PerWe
Medlem
Ringgapet kontrollerar du genom att stoppa i kolvringen lös i cylindern, använd kolven så att den sitter helt rakt i cylinderloppet. Sedan mäter du avståndet mellan ändarna med ett bladmått.![]()
Aah fattar, ska kolla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ringgapet kontrollerar du genom att stoppa i kolvringen lös i cylindern, använd kolven så att den sitter helt rakt i cylinderloppet. Sedan mäter du avståndet mellan ändarna med ett bladmått.![]()
Ringgapet kontrollerar du genom att stoppa i kolvringen lös i cylindern, använd kolven så att den sitter helt rakt i cylinderloppet. Sedan mäter du avståndet mellan ändarna med ett bladmått.![]()
Tackar,
Då ser det ut som att gapet är ~0.36+0,04
Blad 0.35 går lätt igenom gapet och 0.4 liksom nyper fast och går inte riktigt in och igenom gapet hela vägen.
Detta verkar inte vara riktigt OK jämfört med tidigare rekommendationer (0.1-0.25), procentuellt är det ju ganska stor skillnad.
Man lär så länge man leverMed denna vetskap känns det ju lite synd att jag inte kollade detta på det nya kitet
![]()
Edit: Var kolvringarna redan monterade på kolven är det nog lugnt. Det är lite annorlunda när man byter kolv på endurohojen där kolvringarna ligger lösa. Inte meningen att skrämma upp dig![]()
Jag har aldrig sett kolvringar monterade på kolven vid leverans, oavsett fordon.
Jag har aldrig sett kolvringar monterade på kolven vid leverans, oavsett fordon.
Surgubbe.Ni skulle köpt en elmoppe istället. Bortkastade pengar att köpa en ny tvåtaktare.
Offtopic
Tänk vad mopeder kan krångla..
Höll på dotterns Kymco eftersom hon vägrade åka på den, anledningen var att kompisarnas moppar försvann som en avlöning i fjärran när de var ute och åkte. Nu pratar jag om fabriksnya otrimmade EU moppar. Hennes gjorde 45 det visste jag med att den var slö (4-takt) och ogillade uppförsbackar visste jag med men tänkte att så är väl alla 4-takts moppar... icke, de andra gjorde 50-55 på mätaren och dit tog det ingen tid alls.
Jag kollade upp hur Kymco eller mer troligt importören strypt moppen och det visade sig att det har dom gjort...rejält. Det är dels en konisk hylsa i variatorn så högsta steget kan aldrig gå i sen är den varvtalsspärrat i ECU:n till sist för att riktigt få stopp på all form av körglädje sitter den minsta förgasaren jag sett. Tror den hade insug på 11 mm, det är som ett sugrör på donken ungefär..
Efter vidtagna åtgärder beter sig moppen som kompisarnas med kanske en något högre toppfart...inget gnäll om trött moppe längre.
Hoppas det är ok att jag lånar tråden liteHar en god väns Peugeot speedfight 3 här hemma, en luftkyld 2-taktare av vanlig sort men jag verkar gå bet på den så behöver lite förslag. Kolven var helt kass så jag har satt i en ny med ringar, ljuddämparen var i det närmaste helt tät så det sitter en ny på. Den startar lätt och går precis som den skall i ca. 5-600 meter sen bara den dör precis som bränslet är slut. Ny förgasare sitter på och har justerat flottören så det på gränsen droppar ut, ny vacuum-bränslepump sitter på, tank rensad, nytt bränslefilter, luftfilter tvättat, testat med annan tändspole, kört utan tanklock mm. men likt förbannat så är felet kvar. Den startar direkt igen när den har dött och kan stå länge på tomgång utan problem. Någon som har något bra förslag ?
![]()
Vacuum i tanken, kanske ?
Har du rätt typ av bränslefilter? Har varit med om liknande symptom och det berodde på bränslefiltret.Hoppas det är ok att jag lånar tråden liteHar en god väns Peugeot speedfight 3 här hemma, en luftkyld 2-taktare av vanlig sort men jag verkar gå bet på den så behöver lite förslag. Kolven var helt kass så jag har satt i en ny med ringar, ljuddämparen var i det närmaste helt tät så det sitter en ny på. Den startar lätt och går precis som den skall i ca. 5-600 meter sen bara den dör precis som bränslet är slut. Ny förgasare sitter på och har justerat flottören så det på gränsen droppar ut, ny vacuum-bränslepump sitter på, tank rensad, nytt bränslefilter, luftfilter tvättat, testat med annan tändspole, kört utan tanklock mm. men likt förbannat så är felet kvar. Den startar direkt igen när den har dött och kan stå länge på tomgång utan problem. Någon som har något bra förslag ?
![]()
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |