Hjälmtester

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Läste precis i senaste upplagan av Bike om en sida i med hjälmtester enligt nya standarden stjärnor.

Lite förvånad vart man att dessa "hyllade" hjälmar inte va bättre.
Shoei XR-1000 3st
Arai RX-7 3st
Arai Condor 2st

Fullpoängarna dvs 5 stjärnor.
AGV S-4
Lazer LZ6
Arai GP5x
Bell M1
HJC HQ-1
Shark RSR2

Xlite låg på 4 rakt av, precis som Nolan och Shark.

Just det länken....
http://sharp.direct.gov.uk/

Skitbra att du postade länken. Jag kollade på den när jag köpte ny hjälm och valet föll på en S-4. Är mycket nöjd med den än så länge!:tummenupp

Ja, SHARP tester ser ut att sålla bort hjälmar som designats enbart för att möta dom tidigare testkraven.
Jag såg på Discovery när dom tillverkade hjälmar och testade enligt den gamla metoden.
Då gick testet ut på att släppa hjämen med toppen först, en träff som är näst intill obefintlig i verkligheten.

Det lustiga var att dom ogenerat visade att dom la in en förstärkning just där när dom tillverkade hjälmarna, så att hjälmen var starkast precis där den skulle testas...

SHARP testar 22 olika träffytor på hjälmen, därför blir det andra testvinnare nu...

Var är alla som hela tiden säger man-får-vad-man-betalar-för? :hihi

Testade S4:an men den satt inge bra. Köpte en Shoei XR-1000 trots att den bara fått 3 stjärnor då det var den jag trivdes bäst i :). Lite konstigt att Shoei raid 2 fått 4 stjärnor då jag hört att det ska vara typ samma hjälm.

Dom stångar sig blodiga i ryggskyddstråden :tummenupp

Hahaha, touché !

Avafan, kollade min Airoh speedfire (som jag tycker är grymt skön) och den fick 4 stjärnor. Läste i en annan tråd om att airoh var rene skiten och man i princip skulle dö bara man krängde på sig den ?. Då kommer Halta Lotta hem till mej med rösten fylld av gråt
och snyftar, vem i hela världen kan man lita på?:va

Last edited:
I det testat kom ju biltema sist och hallvarsson no1 så ja jag påstår att man får vad man betalar för!

Så du tittade inte på ryggskydden mellan det bästa och det sämsta?

*host* LIDLS RYGGSKYDD *host*

Det som förbluffar mig idag 2008 är att folk fortfarande tror på "man får det man betalar för". :hej

Edit:
Level 2

01 - 6,2 - Halvarsson Track - 1295
02 - 6,5 - Rukka Outlast - 895
03 - 7,0 - B-Square Backprotector( Lidl ) - 379
04 - 7,9 - BMW Back protector 2 - 1495
05 - 9,3 - Spidi Back warrior - 1595
06 - 9,8 - Knox Contour - 1840
07 - 10 - Alpinestars Bionic - 1295

Level 1

08 - 14,1 - Dainese Wave - 1295
09 - 15,9 - Sweep Evo safety - 899
10 - 17,1 - UFO Vector - 850
11 - 17,1 - Richa Team 10 - 695
12 - 18,3 - Biltema Back protector - 279

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184457

Last edited:
Tack för länken!

Har en X-Lite 801R själv och är väldigt nöjd. Har alltid haft Shoei innan men övertalades att prova passformen av en säljare, fan vad bra den sitter!
:yoparty

snyfft,,,, min kbc hjälm jag handlade i dagarna fick bara 3 stjärnor....
Kunde ju köpt en airoh som ser lite coolare ut men som alla döskallemärkt på sh....... äsch..

snyfft,,,, min kbc hjälm jag handlade i dagarna fick bara 3 stjärnor....
Kunde ju köpt en airoh som ser lite coolare ut men som alla döskallemärkt på sh....... äsch..

Vågar du verkligen yppa här att du skulle vilja ha en airoh:D .
Jag är helnöjd med min iallafall, har nog åkt en 1000mil med den och upplever inte något negativt, fast jag har la airoh-hövve så den sitter bra på mig:yoparty

Dom dära Ajråh-hjälmarna, är inte dom väldigt bullriga inuti?

Det är ju faktiskt bara säkerhet vid olycka som betygsätts med stjärnor, sedan finns det ju en massa annat som är viktigt när jag köper hjälm också, men sånt är ju inte livsviktigt utan mera av typen irriterande grejor man stör sig på tills man köper ny hjälm...

Personligen skulle jag aldrig köpa en hjäm med dubbel D rings låsning, även om det anses vara säkrare än snabbspännen, ÅAS finns det många dåliga snabbspännen som jag inte heller vill ha.

mkt bra att det kommer nått annat i europa än ece testet, men lite väl snabba va dom när dom drog igång detta.
Sharp har redan tagit till sig svidande kritik från olika håll och ska göra om testförfarandet.
t.ex att ARAI GP5 får bättre resultat än RX7 beror på att dom testar islag på sidan, vid / nedan örat, då får gp5 högre, för det är en bilhjälm, vilka ofta utsätts för påverkan där och följdaktligen är byggd för det.
Arai påpekade detta till sharp, och visade även sina egna insamlade/ inlämnade uppgifter / hjälmar från mc olyckor / vurpor, vilka visar att det i stort sett aldrig uppstår någon skada på det stället på en hjälm.
(just därför har arai inte prioriterad det inre skalet där, utan mer komfort för örat)

Den stora fördelen med sharp över ece är att sharp själva införskaffar hjälmarna och testar två olika islagshastigheter.
nackdelen mot snell (och ece)är att sharp endast gör ett islag på varje punkt, inget efterföljande.(och ece testar även hakpartiet, vilket sharp inte gör)
inte heller har sharp ett penetrationstest, nyttan av detta kan ju självklart diskuteras, men det jag anser noterbart är att sharp inte "anser" det nödvändigt.
Med det menar jag att det alltid är människor med olika preferenser om hur testen skall utformas som gör jobbet, inget test idag testar allt på alla sätt med mkt hårda krav, utan kunden måste titta på samtliga tester för att få en så komplett bild som möjligt, vilket ju skulle vart en av de stora fördelarna med sharp.
Men som sagt så kommer dom ändra lite i testets utformning.

Så inte är detta nått slutgiltigt test heller, men iaf ett alternativ till skämtet ece.

Last edited:
att ARAI GP5 får bättre resultat än RX7 beror på att dom testar islag på sidan, vid / nedan örat, då får gp5 högre, för det är en bilhjälm, vilka ofta utsätts för påverkan där.
Arai påpekade detta till sharp, och visade även sina egna insamlade/ inlämnade uppgifter från mc olyckor / vurpor, vilka visar att det i stort sett aldrig uppstår någon skada på det stället på en hjälm.
(just därför har arai inte prioriterad det inre skalet där, utan mer komfort för örat)

To Arai with love:

Bifogat

• helmet.jpg
    helmet.jpg
    39.8 KB · Visningar: 157

Jag tucker att det är besvärligt att hantera med handskarna på.
Jag vet att många andra inte tycker det, och jag vet att dubbel D låsning är ett krav i viss tävlingsverksamhet för att det anses bättre, men det uppväger inte strulet för mig.

Jag justerar min hakrem ordentligt en gång, sedan sitter den likadant varje gång jag knäpper ihop snabbkopplingen.

Inte den jag har tycker jag, streetfighter modellerna kanske är det ?. Sen finns det ju proppar om man orkar ha det, dom flesta polare med både arai, agv och annat kör ju med proppar så det är väl vad man tycker själv.

Inte den jag har tycker jag, streetfighter modellerna kanske är det ?. Sen finns det ju proppar om man orkar ha det, dom flesta polare med både arai, agv och annat kör ju med proppar så det är väl vad man tycker själv.

Jag tänkte nog per automatik på streetfighterhjälmarna, men när du säger det så har jag en Ajråh intergralare som moppehjälm, den är bortlämmnad för motivlackering nu (en kille jag känner har köpt en airbrush och behövde övningsobjekt) annars skulle jag ha kunnat prova själv...

När jag tänker efter finns det nog ett dussin hjälmar av olika sort i familjen...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna