Hej!
Har minst sagt problem med min Triumph datona T595 -98.
Sista turen förra säsongen var en längre tur (Borås – Karlstad) På vägen dit gick allt som det skulle. När jag på morgonen efter skulle starta motorn efter en natt i hotellgaraget så tänder den inte över huvud taget. Startmotorn upplevs inte direkt som slö, men batteriet kan varit lite slött då det hängt med ett tag (3år) och fick jobba mycket med fläkten innan vi hittade hotellet.
Provar att rulla igång den, och den kommer direkt. Har för mig att jag fick hålla den uppe i lite varv för att den inte skulle dö. På vägen hem stannades det ett par gånger och då startade den utan problem. Kan tilläggas att vi körde i rejält regn sista biten hem. Parkerar i garaget för säsongen efter en snabbtvätt och tar ut batteriet för underhållsladdning.
Nu på vårkanten var det dags att ta tag i problemet. Började först med att göra den besiktningsvänlig. När jag la i batteriet för att se att jag hade kopplat blinkersen rätt märker jag att det saknas kräm, tar upp det och konstaterar att vätskenivån är nästan noll.
Jag köper ett nytt batteri, laddar och hinkar i. Provar att dra på startmotorn, allt låter som det ska (soppapump, startmotor & relän), men det tänder inte alls. Kontrollerar all jordning och ser inte tillstymmelse till jordfel.
Tar ut ett tändstift och konstaterar att jag har minst 10 000V gnista.
Köper en Tuneboy-kabel med programvara och går över givare för givare. Allt verkar ok förutom vattentempgivaren som pendlar mellan –40 (default värde) och 17°.
I felkoderna hittar jag bara felet med för låg spänning i batteriet, som förmodligen kom när jag provade blinkersen tidigare.
Konsulterar i Heynes-boken att soppatrycket är konstant och ska ligga på ~3 bar. Mäter upp trycket på ~3,4 bar.
Enligt ECUn så kalkylerar den i realtid fram öppettider till spridarna (i storleksordning 12 ms), när jag mäter spänningen på kontakten till en spridare ligger ena stiftet på +12V och andra på +7V. Jag har ej hittat referensuppgifter på den spänningen. ECUn får även fram ett varvtal när jag använder startmotorn, 200rpm, vilket torde betyda att crank-sensorn fungerar som den ska.
När jag tittar ner i spjällhusen ser jag hålet där injektorerna sitter. Där kommer det inget bränsle när jag vrider på startmotorn. Om jag matarn motorn med startgas, så upplever jag ändå inte att den startar. Då kommer min första fråga: Borde den inte tända till enbart med hjälp av startgas?
Det finns en till sensor som inte programmet kan läsa av: kam-sensorn. Så som mina ringa kunskaper säger mig så finns väl den givaren där för att informera motorn i vilken takt den befinner sig i, eftersom crank-sensorn får två pulser på en hel cykel (4-takter). Om nu inte kam-sensorn ger en signal borde ju inte motorn veta när den ska ge bränsle, och helt enkelt avstår. Men varför har jag gnista? Varför tänder den inte på startgas? Varför kunde jag springa igång i höstas men inte nu? Hur fungerar tändningen? Tänder den varje gång kolven är i topp? Om inte så är ju tändningen också beroende av kam-sensorn. Varför har jag då gnista om jag håller mig till teorin att det är den sensorn som är felet?
Fick tips om att det kunde vara startmotorkopplingen som hade gett sig. Att det skulle vara så att motorn inte gick runt utan att kopplingen släppte precis när det var som mest komp och motorn gick tillbaka ½ varv. Provade med växel i, och hjulet snurrar snyggt och prydligt framåt i jämn takt. Så tack och lov var det inte det felet.
Så nu hoppas jag på eran hjälp! Fram med tips och funderingar!
Tack på förhand
Har minst sagt problem med min Triumph datona T595 -98.
Sista turen förra säsongen var en längre tur (Borås – Karlstad) På vägen dit gick allt som det skulle. När jag på morgonen efter skulle starta motorn efter en natt i hotellgaraget så tänder den inte över huvud taget. Startmotorn upplevs inte direkt som slö, men batteriet kan varit lite slött då det hängt med ett tag (3år) och fick jobba mycket med fläkten innan vi hittade hotellet.
Provar att rulla igång den, och den kommer direkt. Har för mig att jag fick hålla den uppe i lite varv för att den inte skulle dö. På vägen hem stannades det ett par gånger och då startade den utan problem. Kan tilläggas att vi körde i rejält regn sista biten hem. Parkerar i garaget för säsongen efter en snabbtvätt och tar ut batteriet för underhållsladdning.
Nu på vårkanten var det dags att ta tag i problemet. Började först med att göra den besiktningsvänlig. När jag la i batteriet för att se att jag hade kopplat blinkersen rätt märker jag att det saknas kräm, tar upp det och konstaterar att vätskenivån är nästan noll.
Jag köper ett nytt batteri, laddar och hinkar i. Provar att dra på startmotorn, allt låter som det ska (soppapump, startmotor & relän), men det tänder inte alls. Kontrollerar all jordning och ser inte tillstymmelse till jordfel.
Tar ut ett tändstift och konstaterar att jag har minst 10 000V gnista.
Köper en Tuneboy-kabel med programvara och går över givare för givare. Allt verkar ok förutom vattentempgivaren som pendlar mellan –40 (default värde) och 17°.
I felkoderna hittar jag bara felet med för låg spänning i batteriet, som förmodligen kom när jag provade blinkersen tidigare.
Konsulterar i Heynes-boken att soppatrycket är konstant och ska ligga på ~3 bar. Mäter upp trycket på ~3,4 bar.
Enligt ECUn så kalkylerar den i realtid fram öppettider till spridarna (i storleksordning 12 ms), när jag mäter spänningen på kontakten till en spridare ligger ena stiftet på +12V och andra på +7V. Jag har ej hittat referensuppgifter på den spänningen. ECUn får även fram ett varvtal när jag använder startmotorn, 200rpm, vilket torde betyda att crank-sensorn fungerar som den ska.
När jag tittar ner i spjällhusen ser jag hålet där injektorerna sitter. Där kommer det inget bränsle när jag vrider på startmotorn. Om jag matarn motorn med startgas, så upplever jag ändå inte att den startar. Då kommer min första fråga: Borde den inte tända till enbart med hjälp av startgas?
Det finns en till sensor som inte programmet kan läsa av: kam-sensorn. Så som mina ringa kunskaper säger mig så finns väl den givaren där för att informera motorn i vilken takt den befinner sig i, eftersom crank-sensorn får två pulser på en hel cykel (4-takter). Om nu inte kam-sensorn ger en signal borde ju inte motorn veta när den ska ge bränsle, och helt enkelt avstår. Men varför har jag gnista? Varför tänder den inte på startgas? Varför kunde jag springa igång i höstas men inte nu? Hur fungerar tändningen? Tänder den varje gång kolven är i topp? Om inte så är ju tändningen också beroende av kam-sensorn. Varför har jag då gnista om jag håller mig till teorin att det är den sensorn som är felet?
Fick tips om att det kunde vara startmotorkopplingen som hade gett sig. Att det skulle vara så att motorn inte gick runt utan att kopplingen släppte precis när det var som mest komp och motorn gick tillbaka ½ varv. Provade med växel i, och hjulet snurrar snyggt och prydligt framåt i jämn takt. Så tack och lov var det inte det felet.
Så nu hoppas jag på eran hjälp! Fram med tips och funderingar!
Tack på förhand