Hjälmtipstråd igen.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
nej det va så att den hjälmen fanns (såldes) när ece22-04 gällde, sen kom ece22-05 standarden, hjälmar tillverkade där efter fick då den klassificeringen.

Sen beslutades det att en hjälm till RR måste vara ece22-05 klassad.
Det kan en budgethjälm från taiwan vara, fast den är i tillverkad i absplast av en tillverkare utan någon större erfarenhet och kunnande.
Helt snett, och detta visar ju att ece22-05 (och även ece22-04 på den tiden) inte indikerar att hjälmen är av hög kvalite eller ger ett mycket gott skydd, vilket klassningen borde göra eftersom den är "hårdast" och används som regelgrund inom RR.
Det behövs en hårdare klassning.

OK, de har varit "fel på de" förr.
Jag körde (minst) en säsong med en hjälm tillverkad i PC. "Okrossbar, framtagen till NASA", osv. Jovisst var den okrossbar. Jag har fortfarande ett ex sparat. Den brukar jag kasta i cementgolvet i garaget och den studsar snällt upp igen varje gång. Vet inte om jag vurpade med en sån på, sannolikt gjorde jag det, men det var ju bra att man inte slog i huvudet rejält för då hade risken varit stor att nackkotorna åkt pga rekylen.
En hjälm SKA gå sönder, dvs det yttre skiktet ska kollapsa för det är det som käkar energi. Har spräckt tre st glasfiberhjälmar. Skalen på de bra hjälmarna är väl avvägda och jag tror att det huvudsakligen är inredningen som skiljer. Kanske är det så att vissa hjälmar klarar vissa slagriktningar bättre än andra ... Eftersom man inte vet varifrån ett ev slag kommer, så ska man naturligtvis välja den fiberhjälm som sitter skönast på ens huvud.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top