Hjälp att tyda däckslitage

Nu är ju Niklas en stor beundrare av stenhård fjädring modell sågbock, men jag är impad av att Du ens får till så bra häng på Monstret - väger Du inget, pojk? :)

Niklas gav råden 25-30 bak, 30-40 fram. För en gathoj som då och då ser bana funkar det högre intervallet rätt bra. Siktar Du på någonting runt 28-30 bak, 35-38 fram så räcker det låååångt. Tror jag. Som tumregel ger ett varv på fjädern fram/bak ca 2-3 mm.

Farbror är väl mer korrekt tilltal och strax under 85 kg tror jag körklar ?
Monstret är rätt stötig på gatan som det är så kanske jag tar det lite försiktigt med justeringarna men det är ju kul att mixtra :D

Största problemet finns ändå mellan sadeln och styret :rolleyes:
 
image.jpg

Så här såg min macka ut efter 4 20 minuters passopp åsen. Tempo 1.13-1.15 någonstans!!
Tycker det ser bra ut.

Vad tycker expertisen?
 
Inget att klaga på enligt mig i alla fall, det däcket ser ut att gå med rätt tryck och bra justerad fjädring. Du hade väl Öhlins på hojen i år?
...Så här såg min macka ut efter 4 20 minuters passopp åsen. Tempo 1.13-1.15 någonstans!!
Tycker det ser bra ut.

Vad tycker expertisen?
 
Inget att klaga på enligt mig i alla fall, det däcket ser ut att gå med rätt tryck och bra justerad fjädring. Du hade väl Öhlins på hojen i år?

Japp iår är det öhlins fram och bak i hojen :)

Men nu har det uppstått nya bekymmer hojen "säckar" ihop under hårtnedlägg och gaspåslag så pass att kåporna tar i asfalten :(

kåpskarp.jpg
 
Det låter lite underligt och okarakteristiskt. Du kör CBR 600 eller hur? Tar kåporna i före fotpinnarna? Har Du förlängt dämparen eller står den i standardlängd? Vad har Du för häng, nuvarande klickinställningar på komp/retur? Vad är standard? Med hojen obelastad på sidostöd kan man räkna ut svingarmsvinkel om man vet höjd från marken till centrum hjulbult respektive svingarmsinfästning samt avståndet mellan centrum hjulbult/svingarmsinfästning. Har Du kollat det, det styr nämligen hur mycket hojen reser sig bak under gaspådrag. Regleras oftast med längden på stötdämparen. Rekommenderat för racehojar är 12-13 grader, standardhojar brukar ligga kring 10-11.

Jag antar att Du kollat att kåpfästena bak sitter rätt och att inget hänger snett :)
Japp iår är det öhlins fram och bak i hojen :)

Men nu har det uppstått nya bekymmer hojen "säckar" ihop under hårtnedlägg och gaspåslag så pass att kåporna tar i asfalten :(
 
Det låter lite underligt och okarakteristiskt. Du kör CBR 600 eller hur? Tar kåporna i före fotpinnarna? Har Du förlängt dämparen eller står den i standardlängd? Vad har Du för häng, nuvarande klickinställningar på komp/retur? Vad är standard? Med hojen obelastad på sidostöd kan man räkna ut svingarmsvinkel om man vet höjd från marken till centrum hjulbult respektive svingarmsinfästning samt avståndet mellan centrum hjulbult/svingarmsinfästning. Har Du kollat det, det styr nämligen hur mycket hojen reser sig bak under gaspådrag. Regleras oftast med längden på stötdämparen. Rekommenderat för racehojar är 12-13 grader, standardhojar brukar ligga kring 10-11.

Jag antar att Du kollat att kåpfästena bak sitter rätt och att inget hänger snett :)


Ska försöka svara så gott jag kan.

cbr600rr 08a
Även fotpinnarna tar i mest hela tiden, Kåporna gick i ett par ggr.
Racehäng efter öhlins rek kollat 4 ggr senast med Sunkan och allt är iordning.
Fjäderinställningar när kåporna tog i var standard öhlins rek. Gick på compen bak med 1 klick och upplevde att hojen blev lite bättre men inte bra, La på ett klick till på compen men då känndes den bra när jag körde fort. Slog jag av på tempot kändes hojen inte allt för rolig och däckslitaget började bli lite konstigt.
Fram är även där +1 på compen då hojen börjat kännas orolig vid inbromsning läs att jag börjat bromsa mycket mycket hårdare dom sista 3 dagarna på banan och därav belastar framgaffeln mycket mer.
Dämparen är inte förlängd och står i standardläge så vitt jag vet.

svingarmsvinkel detta har jag absolut inte koll på och måste läsa på om innan jag kan uttala mig.

Känns som att det börjar gå så pass fort nu att jag får avsätta vintern till att läsa lektyr om fjädring. Hade tur igår att Henrik Andersson stod i samma box som mig att bolla problem och ider med :)

Fan vad jag skulle velat åka en 4 dagars steg 6 med dig Roffe. har en känsla av att det hade varit extremt lärorikt.
 
Last edited:
Nej Du svarar bra, roligt att Du börjar ha så bra koll själv:) Jag hoppas TS ursäktar att vi vandrar OT ett ögonblick, annars får vi flytta till Din tråd.

Ditt häng och Dina justeringar ligger alltså nära de rekommenderade och det är bra! Jag gissar ca 28 mm bak och kanske 32-35 fram. Nu kör Du +2 på comp bak/+1 fram och retur enligt "boken", helt okey och inget som ska påverka.

Det jag är ute efter när jag nosar kring gaffelvinkeln är "squat och antisquat", dvs hur hojen är designad för att röra sig och kompensera tendensen att sätta sig bak vid gaspådrag ut ur kurva. Detta påverkas av bl a drevningen, med mindre drev fram/större bak kommer sättningstendensen att öka och Du kan behöva kompensera detta med att öka svingarmsvinkeln. Okey?

Du har väl justerbar längd på bakdämparen? En mm på den motsvarar ca 2 mm i ride height beroende på länkagets utväxling, Öhlins brukar erbjuda en möjlighet att öka längden med 4mm. Men höjer Du den bak vill Du till att börja med göra motsvarande höjning fram så att Du inte förändrar hojens attityd för mycket. Hur mycket sticker framgaffelbenen upp ovanför styrkronan?

Tar även fotpinnar i så kanske Du även närmar Dig gränsen för maximal lutningsvinkel? Jämför gärna med en raceCBR på någon bandag - är racekåporna smalare i botten? Sitter fotpinnarna mycket högre?

Henry och Henrik är både superduktiga förare och förstår sig på prylarna. Så där har Du två bra killar att luta Dig emot. Helsicke, jag är ju gubbe men funderar på att aktivera min gamla licens igen på Kemora om två veckor, ni valpar är ju så entusiastiska att det inte lämnar en gammal farbror som jag någon ro... ;) Det vore faktiskt skoj att träffas IRL någon gång, man lär sig ju alltid av varandra!
Ska försöka svara så gott jag kan.

cbr600rr 08a
Även fotpinnarna tar i mest hela tiden, Kåporna gick i ett par ggr.
Racehäng efter öhlins rek kollat 4 ggr senast med Sunkan och allt är iordning.
Fjäderinställningar när kåporna tog i var standard öhlins rek. Gick på compen bak med 1 klick och upplevde att hojen blev lite bättre men inte bra, La på ett klick till på compen men då känndes den bra när jag körde fort. Slog jag av på tempot kändes hojen inte allt för rolig och däckslitaget började bli lite konstigt.
Fram är även där +1 på compen då hojen börjat kännas orolig vid inbromsning läs att jag börjat bromsa mycket mycket hårdare dom sista 3 dagarna på banan och därav belastar framgaffeln mycket mer.
Dämparen är inte förlängd och står i standardläge så vitt jag vet.

svingarmsvinkel...

...Känns som att det börjar gå så pass fort nu att jag får avsätta vintern till att läsa lektyr om fjädring. Hade tur igår att Henrik Andersson stod i samma box som mig att bolla problem och ider med :)

Fan vad jag skulle velat åka en 4 dagars steg 6 med dig Roffe. har en känsla av att det hade varit extremt lärorikt.
 
Det låter lite underligt och okarakteristiskt. Du kör CBR 600 eller hur? Tar kåporna i före fotpinnarna? Har Du förlängt dämparen eller står den i standardlängd? Vad har Du för häng, nuvarande klickinställningar på komp/retur? Vad är standard? Med hojen obelastad på sidostöd kan man räkna ut svingarmsvinkel om man vet höjd från marken till centrum hjulbult respektive svingarmsinfästning samt avståndet mellan centrum hjulbult/svingarmsinfästning. Har Du kollat det, det styr nämligen hur mycket hojen reser sig bak under gaspådrag. Regleras oftast med längden på stötdämparen. Rekommenderat för racehojar är 12-13 grader, standardhojar brukar ligga kring 10-11.

Jag antar att Du kollat att kåpfästena bak sitter rätt och att inget hänger snett :)

Har sett det förut på cbr just när det går fort så det verkar inte varar ovanligt.

Kan stötta med comp om det är en böj det bråkar i, kan räcka att gaffeln får lite längre tid på sig att komprimeras och får man inga problem så är det ju bara att köra vidare tills nästa problem dyker upp.
Hårdare fjädrar eller höja hojen är väl nästa men jag skulle gått på med comp. sålänge hojen känns bra, enkelt och snabbt och förändrar inte så mycket och lätt att backa om det inte blir bra.

Gelleråsen ska ju tydligen vara hård på fjädring enlig många jag pratat med och behöver hårdare fjäder om det ska gå fort, har bytt nu och det börjar funka igen. :)
 
Nej Du svarar bra, roligt att Du börjar ha så bra koll själv:) Jag hoppas TS ursäktar att vi vandrar OT ett ögonblick, annars får vi flytta till Din tråd.

Ditt häng och Dina justeringar ligger alltså nära de rekommenderade och det är bra! Jag gissar ca 28 mm bak och kanske 32-35 fram. Nu kör Du +2 på comp bak/+1 fram och retur enligt "boken", helt okey och inget som ska påverka.

Det jag är ute efter när jag nosar kring gaffelvinkeln är "squat och antisquat", dvs hur hojen är designad för att röra sig och kompensera tendensen att sätta sig bak vid gaspådrag ut ur kurva. Detta påverkas av bl a drevningen, med mindre drev fram/större bak kommer sättningstendensen att öka och Du kan behöva kompensera detta med att öka svingarmsvinkeln. Okey?

Du har väl justerbar längd på bakdämparen? En mm på den motsvarar ca 2 mm i ride height beroende på länkagets utväxling, Öhlins brukar erbjuda en möjlighet att öka längden med 4mm. Men höjer Du den bak vill Du till att börja med göra motsvarande höjning fram så att Du inte förändrar hojens attityd för mycket. Hur mycket sticker framgaffelbenen upp ovanför styrkronan?

Tar även fotpinnar i så kanske Du även närmar Dig gränsen för maximal lutningsvinkel? Jämför gärna med en raceCBR på någon bandag - är racekåporna smalare i botten? Sitter fotpinnarna mycket högre?

Henry och Henrik är både superduktiga förare och förstår sig på prylarna. Så där har Du två bra killar att luta Dig emot. Helsicke, jag är ju gubbe men funderar på att aktivera min gamla licens igen på Kemora om två veckor, ni valpar är ju så entusiastiska att det inte lämnar en gammal farbror som jag någon ro... ;) Det vore faktiskt skoj att träffas IRL någon gång, man lär sig ju alltid av varandra!


Hojen min är ju så race som det bara blir. Uppflyttade,justerbara PP tuning pinnar,CRC Works kåpor, Öhlins kittad,Och körs på Pirelli supercorsa sc2 180-55-17 bak.

Jag ska ut och lasta av hojen och mäta hur mycket gaffelbenen sticker ur kronan. Men jag misstänker att det är standard måttet då jag inte har skruvat något med det.

Drevningen på cykeln är orörd och original så där är det inte heller pillat med något.

Ska ju till Rudskogen Mån-Tis och försöka känna mig mera för när problemen uppstår och vad det är som händer och hur jag belastar hojen vid dessa tillfällen.

Ju snabbare det går desto delikatare verkar bekymren bli :crash

Henrik är till en stor hjälp för mig då han nyligen gått igenom dom här problemen själv och har tillgodogjort sig kunsap om hur fjädring och dämpning fungerar. Att han även besitter en pedagogisk förmåga gör saken verkligen inte sämre..
 
Jag tänkte dela med mig lite erfarenheter som jag gjorde på gelleråsen igår:

Att kolla däckstrycket direkt efter ett pass och inte bara värmarvarmt! Vet att det är allmän kännedom att man ska göra det, men nu slarvade jag de två första passen.

Tyckte inte jag fick upp temp i däcken och hade två rätt feta släpp bak i trösen och ett lite mindre ut ur ejes. Trodde däcket var på väg att ta slut på högersidan, men det såg bara lite kallruggat ut på den sidan. Det var dags att vända på det iaf, så sagt och gjort. Efter vändningen så kollade jag tryck med värmarna på 30-40 minuter och på en ingivelse så lät jag bakdäcket stå på 1,7 bar. Hade annars kört på 1,8-1,85 värmarvarmt...

Vilken skillnad det blev! Pangade på rätt duktigt utan släpp bak och när jag kom in så var det 1,85 bar nån minut efter depåinfarten. 0,15 bars skillnad på värmarvarmt och pangarvarmt...

Fast funderar på att fixa nya värmare, kör på Biketeks budgetvärmare nu som iofs. funkar, men jag tror inte det är några 80 grader man får ut av dem. Vad är bra? Capit/IRC/vad?
 
Jag tänkte dela med mig lite erfarenheter som jag gjorde på gelleråsen igår:

Att kolla däckstrycket direkt efter ett pass och inte bara värmarvarmt! Vet att det är allmän kännedom att man ska göra det, men nu slarvade jag de två första passen.

Tyckte inte jag fick upp temp i däcken och hade två rätt feta släpp bak i trösen och ett lite mindre ut ur ejes. Trodde däcket var på väg att ta slut på högersidan, men det såg bara lite kallruggat ut på den sidan. Det var dags att vända på det iaf, så sagt och gjort. Efter vändningen så kollade jag tryck med värmarna på 30-40 minuter och på en ingivelse så lät jag bakdäcket stå på 1,7 bar. Hade annars kört på 1,8-1,85 värmarvarmt...

Vilken skillnad det blev! Pangade på rätt duktigt utan släpp bak och när jag kom in så var det 1,85 bar nån minut efter depåinfarten. 0,15 bars skillnad på värmarvarmt och pangarvarmt...

Fast funderar på att fixa nya värmare, kör på Biketeks budgetvärmare nu som iofs. funkar, men jag tror inte det är några 80 grader man får ut av dem. Vad är bra? Capit/IRC/vad?

Däckvärmare så gäller nästan alltid att du får lite vad du betalar för. Capit och IRC är bra. Jag har i år kört med Thermal Technologies dyrare modell och dom är också bra. Och som du skrev, efter 30 min med billigare värmare har du defintivt inte några 80 grader i hela stommen på däcket.
 
IRC gav för mig varma fälgar även i lite kallare väder om man hängde nåt över dem som skyddade mot vinden och sånt.

Ger ändå inte arbetstemp, men har sett tester där de jämför massa olika modeller och IRC, Capit och de "bättre" är markant varmare och jämnare än budgetstrumporna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top