imaster
Bah
1. Handla av Ragnar så är problemen ur världen..
2. 2 års garanti!
SuperDuke och 950 får du 2 års garanti på men inte LC4, de är bara sex månader. De mindre stånkorna får du ingen garanti på alls.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
2. 2 års garanti!
Hitta en japansk stånka som lämnar över 50 häst på bakhjulet, över 8000 varv innan varvstoppet och en vikt på under 140 kg. KTM har sex (6) månaders garanti efter uttagande och inom den tiden är det inga problem att reklamera vilket skit som helst. Utanför sex månader gäller inte garantin. Svårt?
Om du köper ett par hörlurar på Elgiganten så har du två års garanti men om de gick sönder efter sex månader eller senare så måste du bevisa att det var fabrikationsfel. Om du kommer tillbaka efter två år och en månad och säger "den här jävla skiten gick sönder, ge mig nya eller reparera kostnadsfritt" så tittar de på kvittot och säger "Garantin har gått ut, skit ner dig".
2. 2 års garanti!
SuperDuke och 950 får du 2 års garanti på men inte LC4, de är bara sex månader. De mindre stånkorna får du ingen garanti på alls.
Jaa, fast det där stämmer ju inte heller! Väldigt kul att du drog upp hörlurar, var exakt vad jag hade, var väl några veckor kvar, inga problem alls att byta, kan det vara så att i just detta fall att dom byter dom för att behålla kunder?
Men iallafall, tycker du ska läsa mina tidigare inlägg i denna tråd, jag skriver att jag, med flera, inte tycker dom extra hästarna och de lättare kilona inte gör att hojen ska gå sönder, då har ju uppenbarligen dom misslyckats! Nu har jag haft turen att inte få några större motorproblem på min, och hoppas det inte händer, men att se kvaliten, den generella, på en KTM är ju inprincip lite skrämmande! Allt skriker ju låg kvalite bara man tar på gejjerna..."Svårt?"
Är Duke II inte LC4? För det är den som är referensen!
Konsumentköplagen är alltid tvingande till kundens fördel, ett företag KAN INTE förhandla bort dina rättigheter. Jag kan inte se någonting i lagtexten om att t.ex. tävlingsmaskiner/minimotos e.dyl skulle vara undantagna (vilket diskuterats i äldre trådar om minimotoförsäljare som hävdar att dom säljer tävlingsmaskiner och därför inte har någon garanti)
GARANTI är frivilligt för säljaren att lämna. Handlar du t.ex. på elgiganten och får 2 års garanti så har du 2 års garanti.
Det där med 6 månader handlar om REKLAMATIONSRÄTT.
Du har tre års reklamationsrätt avseende ursprungliga fel enligt konsumentköplagen.
De första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är "ursprungligt" ifall denne vill neka dig reparation/utbyte. Efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig.
Kommer du inte överens med den som sålde varan till dig så ta kontakt med din lokala konsumentrådgivare. Du kan göra en anmälan till allmänna reklamationsnämden om tvisten rör ett värde som är högre än...vad är det nu, 500:- ungefär.
Men säljaren behöver inte följa detta utlåtande, vilket isåfall leder till listning på råd & röns svarta lista. Isåfall måste du lämna in en stämning till tingsrätten för att gå vidare = dyrt om utfallet blir till din nackdel.
Konsumentköplagen är alltid tvingande till kundens fördel, ett företag KAN INTE förhandla bort dina rättigheter. Jag kan inte se någonting i lagtexten om att t.ex. tävlingsmaskiner/minimotos e.dyl skulle vara undantagna (vilket diskuterats i äldre trådar om minimotoförsäljare som hävdar att dom säljer tävlingsmaskiner och därför inte har någon garanti)
Hur mkt av garantin gäller för de som trimmar sina XT660R/X för att ens komma upp i origeffekten vad KTM hojarna har?
Får jag fråga var ni fått 6 månader "enligt lag" ifrån?
Rolig tanke men sant!
Köper man en gräsklippare har man 3 års garanti.
Köper man en ny KTM för 80 000 har man 6 månader garanti.
hahaha verkat ju logiskt.... mmm NOT!![]()
Går inte att klassa en 660 som landsvägshoj för den delen heller. Inte vad gäller krav på hållbarhet iaf.
Köp en cross av valfritt märke och du har i princip ingen garanti alls. 30 dagar på en del märken.
Har själv fått till svar på en reklamationsfråga på en sprucken ram att det var ett så vanligt förekommande fel att de inte kommer att åtgärda det.
Konstigt kan tyckas, men osäkerhetsfaktorn på hur folk kör väger ofta tungt vid reklamtionsärenden.
Tror du någon 660-ägare kört den i originalskick med 25kw strypning och allt,dvs i det skick som den är 100% gatlegal?Den säljs som en Landsvägs reggad hoj. Om de inte kan stå för de borde de göra som Honda gjorde med XR'n och inte sälja "från fabrik" som landsvägshoj. Utan göra en sak av att det är en "tävlingshoj som går att köra på gata". (XR'n bygddes för att tävla i ökenrace/Baja)
Vilket 660 inte är. 660 är en gathoj. KTM har ett helt gäng andra hojar avsedda för tävling.
Eventuella kvalitets brister på 660 motorn får hänvisas till gammal konstruktion som (fabrik)trimmats för mycket för att hålla bra på gata.
Jag har ingen åsikt om trimningen och det, men håller den inte för gata ska den inte säljas som gathoj.
Den säljs som en Landsvägs reggad hoj. Om de inte kan stå för de borde de göra som Honda gjorde med XR'n och inte sälja "från fabrik" som landsvägshoj. Utan göra en sak av att det är en "tävlingshoj som går att köra på gata". (XR'n bygddes för att tävla i ökenrace/Baja)
Vilket 660 inte är. 660 är en gathoj. KTM har ett helt gäng andra hojar avsedda för tävling.
Eventuella kvalitets brister på 660 motorn får hänvisas till gammal konstruktion som (fabrik)trimmats för mycket för att hålla bra på gata.
Jag har ingen åsikt om trimningen och det, men håller den inte för gata ska den inte säljas som gathoj.
Jag hade stått på mig. De får skylla på vad de vill. Suzuki fixade alla ramar på TLS'n som sprack. Fortsatta dessutom att laga hojen efter att modellen upphört i modelprogramet. Och det var ett rätt vanlig problem (om orginal dämparen började glappa det minsta slog den sönder ramen, och loctitar du inte skruvarna så börjar den glappa...). Däremot lagade inte KGK importerade hojar...
Så borde även en cross återförsäljare hantera situationen.
Men jag vet att man som crossförare (jag körde cross i mina tonår) är mer van att fixa till eventuella fel själv. Men, fan, en spräckt ram ska man inte tåla....
Lyssna på detta nu. UPP DATE!
Ringde En KTM återförsäljare i sthlm och låtsades vara spekulant på en ny Ktm 660 eller 640. Frågade vad jag hade för garantier då.
Han svarade att jag hade 2 års garanti!!!
Då sa jag att en "polare" hade köpt en 660 förra sommaren och fått motoras på den och verkar inte få nått betalt. Det tyckte han lät helt sjukt! Om inte annat har man ju konsumentlagen på 2 år! sa han! så det ska va tvär lungt sa han! .sa att den gått 500mil det tyckte han inte var nånting för en 660.!
Detta är ju humor. är vist olika garantier verkar det som......
Min har gått 470 HÅRDA mil.. skulle aldrig ens få tanken att klaga ifall nått händer.. rasar den så vat jag att det beror på mitt körsätt. iof inget som pajjat på den än o den går som en klocka. men skulle den rasa så vet jag ju vad det beror på .. är som om du köper en bil och kör med den på varvstopp o misshandlar den som fan.. tror inte det går igenom som en garanti åtgärd då
18 § Varan är felaktig, om den
2. är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara
för liv eller hälsa. Lag (2004:458).
Tror du någon 660-ägare kört den i originalskick med 25kw strypning och allt,dvs i det skick som den är 100% gatlegal?
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|