Hjälmtester

Dom dära Ajråh-hjälmarna, är inte dom väldigt bullriga inuti?

Det är ju faktiskt bara säkerhet vid olycka som betygsätts med stjärnor, sedan finns det ju en massa annat som är viktigt när jag köper hjälm också, men sånt är ju inte livsviktigt utan mera av typen irriterande grejor man stör sig på tills man köper ny hjälm...

Personligen skulle jag aldrig köpa en hjäm med dubbel D rings låsning, även om det anses vara säkrare än snabbspännen, ÅAS finns det många dåliga snabbspännen som jag inte heller vill ha.

Blir otroligt irriterad av jobbigt sus/buller, smått aggresiv tom. Stör mig mer än hettan i skinnstället dagar som dessa, (apropå annan tråd).

Har såna ringar, men behöver aldrig knäpppa upp/ta loss remmen,(Shoei Raid 2). Drar ut den en bit och får sedan av/på hjälmen. Trodde det skulle bli krångligare. Hade en annan Shoei tidigare med snabbspänne och ofta hängde remmen även om det kändes som den klickat i. Tyckte konstruktionen såg ok ut, men det blev ofta fel. Lätt att något kom i kläm som halskrage, balaklava, handske, regnställ så det känns tryggare med ringar.

Min skalle och Shoei verkar passa bra ihop och jag är verkligen inte märkesfixerad. Testat Arai som kändes bra i butiken. Vid färd höll jag på att ådra mig hörselskador redan i moderata hastigheter. Kompisen köpte Airoh och har aldrig varit mer nöjd. Han har verkligen haft svårt att hitta en passande hjälm men denna var klockren.(Vi har kört ett kvarts sekel vardera, dock inte i ett sträck).

Tyckte Nitro kändes sköna, erom bra, eller? Hört flera som är väldigt nöjda med HJC. Skallform är ju i allt avgörande förstås.

Tyckte Nitro kändes sköna, erom bra, eller? Hört flera som är väldigt nöjda med HJC. Skallform är ju i allt avgörande förstås.

Jag har en Nitro N1200-VX tror jag den heter (se bild till höger). Hyfsat brusig och det läcker regn i genom visiret när man kör i blött. Mycket fartvind på ögonen fastän visiret är nerfällt (?). En av knapparna till ventilsystemet "på taket" har även gett upp. Annars funkar den bra. D-ringar som spänne. Stabil i hög fart (men brusig). har kört i 5 säsonger med den. betyg 3/5. Det blir något annat nästa gång, dock är den inte dålig. Behåller den som extrahjälm om jag köper ny kruka.

Finns till utförsäljning på Mitonga i Lomma (se deras www) för 1490 Kr (ord. pris typ 3 lök) vilket endå får anses prisvärt. Det är en lätt kolfiber-hjälm och ganska skön. Ett av Englands största hjälmmärke. Tror just min hjälm legat i mittfåran i Bikes hjälmtester och har 4 stjärnor har jag för mig.

Last edited:
var väl just bullret jag läst att en del upplevt från airoh som gjorde att jag valde bort den sen att jag kunde få en fiberhjälm med superskön inredning gjorde valet enklare, fanns många dyrare hjälmar som inte alls passade mig men denna var helt ok.
Dd-ringarna såg jag som ett skitstort problem i butiken men var väl inte så jobbigt egentligen, kunde dock varit lite längre snodd så man kunde slippa att knäppa upp den, går iofs ändå men är besvärligt.
Fast när man dragit åt bandet så sitter det jäklar där, inte som snabblåsen som jag upplever ändrar sig lite och blir slappt, svårt o ändra med ifall man vill dra åt eller släppa efter.

Finns ett märke som gör skitfräna hjälmar, vill verkligen ha en sån men inte många som säljer dom så man kan testa en.. :( dom heter akuma..

De som säljer Akuma hette rucknrun racing, nu britalianracing.se. Pratade med ägaren Ola, som sa att han har slutat ta in Akuma, då det inte fanns någonstans att prova hjälmarna, och det blev för meckigt att skicka hjälmarna fram och tillbaka efter att folk har provat. Men däremot kan han ta in dem på beställning. Då går det på runda slängar 5000 spänn.
Vad som gör dessa hjälmar speciellt är att de har inbyggda LED (2 röda bak, 1 vit fram), mkt vackra grafix och visirteknologin, där den nyaste tonas av att trycker på en knapp. Den är inteklar än. Den äldre versionen är fotokromatisk, som gör detta automatiskt.

Finns tre intressanta modeller enligt mig,

Ghost Rider - http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/akuma-helmet/

Akuma Stealth - http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/akuma-stealth/

och ren kolfiber med fotokromatiska visiret inbyggt. - http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/akuma-phantom-2/

Länkarna är till tester på WBW. Har fått goda recensioner.

Nu, priserna är såna att man kan köpa de för 220$, 280$ och 399$ respektive. Plus 70$ i frakt. Dryga 2-2500 kr.
Om någon är intresserad av samköp, får ni gärna haka på. Problemet är hur man ska kolla att storleken stämmer. Kanske åker till Las Vegas i vår och skaffar mig en sån.

Hör av er vid intresse.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...