Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du har din "gasrand" (området där du vrider på gas) väldigt högt upp på däcket vilket innebär att du går på gas mycket och väldigt sent, dvs när hojen nästan är helt upprätt. När du kör på det sättet så kan man få en massa gummivandring ut mot kanterna och det kan ge upphov till konstiga mönster.
Du har inga gropar eller bergskammar runt däcksmönstret vad jag kan se så fjädringen ser ganska ok ut.
Om du skulle gå på gas tidigare och mjukare och inte ha så stor skillnad mellan ingång- och utgångsfart (häftigt gaspådrag) och helt enkelt köra mjukare så skulle däcket se betydligt bättre ut. Kan du höja ingångfarten så får du de här effekterna på köpet så att säga. Bonusen förutom ett jämnt slitage är lägre varvtider...![]()
Aha... kanske ligger ngt i det om jag tänker efter. Jag gick nog på "lite" hårdare och snabbare i utgången igår. Men ingångshastigheten tycker jag ändå var "snabbare" än jag brukar ha.
Sportsmart? Vilket tryck hade Du i däcket? Var det markant varmare de sista passen än tidigare under dagen?
Vad jag tycker mig kunna ana är ett att framkanten i mönstren är liiite högre än bakkanten, det kan tyda på att returdämpningen kan justeras något, möjligen minskas. Men mönstret och ytan i övrigt tycker jag påminner om ett däck som gått lite för varmt. Det skulle också stämma överens om slutet på dagen var varmare än början.
EDIT - Såg att Niklas redan svarat klokt medan jag plitade, men det vore intressant att veta vilka däck och vilket lufttryck Du åkte på![]()
Det är skillnaden mellan ingång- och utgångsfart som är intressant, inte farten i sig. Om du går in hårt, med hög fart så kan du inte gasa lika mycket i utgången dvs skillnaden blir mindre.
Om du går in med låg fart (relativt) så inser du mitt i kurvan att du kunde kört fortare och så försöker du ta igen den förlorade ingången (eftersom du vågar mer i lägre fart) och gasa satan på väg ut.
Med hög ingång och tidigt, och mjuuuuuukt gaspådrag så får du däcksbelastning ända utifrån kanten (djupaste nedlägger) hela vägen upp till fullt upprätad hoj.
Konsekvensen är bättre slitage på däcket, mindre belastning på fjädringen, mindre skillnad mellan två lägen vilket gör att du inte är lika rädd vilket ger en bättre kontroll över blicken, vilket ger bättre planering av körningen, vilket gör att det går fortare men samtidigt säkrare...
Win-win helt enkelt![]()
Japp, det är sportsmart, 2,1/1,9 fram/bak.
Jag mätte aldrig temperaturen men det klart, farten gick väl upp i slutet på dagen som vanligt.
Bara det att sista passet var det lite lugnare än passet innan.
Hade ni kört vidare på däcket eller krängt på ett annat? Det är mycket kvar att ta på det men det har nog fått ett antal "heat-cycles", (Kallt till varmt till kallt) och på så sätt blivit lite hårdare. Vill ju inte riskera ngt på grund av ren dumhet...![]()
Jag skulle prova höja däckstrycket, ett bra riktmärke är att sänka gattrycket med ett par tre hekto om man åker hyfsat kurstempo. Så i Ditt fall kanske 2.1-2.3 bak/2.2 fram vore en hyfsat bra ansats?
Kör vidare för sjutton gubbar! Sportsmart är ett gat-/bandäck med silica som bindemedel, det sprider värme och tål värmecykler långt mycket bättre än rejsdäck med kimrök.
De snabba killarna, som Larzon, kikar oroligt efter blånade sidor på sina finsuperdupergpdäck, vi mer sävliga norrlänningar tar det lugnt och är oss själva en stundLarzons teori är inte dum, visst finns särskilt en del gummirester. Men de brukar inte förekomma i så regelbundet mönster.
Jag skulle prova höja däckstrycket, ett bra riktmärke är att sänka gattrycket med ett par tre hekto om man åker hyfsat kurstempo. Så i Ditt fall kanske 2.1-2.3 bak/2.2 fram vore en hyfsat bra ansats?
Så ut och kör bara, lycka till![]()
...Ingen av de hojar vi tittade på gick runt på mindre än 1:25 och hade samma/motsvarande utseende på däcken bak. De var således knappast överhettade.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |