Hjälp att tyda däckslitage

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Jag var och körde på Gälleråsen igår. Däcken såg fina ut hela dagen inget konstigt alls utan slitaget var i mina ögon perfekt.
Sen körde jag sista passet och när jag lastade hojjen upptäckte jag detta skumma slitage.
Vad beror detta på?

Mönstret upprepar sig runt hela däcket och ser likadant ut.

dack.jpgdack1.jpg

stötdämparinställningen ?
För mycket reurdämpning ?

eller hänger det ihop med däckmönstret?

Upprepningen ser ju ut att stämma med däckets eget mönster, det lär inte vara en slump.

Du har din "gasrand" (området där du vrider på gas) väldigt högt upp på däcket vilket innebär att du går på gas mycket och väldigt sent, dvs när hojen nästan är helt upprätt. När du kör på det sättet så kan man få en massa gummivandring ut mot kanterna och det kan ge upphov till konstiga mönster.
Du har inga gropar eller bergskammar runt däcksmönstret vad jag kan se så fjädringen ser ganska ok ut.

Om du skulle gå på gas tidigare och mjukare och inte ha så stor skillnad mellan ingång- och utgångsfart (häftigt gaspådrag) och helt enkelt köra mjukare så skulle däcket se betydligt bättre ut. Kan du höja ingångfarten så får du de här effekterna på köpet så att säga. Bonusen förutom ett jämnt slitage är lägre varvtider...:)

Du har din "gasrand" (området där du vrider på gas) väldigt högt upp på däcket vilket innebär att du går på gas mycket och väldigt sent, dvs när hojen nästan är helt upprätt. När du kör på det sättet så kan man få en massa gummivandring ut mot kanterna och det kan ge upphov till konstiga mönster.
Du har inga gropar eller bergskammar runt däcksmönstret vad jag kan se så fjädringen ser ganska ok ut.

Om du skulle gå på gas tidigare och mjukare och inte ha så stor skillnad mellan ingång- och utgångsfart (häftigt gaspådrag) och helt enkelt köra mjukare så skulle däcket se betydligt bättre ut. Kan du höja ingångfarten så får du de här effekterna på köpet så att säga. Bonusen förutom ett jämnt slitage är lägre varvtider...:)

Aha... kanske ligger ngt i det om jag tänker efter. Jag gick nog på "lite" hårdare och snabbare i utgången igår. Men ingångshastigheten tycker jag ändå var "snabbare" än jag brukar ha.

Sportsmart? Vilket tryck hade Du i däcket? Var det markant varmare de sista passen än tidigare under dagen?

Vad jag tycker mig kunna ana är ett att framkanten i mönstren är liiite högre än bakkanten, det kan tyda på att returdämpningen kan justeras något, möjligen minskas. Men mönstret och ytan i övrigt tycker jag påminner om ett däck som gått lite för varmt. Det skulle också stämma överens om slutet på dagen var varmare än början.

EDIT - Såg att Niklas redan svarat klokt medan jag plitade, men det vore intressant att veta vilka däck och vilket lufttryck Du åkte på :)

Last edited:
Aha... kanske ligger ngt i det om jag tänker efter. Jag gick nog på "lite" hårdare och snabbare i utgången igår. Men ingångshastigheten tycker jag ändå var "snabbare" än jag brukar ha.

Det är skillnaden mellan ingång- och utgångsfart som är intressant, inte farten i sig. Om du går in hårt, med hög fart så kan du inte gasa lika mycket i utgången dvs skillnaden blir mindre.
Om du går in med låg fart (relativt) så inser du mitt i kurvan att du kunde kört fortare och så försöker du ta igen den förlorade ingången (eftersom du vågar mer i lägre fart) och gasa satan på väg ut.

Med hög ingång och tidigt, och mjuuuuuukt gaspådrag så får du däcksbelastning ända utifrån kanten (djupaste nedlägger) hela vägen upp till fullt upprätad hoj.

Konsekvensen är bättre slitage på däcket, mindre belastning på fjädringen, mindre skillnad mellan två lägen vilket gör att du inte är lika rädd vilket ger en bättre kontroll över blicken, vilket ger bättre planering av körningen, vilket gör att det går fortare men samtidigt säkrare...

Win-win helt enkelt:)

Är det verkligen slitage? Eller har det blivit ett "nytt" lager gummi på däcket? Om det är så så kan det var så kallat Pick up-gummi. Väldigt vanligt när man kör både bil och hoj samma dag.Bilarna släpper med gummi på banan än hojar och sen nar man kör lugnrae in i depån i spår där man inte normalt kor so "plockar man upp gummi" pick up_gummi.Men det brukar lägga sig mer som gummi-korvar.
Du har redan fått bra svars alternativ från norrlands-maffian..ler

Japp, det är sportsmart, 2,1/1,9 fram/bak.
Jag mätte aldrig temperaturen men det klart, farten gick väl upp i slutet på dagen som vanligt.
Bara det att sista passet var det lite lugnare än passet innan.

Hade ni kört vidare på däcket eller krängt på ett annat? Det är mycket kvar att ta på det men det har nog fått ett antal "heat-cycles", (Kallt till varmt till kallt) och på så sätt blivit lite hårdare. Vill ju inte riskera ngt på grund av ren dumhet... :rolleyes:

Sportsmart? Vilket tryck hade Du i däcket? Var det markant varmare de sista passen än tidigare under dagen?

Vad jag tycker mig kunna ana är ett att framkanten i mönstren är liiite högre än bakkanten, det kan tyda på att returdämpningen kan justeras något, möjligen minskas. Men mönstret och ytan i övrigt tycker jag påminner om ett däck som gått lite för varmt. Det skulle också stämma överens om slutet på dagen var varmare än början.

EDIT - Såg att Niklas redan svarat klokt medan jag plitade, men det vore intressant att veta vilka däck och vilket lufttryck Du åkte på :)

Precis! Men jag tycker att jag smyger på gasen fint och igenom hela kurvan. Men jag ökar säkert lite mer än jag kanske borde i slutet och utgången.
Kör 600 så det blir inga literdundringar ut på rakan. :rolleyes:
Men du har säkert rätt.
Kanske borde gå på lite jämnare helt enkelt. Ska testa. :-)

Det är skillnaden mellan ingång- och utgångsfart som är intressant, inte farten i sig. Om du går in hårt, med hög fart så kan du inte gasa lika mycket i utgången dvs skillnaden blir mindre.
Om du går in med låg fart (relativt) så inser du mitt i kurvan att du kunde kört fortare och så försöker du ta igen den förlorade ingången (eftersom du vågar mer i lägre fart) och gasa satan på väg ut.

Med hög ingång och tidigt, och mjuuuuuukt gaspådrag så får du däcksbelastning ända utifrån kanten (djupaste nedlägger) hela vägen upp till fullt upprätad hoj.

Konsekvensen är bättre slitage på däcket, mindre belastning på fjädringen, mindre skillnad mellan två lägen vilket gör att du inte är lika rädd vilket ger en bättre kontroll över blicken, vilket ger bättre planering av körningen, vilket gör att det går fortare men samtidigt säkrare...

Win-win helt enkelt:)

Last edited:
Kör vidare för sjutton gubbar! Sportsmart är ett gat-/bandäck med silica som bindemedel, det sprider värme och tål värmecykler långt mycket bättre än rejsdäck med kimrök.

De snabba killarna, som Larzon, kikar oroligt efter blånade sidor på sina finsuperdupergpdäck, vi mer sävliga norrlänningar tar det lugnt och är oss själva en stund :) Larzons teori är inte dum, visst finns särskilt en del gummirester. Men de brukar inte förekomma i så regelbundet mönster.

Jag skulle prova höja däckstrycket, ett bra riktmärke är att sänka gattrycket med ett par tre hekto om man åker hyfsat kurstempo. Så i Ditt fall kanske 2.1-2.3 bak/2.2 fram vore en hyfsat bra ansats?

Så ut och kör bara, lycka till :)

Japp, det är sportsmart, 2,1/1,9 fram/bak.
Jag mätte aldrig temperaturen men det klart, farten gick väl upp i slutet på dagen som vanligt.
Bara det att sista passet var det lite lugnare än passet innan.

Hade ni kört vidare på däcket eller krängt på ett annat? Det är mycket kvar att ta på det men det har nog fått ett antal "heat-cycles", (Kallt till varmt till kallt) och på så sätt blivit lite hårdare. Vill ju inte riskera ngt på grund av ren dumhet... :rolleyes:

Jag ställde frågan till Dave Moss med och fick svaret: "The tire overheated quite a bit giving a lot of debris. How much faster did you go?"

Jag skulle prova höja däckstrycket, ett bra riktmärke är att sänka gattrycket med ett par tre hekto om man åker hyfsat kurstempo. Så i Ditt fall kanske 2.1-2.3 bak/2.2 fram vore en hyfsat bra ansats?

Sportsmart är inte som andra gatdäck i fråga om tryck gata vs bana. 1.9 bak och 2.1 fram skall fungera fint. Kör några pass till och se om däcket inte börjar se ut som det skall igen. Klockar du 1.17-1.19 tider på gelleråsen kan det vara dags att snegla på GP Racer eller liknande istället, allt över 1.20 är rena semestern för ett sportsmart om du inte misshandlar det med låg kurvhastighet och full mutter i utgången.

Inte för att förstöra dagen för herrarna, men jag noterade exakt samma sak på ett antal Michelindäck(gatdäck) av olika slag just i går på G-Åsen, alltså inte bara relaterat till Sportsmart.
Jag hade en lång diskussion med Tom om saken. Varken han eller jag begrep fenomenet riktigt, men vi var slutligen överens(ok då, Tom sade till mig att.. ;) ) att det kan vara en idè att öka trycket för att sprida värmen i däcket bättre.
Ingen av de hojar vi tittade på gick runt på mindre än 1:25 och hade samma/motsvarande utseende på däcken bak. De var således knappast överhettade.

Kör vidare för sjutton gubbar! Sportsmart är ett gat-/bandäck med silica som bindemedel, det sprider värme och tål värmecykler långt mycket bättre än rejsdäck med kimrök.

De snabba killarna, som Larzon, kikar oroligt efter blånade sidor på sina finsuperdupergpdäck, vi mer sävliga norrlänningar tar det lugnt och är oss själva en stund :) Larzons teori är inte dum, visst finns särskilt en del gummirester. Men de brukar inte förekomma i så regelbundet mönster.

Så ut och kör bara, lycka till :)

Tack för alla svar och teorier.
Jag ska höja mitt tryck lite så blir det nog bra. :crash

Mikes nya beläggning kanske? Den sorten som löser upp gummi så fort asfalttemperaturen överstiger + 22.3 grader?

;)

Nej, men seriöst talat så skiljer detta mycket beroende på vad som är gat- eller DOT-gummi etc. Min egen erfa är att jag sänker trycket om däcket kallriver, höjer trycket om det varmriver. Men som Tom svarade i en tidigare tråd gällande Power 3 - vissa gummi- och stomkonstruktioner ska i stället (enligt Michelins tekniker) ha högre tryck om det går kallt, lägre om det överhettar. Inom rimliga gränser, tillräckligt långt från rekommendationerna kan det ändras igen!

Summa summarum: gå inte allt för långt från tillverkarens rekommendationer. Och därav min tidigare tumregel. Varför skulle ett bakdäck med ett rekommenderat tryck på 2.9 på landsväg helt plötsligt bara behöva 1.9 på bana? Vart tog det kilot vägen, gäller inte allmänna gaslagen för banåkning? Särskilt som bl a Moss och andra säger: en normal och sund tryckstegring mellan kall- och varmtryck är i storleksordningen tre hekto? I alla fall mina däck ökar trycket med ca 2 hekto efter ca en timme i skön omfamning av en åttiogradig däcksvärmare.

Jag vet inte hur ofta jag sett gummit rivas av däcken på grund av 1.8 kg i bakdäck för gata/bana som rullar i mycket måttligt tempo på kursdagar. Som Niklas säger - inte blir det bättre av att man därutöver försöker kompensera en försiktig ingång med en hejdundrande utgång.

Att en stomme har så styva sidor att det går köra på 1.8 kg innebär inte med automatik att kombinationen slitage/grepp är optimalt vid det trycket. OK - om Tom åker ut och bombar G-åsen i 1.13-tempo är han inte intresserad av slitaget först och främst, det är grepp till varje pris som gäller. Men är den kunskapen tillämplig för en förare som rullar 1.28? Vilken temperatur lyckas denne förare jobba upp och bibehålla?

Därför är min ringa erfarenhet och slutsats att t ex en däckskombination med rekommendationen 2.5 fram/2.7 bak för gata kan testas med kanske 2.2 fram/2.3 bak som någon form av riktmärke om förhållandena är normala?

Mina 2p

...Ingen av de hojar vi tittade på gick runt på mindre än 1:25 och hade samma/motsvarande utseende på däcken bak. De var således knappast överhettade.

Last edited:
Detta är för jävla kul att läsa om!

Ännu roligare hade det varit om fler postade bilder på sina däck. Även om man vet anledningen till sitt slitage - bra eller dåligt - så kan andra jämföra sitt slitage.
Däck är fan inte billigt, och många pengar kan sparas när man inte sabbar sina däck på grund av okunskap!

För att göra alla glada så sa Moss ungefär detsamma.
"...It needs to have the pressure reset and it will clean up.".
Bara lite synd att jag inte kan ut och testa att höjja trycket på engång. ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT