Summa summarum: gå inte allt för långt från tillverkarens rekommendationer. Och därav min tidigare tumregel. Varför skulle ett bakdäck med ett rekommenderat tryck på 2.9 på landsväg helt plötsligt bara behöva 1.9 på bana? Vart tog det kilot vägen, gäller inte allmänna gaslagen för banåkning? Särskilt som bl a Moss och andra säger: en normal och sund tryckstegring mellan kall- och varmtryck är i storleksordningen tre hekto? I alla fall mina däck ökar trycket med ca 2 hekto efter ca en timme i skön omfamning av en åttiogradig däcksvärmare.
---
Att en stomme har så styva sidor att det går köra på 1.8 kg innebär inte med automatik att kombinationen slitage/grepp är optimalt vid det trycket. OK - om Tom åker ut och bombar G-åsen i 1.13-tempo är han inte intresserad av slitaget först och främst, det är grepp till varje pris som gäller. Men är den kunskapen tillämplig för en förare som rullar 1.28? Vilken temperatur lyckas denne förare jobba upp och bibehålla?
Därför är min ringa erfarenhet och slutsats att t ex en däckskombination med rekommendationen 2.5 fram/2.7 bak för gata kan testas med kanske 2.2 fram/2.3 bak som någon form av riktmärke om förhållandena är normala?
Mina 2p
Riders talk about ‘the edge’. At trackdays, the edge is the difference between an everyday ride and a truly memorable experience.
Dunlop’s ingenious NTEC pressure-adjust system provides that edge. NTEC Technology allows the rider to optimise the tyre by adjusting inflation pressure. For dry track days, deflating the NTEC tyre will deliver predictable and tenacious handling on the limit. Back on the road, re-inflating to the manufacturer’s recommended pressures will reward the rider with class-leading levels of grip and performance.
If you’re interested in lowering your track times without compromising your road safety – and without buying two sets of tyres – NTEC is almost certainly the most cost-effective option.
Just Dunlop Sportmax Sportsmart med NTEC är gjorda för att köras med c:a 1.9 bak på bana. Så även om jag håller med dig om din tumregel till 100% när det gäller de flesta däck så gör jag det inte om vi pratar NTEC däcken. Så att höja trycket till 2.3 bak är kanske inte nödvändigt även om tempot är lågt.
Däremot är det knappast några problem att köra med högre tryck om du pratar 1.25 tider på gelleråsen, jag har inte märkt några problem på mina däck även när jag kört kursdagar i 1.20 tempo utan att ha brytt mig om att ta ner trycket från de 2.5 bar jag brukar ha på gata. Gäller både sportsmart och michelin pure.