HJÄLP! problem!!KTM 660! Va ska man tåla?

När man kör motard så måste man ha "rätt" inställning. Förväntar man sig en evighetsmaskin som bara tuffar och går så har man tyvärr valt fel typ av hoj att åka på. De flesta och 660 i synnerhet vibrerar som tusan och det gör att delar trillar av fortare än man hinner skruva dit dom. 1 cylinder är den sämsta motorkonfigurationen om man vill ha en motor som bara går och går, men vill man ha mycket effekt och lite vikt så är det en höjdarkonfiguration. Med flera cylindrar så kompenserar de rörelsemomentet för varandra. I en enstånka så blir allt tryck på vevaxel och lager i endast en riktning vilket gör att de lever ett svårt liv.
Så för att svara på din fråga så tror jag inte du ska välja motard alls. För att få den tillförlitlighet som du vill så måste du troligvis välja en hoj som har dåligt effektuttag och mycket vikt vilket i sin tur gör att det blir skittråkigt. Ditt resonemang med förhållandet kubik - hållbarhet förstår jag inte riktigt. Du jämför äpplen och päron. De flesta motarder med mindre kubik har ännu högre trimmningsgrad och har reducerat vikten ännu mer för att få en vass hoj. Effektregistret är dessutom snävare så de ligger oftast på högre varv och slits mer. Det bästa sättet att knäcka en enstånka är att varva den mycket så lita inte blint på varvstoppet.

Absolut.håller med dig. men jag förväntar mig absolut ingen evighetsmaskin..
har väl åkt cross sen jag var liten så man har lessnat ur på att skruva.
men min åsikt är att en hoj för 80 pap som rullat 500 mil med regelbunden service skall klara lite till thats it inget mer!
 
Du verkar inte läst texten...om du läser problemet så ser du att den är fullservad stora servicen gjord dessutom 50 mil innan den rasa.
ja hade inte gnällt et:) t jävla dugg om det vart en 04 elel nå sånt men en hoj som är utagen förra sommaren borde palla bättre då den är full servad..

Jaja trösta du dig allt du vill, du får nog ta dig en funderare hur din cykel har gått. Ska man köra dom som folk i allmänhet gör så får du nog ner till raceserviceintervaller runt 10h. Sen finns det juh en anledning att det bara är 6mån garanti, dom vet hur folk kör och har satt garantin därefter.
 
Bla blabla....prata med Ktm och se hur dom ställer sig till problematiken.
Kan ju faktiskt vara så att dom tar det!?

Mitt motto har alltid varit: "lägg ingen energi på det du inte kan förändra eller påverka"

Ta reda på fakta istället för att föra en sandlådediskussion med en massa folk som bara kan referera till "eget tycke", och "det borde" och bla blabla..

Ring till generalagenten, ta kontakt med KO, prata med verkstaden.
Mekaniska garantireparationer (eller inte) kan inte utföras på forum....

Lycka till med raset.
Bosse
 

ha ha ok=)
om du köper en ny bil för 300 000 och får motorhaveri sommaren efter skulle du förstås inte gnälla heller va?:D
80 lök för en motor en sadel och 2 hjul är jävligt mycket pengar!
lite krav kan man ha!

Encylmotorer med hög fyllnadsgrad håller inte särskilt länge... Det bör man känna till innan man köper..

Jo de skulle jag, eftersom en bil SKA gå 30,000 mil+
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top