HJÄLP! problem!!KTM 660! Va ska man tåla?

Rolig tanke men sant!
Köper man en gräsklippare har man 3 års garanti.
Köper man en ny KTM för 80 000 har man 6 månader garanti.
hahaha verkat ju logiskt.... mmm NOT!:D

Köper man en gräsklippare med samma effekt/volym-förhållande så lär knappast garantin vara bättre än hos KTM!

Nästa roliga sak är i manualen till hojen står det att man ska genomföra en 5000km service efter VARJE tävling, dvs olja+filter, vent. koll med mera.

Om man kör som ett svin i 3 dagar och slangar, leker och lever rövare (läs normalkör), borde inte det vara ungefär samma sak?

Det hinner bli många lektimmar på de 450-500 MIL som man ska byta olja på enl. serviceboken.

Eller är jag ute och cyklar.. (:D) ?

/N

Tror du någon 660-ägare kört den i originalskick med 25kw strypning och allt,dvs i det skick som den är 100% gatlegal?

Honda XR650R är reggad som 14kw. Hojen går inte att köra sådan så alla tar bort strypningarna, och vet du vad. Honda gnäller inte. De sa till och med till att kör jag gata kan jag hoppa över varannan service och bara byta olja och filter.

Så, jag förstår inte vad du fiskar efter?
Försvarar du dålig byggkvalitet och dålig service?? :va

Dåilg kvalitet är en sak, men det finns inget försvar för dålig service på såpass dyra hojar som KTM. Och då menar jag fabrikens stöd till firmorna, jag är övertygad att firmorna hade fixat alla problem om KTM hade betalt dem.

Strypningarna är till för att klara buller och avgaskrav, inte för att motorerna in är bygda för det. De plockar ut mer effekt på samma motormodell i andra modeller (KTM då altså).

Hade jag köpt en Kinesisk hoj för <20k kunde jag acceptera att de hade kass service, men inte om jag betalar runt 80k.

Nu sprack ramen på min WR450-06 när jag körde runt en böj i ca 10-15 km/h i skogen och touchade en sten.
Så jag kan förstå att jag inte fick ramen fixad även om jag aldrig varit med om en så klen ram någonsin.
Men visst blev man lite snopen när man hörde motiveringen.
Min WR450 är landsvägsregad och jag skulle aldrig i världen få för mig att behandla den som en landsvägshoj. Dvs fullt flås på höga varv timme in och timme ut, fast den är landsvägsregad.
660:in är väl en korvkioskräcer med lite god vilja på min skala.
Serva ofta och rätt verkar vara viktigt iaf.

Stenar är inte bra... :hihi

Min XR är oxå gatreggad, men Honda har aldrig lossats om att den är byggd för gata, så som 660an marknadsfördes.

WR450 är ju en fullblodsräser, med skylltar som tillbehör :tummenupp
Funderade på att byta min XR mot en, men kom fram till att det jag använder den till så är XR'n bättre trots allt.
Kör ju mest gata och försöker hänga på sporthojarna...

:hej

Last edited:
Min wr400 som jag körde gata (motard) med rasade i våras och då bytte jag den mot en ktm 640. Skulle egentligen tagit 625 men ville inte ha 6månaders garanti utan 2 år. De få kilona och hästkrafterna det skiljer är det värt. Den går väldigt bra tycker jag.
Man vill ju alltid ha mer oavsett hur mycke hästar man har :tungan

Honda XR650R är reggad som 14kw. Hojen går inte att köra sådan så alla tar bort strypningarna, och vet du vad. Honda gnäller inte. De sa till och med till att kör jag gata kan jag hoppa över varannan service och bara byta olja och filter.

Så, jag förstår inte vad du fiskar efter?
Försvarar du dålig byggkvalitet och dålig service?? :va

Dåilg kvalitet är en sak, men det finns inget försvar för dålig service på såpass dyra hojar som KTM. Och då menar jag fabrikens stöd till firmorna, jag är övertygad att firmorna hade fixat alla problem om KTM hade betalt dem.

Strypningarna är till för att klara buller och avgaskrav, inte för att motorerna in är bygda för det. De plockar ut mer effekt på samma motormodell i andra modeller (KTM då altså).

Hade jag köpt en Kinesisk hoj för <20k kunde jag acceptera att de hade kass service, men inte om jag betalar runt 80k.

Stenar är inte bra... :hihi

Min XR är oxå gatreggad, men Honda har aldrig lossats om att den är byggd för gata, så som 660an marknadsfördes.

WR450 är ju en fullblodsräser, med skylltar som tillbehör :tummenupp
Funderade på att byta min XR mot en, men kom fram till att det jag använder den till så är XR'n bättre trots allt.
Kör ju mest gata och försöker hänga på sporthojarna...

:hej
Vad jag menar är att om man ska börja gnälla efter att garantin gått ut så bör man nog ha kört hojjen i det gatlegala(strypta)skicket.Jag tror inte att han kommer att få ut ett dugg.Och om XR 650 inte är en gathoj,vad fan ska man då ha den till:va

Vad mekanikern hade hittat , vevstaken , kolv + cylinder o lite packningar samt annat småkraffs.
Det blir snabbt en kostnad på 6-7000kr om du ska ha med en ny cylinder där för att få igång den igen.

Orsak till raset är säkert en för hårt ihopmonterad vevaxel så att vevstakslagret fått för små spel att expandera i.

Inget jätteovanligt tyvärr , sök här på sh så ska du få se vad du hittar på LC4 vevaxlar.

Och om XR 650 inte är en gathoj,vad fan ska man då ha den till:va

Plogmaskin till potatislandet ?? :D

Last edited:
Min wr400 som jag körde gata (motard) med rasade i våras och då bytte jag den mot en ktm 640. Skulle egentligen tagit 625 men ville inte ha 6månaders garanti utan 2 år. De få kilona och hästkrafterna det skiljer är det värt. Den går väldigt bra tycker jag.
Man vill ju alltid ha mer oavsett hur mycke hästar man har :tungan

AHA ok. sa dom när du köpte 640 att du fick 2 års garanti?
i så fall stämmer det ju med den Ktm handflaren ja ringde i sthlm han sa att om jag köpte en ny ktm där fick jag 2 års garanti om servicarna va skötta!

Köper man en gräsklippare med samma effekt/volym-förhållande så lär knappast garantin vara bättre än hos KTM!

Gräsklipparen koster förmodligen inte en 80 lök heller. :D

ha ha ok=)
om du köper en ny bil för 300 000 och får motorhaveri sommaren efter skulle du förstås inte gnälla heller va?:D
80 lök för en motor en sadel och 2 hjul är jävligt mycket pengar!
lite krav kan man ha!

Jag tror tyvärr att Busaberg satte fingret på orsaken till varför du inte kommer få ett öre mer än den Goodwill som din handlare kommer stå för. I lagens mening så har du kört din hoj med mer effekt än vad den är registrerad för och därmed upphävt alla rättigheter till att kräva pengar. Sorgligt men sant. Du har nog dessutom lite otur för normalt så håller de maskinerna länge. Men man gör ju ett medvetet val när man väljer hoj. Vill man ha något som tuffar på utan problem så bör man inte välja en enstånka med mycket effekt, det är mot naturlagarna. Det går inte att jämföra med tex en rad 4.

Vad ska man välja för motard då menar du??
Tittar man på service intervallerna så ska ju 660 va den hoj man slipper skruva minst med. därför valde ja den framför 525 å dom andra.
Nästan 700 kubik borde hålla tycker man det räknade då jag med!:confused:

Last edited:
Tycker det är massa pipande om att cyklarna rasar, men vafan! Folk kör som svin med dom, fullgas, toppvarv och allmän misshandel och sen så förväntar man sig att man inte ska behöva serva. Spelar ingen roll vad det är för motor, den kommer att slitas och det är bara att acceptera. Kolla med KTM om det garantin innefattar 1km på bakan för det är sånt som dessa hojarna får stå ut med dag ut och dag in. Jag hade aldrig köpt en beg. LC4 motard om jag inte vetat vem som har haft den och hur han kört, hade hellre köpt en Husa som man vet att har blivit hårt körd, dom ägarna har iaf ofta vett att serva därefter.

ha ha ok=)
om du köper en ny bil för 300 000 och får motorhaveri sommaren efter skulle du förstås inte gnälla heller va?:D
80 lök för en motor en sadel och 2 hjul är jävligt mycket pengar!
lite krav kan man ha!

Bra jämförelse... Viss skillnad på effektuttag också. :rolleyes:

Vad ska man välja för motard då menar du??
Tittar man på service intervallerna så ska ju 660 va den hoj man slipper skruva minst med. därför valde ja den framför 525 å dom andra.
Nästan 700 kubik borde hålla tycker man det räknade då jag med!:confused:

Nästan 700 kubik i EN CYLINDER. Det är jävligt mycket massa som ska röra sig. Särskilt när man plockar ur 50 hästar och lite till ur den. Vill du ha en enstånka som håller ska du gå NER i kubik, inte tvärtom. Vill du ha en motard som du slipper skruva på så köp en Yamaha XT660X. Sen får du helt enkelt leva med att den väger mer och har mindre effekt än din 660 men då klarar den sig längre.

Nästan 700 kubik i EN CYLINDER. Det är jävligt mycket massa som ska röra sig. Särskilt när man plockar ur 50 hästar och lite till ur den. Vill du ha en enstånka som håller ska du gå NER i kubik, inte tvärtom. Vill du ha en motard som du slipper skruva på så köp en Yamaha XT660X. Sen får du helt enkelt leva med att den väger mer och har mindre effekt än din 660 men då klarar den sig längre.

Det är väl samma, vad spelar det för roll om det är 50-60hp i 700cc eller 400hp i 3200cc?
XT660X är inte motard, det är en Yamaha!:gnissla

Det är väl samma, vad spelar det för roll om det är 50-60hp i 700cc eller 400hp i 3200cc?
XT660X är inte motard, det är en Yamaha!:gnissla

3,2 liters enstånka låter rätt bitigt och den är nog vältrimmad om den lämnar 400 hästar. Du måste jämföra relevanta motorkonstruktioner, en stor encylindrig motor slits mycket mer än en flercylindrig motor.

Vilken bil får man för 300 000 som ger 400 hp ur en 3,2 litersmotor? :va

Tycker det är massa pipande om att cyklarna rasar, men vafan! Folk kör som svin med dom, fullgas, toppvarv och allmän misshandel och sen så förväntar man sig att man inte ska behöva serva. Spelar ingen roll vad det är för motor, den kommer att slitas och det är bara att acceptera. Kolla med KTM om det garantin innefattar 1km på bakan för det är sånt som dessa hojarna får stå ut med dag ut och dag in. Jag hade aldrig köpt en beg. LC4 motard om jag inte vetat vem som har haft den och hur han kört, hade hellre köpt en Husa som man vet att har blivit hårt körd, dom ägarna har iaf ofta vett att serva därefter.

Du verkar inte läst texten...om du läser problemet så ser du att den är fullservad stora servicen gjord dessutom 50 mil innan den rasa.
ja hade inte gnällt et:) t jävla dugg om det vart en 04 elel nå sånt men en hoj som är utagen förra sommaren borde palla bättre då den är full servad..

Fallet verkar va solklart..verkar tydligen inte finnas nån motard som håller enligt dig trots att dom är nya och fullservade.. blir då en sporthoj direkt efter hojen är lagad. trots dyra försäkringar blir dom billigare ändå eftersom man ska renovera hojen efter varje gång man åkt till konsum å handlat typ.

Last edited:
Fallet verkar va solklart..verkar tydligen inte finnas nån motard som håller enligt dig trots att dom är nya och fullservade.. blir då en sporthoj direkt efter hojen är lagad. trots dyra försäkringar blir dom billigare ändå eftersom man ska renovera hojen efter varje gång man åkt till konsum å handlat typ.

Så är det. Det finns inga mellanlägen. :tummenupp :rolleyes:

Du har inte hört talas om oflyt nån gång? Visst kostar det pengar att laga men jag kan ju meddela att när jag kraschade med min halvförsäkrade sporthoj kostade det mig ungefär 15 000 kr att fixa. Och då hade jag jävligt mycket tur med delar och det var ENDAST kosmetiska skador. Det var ju synd att jag inte hade garanti på mina kåpor då så Aprilia hade kunnat betala det åt mig... :rolleyes:

Men visst. Jag har lika roligt för mina 350 kr i månaden + ev. motorras som jag hade på Millen för 1600 kr / mån och 15000 kr kåpor.

3,2 liters enstånka låter rätt bitigt och den är nog vältrimmad om den lämnar 400 hästar. Du måste jämföra relevanta motorkonstruktioner, en stor encylindrig motor slits mycket mer än en flercylindrig motor.

Vilken bil får man för 300 000 som ger 400 hp ur en 3,2 litersmotor? :va

Det är ju just det, hoppas du vet att det inte finns så många 3.2L enstånka, trodde det var självklart, men men...Det var bara en sak jag tog upp, du behöver inte märka verenda ord, blir så jäkla jobbigt i längden att föra en konversation!

En bil med 400hp går att få för under 300 000 så det är väl inga större problem!

Det är ju just det, hoppas du vet att det inte finns så många 3.2L enstånka, trodde det var självklart, men men...Det var bara en sak jag tog upp, du behöver inte märka verenda ord, blir så jäkla jobbigt i längden att föra en konversation!

En bil med 400hp går att få för under 300 000 så det är väl inga större problem!

Vad jag menade är att man får jämföra relevanta motorkonfigurationer. Jämför kvaliteten med andra enstånkor som har en trimningsgrad på runt 80 hk/l och se hur GARANTI och SERVICEINTERVALLER ser ut på en sån. Jag har faktiskt inte hittat en enda som man får mer än 30 dagars garanti på.

Vilken bil med 400 hästar får man för under 300 000 då? En Saab 9-3 SportCombi med 250 hk går ju på 339 000 kr. Och nu snackar vi nytt så man får garanti också.

Vad jag menade är att man får jämföra relevanta motorkonfigurationer. Jämför kvaliteten med andra enstånkor som har en trimningsgrad på runt 80 hk/l och se hur GARANTI och SERVICEINTERVALLER ser ut på en sån. Jag har faktiskt inte hittat en enda som man får mer än 30 dagars garanti på.

Vilken bil med 400 hästar får man för under 300 000 då? En Saab 9-3 SportCombi med 250 hk går ju på 339 000 kr. Och nu snackar vi nytt så man får garanti också.

Du kan få en bagangnad Bmw M5 med 400hk under 300 000 och fortfarande ha garanti på den. lovar att garantin är mer än 500 mil på den:D =)

När man kör motard så måste man ha "rätt" inställning. Förväntar man sig en evighetsmaskin som bara tuffar och går så har man tyvärr valt fel typ av hoj att åka på. De flesta och 660 i synnerhet vibrerar som tusan och det gör att delar trillar av fortare än man hinner skruva dit dom. 1 cylinder är den sämsta motorkonfigurationen om man vill ha en motor som bara går och går, men vill man ha mycket effekt och lite vikt så är det en höjdarkonfiguration. Med flera cylindrar så kompenserar de rörelsemomentet för varandra. I en enstånka så blir allt tryck på vevaxel och lager i endast en riktning vilket gör att de lever ett svårt liv.
Så för att svara på din fråga så tror jag inte du ska välja motard alls. För att få den tillförlitlighet som du vill så måste du troligvis välja en hoj som har dåligt effektuttag och mycket vikt vilket i sin tur gör att det blir skittråkigt. Ditt resonemang med förhållandet kubik - hållbarhet förstår jag inte riktigt. Du jämför äpplen och päron. De flesta motarder med mindre kubik har ännu högre trimmningsgrad och har reducerat vikten ännu mer för att få en vass hoj. Effektregistret är dessutom snävare så de ligger oftast på högre varv och slits mer. Det bästa sättet att knäcka en enstånka är att varva den mycket så lita inte blint på varvstoppet.

Du kan få en bagangnad Bmw M5 med 400hk under 300 000 och fortfarande ha garanti på den. lovar att garantin är mer än 500 mil på den:D =)

Jag är hemskt ledsen. Du får bita i det sura äpplet och inse att du har ingen garanti på hojen. Kan du reklamera den enl. konsumentköpslagen så grattis, annars får du nog slanta. Klaga på KTM, vi andra som kör KTM vet vad som kan hända. Läs på innan du köper nåt nästa gång.

F.ö. hittar jag ingen BMW M5 med garanti kvar med över 400 hk som kostar under 300 000 kr...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka