Hjälmtipstråd igen.

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Crosshjälm till min brorson i julklapp.Skall användas till moped och snöscooterkörning. kosta max, ca 2000k.Ej plast.Gärna mattsvart och krom.. eller egentligen vilken färgsättning som helst som en blivande 15-åring kan tycka om.
Kanske ett par matchande brillor till oxå.
Ja, jag vet, googla å du ska finna osv, men kom igen nu med snygga, schyssta tips.
/Turture
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
AGV AX-6, finns hos närmaste Duells återförsäljare för ca 1990kr.
60-209-2.jpg

Fast den kanske inte är så mycket för touringkörning på snöskoter t.ex. Jag har en AGV AX-7 och den är iaf hyfsat välventilerad.

Annars så kanske http://www.kbchelmets.com/ har något som faller dig i smaken. Om inte annat så kanske de har någon hjälm med grafik som en liten mopedist blir våt i brallan av.
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
AGV AX-6, finns hos närmaste Duells återförsäljare för ca 1990kr.
60-209-2.jpg

Fast den kanske inte är så mycket för touringkörning på snöskoter t.ex. Jag har
Har faktiskt kollat in den hjälmen, kanske blir det den.
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
[Han bor i ö-sund, någonstans där i närheten han kan prova hjälmar å dyl.??
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Prioritet 1 vid hjälmköp är INTE priset ...
Iaf jag skulle inte vilja ha köpt en billig hjälm i present till nån. Om vederbörande åker och spräcker den så är det ju inte så kul ...
Kvalitet hänger inte heller alltid ihop med priset, så gör gärna en koll på vilka standarder en viss hjälm uppfyller.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Prioritet 1 vid hjälmköp är INTE priset ...
Iaf jag skulle inte vilja ha köpt en billig hjälm i present till nån. Om vederbörande åker och spräcker den så är det ju inte så kul ...
Kvalitet hänger inte heller alltid ihop med priset, så gör gärna en koll på vilka standarder en viss hjälm uppfyller.

sen kan man ju fråga sig vad vissa standarder står för.

Den som anses "högst", ece22-05 används ju även för hjälmar tillverkade av för mig tveksamma företag, vad gäller erfarenhet och kunnande.
Dessa företag tillverkar åt diverse hjälm-märken som har vunnit betydlig framgång på t.ex svenska marknaden: http://www.made-in-china.com/import-export/YqSQKTfJRnVPprofile1/Jet-Departure-Sports-Co-Ltd.html
http://www.ectrade.com/sampleroom/onesample/11490569/Nitro_Helmet.html

Dessutom finns det företag som mer eller mindre tillverkar kopior på bra märkens hjälmar: http://www.made-in-china.com/showro...-detailgqvnbfoMgEYe/China-Helmet-TS-H22-.html


Dessutom är jag kritisk mot användandet av ece22-05 inom RR, då man kan släppa igenom en Kinatillverkad ABS plasthjälm, men en ece22-04 Arai RX7XX inte är tillåten att tävla med.
http://www.made-in-china.com/products-search/find-china-products/1b0nolimit/ece22_05-2.html

Antingen fuskar dom sig igenom ece22-05 certifieringen, eller så är den inte myckat att gå efter, enligt mig.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vad är skillnaden på standarderna? Har man ändrat vikten?

hitta detta:

The helmet standard ECE-22-05

The ECE standard (ECE = Economic Commission Europe) is a European regulation after their guidelines of protective helmets for motorized two-wheelers to be manufactured must. Around these in Germany become effective to let required it a regulation in our road traffic regulations. At the beginning of of 1990 was specified this stretcher obligation in the paragraph 21 of road traffic regulations. After one could not agree on the form and mounting of the ECE label, after short time a special arrangement was put into effect, which prescribes a carrying of a helmet, which depends on the defaults of the ECE standard. This special arrangement applies however only in Germany. In Austria and the other neighbour states the adherence to the ECE standard is occasionally controlled.

Since at the beginning of of 2004 fifth amending of the ECE- standard, entered into force the version 22-05. It is important that for the normal road employment each of these five versions possesses their validity.

For the sport employment only the versions ECE 22-04 and 22-05 are without reservation valid since at the beginning of of 2004!

The ECE- standard specifies the following criteria for the helmet examination:

Size and form of the absorption bowl,
chemical resistance of the outer shell,
Reflection loss values at individual points by the drop test,
Stripped particularly with the small sizes,
Maximum stress of the kinnriemens and the security of the kinnriemens.
Maximum stress of the chin belt catch,
Size of the field of view,
Penetration resistance of the visor, hue of the visor
With the examination after ECE 05 apply additionally still:

Lowering of the at present valid limit values for head delay and HIC (Head Injury Criterion)
around 10%. Thus the collision speed between head and impact object becomes higher
to create set around a higher security reserve.
Chin impact, examination of the chin partial absorption,
Measurement of rotation acceleration (outer shell),
Visor hue up to 50 % = excluding daily use with marking obligation,
the ECE label must be over-sewn with transparent foil,
Chin belt safety device as before, (not for tri ALUMINUM of helmets)
--------------------------------------------------------------------

Inom svensk RR, och hela europa tror jag, måste det vara en ece22-05 hjälm.

En Arai rx7xx (ece22-04) hade precis samma skal och konstruktion som när den senare fick märkningen ece22-05. (när den såldes nästa år)
Arai rx7 corsair (ece22-05) fick dock ett annat skal.

--------------------------------------------------------------------

HOW CAN YOU SEE WHETHER AN HELMET IS APPROVED?

The Regulation ECE 22 requires every helmet bear a label sewn on the retention system (i.e. on the chinstrap). This label bears the homologation mark, the homologation number, the production serial number.The homologation mark is an upper case E followed by a number, inscribed in a circle. The number following the upper case E represents the country who has granted the homologation. For instance E3 marks the helmets approved in Italy, E4 in Belgium, E1 in Germany, E6 in the Netherlands, etc. Below the E-mark there are two numbers: the left one is the homologation number assigned by the National Administrations, where the first two digits represent the series of amendments under which the model has been approved (04 represents the fourth, 05 the fifth, and so on); the right one is the production serial number. On the visor it is enough to see embossed the E-mark and the homologation number only.

WHAT IS AN APPROVAL?

To be freely marketed the helmets must comply with the standard enforced in the different coun-tries. These standards include both technical and bureaucratic requirements. Thus, the approval is the certification that the helmet complies with the standard enforced by a Country in order to permit the sale.

WHAT APPROVAL IS REQUESTED IN EUROPE?

In all the Countries of Europe the technical standard accepted by the government is the Regulation 22 of the Economic Commission for Europe (ECE) of the United Nations, in the most recent variant (called the amendment), which currently is the fifth. This is the standard commonly re-ferred as ECE 22-05. This standard requires the visor mounted on the helmets is approved, too. Some countries also accept regulations, other then ECE, valid only on their own national territory: in Spain for instance is possible to make and sell helmets approved to the standard RNFE, limited only to user of motorcycles with displacement under 50 cc. All other approvals, even valid or accepted somewhere else (such as DOT, Snell, JIS,…) are not ac-cepted for public roads use within Europe.

To be freely marketed the helmets must comply with the standard enforced in the different coun-tries. These standards include both technical and bureaucratic requirements. Thus, the approval is the certification that the helmet complies with the standard enforced by a Country in order to permit the sale. In all the Countries of Europe the technical standard accepted by the government is the Regulation 22 of the Economic Commission for Europe (ECE) of the United Nations, in the most recent variant (called the amendment), which currently is the fifth. This is the standard commonly re-ferred as ECE 22-05. This standard requires the visor mounted on the helmets is approved, too. Some countries also accept regulations, other then ECE, valid only on their own national territory: in Spain for instance is possible to make and sell helmets approved to the standard RNFE, limited only to user of motorcycles with displacement under 50 cc. All other approvals, even valid or accepted somewhere else (such as DOT, Snell, JIS,…) are not ac-cepted for public roads use within Europe.


Min åsikt är att ece22-05 inte garanterar en bra hjälm,
när en taiwan ABS-plast noname hjälm har samma klassificering som en Corsair, då ligger ribban för lågt.

Dock provar Arai sina hjälmar till en långt högre standard själva, med tätare intervaller än vad som krävs.
Men detta vet inte den genomsnittlige köparen, och förlitar sig på ece22-05 märkning.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
hitta detta:

The helmet standard ECE-22-05 ..............

Låt mig gissa ... det är en tysk som skrivit den engelskan :)

Det är väl helt enkelt så att ARAI gav fan i att godkänna hjälmen, eller de kanske missade det, och så går naturligtvis alla kontollerande instanser ( t ex SVEMO) efter den lista på godkända hjälmar som finns.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
[Han bor i ö-sund, någonstans där i närheten han kan prova hjälmar å dyl.??
På Motorexpo (Jemtlands Motor & Fritidsexpo) har de bland annat AGV (Duells sortiment) och KBC. Plus att jag har för mig att de har något mera snöskoterorienterat märke också.

På Motorhuset har de Grahns sortiment (Nolan, Grex, X-Lite).

Yamaha Center har ju också hjälmar, men jag kommer inte ihåg vilket märke.

Alla de tre firmorna finns i industriområdet Odenskog.

Sedan så finns det ju Terrängkompetens i Ås också. De säljer grejjer från bland annat Jofrab.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Låt mig gissa ... det är en tysk som skrivit den engelskan :)

Det är väl helt enkelt så att ARAI gav fan i att godkänna hjälmen, eller de kanske missade det, och så går naturligtvis alla kontollerande instanser ( t ex SVEMO) efter den lista på godkända hjälmar som finns.

nej det va så att den hjälmen fanns (såldes) när ece22-04 gällde, sen kom ece22-05 standarden, hjälmar tillverkade där efter fick då den klassificeringen.

Sen beslutades det att en hjälm till RR måste vara ece22-05 klassad.
Det kan en budgethjälm från taiwan vara, fast den är i tillverkad i absplast av en tillverkare utan någon större erfarenhet och kunnande.
Helt snett, och detta visar ju att ece22-05 (och även ece22-04 på den tiden) inte indikerar att hjälmen är av hög kvalite eller ger ett mycket gott skydd, vilket klassningen borde göra eftersom den är "hårdast" och används som regelgrund inom RR.
Det behövs en hårdare klassning.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top