HJÄLP! Den varvar som en tok!

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
Hej
Jag har en Honda NS125F -86. Jag har renoverat min motor nu under vintern. Jag har lämnat in cylindern på omfodring köpt ny kolv och kolvringar etc.
När jag idag startade motorn så sprang vi ett bra tag innan den ville, och när vi väll fick igång den så varvade den som en tok (kan ju inte vara bra med tanke på att vi nyss satt ihop den, har inte kört en enda mil med den) och jag fick inte ner varven. Kan det vara vajjrarna som inte vill eller är det trotteln, eller kan vajern vara för spänd? Man blev lite skakis när den varvade i 9000.
Sen läkte den kylarvätska från toplocksbultarna asså det kom upp vätska ur bultarna, hur ska jag göra där? Det kom även lite från packningen, tycker det är konsitgt när jag köpt en spritter ny packning från lingvalls :confused

//nomo

nomolas skrev:
Hej
Jag har en Honda NS125F -86. Jag har renoverat min motor nu under vintern. Jag har lämnat in cylindern på omfodring köpt ny kolv och kolvringar etc.
När jag idag startade motorn så sprang vi ett bra tag innan den ville, och när vi väll fick igång den så varvade den som en tok (kan ju inte vara bra med tanke på att vi nyss satt ihop den, har inte kört en enda mil med den) och jag fick inte ner varven. Kan det vara vajjrarna som inte vill eller är det trotteln, eller kan vajern vara för spänd? Man blev lite skakis när den varvade i 9000.
Sen läkte den kylarvätska från toplocksbultarna asså det kom upp vätska ur bultarna, hur ska jag göra där? Det kom även lite från packningen, tycker det är konsitgt när jag köpt en spritter ny packning från lingvalls :confused

//nomo

Idiotgrejer, men kollat tomgången o choken?

Kolla så att trotteln stänger ordentligt. försök även ta reda på om den drar tjuvluft.

Lossa toppen och släng dit en ny packning och dra med rätt moment i ett kors.

CayLe skrev:
Har du ingen verkstadshandbok? Runt 10nm? Jag brukar dra på känn.

Jag har ingen verkstads handbok till min :huvet den följde inte med när jag köpte men funderar starkt på att beställa en från Haynes. Men jag har lånat en kompis handbok men det är en Honda MTX så jag vet inte om det stämmer.

Jag skulle inte köra med den då du troligen har en läcka i topplockspackningen, hojen kommer att koka nästan omedelbart när du gasar lite. Kolla så att toppen inte är skev. Sen ska du använda en ny toppackning varje gång du lossar på toppen när du har vattenkylt.

nomolas skrev:
Jag har ingen verkstads handbok till min :huvet den följde inte med när jag köpte men funderar starkt på att beställa en från Haynes. Men jag har lånat en kompis handbok men det är en Honda MTX så jag vet inte om det stämmer.

Momenten är samma om det är samma pinnbult.

hojen kommer att koka nästan omedelbart när du gasar lite

Jag har kört ca 200 meter med den. Kokar den om det kommer vatten in i cylindern? för det rinner inte innanför. Det rinner på ena sidan lite och det kommer från två bultar.

det läcker ju av en anledning... o du bör dra åt med uppmätt moment. Jag har dragit sönder tillräckligt många cylinderbultar för att aldrig nånsin knappt dra i en viktig skruv på hojen utan rätt moment

varven kan rasa iväg om den suger tjuvluft kring fuggarna

nomolas skrev:
Jag har kört ca 200 meter med den. Kokar den om det kommer vatten in i cylindern? för det rinner inte innanför. Det rinner på ena sidan lite och det kommer från två bultar.

Det ska inte komma vatten nånstans mer än i kylkanalerna. Du har kanske lagt toppackningen åt fel håll eller så kanske toppen är skev? Det kommer ut varm kompression i kylsystemet som gör att den kokar på nåt vänster.

HanneZ skrev:
det läcker ju av en anledning... o du bör dra åt med uppmätt moment. Jag har dragit sönder tillräckligt många cylinderbultar för att aldrig nånsin knappt dra i en viktig skruv på hojen utan rätt moment

varven kan rasa iväg om den suger tjuvluft kring fuggarna

kanske dum fråga men vad är fuggarna?

läckte den när du tog av toppen? har du rätt moment och ny packning samt ej skadat toppen så ska den hålla tätt

HanneZ skrev:
läckte den när du tog av toppen? har du rätt moment och ny packning samt ej skadat toppen så ska den hålla tätt

När jag tog av toppen första gången? eller va menar du? :va
Hur ser man om toppen är skadad?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien