Hjälp att tyda däckslitage

Summa summarum: gå inte allt för långt från tillverkarens rekommendationer. Och därav min tidigare tumregel. Varför skulle ett bakdäck med ett rekommenderat tryck på 2.9 på landsväg helt plötsligt bara behöva 1.9 på bana? Vart tog det kilot vägen, gäller inte allmänna gaslagen för banåkning? Särskilt som bl a Moss och andra säger: en normal och sund tryckstegring mellan kall- och varmtryck är i storleksordningen tre hekto? I alla fall mina däck ökar trycket med ca 2 hekto efter ca en timme i skön omfamning av en åttiogradig däcksvärmare.

---

Att en stomme har så styva sidor att det går köra på 1.8 kg innebär inte med automatik att kombinationen slitage/grepp är optimalt vid det trycket. OK - om Tom åker ut och bombar G-åsen i 1.13-tempo är han inte intresserad av slitaget först och främst, det är grepp till varje pris som gäller. Men är den kunskapen tillämplig för en förare som rullar 1.28? Vilken temperatur lyckas denne förare jobba upp och bibehålla?

Därför är min ringa erfarenhet och slutsats att t ex en däckskombination med rekommendationen 2.5 fram/2.7 bak för gata kan testas med kanske 2.2 fram/2.3 bak som någon form av riktmärke om förhållandena är normala?

Mina 2p

Riders talk about ‘the edge’. At trackdays, the edge is the difference between an everyday ride and a truly memorable experience.

Dunlop’s ingenious NTEC pressure-adjust system provides that edge. NTEC Technology allows the rider to optimise the tyre by adjusting inflation pressure. For dry track days, deflating the NTEC tyre will deliver predictable and tenacious handling on the limit. Back on the road, re-inflating to the manufacturer’s recommended pressures will reward the rider with class-leading levels of grip and performance.

If you’re interested in lowering your track times without compromising your road safety – and without buying two sets of tyres – NTEC is almost certainly the most cost-effective option.

Just Dunlop Sportmax Sportsmart med NTEC är gjorda för att köras med c:a 1.9 bak på bana. Så även om jag håller med dig om din tumregel till 100% när det gäller de flesta däck så gör jag det inte om vi pratar NTEC däcken. Så att höja trycket till 2.3 bak är kanske inte nödvändigt även om tempot är lågt.

Däremot är det knappast några problem att köra med högre tryck om du pratar 1.25 tider på gelleråsen, jag har inte märkt några problem på mina däck även när jag kört kursdagar i 1.20 tempo utan att ha brytt mig om att ta ner trycket från de 2.5 bar jag brukar ha på gata. Gäller både sportsmart och michelin pure.
 
Du har helt rätt i att de klarar så låga tryck på bana, beroende på stommen. Men min erfarenhet från de däcken (från ifjol) är att slitaget var rätt högt med det trycket. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad jag körde mina på, men jag tror jag hade 2.1-2.2 kallt för kurstempo typ snabb/supersnabb och med bibehållet fäste. Hade jag TS slitagemönster skulle jag nog prova lite mer luft.

Samma förhållande gällde bl a de Cup C jag hade på under fjolåret. De rekommenderade bantrycket är väldigt lågt, däcken klarar det utan att svikta. Men det är inga problem att köra slut på ett bakdäck på en förmiddag med de trycket, vill minnas att 1.7 kallt fungerade tillräckligt bra för 1.16-1.18 på Kemora och förlängde livslängden till tre dagar..

Som Mozz sa i en annan tråd - kör Du för fullt får däcken stryk. Men när jakten på tid inte fört Dig till gränsen för däckens prestanda kan vi kosta på oss att även korrigera något för livslängd.

Så vi är inte helt oense, det handlar mer om att att kompensera för vad vi önskar få ut av däcken. OK?
Just Dunlop Sportmax Sportsmart med NTEC är gjorda för att köras med c:a 1.9 bak på bana. Så även om jag håller med dig om din tumregel till 100% när det gäller de flesta däck så gör jag det inte om vi pratar NTEC däcken. Så att höja trycket till 2.3 bak är kanske inte nödvändigt även om tempot är lågt....
 
Måste inflika att ibland är detta forum helt ubergrymt!
Lär mig massor! Sen är inte jag supersnabb men jag jobbar på det. Behöver massor av bantid. :-)
Jag tror säkert att mitt däck skulle må bra av lite högre tryck och ska testa det. Jag kommer dock inte att bomba i 2.5 utan snarare höjja med 0.2... ish. för att se om resultatet blir annorlunda.

Men inte helt off the topic så verkar denna gubbe (D. Moss) ha lite att säga om det hela med.. :tummenupp
http://www.ustream.tv/recorded/6516891
 
Måste inflika att ibland är detta forum helt ubergrymt!
Lär mig massor! Sen är inte jag supersnabb men jag jobbar på det. Behöver massor av bantid. :-)
Jag tror säkert att mitt däck skulle må bra av lite högre tryck och ska testa det. Jag kommer dock inte att bomba i 2.5 utan snarare höjja med 0.2... ish. för att se om resultatet blir annorlunda.

Men inte helt off the topic så verkar denna gubbe (D. Moss) ha lite att säga om det hela med.. :tummenupp
http://www.ustream.tv/recorded/6516891

Dave Moss är min Guru!!! :)
Vid 32 min visar han ett perfekt slitet däck och vid 32.50 pratar han om just vikten av perfekt gaskontroll och fart in och ut ur kurvor...:)
 
Ja och det bästa är att han tar sig tid att svara en liten lekman som mig när jag via FB skickade han bilder på däcket.
Det är fasen respekt. :Bugar


Dave Moss är min Guru!!! :)
Vid 32 min visar han ett perfekt slitet däck och vid 32.50 pratar han om just vikten av perfekt gaskontroll och fart in och ut ur kurvor...:)
 
Ja och det bästa är att han tar sig tid att svara en liten lekman som mig när jag via FB skickade han bilder på däcket.
Det är fasen respekt. :Bugar

Som sagt, han är riktigt bra att ha att göra med, håller med, ResPeCKt!:)
 
Detta är för jävla kul att läsa om!

Ännu roligare hade det varit om fler postade bilder på sina däck. Även om man vet anledningen till sitt slitage - bra eller dåligt - så kan andra jämföra sitt slitage.
Däck är fan inte billigt, och många pengar kan sparas när man inte sabbar sina däck på grund av okunskap!
Då tillämpar jag sk. blottläggning:crash
Kör några bandagar per år typ och har garanterat fel körteknik men tycker det är tokkul, så här såg däcken ut bak och fram när jag var klar senast...vad är fel :va
Är det bara jag eller kan lufttryck eller fjädring också justeras ?
View attachment 387992View attachment 387993View attachment 387994View attachment 387995
 
Haha jag har problemet att jag inte vågar ligga ner riktigt i kurvorna än :D
Så sliter mest i mitten av däcket :/
Men vafan alla har ju varit nybörjare nångång ;D
 
Då tillämpar jag sk. blottläggning:crash
Kör några bandagar per år typ och har garanterat fel körteknik men tycker det är tokkul, så här såg däcken ut bak och fram när jag var klar senast...vad är fel :va
Är det bara jag eller kan lufttryck eller fjädring också justeras ?
View attachment 387992View attachment 387993View attachment 387994View attachment 387995

Finns säkert lite att vinna på att skruva på returen bak, se hur ditt "mönster" är slitet och jämför med vad Dave Moss har att säga om sådant slitage. Själv kommer jag aldrig ihåg hur man såg om det var för mycket eller för lite retur.

Sedan är det ju frågan om gummibollarna är ditt eget gummi eller plockat från banan. Tycker slitaget ser fint ut, men kommer gummit från ditt eget däck har det möjligen gått lite varmt på ytan.
 
Sportsmart efter 3 dagar på Gelleråsen i 1.20-1.25 tempo, 1.9 i kalltryck.
R1 2005.


Sportsmart1_9.jpg
 
Det här med däckstryck har jag lite slutat lyssna på. Trial and error är det nya svart :fakta

Mich Competion däcken (DOT) ska enligt Michelin själva ha en sådär 2 kg.. Efter problem med både fäste och slitage hittade jag till slut en STK-pilot som kört dem mkt och sa åt mig att dumpa trycket ner till 1,5, efter att flera andra som "läst på" sagt åt mig att höja till typ 2,5. Helt plötsligt fanns det massa fäste ut ur böj och slitaget såg mkt bättre ut och överhettningsproblemen var som borta i mitt makliga tempo.
 
Fasst borde jag inte sett mönstret efter alla körpass då? :va

Har kört både 600RR och Sportsmart en del..

Vad pratar vi för tempo? Känns som en tämligen relevant fråga ingen verkar ha ställt. Åker du 1.13 är det inte konstigt att det överhettar, åker du 1.30 är det nåt helt annat..
 
Då tillämpar jag sk. blottläggning:crash
Kör några bandagar per år typ och har garanterat fel körteknik men tycker det är tokkul, så här såg däcken ut bak och fram när jag var klar senast...vad är fel :va
Är det bara jag eller kan lufttryck eller fjädring också justeras ?
View attachment 387992View attachment 387993View attachment 387994View attachment 387995

Bakdäcket ser ut som ett typiskt bankört Sportsmart, jag hade hissat trycket en aning så hade det blivit ganska fint tror jag. Originalfjädringen är för dåligt helt enkelt, därav berg och dalar runt däcksmönstret.
Framdäcket är typiskt kallruggat som plogat ut ur svängarna. Kolla hänget bak och fram, sikta på 25mm bak och 35 mm fram i dynamiskt sag för bankörning. Höj ride height bak om det går om inte sänk hojen 5mm fram och testa igen, borde blir betydligt bättre...

...och det viktigaste av allt, jobba med gaskontrollen, gå på gas tidigt och mjukt så att du får en schysst drive ut ur böjarna... :)
 
Ja, inga 1.13 är det inte. :-) Jag har aldrig kört med laptimer och det var första gången på Gåsen.
Så i början gick det sakta och jag flängde runt hela banan för att leta mina referenspunkter och hitta spår.
Men plötsligt började det flyta på och givetvis gick farten upp. Bara det att på nästsista passet så var farten högre än sista passet och det var vid sista passet slitaget/mönstret uppstod.
Men det klart, tempen kanske aldrig han att sjunka utan steg nga grader för varje pass man körde. Dvs att jag för varje pass hade nga grader högre i utgångstemperatur. ??

Hur som helst så ska jag testa att höjja trycket ngt. Det blir säkert bra. :-)




Har kört både 600RR och Sportsmart en del..

Vad pratar vi för tempo? Känns som en tämligen relevant fråga ingen verkar ha ställt. Åker du 1.13 är det inte konstigt att det överhettar, åker du 1.30 är det nåt helt annat..
 
Finns säkert lite att vinna på att skruva på returen bak, se hur ditt "mönster" är slitet och jämför med vad Dave Moss har att säga om sådant slitage. Själv kommer jag aldrig ihåg hur man såg om det var för mycket eller för lite retur.

Sedan är det ju frågan om gummibollarna är ditt eget gummi eller plockat från banan. Tycker slitaget ser fint ut, men kommer gummit från ditt eget däck har det möjligen gått lite varmt på ytan.

Bakdäcket ser ut som ett typiskt bankört Sportsmart, jag hade hissat trycket en aning så hade det blivit ganska fint tror jag. Originalfjädringen är för dåligt helt enkelt, därav berg och dalar runt däcksmönstret.
Framdäcket är typiskt kallruggat som plogat ut ur svängarna. Kolla hänget bak och fram, sikta på 25mm bak och 35 mm fram i dynamiskt sag för bankörning. Höj ride height bak om det går om inte sänk hojen 5mm fram och testa igen, borde blir betydligt bättre...

...och det viktigaste av allt, jobba med gaskontrollen, gå på gas tidigt och mjukt så att du får en schysst drive ut ur böjarna... :)

Tackar för tipsen !
Kollade Moss videon men hittade inte om pålägget i framkanten på möstret bak bettyde mer eller mindre retur...testar med mer :)
Jag driver alltid långt ut ur kurvorna tycker jag men samtidigt tycker jag hojen är kvickstyrd :va
Får se om jag vågar ställa den mer på nosen, gör inte det att risken för styrslag ökar ?
Den ruskar redan på sig vid gaspådrag om det är lite ojämt men jag kanske måste prova...
Ska kolla vad jag har för siffror på hänget, har siffrorna i garaget men har ställt det på dom tips jag fått av andra tidigare.
Sportsmart på bilden, har ett set Bridgestone S20 i garaget får se vad som händer med dessa...
 
Ditt ser rätt bra ut, ungefär som Sportsmart brukar ser ut i hyfsat tempo. Returen är i rätt härad att döma av slitaget och en gasplatta något utvecklad. Snyggt helt enkelt :)

Sportsmart efter 3 dagar på Gelleråsen i 1.20-1.25 tempo, 1.9 i kalltryck. R1 2005...

Njae, går den brett ut ur kurvorna tyder det på att returen är lite för mycket dämpad. Ditt mönster med hög framkant, slipad bakkant är även det enligt Moss typiskt för lite för mycket returdämpning (hög belastning på bakdäcket river framkanten och slipar ned bakkanten om jag minns rätt).

Ta Du ut lite returdämpning (två klick kanske?) och prova om det händer något. Annars tar Du två till. Blir den lite studsig har Du gått för långt och backar tillbaka något klick.

Lycka till :)
...Jag driver alltid långt ut ur kurvorna tycker jag men samtidigt tycker jag hojen är kvickstyrd :va...
 
Last edited:
Njae, går den brett ut ur kurvorna tyder det på att returen är lite för mycket dämpad. Ditt mönster med hög framkant, slipad bakkant är även det enligt Moss typiskt för lite för mycket returdämpning (hög belastning på bakdäcket river framkanten och slipar ned bakkanten om jag minns rätt).

Ta Du ut lite returdämpning (två klick kanske?) och prova om det händer något. Annars tar Du två till. Blir den lite studsig har Du gått för långt och backar tillbaka något klick.

Lycka till :)

Släppt av 2 klick nu sedan kollade jag vad jag skrivit om mitt häng... Förarhäng fram = 43mm och bak 31mm... ganska bra enligt de rek. jag såg för gata... men nu letar jag ju uppförande på bana så jag tror jag justerar lite till helgen :dummer
 
Släppt av 2 klick nu sedan kollade jag vad jag skrivit om mitt häng... Förarhäng fram = 43mm och bak 31mm... ganska bra enligt de rek. jag såg för gata... men nu letar jag ju uppförande på bana så jag tror jag justerar lite till helgen :dummer

Bra häng för gata, lite för slappt för bana...:)
 
Ditt ser rätt bra ut, ungefär som Sportsmart brukar ser ut i hyfsat tempo. Returen är i rätt härad att döma av slitaget och en gasplatta något utvecklad. Snyggt helt enkelt :)

Jag skall dock erkänna att jag har bytt dämpare bak och cartridge fram till Matris :)
Men ja den sliter däcken rätt ok. Tänkte mer posta bilden som en referens till lufttrycket.
 
Nu är ju Niklas en stor beundrare av stenhård fjädring modell sågbock, men jag är impad av att Du ens får till så bra häng på Monstret - väger Du inget, pojk? :)

Niklas gav råden 25-30 bak, 30-40 fram. För en gathoj som då och då ser bana funkar det högre intervallet rätt bra. Siktar Du på någonting runt 28-30 bak, 35-38 fram så räcker det låååångt. Tror jag. Som tumregel ger ett varv på fjädern fram/bak ca 2-3 mm.

Släppt av 2 klick nu sedan kollade jag vad jag skrivit om mitt häng... Förarhäng fram = 43mm och bak 31mm... ganska bra enligt de rek. jag såg för gata... men nu letar jag ju uppförande på bana så jag tror jag justerar lite till helgen :dummer
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top