HJÄLP! problem!!KTM 660! Va ska man tåla?

mange-9

mange-9
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
Superduke R , KTM 525 SMR
Har en KTM 660 05 som är utagen 06 alltså brukad en sommar bara!
Hojen är väldigt välskött med alla servicar enligt shema åså vidare. Gjorde stora servicen på den hos aktoriserad verkstad bara för 1 månad sen med ventiljustering å olja mm. det kostade 2500:- då hade den gått 470mil.
Nu 50 mil senare När jag var ute å körde börade den låta illa och skramla i motorn. Stängde genast av den och körde den till samma verkstad igen för kontroll. Han har nu börjat plocka isär den dock inte helt men hittat en repa i cylindern hitills och troligtvis har vevlagren (vevstaken) pajat!

FRÅGA 1. HUR kan detta HÄNDA??? Klarar inte KTMS hojar mer än 520mil trots regelbunden service längre än så??? hade kunnat förtått om det var en 250cc cross!Men ska en 660 kubiks landsvägshoj för närmare 70 lök skrota ihop så fort?

Fråga 2. VEM skall betala detta kalas? Skall man verkligen som konsument acseptera detta?? köpte en nyare och kraftigare hoj för att slippa såna här problem. haft crossar förut så tröttnat på att laga. Jobbar själv på volvo med bilar. tänk om vi skulle säga till en kund som fått problem med sin nyinköpta bil som gått 520 mil att han får betala rubb å stubb själv.GLÖM GLÖM!!!
Är inte klart än med vem som skall betala detta men Hoppas KTM har nån service mind innanför pannan och fixar detta. Annars har dom garanterat en kund mindre med omedelbar verkan.!

Hmmm verkligen tråkigt att höra!! :pannkyss Min 660 har precis rullat över 540mil....fungerara fortfarande iaf.
Hoppas ju för din del att KTM hostar upp lite flis och fixar din hoj! Du borde ju inte behöva betala någonting tycker man om du har följt service intervallerna, vilket du skriver att du gjort.
Håll oss gärna informerade om hur det går!

Väldigt osannorlikt att det skulle gå som reklamation, så du lär få pynta kalaset

Trist, men det är en hyffsat vass motor... Man får räkna med det

Har en KTM 660 05 som är utagen 06 alltså brukad en sommar bara!
Hojen är väldigt välskött med alla servicar enligt shema åså vidare. Gjorde stora servicen på den hos aktoriserad verkstad bara för 1 månad sen med ventiljustering å olja mm. det kostade 2500:- då hade den gått 470mil.
Nu 50 mil senare När jag var ute å körde börade den låta illa och skramla i motorn. Stängde genast av den och körde den till samma verkstad igen för kontroll. Han har nu börjat plocka isär den dock inte helt men hittat en repa i cylindern hitills och troligtvis har vevlagren (vevstaken) pajat!

FRÅGA 1. HUR kan detta HÄNDA??? Klarar inte KTMS hojar mer än 520mil trots regelbunden service längre än så??? hade kunnat förtått om det var en 250cc cross!Men ska en 660 kubiks landsvägshoj för närmare 70 lök skrota ihop så fort?

Fråga 2. VEM skall betala detta kalas? Skall man verkligen som konsument acseptera detta?? köpte en nyare och kraftigare hoj för att slippa såna här problem. haft crossar förut så tröttnat på att laga. Jobbar själv på volvo med bilar. tänk om vi skulle säga till en kund som fått problem med sin nyinköpta bil som gått 520 mil att han får betala rubb å stubb själv.GLÖM GLÖM!!!
Är inte klart än med vem som skall betala detta men Hoppas KTM har nån service mind innanför pannan och fixar detta. Annars har dom garanterat en kund mindre med omedelbar verkan.!
Haha,min 625:a gick 100 mil längre innan den rasade:blah

Tänk att jag har exakt samma tanke...Jag trodde KTM var lite "exotiskt", jag hittar inte det rätta ordet, så exotiskt får duga sålänge...Trodde dom sattsade på sina kunder då dom ändå inte har lika hög prouktion som ex. Yamaha eller dylikt! Trodde dom hade kvalite som motsvarade europa, landet österrike ligger nära tyskland, hyffsat iallafall, så då borde kvaliten vara bra (något långsökt, men iallafall)...Men icke då, jag börjar trötta på denna skit allvarligt talat, jag känner inte dom extra hästerna och den lättare vikten ger den rätt att sluta funka på 1000 olika sätt!

Visst, det är en av den roligaste maksin jag kört, men är det värt det när man ALLTID lämnar garaget med minst ett fel? Har även funderat på kvaliten på lacken då motorn färg/klarlack verkar ta stryk av att åkas med i regn, vilket är förbannad jävla dåligt, för inte fan är KTM billigt, inget bugettmärke (eller?)...Nej, vet inte hur länge jag har kvar denna, men det är troligen sista gången jag köper KTM, i grund och botten är fan japanskt det bästa!

EDIT: Till trådskaparen, eftersom KTM inte har några garantier på sina hpjar så, jaa, då får pynta skiten själv! (undrar varför, inte kan det vara för att det troligen skulle dra ner KTM till kymcos ekonomiska nivå)

(Är lite arg nu, överdriver säkert endel, men det är såhär jag känner)

Last edited:
Trist, men det är en hyffsat vass motor... Man får räkna med det[/QUOTE]

Räkna med det? ok? så om du köper en ny hoj i Ktm butik för 80 lök
Räknar du då med att den ska få motorhaveri efter 500 mil???? trots att du servat den för flera tusen regelbundet?:va

Haha,min 625:a gick 100 mil längre innan den rasade:blah

Aha ok vad hände med din då?:confused:

Last edited:
svar

Tänk att jag har exakt samma tanke...Jag trodde KTM var lite "exotiskt", jag hittar inte det rätta ordet, så exotiskt får duga sålänge...Trodde dom sattsade på sina kunder då dom ändå inte har lika hög prouktion som ex. Yamaha eller dylikt! Trodde dom hade kvalite som motsvarade europa, landet österrike ligger nära tyskland, hyffsat iallafall, så då borde kvaliten vara bra (något långsökt, men iallafall)...Men icke då, jag börjar trötta på denna skit allvarligt talat, jag känner inte dom extra hästerna och den lättare vikten ger den rätt att sluta funka på 1000 olika sätt!

Visst, det är en av den roligaste maksin jag kört, men är det värt det när man ALLTID lämnar garaget med minst ett fel? Har även funderat på kvaliten på lacken då motorn färg/klarlack verkar ta stryk av att åkas med i regn, vilket är förbannad jävla dåligt, för inte fan är KTM billigt, inget bugettmärke (eller?)...Nej, vet inte hur länge jag har kvar denna, men det är troligen sista gången jag köper KTM, i grund och botten är fan japanskt det bästa!

EDIT: Till trådskaparen, eftersom KTM inte har några garantier på sina hpjar så, jaa, då får pynta skiten själv! (undrar varför, inte kan det vara för att det troligen skulle dra ner KTM till kymcos ekonomiska nivå)

(Är lite arg nu, överdriver säkert endel, men det är såhär jag känner)

Skönt å höra att nån mer tycker det är sjukt!
660 skall ju hålla tycker man mycket kubik. kan fårstå om det hade vart en 525 eller mindre kubik. det är mycket mer service intervall på dom.
Får jag betala detta kommer ja inte köpa nån mer motard. speciellt inte KTM!!
Trots dyra försäkringar så blir det ju alla fall billigare med sporthoj om det nu är meningen att man ska behöva renovera motorn varannan månad på en ny motard! Sen kommer man ju inte våga åka nånstans nu man vet ju tydligen alldrig när hojen rasar va är det för kul med det? nä fy fan!
Undra vad konsumentombudsmannen säger kommer gå till botten med det här
detta kan inte va riktigt. Hojen är för F*N NY!:mad:
Inte nog med att man betalt uppåt 70 lök + flera tusen i service och är dessutom utan båge när det är högsäsong. NÄ då ska man själv betala flera tusen också. vadå är det mitt fel att KTM inte lärt sig bygga riktiga maskiner som håller? ska jag som kund stå för det? Helt vrickat! Hade vart en gammal hoj så JA helt ok det fattar ja med att dom håller inte forever! men en ny liksom halå????????! jÅterkommer när ja fått besked om vem som fick stå för kalaset..Hoppas på svar snart! Är verkligen behov av hojen dessutom.:mad:

Lycka till att få tag i Marcus Gustafsson som garantiansvarig i Sverige för KTM/Husaberg, jag har försökt 100 gånger, tveksam till att killen existerar.

Har ringt hur många gånger som helst, han är aldrig på plats.
Har mailat 2 gånger, inget svar...

Lycka till att få tag i Marcus Gustafsson som garantiansvarig i Sverige för KTM/Husaberg, jag har försökt 100 gånger, tveksam till att killen existerar.

Vi är uppväxta ~300m från varann så att han existerar kan jag intyga ;)

Ska smälla till honom nästa gång vi ses :tummenupp

Svar

Vevlagret gick ner sig.

AJ DÅ! vad vart allt och kosta?:confused:

Det är inget jag personligen tänker lägga ner tid på det får den aktoriserade verskaden lägga tid på där hojen står på reparation just nu!:mad:

Last edited:
Jag har för mig att vevstakssats kostade runt 3000:- plus lite packningar och sånt.Satte i en ny kamkedja också när jag ändå hade motorn isär.Jag fick rätt bra rabatt på delarna och slapp betala för själva vevstaksbytet,men det var det antagligen handlaren där jag köpt hojjen som bjöd på.Skruvade gjorde jag själv.

Är väl 6 månaders garanti på dom. och har hojjen gått 470 mil är den väl knappast ny ?

svar

Är väl 6 månaders garanti på dom. och har hojjen gått 470 mil är den väl knappast ny ?

He he ok .. så gott som ny vill ja påstå om en maskin rullat 470mil??:
470 mil är ju ingenting det går dom ju på noll tid. är ju fö fan knappt inkörd.
Hade inte sagt nått om det va en äldre hoj. Men en ny hoj från fabrik för 80 lök skall väl klara 1 sommar å lite till alla fall? den är ju full servad!!:mad:

He he ok .. så gott som ny vill ja påstå om en maskin rullat 470mil??:
470 mil är ju ingenting det går dom ju på noll tid. är ju fö fan knappt inkörd.
Hade inte sagt nått om det va en äldre hoj. Men en ny hoj från fabrik för 80 lök skall väl klara 1 sommar å lite till alla fall? den är ju full servad!!:mad:

Tycker också att det är sunkigt dåligt. Alla ylar om att man ska köpa KTM för de håller så bra till skillnad från Husa som är tävlingshojar. Men som jag ser det kan man lika gärna köpa husa direkt. Det verkar inte vara mer skruva med de än KTM's LC4 maskiner.

Min har gått 470 HÅRDA mil.. skulle aldrig ens få tanken att klaga ifall nått händer.. rasar den så vat jag att det beror på mitt körsätt. iof inget som pajjat på den än o den går som en klocka. men skulle den rasa så vet jag ju vad det beror på .. är som om du köper en bil och kör med den på varvstopp o misshandlar den som fan.. tror inte det går igenom som en garanti åtgärd då

Min har gått 470 HÅRDA mil.. skulle aldrig ens få tanken att klaga ifall nått händer.. rasar den så vat jag att det beror på mitt körsätt. iof inget som pajjat på den än o den går som en klocka. men skulle den rasa så vet jag ju vad det beror på .. är som om du köper en bil och kör med den på varvstopp o misshandlar den som fan.. tror inte det går igenom som en garanti åtgärd då

Hmm, självklart går den på garantin! En MC/bil är till för att användas...Än så länge står det inte i instruktionsboken att man INTE ska köra hårt med fordonet, för då kan den gå sönder! För det är inte sant! Man SKA kunna köra hårt med fordon, och är det garanti så är det, en biltillverkare skulle aldrig fundera på om bilen är hårt körd eller ej om något går sönder på en helt ny bil! Om man jämmför med KTM som verkar ha den sämsta jävla garanti som finns, förstårligt iuförsig! Uppenbarligen är sakerna på en KTM sämre än en jappsare som i vissa fall lämnar 3 år garanti på grejjerna, det är kundservice det...Så att säga att bilgarantin inte skulle gälla för att den pajjat när du haft rödljusrace är knappst sant!

Hmm, självklart går den på garantin! En MC/bil är till för att användas...Än så länge står det inte i instruktionsboken att man INTE ska köra hårt med fordonet, för då kan den gå sönder! För det är inte sant! Man SKA kunna köra hårt med fordon, och är det garanti så är det, en biltillverkare skulle aldrig fundera på om bilen är hårt körd eller ej om något går sönder på en helt ny bil! Om man jämmför med KTM som verkar ha den sämsta jävla garanti som finns, förstårligt iuförsig! Uppenbarligen är sakerna på en KTM sämre än en jappsare som i vissa fall lämnar 3 år garanti på grejjerna, det är kundservice det...Så att säga att bilgarantin inte skulle gälla för att den pajjat när du haft rödljusrace är knappst sant!

Hitta en japansk stånka som lämnar över 50 häst på bakhjulet, över 8000 varv innan varvstoppet och en vikt på under 140 kg. KTM har sex (6) månaders garanti efter uttagande och inom den tiden är det inga problem att reklamera vilket skit som helst. Utanför sex månader gäller inte garantin. Svårt?

Om du köper ett par hörlurar på Elgiganten så har du två års garanti men om de gick sönder efter sex månader eller senare så måste du bevisa att det var fabrikationsfel. Om du kommer tillbaka efter två år och en månad och säger "den här jävla skiten gick sönder, ge mig nya eller reparera kostnadsfritt" så tittar de på kvittot och säger "Garantin har gått ut, skit ner dig".

KTM har sex (6) månaders garanti efter uttagande och inom den tiden är det inga problem att reklamera vilket skit som helst. Utanför sex månader gäller inte garantin. Svårt?.

1. Handla av Ragnar så är problemen ur världen..
2. 2 års garanti!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...