HJÄLP! Den varvar som en tok!

nomolas skrev:
Jag har inte lagt den åt fel håll, går bara åt ett håll.

Byt packning igen och var riktigt noga med att rengöra överallt innan du sätter dit nya packningen det räcker med lite skit för att det ska läcka.

Ja asså om toppen höll tätt innan du plockade av den, och du inte skadat den så är det inget fel på den. Då är det bara packning samt moment kvar som kan fela. Ev cylindern då men den bör la va ok.

Tja man får mäta upp den, står i MEKBOKEN hur man gör de :D

/ Hannes

Hur du än gör så måste du lossa toppen då det läcker där. Lossa på toppen, rengör både cylinderns ovansida samt toppen. Lägg toppen på en spegel som ligger på ett plant bord, då ska det inte glappa nånting alls, om det glappar så är toppen skev och behöver planas eller bytas ut.

Är inte toppen skev ännu så blir den det om du kör med läckande topplockspackning.

Angående tomgången så har kanske trotteln fastnat halvvägs ner, eller så drar den tjuvluft nånstans, det märks enklast på att den har en lite fördröjning vid gaspådrag samt att tomgången sjunker sakta. Fast det kanske är svårt att avgöra med en tomgång på 9krpm.

OlleR6 skrev:
Ifall du inte kollat det så äre lätt att göra fel, sätter man de åt fel håll så går de ner, men inte nog långt ;)
Nu vet ja inte om ni har specifika NSF125 kunskaper men när ja vända trottlarna fel på min rd350 fick jag helt andra symptom.

/ Hannes

Det finns som en nål i själva trottelloppet, och ett spår i trotteln där nålen ska gå i. Om inte nålen går i spåret så fastnar trotteln på nästan full gas. Jag fick 500:- av en moppepojke som hade det problemet :tungan

Att det varvar som en tok är helt klart att den tar i tjuvluft!
Om du inte torskat ordenkligt när du satt dit trotteln!
Kolla så att du har packningar mellan insugningsplattan och
cylindern! Kolla även så att du inte har några sprickor i gummit
på insugningsplattan. Samt att gummina sitter rätt på förgasarna,
och att dom är åtskruvade så det är tätt!

Ta bort toppen igen, kolla så att allt är ok. Kolla så att du inte har
glömt koppar ringarna under topplocks-muttrarna. Om du glömt dom
eller om dom är dåliga så beror det på läckan runt muttrarna!
Är det o-ring eller alu packning i toppen? Om det är o-ring kolla så att dom
sitter rätt i sina spår!

Om du skruvar åt toppen utan momentnyckel, se till
att dra dom jämnt, som bildäck. Skruva på motsatt sida hela tiden.
ex. Om du drar åt muttern till höger, ta den till vänster nästa gång.
Dra åt dom måttligt, sen lite mer ett par gånger. Se till att toppen pressas
ner mot cylindern jämnt!

Lycka till, hoppas detta var till nån hjälp!

Last edited:
Twice skrev:
Att det varvar som en tok är helt klart att den tar i tjuvluft!
Om du inte torskat ordenkligt när du satt dit trotteln!

Jag har inte satt dit trotteln har inte plockat isär frögasaren sen jag köpte den, issofal är det andra ägaren som gjort de men den funkade för han.

Kolla så att du har packningar mellan insugningsplattan och
cylindern! Kolla även så att du inte har några sprickor i gummit
på insugningsplattan.

Jag satt dit två ny packningar, en mellan cylindern och membranet och en mellan förgasarn och membranet plus att jag tog packningsklister så jag tycker det skule vara konstigt om den nöp luft är, men hur märke man det? asså hur kan man kolla om den verkligen nyper luft?

Kolla så att du inte har glömt koppar ringarna under topplocks-muttrarna. Om du glömt dom eller om dom är dåliga så beror det på läckan runt muttrarna!
Det har jag nog glömt, så det är därför det kommer upp kylarvätska från muttrarna? Men det kommer från sidan också men det kanske är moment eller kan det också ha med kopparringarna?

Är det o-ring eller alu packning i toppen? Om det är o-ring kolla så att dom
sitter rätt i sina spår!

Det är en alupackning, vi fick borra upp packning lite efter som det är lite större än original. Kan det ha med saken att göra? fast det läcker ju inte in i själva cylinder för då hade vi nog aldrig fått igång den.

Om du skruvar åt toppen utan momentnyckel, se till
att dra dom jämnt, som bildäck. Skruva på motsatt sida hela tiden.
ex. Om du drar åt muttern till höger, ta den till vänster nästa gång.
Dra åt dom måttligt, sen lite mer ett par gånger. Se till att toppen pressas
ner mot cylindern jämnt!

Det ska jag nog göra, men jag kanske ska fixa momentnycklar och dra dom riktigt på en gång.
MÅSTE man byta packning om den läcker? Asså kan man inte använda samma packning igen för det blir lite problem om man ska borra upp skiten jämt. :huvet
Ska testa det där med moment och kopparringar.

Tack för alla svar :Bugar

Det KAN vara så att den bara är jävligt kall, och det förklarar varför den varvar upp i 9krpm...Prova att pressa ner den i varv genom att slänga i en växel och släppa på kopplingen med bromsen i tills den går ner i varv..Tar lite på lamellerna..men om den även varvar upp efter det så är det garanterat nått fel! :tummenupp

Enligt verkstandshandboken ska man dra åt dom med 16 n-m kraft

skulle sätta in en bild, men vet inte hur??

weeeiii skrev:
Enligt verkstandshandboken ska man dra åt dom med 16 n-m kraft

skulle sätta in en bild, men vet inte hur??

tack för att du kollade men du har väll en NSR :va jag tror inte det är samma som för en Honda NS men tack endå :tummenupp

Sååå äntligen är det fixat, nu så hoppas jag bara på att det inte läcker någonsatans: så här gjorde jag: Toppen som läckte kylar vätska tog vi en annan packning och en massa superpackningsklister så nu kan det inte läka någonstans då är det högst märkligt.
Att den varvade så mycket berodde på att vajern var spänd så trotteln gick inte i botten, men det är fixat nu så nu ska den inte varva längre. :banana :banana

Ha en bra dag hojåkare! :banana

//nomo

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien