HJÄLP! problem!!KTM 660! Va ska man tåla?

Hitta en japansk stånka som lämnar över 50 häst på bakhjulet, över 8000 varv innan varvstoppet och en vikt på under 140 kg. KTM har sex (6) månaders garanti efter uttagande och inom den tiden är det inga problem att reklamera vilket skit som helst. Utanför sex månader gäller inte garantin. Svårt?

Om du köper ett par hörlurar på Elgiganten så har du två års garanti men om de gick sönder efter sex månader eller senare så måste du bevisa att det var fabrikationsfel. Om du kommer tillbaka efter två år och en månad och säger "den här jävla skiten gick sönder, ge mig nya eller reparera kostnadsfritt" så tittar de på kvittot och säger "Garantin har gått ut, skit ner dig".

Jaa, fast det där stämmer ju inte heller! Väldigt kul att du drog upp hörlurar, var exakt vad jag hade, var väl några veckor kvar, inga problem alls att byta, kan det vara så att i just detta fall att dom byter dom för att behålla kunder?

Men iallafall, tycker du ska läsa mina tidigare inlägg i denna tråd, jag skriver att jag, med flera, inte tycker dom extra hästarna och de lättare kilona inte gör att hojen ska gå sönder, då har ju uppenbarligen dom misslyckats! Nu har jag haft turen att inte få några större motorproblem på min, och hoppas det inte händer, men att se kvaliten, den generella, på en KTM är ju inprincip lite skrämmande! Allt skriker ju låg kvalite bara man tar på gejjerna..."Svårt?"

1. Handla av Ragnar så är problemen ur världen..
2. 2 års garanti!

Edit: Jag med vänner/bekanta har de senaste 2 åren förbrukat ett antal KTM (drygt tio tror jag).. Tom ett motorras som verkligen var gränspuck för garantin löstes på ett perfekt sätt ur konsumentsynpunkt. KTM är the pooh, då får man lida lite pin.. En volvo matchar inte en Alfa heller...

Visst, kvaliteten är inte fulländat, men de levererar nåt viktigare.. Det handlar om "the X-factor", kalla det vad ni vill, men KTM är och förblir förhoppningsvis det roligaste man köra på hjul.

SuperDuke och 950 får du 2 års garanti på men inte LC4, de är bara sex månader. De mindre stånkorna får du ingen garanti på alls.

Är Duke II inte LC4? För det är den som är referensen!

Last edited:
GARANTI är frivilligt för säljaren att lämna. Handlar du t.ex. på elgiganten och får 2 års garanti så har du 2 års garanti.

Det där med 6 månader handlar om REKLAMATIONSRÄTT.

Du har tre års reklamationsrätt avseende ursprungliga fel enligt konsumentköplagen.

De första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är "ursprungligt" ifall denne vill neka dig reparation/utbyte. Efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig.

Kommer du inte överens med den som sålde varan till dig så ta kontakt med din lokala konsumentrådgivare. Du kan göra en anmälan till allmänna reklamationsnämden om tvisten rör ett värde som är högre än...vad är det nu, 500:- ungefär.

Men säljaren behöver inte följa detta utlåtande, vilket isåfall leder till listning på råd & röns svarta lista. Isåfall måste du lämna in en stämning till tingsrätten för att gå vidare = dyrt om utfallet blir till din nackdel.

Konsumentköplagen är alltid tvingande till kundens fördel, ett företag KAN INTE förhandla bort dina rättigheter. Jag kan inte se någonting i lagtexten om att t.ex. tävlingsmaskiner/minimotos e.dyl skulle vara undantagna (vilket diskuterats i äldre trådar om minimotoförsäljare som hävdar att dom säljer tävlingsmaskiner och därför inte har någon garanti)

Jaa, fast det där stämmer ju inte heller! Väldigt kul att du drog upp hörlurar, var exakt vad jag hade, var väl några veckor kvar, inga problem alls att byta, kan det vara så att i just detta fall att dom byter dom för att behålla kunder?

Ett par veckor kvar är ett par veckor kvar. Ett par veckor efter är ett par veckor efter.

Men iallafall, tycker du ska läsa mina tidigare inlägg i denna tråd, jag skriver att jag, med flera, inte tycker dom extra hästarna och de lättare kilona inte gör att hojen ska gå sönder, då har ju uppenbarligen dom misslyckats! Nu har jag haft turen att inte få några större motorproblem på min, och hoppas det inte händer, men att se kvaliten, den generella, på en KTM är ju inprincip lite skrämmande! Allt skriker ju låg kvalite bara man tar på gejjerna..."Svårt?"

Jag m.fl. tycker å andra sidan att de extra hästarna och den mindre vikten är värd det. Varför i hela världen tror du folk kör t.ex. Husaberg för annars? Nu har jag inte tillgång till mekplats i den utsträckning jag skulle vilja, annars hade jag också kört Husaberg. 625:an är den perfekta kompromissen här.

Vad gäller kvalitén så vet jag inte riktigt vad du menar. Jag tycker KTM har betydligt högre kvalitetskänsla i sina offroadare än t.ex. Kawasaki eller Yamaha (de enda två jag har erfarenhet av i sammanhanget).

Är Duke II inte LC4? För det är den som är referensen!

Joo det är sant. Då får jag säga att 625 och 660 har sex månaders garanti, för jag vet inte hur det är med 640:n heller... ;)

Konsumentköplagen är alltid tvingande till kundens fördel, ett företag KAN INTE förhandla bort dina rättigheter. Jag kan inte se någonting i lagtexten om att t.ex. tävlingsmaskiner/minimotos e.dyl skulle vara undantagna (vilket diskuterats i äldre trådar om minimotoförsäljare som hävdar att dom säljer tävlingsmaskiner och därför inte har någon garanti)

Om det är så lagen säger så är det så. Då borde ju fallet i fråga gå att reklamera, med den skillnaden att bevisbördan ligger på kunden i det här fallet eftersom det är utanför sex månader.

Last edited:
GARANTI är frivilligt för säljaren att lämna. Handlar du t.ex. på elgiganten och får 2 års garanti så har du 2 års garanti.

Det där med 6 månader handlar om REKLAMATIONSRÄTT.

Du har tre års reklamationsrätt avseende ursprungliga fel enligt konsumentköplagen.

De första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är "ursprungligt" ifall denne vill neka dig reparation/utbyte. Efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig.

Kommer du inte överens med den som sålde varan till dig så ta kontakt med din lokala konsumentrådgivare. Du kan göra en anmälan till allmänna reklamationsnämden om tvisten rör ett värde som är högre än...vad är det nu, 500:- ungefär.

Men säljaren behöver inte följa detta utlåtande, vilket isåfall leder till listning på råd & röns svarta lista. Isåfall måste du lämna in en stämning till tingsrätten för att gå vidare = dyrt om utfallet blir till din nackdel.

:fakta

Nyckelordet är väll i detta fallet att service ska vara utförda på "aktoriserad verkstad".
Rasar något på 550 mil och service är gjord är det antingen materialfel från början, eller så har någon mek tabbat sig och fimpat i motorn (whatever...).

Jag vet ju vilket alternativ jag hade satt en 100ing på...

Rolig tanke!

Rolig tanke men sant!
Köper man en gräsklippare har man 3 års garanti.
Köper man en ny KTM för 80 000 har man 6 månader garanti.
hahaha verkat ju logiskt.... mmm NOT!:D

Hur mkt av garantin gäller för de som trimmar sina XT660R/X för att ens komma upp i origeffekten vad KTM hojarna har?

Visst jag tycker också det låter för jävligt men handen på hjärtat hur många kör med varsam hand med en motard? Även om en hoj på blocket bara gått t,ex 200mil så vad är det som säger att den verkligen har gått lugnt även en del säger sig ta det lugnt under inkörning???

Last edited:
Hur mkt av garantin gäller för de som trimmar sina XT660R/X för att ens komma upp i origeffekten vad KTM hojarna har?

Trimmar du är garantin körd. Om inte de lämnar goodwill eller annat. Jag fick 1 års garanti när Yamaha trimmade min hoj, fast det var nog RG motor som gav den garantin och inte Yamaha Sverige...

Säljer KTM maskiner med kass kvalitet så är det upp till fabriken att fixa. Lagstiftningen skiter i hur många hästar per kubik cm som man trycker ut orginal.

Tror det finns något undantag om man tävlar, men det kan helt enkelt vara kopplat till att alla som tävlar trimmar... heh
Åååå andra sidan lämnar(de) Honda två års garanti på XR650 som Enduro hoj, gick ner från 5 till 2år 2004 med motivering att XR är en tävlingsmaskin, eftersom den inte gick att få färdig reggad vid import utan Honda (eller kunden) fick fixa det efteråt.

Får jag fråga var ni fått 6 månader "enligt lag" ifrån?

Såvitt jag vet är det 1+1 års garanti i Sverige enl. konsument köplagen.

Alltså första året är det upp till verkstan att bevisa att kund gjort fel.

Andra året är det upp till kund att bevisa att han/hon INTE gjort fel.

Medans 3 års "reklamationsrätt" verkar vara nåt som är ny-infört???

Alltså man har rätt att reklamera grejor som är 3 år gamla, men man lär knappast få igenom det.

Får jag fråga var ni fått 6 månader "enligt lag" ifrån?

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...ASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1990:932&RUB=&ORG=

Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra
egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av
avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs
för dess installation, montering, användning, förvaring och
skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i
allmänhet används,

2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen
avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha
insett detta särskilda ändamål,

3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat
och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att
lägga fram prov eller modell, och

4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om
förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra
stycket,

2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om
ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller
användning som han kände till eller borde ha känt till och som
köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under
förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på
köpet eller,

3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med
fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

16 a § Har säljaren som ett led i fullgörelsen av köpet åtagit
sig att installera varan och har sådan installation utförts av
säljaren eller av någon annan för dennes räkning, skall varan
anses felaktig, om den på grund av brister i installationen
avviker från vad som föreskrivs i 16 § första eller andra
stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen
med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med
ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om
den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och
övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på en auktion, där köpare har
möjlighet att personligen närvara vid försäljningen, anses den
såld i "befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket
skall hänsyn i så fall tas till utropspriset. Lag (2002:587).

18 § Varan är felaktig, om den

1. säljs i strid mot ett förbud som har meddelats med stöd av
27 eller 36 § produktsäkerhetslagen (2004:451) eller 17 §
marknadsföringslagen (1995:450) eller mot ett annat
försäljningsförbud som har meddelats i författning eller av en
myndighet väsentligen i syfte att förebygga att den som
använder varan drabbas av ohälsa eller olycksfall eller för att
annars hindra användning av en vara som inte är tillförlitlig
från säkerhetssynpunkt, eller

2. är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara
för liv eller hälsa. Lag (2004:458).

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med
sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som
säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars
före köpet.

Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer
med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som
någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens
räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars
före köpet.

Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att
uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att
uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller
inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller
borde ha känt till uppgifterna.

Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter
föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna
säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan
information om varans egenskaper eller användning som han
enligt marknadsföringslagen (1995:450) har ålagts att lämna.
Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats
varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled
tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller
borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet
eller åläggandet. En förutsättning för att varan skall anses
felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan
antas ha inverkat på köpet. Lag (2004:458).

20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till
dess
beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits
vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara
som
hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för
försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen
beskaffenhet.

Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan
anses
felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott.

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en
garanti
eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för
varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel
anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det
avseende som utfästelsen omfattar.

Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen
beror
på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård,
onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida.

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Lag (2005:62).

Frågor på det? :fakta

Rolig tanke men sant!
Köper man en gräsklippare har man 3 års garanti.
Köper man en ny KTM för 80 000 har man 6 månader garanti.
hahaha verkat ju logiskt.... mmm NOT!:D

Det du missar är att en briggs&stratton-motor inte är speciellt effektstark.
Ibland kan man inte jämföra äpplen och päron.
I ditt fall känns det som att motorn har stått ut rätt länge ändå. Hur länge den håller beror på hur du kör, hur ofta du byter olja(byt oftare om du kör hårdare, inte efter boken), hur ofta du byter luftfilter.
Går inte att klassa en 660 som landsvägshoj för den delen heller. Inte vad gäller krav på hållbarhet iaf.

Köp en cross av valfritt märke och du har i princip ingen garanti alls. 30 dagar på en del märken.

Har själv fått till svar på en reklamationsfråga på en sprucken ram att det var ett så vanligt förekommande fel att de inte kommer att åtgärda det.
Konstigt kan tyckas, men osäkerhetsfaktorn på hur folk kör väger ofta tungt vid reklamtionsärenden.

Går inte att klassa en 660 som landsvägshoj för den delen heller. Inte vad gäller krav på hållbarhet iaf.

Den säljs som en Landsvägs reggad hoj. Om de inte kan stå för de borde de göra som Honda gjorde med XR'n och inte sälja "från fabrik" som landsvägshoj. Utan göra en sak av att det är en "tävlingshoj som går att köra på gata". (XR'n bygddes för att tävla i ökenrace/Baja)
Vilket 660 inte är. 660 är en gathoj. KTM har ett helt gäng andra hojar avsedda för tävling.
Eventuella kvalitets brister på 660 motorn får hänvisas till gammal konstruktion som (fabrik)trimmats för mycket för att hålla bra på gata.
Jag har ingen åsikt om trimningen och det, men håller den inte för gata ska den inte säljas som gathoj.

Köp en cross av valfritt märke och du har i princip ingen garanti alls. 30 dagar på en del märken.

Har själv fått till svar på en reklamationsfråga på en sprucken ram att det var ett så vanligt förekommande fel att de inte kommer att åtgärda det.
Konstigt kan tyckas, men osäkerhetsfaktorn på hur folk kör väger ofta tungt vid reklamtionsärenden.

18 § Varan är felaktig, om den

1. säljs i strid mot ett förbud som har meddelats med stöd av
27 eller 36 § produktsäkerhetslagen (2004:451) eller 17 §
marknadsföringslagen (1995:450) eller mot ett annat
försäljningsförbud som har meddelats i författning eller av en
myndighet väsentligen i syfte att förebygga att den som
använder varan drabbas av ohälsa eller olycksfall eller för att
annars hindra användning av en vara som inte är tillförlitlig
från säkerhetssynpunkt, eller

2. är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara
för liv eller hälsa. Lag (2004:458).

Jag hade stått på mig. De får skylla på vad de vill. Suzuki fixade alla ramar på TLS'n som sprack. Fortsatta dessutom att laga hojen efter att modellen upphört i modelprogramet. Och det var ett rätt vanlig problem (om orginal dämparen började glappa det minsta slog den sönder ramen, och loctitar du inte skruvarna så börjar den glappa...). Däremot lagade inte KGK importerade hojar... :rolleyes:
Så borde även en cross återförsäljare hantera situationen.
Men jag vet att man som crossförare (jag körde cross i mina tonår) är mer van att fixa till eventuella fel själv. Men, fan, en spräckt ram ska man inte tåla....

Verkar som om många handlare lever gott på sina kunders bristande kunskaper om sina konsumenträttigheter...

Den säljs som en Landsvägs reggad hoj. Om de inte kan stå för de borde de göra som Honda gjorde med XR'n och inte sälja "från fabrik" som landsvägshoj. Utan göra en sak av att det är en "tävlingshoj som går att köra på gata". (XR'n bygddes för att tävla i ökenrace/Baja)
Vilket 660 inte är. 660 är en gathoj. KTM har ett helt gäng andra hojar avsedda för tävling.
Eventuella kvalitets brister på 660 motorn får hänvisas till gammal konstruktion som (fabrik)trimmats för mycket för att hålla bra på gata.
Jag har ingen åsikt om trimningen och det, men håller den inte för gata ska den inte säljas som gathoj.
Tror du någon 660-ägare kört den i originalskick med 25kw strypning och allt,dvs i det skick som den är 100% gatlegal?

Jag hade stått på mig. De får skylla på vad de vill. Suzuki fixade alla ramar på TLS'n som sprack. Fortsatta dessutom att laga hojen efter att modellen upphört i modelprogramet. Och det var ett rätt vanlig problem (om orginal dämparen började glappa det minsta slog den sönder ramen, och loctitar du inte skruvarna så börjar den glappa...). Däremot lagade inte KGK importerade hojar... :rolleyes:
Så borde även en cross återförsäljare hantera situationen.
Men jag vet att man som crossförare (jag körde cross i mina tonår) är mer van att fixa till eventuella fel själv. Men, fan, en spräckt ram ska man inte tåla....

Nu sprack ramen på min WR450-06 när jag körde runt en böj i ca 10-15 km/h i skogen och touchade en sten.
Så jag kan förstå att jag inte fick ramen fixad även om jag aldrig varit med om en så klen ram någonsin.
Men visst blev man lite snopen när man hörde motiveringen.
Min WR450 är landsvägsregad och jag skulle aldrig i världen få för mig att behandla den som en landsvägshoj. Dvs fullt flås på höga varv timme in och timme ut, fast den är landsvägsregad.
660:in är väl en korvkioskräcer med lite god vilja på min skala.
Serva ofta och rätt verkar vara viktigt iaf.

Lyssna på detta nu. UPP DATE!
Ringde En KTM återförsäljare i sthlm och låtsades vara spekulant på en ny Ktm 660 eller 640. Frågade vad jag hade för garantier då.
Han svarade att jag hade 2 års garanti!!!
Då sa jag att en "polare" hade köpt en 660 förra sommaren och fått motoras på den och verkar inte få nått betalt. Det tyckte han lät helt sjukt! Om inte annat har man ju konsumentlagen på 2 år! sa han! så det ska va tvär lungt sa han! .sa att den gått 500mil det tyckte han inte var nånting för en 660.!
Detta är ju humor. är vist olika garantier verkar det som......

Lyssna på detta nu. UPP DATE!
Ringde En KTM återförsäljare i sthlm och låtsades vara spekulant på en ny Ktm 660 eller 640. Frågade vad jag hade för garantier då.
Han svarade att jag hade 2 års garanti!!!
Då sa jag att en "polare" hade köpt en 660 förra sommaren och fått motoras på den och verkar inte få nått betalt. Det tyckte han lät helt sjukt! Om inte annat har man ju konsumentlagen på 2 år! sa han! så det ska va tvär lungt sa han! .sa att den gått 500mil det tyckte han inte var nånting för en 660.!
Detta är ju humor. är vist olika garantier verkar det som......

Detta låter ju helt sjukt! Iof har inte återförsäljaren så mkt att göra med garantier osv.. Men det låter ju som du är påväg att hitta en lösning på problemet! Lycka till!

Min har gått 470 HÅRDA mil.. skulle aldrig ens få tanken att klaga ifall nått händer.. rasar den så vat jag att det beror på mitt körsätt. iof inget som pajjat på den än o den går som en klocka. men skulle den rasa så vet jag ju vad det beror på .. är som om du köper en bil och kör med den på varvstopp o misshandlar den som fan.. tror inte det går igenom som en garanti åtgärd då

Det är ingen F1-bil du har köpt. Det är en motorcykel som är gjord för att åkas på gata! Den är gjord för att köras stenhårt, gärna på slangen.

Varför skulle inte en bil som rasat gå att få åtgärdat på garantin? Varvstoppet finns ju där av en anledning!!!

Tror du någon 660-ägare kört den i originalskick med 25kw strypning och allt,dvs i det skick som den är 100% gatlegal?

Jag tror tyvärr att Busaberg satte fingret på orsaken till varför du inte kommer få ett öre mer än den Goodwill som din handlare kommer stå för. I lagens mening så har du kört din hoj med mer effekt än vad den är registrerad för och därmed upphävt alla rättigheter till att kräva pengar. Sorgligt men sant. Du har nog dessutom lite otur för normalt så håller de maskinerna länge. Men man gör ju ett medvetet val när man väljer hoj. Vill man ha något som tuffar på utan problem så bör man inte välja en enstånka med mycket effekt, det är mot naturlagarna. Det går inte att jämföra med tex en rad 4.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka