Hjälm för en femma???

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Skall handla en ny hjälm för kommande säsong,
Vad rekommenderas? Har haft en AGV Demon (med målflaggemotiv) och plötsligt har jag börjat värdera skallen högre,

Vad rekommenderas? Är trött på vindbrus,.,

är inne på min andra Raid...fast den har jag inte använt än pga snö...

Arai är de enda som har riktigt go passform tycker jag... Vindbruset i min är helt OK.

Dessutom kan man byta Visiret på ca: 3 sek :D

Z-one har jag funderat på, då i mattsvart,
Arai har jag dålig koll på? Hur är det jämfört med Shoei, är Shoei bäst???
Köper jag en Raid kan jag köpa ett par Oxtar stövlar också men föredrar att skydda skallen...

Mer ideér/åsikter tack!

Jag har provat en Arai en gång, helt okej faktiskt men den kostade 7000 spänn...har själv bara haft Raid (2st) men jag är nöjd hittills.

Yes!

När det ändå pratas om vindbrus, är det någon här som har/provat någon YES! hjälm?? :confused:

De skall vara mycket tysta då det är inbyggda hörselkåpor i dem. Skulle gärna vilja veta hur de är, men har aldrig varit i någon butik som haft dessa.

Lite info finns här i varje fall :rolleyes:

http://www.peltor.se/PDF_Download/PDF_SE/Comm/MC_2003_SE.pdf

Jag har en Shoei XR-900 och den är jag väldigt nöjd med. :tummenupp

/izznix

Last edited:
nepp, däremot har jag testat ett amerikanskt (tror jag) märke kallat KBC...den hjälmen susade det i så in i fan

Om hjälmen passar din skalle så blir det ju mindre brus också. En arai för 7000:- kan ju väsnas mer än en Shoei Raid om den inte passar ordentligt. Kolla runt och testa olika hjälmar istället. Det är det enda sättet.

Jag har en Shoei Raid nu och byter till en XR1000 i vår tänkte jag. Nöjd med Raiden, men är sugen på nåt med motiv istället.

Jag har två Arai, en Rumble och en......hmmmm...., ja två Arai iallafall :rolleyes: På min skalle sitter de bäst, Shoei passar inte så bra på mig. Tyvcker det är väldigt fin komfort i hjälmarna, lätt att byta visir, bra finish, inte så högljudda. Runt 5000 kostar de jag har, är väl normalt.

Arai passar generellt folk med rund huvudform, medan Shoei passar på folk med smalare huvud. Alla hjälmar ger ett skadligt ljud, så öronproppar är ett måste om man inte är extraförtjust i tinnitus.

Jag tycker att Arai är bättre än Shoei, kvalitetsmässigt. De andra märkena har jag aldrig ägt men jag skulle kunna tänka mig en Suomy Spec 1R, faktiskt. Den verkar rätt bra för pengarna. 4000:- för enfärgade, 5000:- för replikalack.

Vet inte vad min hjälm heter :kocko
Men det är den på min avatar.
Kan inte sitta bättre, vindbrus = 0 :)

Edit: Byter visir på mindre än 3 sek :P

Itacha75 skrev:

En DT125 genererar inte fart nog för vindbrus. :hihi

Itacha75 skrev:

då gårnte din snabbare än 70 heller! :)

Jag köper hjälmar i ca 2 tusen kroners klassen. E kanske dags o ändra på de? Blir först till nästan säsong har precis köpt en ny!

hehe, ja hann inte ser era innan ja ser, lustigt att folk kan tänka så lika =)

edit: jävla bra man stavar ida, totalt hjärnsläpp

"hehe, ja hann inte se era innan ja skrev, lustigt att folk kan tänka så lika =)"

Last edited:
Felix skrev:
Z-one har jag funderat på, då i mattsvart,
Arai har jag dålig koll på? Hur är det jämfört med Shoei, är Shoei bäst???
Köper jag en Raid kan jag köpa ett par Oxtar stövlar också men föredrar att skydda skallen...

Mer ideér/åsikter tack!
Körde me en raid innan.. bytte förra året till en z-one.. denna satt lite bättre än raidhjälmen.. men tycker att de var mer vindbrus i z-one hjälmen.. spenk köpte oxå en z-one.. o han tyckte den var så jävla tyst.. så vem vet.. kanske något fel på min.. eller var hans gamla tokdålig.. :)

prova premier, tyst å fin med kanon komfort.
och den kostar en rimlig peng.....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...