Hjälp !!!!!!! Den bara dog..

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Jag har en Bandit 600N och igår var jag ute en sväng och körde.. Jag hade nog fyrans växel i och låg i 150 tror jag när hojjen bara dör.. Inget ljud ingenting…. den bara dog…
Jag försöker starta den igen men inte ett ljud från startmotorn,,, Batteriet verkar ok alla lampor osv funkar,,

Är det någon som kan ha en ide vad det kan vara,, Jag hoppas det är en kabel eller något som har hoppat loss men jag har inte hittat något.. kan motorn ha pajjat ???
 
Michael Holland skrev:
2394445 Jag har en Bandit 600N och igår var jag ute en sväng och körde.. Jag hade nog fyrans växel i och låg i 150 tror jag när hojjen bara dör.. Inget ljud ingenting…. den bara dog…
Jag försöker starta den igen men inte ett ljud från startmotorn,,, Batteriet verkar ok alla lampor osv funkar,,

Är det någon som kan ha en ide vad det kan vara,, Jag hoppas det är en kabel eller något som har hoppat loss men jag har inte hittat något.. kan motorn ha pajjat ???

Om den hade skurit på något vis så hade med nästan all säkerhet bakhjulet låst sig, och det hade resulterat i åtminstone en reaktion av nåt slag från din sida. Skulle gissa på ett elfel till tändningen. Leta lite bland kablar, kabelskor och kontakter.
 
Metaladdict skrev:
2394449 Om den hade skurit på något vis så hade med nästan all säkerhet bakhjulet låst sig, och det hade resulterat i åtminstone en reaktion av nåt slag från din sida. Skulle gissa på ett elfel till tändningen. Leta lite bland kablar, kabelskor och kontakter.

Tjej körde lite innan och hon sa att motorn lät like konstigt kanske 5 min innan det hände,,Men hon var inte säker på det.. Gick igen de kablar och säkringar jag kunde hitta,, men tyvärr är jag inte någon händig person precis :confused: men jag får väl kolla lite mera om jag kan hitta något..
 
Michael Holland skrev:
2394481 Tjej körde lite innan och hon sa att motorn lät like konstigt kanske 5 min innan det hände,,Men hon var inte säker på det.. Gick igen de kablar och säkringar jag kunde hitta,, men tyvärr är jag inte någon händig person precis :confused: men jag får väl kolla lite mera om jag kan hitta något..
kan ju ha gått på nån burk mindre, då låter den inte likadant.
men har de skramla till e de ju inte så bra.
som sagt..prova tändning mm...


bruka ju finnas en huvudsäkring oså.
 
Du råkar inte ha kommit åt strömbrytarkontakten? Den röda som sitter på höger sida som man kan "döda" motorn i nödfall?!

Har hänt mig så.... kanske!?
 
Dioxin skrev:
2395413 Du råkar inte ha kommit åt strömbrytarkontakten? Den röda som sitter på höger sida som man kan "döda" motorn i nödfall?!

Har hänt mig så.... kanske!?
Om inte så kan den ha blivit glapp eller erjat(stavning)
Kolla kablarna till den.
 
Dioxin skrev:
2395413 Du råkar inte ha kommit åt strömbrytarkontakten? Den röda som sitter på höger sida som man kan "döda" motorn i nödfall?!

Har hänt mig så.... kanske!?

Nä det var det första jag kollade.. men det var det inte.... Jag hoppas att det är någon kabel eller något liknade,,,,,faen vet ju inte vart jag ska kika ju,, har ju kollat alla kablar jag kunde se och det var ok,,
 
Börja från början med att kolla alla säkringar om du nu inte gjort det.
Tycker det låter som om du tappat spänning till eller från tändlåset om varken startmotor eller tändning funkar.

Synd att du inte bodde i närheten, kunde köpt den billigt av dig på stört kompish:tummenupp
 
Michael Holland skrev:
2395524,faen vet ju inte vart jag ska kika ju,, har ju kollat alla kablar jag kunde se och det var ok,,

Innan du river hela el-systemet måste du ta reda på om det har inträffat något mekaniskt haveri... Klickar det inte ens i startmotorn? Går motorn runt öht? Lägg hojen i trean och prova att rulla med kopplingen utsläppt, då får du reda på om den går runt eller inte...
Är att funkis gissar jag på startrelä, tändningslås
 
Silverryggen skrev:
2395551 Innan du river hela el-systemet måste du ta reda på om det har inträffat något mekaniskt haveri... Klickar det inte ens i startmotorn? Går motorn runt öht? Lägg hojen i trean och prova att rulla med kopplingen utsläppt, då får du reda på om den går runt eller inte...
Är att funkis gissar jag på startrelä, tändningslås

När jag trycker på startknappen händer absolut ingenting. Inte äns ett klick..
så jag ska lägga i trean och släppa ut kopplingen och rulla??
Det skumma är ju att den bara stendog i ca 140-150 km/h..

Carcass skrev:
2395550 Börja från början med att kolla alla säkringar om du nu inte gjort det.
Tycker det låter som om du tappat spänning till eller från tändlåset om varken startmotor eller tändning funkar.

Synd att du inte bodde i närheten, kunde köpt den billigt av dig på stört kompish:tummenupp


:) vad vill du köpa den för ???
 
Last edited:
Michael Holland skrev:
2395585så jag ska lägga i trean och släppa ut kopplingen och rulla??

Precis, bara för att få reda på om bakhjulet kasar(=ev. haveri), eller motorn går runt (=ev elfel)
 
Silverryggen skrev:
2395606 Precis, bara för att få reda på om bakhjulet kasar(=ev. haveri), eller motorn går runt (=ev elfel)

ok ska hem och kolla efter jobbet.. men bara så att jag har förstått dig rätt..
Jag lägger i trean släpper kopplingen och då ska den rulla utan att hjulet låser sig..?? ursäkta den dumma frågan men frågar man inte kan man inte lära sig,,,, är trött på att ha tummen uppe vid halsen :)
 
Michael Holland skrev:
2395585

:) vad vill du köpa den för ???
Väldigt lite, med tanke på att det är en utlandsreggad (eller?) hoj med okänt fel :hihi

Om jag vore du skulle jag slå till på en billig multimeter och mäta runt lite, skulle som sagt tippa på ett ganska simpelt elfel.
Ett haveri bör ha hörts även i 150 km/h tycker man.

Även om en kuggad kamkedja inte behöver föra så mkt väsen av sig borde motorn gå runt på starten, om kedjan gått av och rullat ihop sig runt veven skulle du märkt det...
 
Last edited:
Michael Holland skrev:
2395615 ok ska hem och kolla efter jobbet.. men bara så att jag har förstått dig rätt..
Jag lägger i trean släpper kopplingen och då ska den rulla utan att hjulet låser sig..?? ursäkta den dumma frågan men frågar man inte kan man inte lära sig,,,, är trött på att ha tummen uppe vid halsen :)

Du märker om det är motorhaveri eller inte genom att slänga i trea eller högre, och om det alls går att rulla så är det troligen inte motorn det är fel på. Men eftersom inte hjulet låste sig i dom där 150 km/h, utan att motorn bara dog, skulle jag lägga en femma på elfel. Tur i oturen, i sådana fall. Kanske. :näsblod
 
Michael Holland skrev:
2394445 Jag har en Bandit 600N och igår var jag ute en sväng och körde.. Jag hade nog fyrans växel i och låg i 150 tror jag när hojjen bara dör.. Inget ljud ingenting…. den bara dog…
Jag försöker starta den igen men inte ett ljud från startmotorn,,, Batteriet verkar ok alla lampor osv funkar,,

Är det någon som kan ha en ide vad det kan vara,, Jag hoppas det är en kabel eller något som har hoppat loss men jag har inte hittat något.. kan motorn ha pajjat ???


Kolla brytaren till sidostödet.
 
Carcass skrev:
2395627 Väldigt lite, med tanke på att det är en utlandsreggad (eller?) hoj med okänt fel :hihi

Om jag vore du skulle jag slå till på en billig multimeter och mäta runt lite, skulle som sagt tippa på ett ganska simpelt elfel.
Ett haveri bör ha hörts även i 150 km/h tycker man.
även om en kuggad kamkedja inte behöver föra så mkt väsen av sig borde motorn gå runt på sterten, om kedjan gått av och rullat ihop sig runt veven skulle du märkt det...

jepp den är reggad i holland.. Otroligt billiga försäkringar samt ingen besiktning på mc.. men bilen har jag svensk reggad fortfarande..fast den måste jag åka till sverige med en gång om året för besikting,,fast det är det värt :)

Ron Dell skrev:
2395646 Kolla brytaren till sidostödet.

kollade lite snabbt (verkade ok) men jag ska kolla lite mera ikväll eller imorgon..
 
Last edited:
Michael Holland skrev:
2395615 ok ska hem och kolla efter jobbet.. men bara så att jag har förstått dig rätt..
Jag lägger i trean släpper kopplingen och då ska den rulla utan att hjulet låser sig..?? ursäkta den dumma frågan men frågar man inte kan man inte lära sig,,,, är trött på att ha tummen uppe vid halsen :)

liknande hände på min r1. fick ingen ström någonstans och allt bara stendött.
för mig hjälpte det att lyfta batteri kabeln typ 5 min.

vet inte om den rensade någon form av minne när strömmen försvann. men inga som helst problem efter det:yoparty

//martin
 
martin77 skrev:
2395666 liknande hände på min r1. fick ingen ström någonstans och allt bara stendött.
för mig hjälpte det att lyfta batteri kabeln typ 5 min.

vet inte om den rensade någon form av minne när strömmen försvann. men inga som helst problem efter det:yoparty

//martin

Tackar ,,,ska prova lite olika saker ikvälll om jag har tid..
 
En ganska intressant operation är att mäta batterispänningen under belastning, dvs en voltmätare parallellt över batteriet samtidigt som man trycker på startknappen.
Har man kortis mellan två celler kan man dippa från 12V ner till 10 eller tom 8V, och det startar man inte ens en åkgräsklippare med ;)

Knappast troligt, men lika bra att utesluta redan från början när det är såpass enkelt att mäta upp.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top