Dom dära Ajråh-hjälmarna, är inte dom väldigt bullriga inuti?
Det är ju faktiskt bara säkerhet vid olycka som betygsätts med stjärnor, sedan finns det ju en massa annat som är viktigt när jag köper hjälm också, men sånt är ju inte livsviktigt utan mera av typen irriterande grejor man stör sig på tills man köper ny hjälm...
Personligen skulle jag aldrig köpa en hjäm med dubbel D rings låsning, även om det anses vara säkrare än snabbspännen, ÅAS finns det många dåliga snabbspännen som jag inte heller vill ha.
Blir otroligt irriterad av jobbigt sus/buller, smått aggresiv tom. Stör mig mer än hettan i skinnstället dagar som dessa, (apropå annan tråd).
Har såna ringar, men behöver aldrig knäpppa upp/ta loss remmen,(Shoei Raid 2). Drar ut den en bit och får sedan av/på hjälmen. Trodde det skulle bli krångligare. Hade en annan Shoei tidigare med snabbspänne och ofta hängde remmen även om det kändes som den klickat i. Tyckte konstruktionen såg ok ut, men det blev ofta fel. Lätt att något kom i kläm som halskrage, balaklava, handske, regnställ så det känns tryggare med ringar.
Min skalle och Shoei verkar passa bra ihop och jag är verkligen inte märkesfixerad. Testat Arai som kändes bra i butiken. Vid färd höll jag på att ådra mig hörselskador redan i moderata hastigheter. Kompisen köpte Airoh och har aldrig varit mer nöjd. Han har verkligen haft svårt att hitta en passande hjälm men denna var klockren.(Vi har kört ett kvarts sekel vardera, dock inte i ett sträck).
Tyckte Nitro kändes sköna, erom bra, eller? Hört flera som är väldigt nöjda med HJC. Skallform är ju i allt avgörande förstås.