske är som Ozzian skriver
jag utgår väl från att alla f-bolag är skurkar som med näbbar o klor försvarar måttot "Dra in mycket pengar, betala ut mindre"
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top