När man kör motard så måste man ha "rätt" inställning. Förväntar man sig en evighetsmaskin som bara tuffar och går så har man tyvärr valt fel typ av hoj att åka på. De flesta och 660 i synnerhet vibrerar som tusan och det gör att delar trillar av fortare än man hinner skruva dit dom. 1 cylinder är den sämsta motorkonfigurationen om man vill ha en motor som bara går och går, men vill man ha mycket effekt och lite vikt så är det en höjdarkonfiguration. Med flera cylindrar så kompenserar de rörelsemomentet för varandra. I en enstånka så blir allt tryck på vevaxel och lager i endast en riktning vilket gör att de lever ett svårt liv.
Så för att svara på din fråga så tror jag inte du ska välja motard alls. För att få den tillförlitlighet som du vill så måste du troligvis välja en hoj som har dåligt effektuttag och mycket vikt vilket i sin tur gör att det blir skittråkigt. Ditt resonemang med förhållandet kubik - hållbarhet förstår jag inte riktigt. Du jämför äpplen och päron. De flesta motarder med mindre kubik har ännu högre trimmningsgrad och har reducerat vikten ännu mer för att få en vass hoj. Effektregistret är dessutom snävare så de ligger oftast på högre varv och slits mer. Det bästa sättet att knäcka en enstånka är att varva den mycket så lita inte blint på varvstoppet.
Absolut.håller med dig. men jag förväntar mig absolut ingen evighetsmaskin..
har väl åkt cross sen jag var liten så man har lessnat ur på att skruva.
men min åsikt är att en hoj för 80 pap som rullat 500 mil med regelbunden service skall klara lite till thats it inget mer!