Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Ja jag har haft turen att inte behövt använda försäkringsbolaget än, jag har bara betalat premierna och sett glad ut, men dom har höjt undan för undan så nu tyckte jag måttet var rågat (efter 6 år hos Folksam)
Men det skulle vara intressant att höra hur andra har upplevt Trygg Hansa vid ett skadetillfälle.
Men det kanske är som Ozzian skriver
Man vet inte.
Försäkringar är luriga då du vet dess verkliga värde/utfall först när du behöver utnyttja den.

I mitt fall visade skadehanteraren en blocketannons på billigaste R1 -05 han hittat just då.
Det var inte samma färg, en (1) bild där hojen stod lutad mot en vägg, inget miltal, det var omöjligt att avgöra något, dessutom fanns hojen 50mil bort (enkel resa).

Påtalade att jag är extremt noggrann med mina saker och att cyklarnas verkliga värde kanske inte var samma. Hans kommentar var -"Ingen som har en mc missköter väl den?" -så that's it.

Hade just servat hojen med delar för 8500kr.
-"Det får du inget för".
-"Nä men då monterar jag tillbaka det gamla drivpaketet, tändstift, däck mm" som fortfarande var i ok skick.

-"N, näe, det är vår mc nu" (den stod fortfarande på mej i trafikregistret).
-"Du får inte röra MCn...... okej, du får 1000kr till men det är allt".

Verkstan värderade rep + delar till 75000kr så jag ville ha den renoverad ist...
-"Jaaa du, då lär du inte få tillbaka någon hoj denna säsongen".

Verkstan säger det inte kommer ta så lång tid.
-"Nej du vet, då måste vi börja leta begagnade delar, omlack av en djupt skrapad sving osv".
Ville gå vidare men han menade att "det kommer du inte ha något för".

Var trött på hela skiten och ville absolut inte riskera få tillbaka en hoj reparerad till lägsta kostnad så jag accepterade inlösen.

Tror inte det alltid går till så här men det vet du inte förens något hänt, fram tills dess kan du hunnit betala hojen flera ggr om.
 
Hur fasen har ni råd att försäkra sporthojar? Kostar ju skjortan överallt om man vill ha Hel. Är ändå 30år och bor i en stad med 50k invånare.

Kollade på en MV F3 800 men örk.
 
Nää så är det kanske men jag vill ha en hojfan med ABS :) Min Buell 1125CR med 149hp kostar ju 5000 om året Hel så varför ska en klenare sporthoj med ABS vara så mycket dyrare.
 
Nää så är det kanske men jag vill ha en hojfan med ABS :) Min Buell 1125CR med 149hp kostar ju 5000 om året Hel så varför ska en klenare sporthoj med ABS vara så mycket dyrare.

Försäkringspremier sätts inte efter en logik som vanliga dödliga kan förstå... :fakta


För min del har jag ABS i högerhanden. Inte lika bra som de senaste naturligtvis men i 35 år och cirkus 70 000 mil har det fungerat...:)
 
Hur fasen har ni råd att försäkra sporthojar? Kostar ju skjortan överallt om man vill ha Hel. Är ändå 30år och bor i en stad med 50k invånare.

Kollade på en MV F3 800 men örk.

Mest gamla gubbar från landet som hänger här på sporthoj vet du:)
 
Hur fasen har ni råd att försäkra sporthojar? Kostar ju skjortan överallt om man vill ha Hel. Är ändå 30år och bor i en stad med 50k invånare.

Kollade på en MV F3 800 men örk.

Tja, man bor ute på landet? En polare i samma ålder (han är 3 veckor äldre) som mig får betala 3-4 ggr så mycket för alla försäkringar inne i sthlm som jag får betala ute på landet (riktiga landet, inte ens en by.)

En flång ny literklubba är mer än vad jag vill betala i försäkring, men det är inte skitdyrt. Alla andra hojar kostar mindre än min bil att försäkra. Även lite äldre sporthojar.
 
Klart att det är dyrt. Fast sporthoj köper man ju inte med hjärnan utan med hjärtat :)
Hade jag använt hjärnan så hade jag haft en Tuono istället för en RSV4.
Den kostade 6000 om året istället för 18000 att försäkra.

Men det känns ändå som att försäkringarna har ökat markant mot när jag hade
sporthoj senast. Dom enda försäkringsbolagen som inte hittade på absurda premier var
Trygg Hansa och Länsförsäkringar. Alla andra bolag var dubbelt så dyra eller erbjöd enbart
trafikförsäkring. Får väl bosätta mig utanför stan framöver :gnissla
 
med dom nya reglerna verkar försäkringen skuta i höjden. har en YZF R1 2009. den pratade försäkringsbolagen om att den till hör EV klass 37 ??? den var dyr. kollade på en GSX1000R 2012 som hamnade i EV klass 38 med 44 000:- hos länsförsäkringar som lägst.

var och vilka ska man teckna bra försäkringar hos. har ju inte råd att pynta sådana summor för min R1 i daxläget heller.
 
På min zx6r 1999 betalar jag halv + assistans - helår, runt 3900 :-. tycker det känns onödigt dyrt för bara en gammal hoj, är förövrigt 24 år.
 
med dom nya reglerna verkar försäkringen skuta i höjden. har en YZF R1 2009. den pratade försäkringsbolagen om att den till hör EV klass 37 ??? den var dyr. kollade på en GSX1000R 2012 som hamnade i EV klass 38 med 44 000:- hos länsförsäkringar som lägst.

var och vilka ska man teckna bra försäkringar hos. har ju inte råd att pynta sådana summor för min R1 i daxläget heller.


asså helt sjukt. Hur ska man ha råd?
 
med dom nya reglerna verkar försäkringen skuta i höjden. har en YZF R1 2009. den pratade försäkringsbolagen om att den till hör EV klass 37 ??? den var dyr. kollade på en GSX1000R 2012 som hamnade i EV klass 38 med 44 000:- hos länsförsäkringar som lägst.

var och vilka ska man teckna bra försäkringar hos. har ju inte råd att pynta sådana summor för min R1 i daxläget heller.

DEt är ju i princip billigare att bara köra med TFFs "försäkring" då...
 
med dom nya reglerna verkar försäkringen skuta i höjden. har en YZF R1 2009. den pratade försäkringsbolagen om att den till hör EV klass 37 ??? den var dyr. kollade på en GSX1000R 2012 som hamnade i EV klass 38 med 44 000:- hos länsförsäkringar som lägst.

var och vilka ska man teckna bra försäkringar hos. har ju inte råd att pynta sådana summor för min R1 i daxläget heller.

Vad är en "EV klass"?
 
jag vet inte. men det blurrades något om ett förhållande mellan HK / vikt . har för mig det står i mitt regbevis om någon E* för kortning. tror det står EG 134kw som dom har någon uträkning på. tyckte han sa EV . pratade med Honda/BMW i Kalmar om en BMW S1000RR som skulle kosta strax över 3000:- i månaden på mig. då är jag 33år och har allt hos Folksam som bil, hem , pensionsparande etc... 36 000:- i hel års preemie :confused: saknar mi gammla R1 som stod 55kw i pappret.

i dax läget ger jag 4000:- om året för enbart trafik på min yzf R1 2009.
 
jag vet inte. men det blurrades något om ett förhållande mellan HK / vikt . har för mig det står i mitt regbevis om någon E* för kortning. tror det står EG 134kw som dom har någon uträkning på. tyckte han sa EV . pratade med Honda/BMW i Kalmar om en BMW S1000RR som skulle kosta strax över 3000:- i månaden på mig. då är jag 33år och har allt hos Folksam som bil, hem , pensionsparande etc... 36 000:- i hel års preemie :confused: saknar mi gammla R1 som stod 55kw i pappret.

i dax läget ger jag 4000:- om året för enbart trafik på min yzf R1 2009.

Folksam vill inte försäkra motorcyklar och struntar i att du är helkund...

Vi var nöjda som helkund hos Folksam men har tagit bort motorcyklarna och bilarna. Tyvärr för Folksam som hade vår försäkringshistoria sedan länge och kunde se att vi inte använde varken motorcykel- eller bilförsäkring. Liten risk från deras sidan alltså men eftersom de tydligen har som "policy" att inte försäkra motorcyklar till vettiga premier så blev de av med ett hushåll som nöjd helkund...

Gjensidige tar samma som Folksam innan höjningarna. Höjde visserligen med 7 kr/mån i år men det är godtagbart...
 
men visst är det skrämmande att dom försöker krama ut varenda krona ur konsumenten. och allt dom svarar med är att det är svåra olyckor på mc och att det är därför det är dyrt. jag vände på frågan till han jag pratade med och sa att om du skulle ge 30 000 i helårspreemie så vill du ha valuta för pengarna. så dom som kör helförsäkrat och laggt ut hela semmester pengarna på en försäkring kommer ju köra så in i helvete för att få valuta och givet vis utan reg skylt.

jag tror dom bluffar ganska hårt.
 
Ja ingen vet hur försäkrningsbolagen funkar, inte ens jag och då är jag ändå gift med en kvinna i försäkringsbranschen :7peta. Gick och köpte en Apriia 1000cc på ålderns höst och klarade mig med 1300 för sommarsäsongen och 2000 helåret, halvförsäkrad. Nu står den visserligen i garage men dom har definitivt inte sett mig köra :fyllisar - vilket kanske är min smala lycka... ;):
 
Slänger ut en fråga här

Blev precis Daddy till en K8, tänkte kolla vilka summor folket hamnar på på sin FK och med vilket bolag?
Har tänkte ringa runt under veckan givetvis, men nyfiken ändå...
 
Slänger ut en fråga här

Blev precis Daddy till en K8, tänkte kolla vilka summor folket hamnar på på sin FK och med vilket bolag?
Har tänkte ringa runt under veckan givetvis, men nyfiken ändå...
Nästa omöjligt att svara på. Försäkringsbolagen har och använder enorma mängder data när dom sätter sina avgifter. Äldre, boende, kön, historik, familjesituatiion, typ av hoj osv. Det gör att jag och min granne med samma höj kan se ganska lika ut (vid en normal titt men hos ett och samma bolag kan bedömas väldigt olika. Ring runt, kolla och kan du tänka dig att vara otrogen och flytta flera försäkringar kan du få helt andra priser. Det är ett j-vla jobb men kan i slutändan spara tusenlapp.

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top